خواندنی و دیدنی

همه چیز درباره طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تهران

 

آلودگی هوا از یک طرف و از طرف دیگر ترافیک تهران مسئولان را در سال‌های پیش به این جمع بندی رساند که طرح ترافیک را در تهران عملیاتی کنند. در این حالت محدوده‌ای برای ورود و خروج وسایل نقلیه در بعضی از ساعات شبانه‌روز مشخص شد. نقشه ترافیک تهران باعث مشخص شدن حدود این طرح بود. اگر شخصی بخواهد وارد این محدوده شود باید ثبت نام طرح ترافیک را انجام دهد. وسایل نقلیه‌ای که بدون مجوز وارد این محدوده شوند، مشمول جریمه طرح ترافیک می‌شوند. از این رو خیلی از افراد بیشتر از مترو شهر تهران استفاده می‌کنند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که هر شخصی مجوز ثبت نام طرح ترافیک را ندارد و قشر مشخصی از جامعه می‌توانند ثبت نام کنند. پزشکان، وکلا، خبرنگاران و … از این دسته از افراد هستند.

در متن زیر عناوین زیر به طور کامل بررسی شده است:

  • تاریخچه طرح ترافیک تهران
  • نقشه ترافیک تهران و همچنین نقشه طرح ترافیک تهران
  • چگونگی ثبت نام طرح ترافیک تهران
  • قیمت جریمه طرح ترافیک تهران
  • چگونگی تبدیل شدن مترو شهر تهران به وسیلله جایگزین برای حمل و نقل عمومی

 

طرح ترافیک تهران

 

تاریخچه طرح ترافیک تهران

اجرای طرح ترافیک در تهران سابقه زیادی دارد و در چند مرحله صورت گرفته است. مرحله اول مربوط به سال 1358 می‌شود. در شهریور ماه این سال مسیری به طول 30280 متر به اتوبوس‌های درون شهری اختصاص پیدا کرد. مرحله دوم مربوط به اجرای طرحی بود که ناکام ماند. جلوگیری از ورود خودروهای تک سرنشین در ساعاتی مشخص در محدوده‌ای خاص از تهران.

مرحله سوم و چهارم و پنجم هم در بین 1358 تا 1362 جهت محدود کردن عبور و مرور خودروها در مرکز شهر عملیاتی شد. هر چند که نتیجه‌ای درخور و قابل قبولی به دست نیامد. جریمه طرح ترافیک نیز برای قانون وضع شده در نظر گرفته شده بود.

در مرحله ششم و هفتم کمی ساعت طرح ترافیک تهران کم شد و از طرفی برای اولین بار محدودیت تردد برای وانت بارر نیز اعمال شد. به طوری که وانت بارهای دارای مجوز تردد سالیانه اجازه ورود به نقشه ترافیک تهران را داشتند.

در مرحله هشتم تردد کلیه وسایل نقلیه سنگین از ساعت 6 تا 21 در محدوده مشخص شده اجازه ورود به محدوده را نداشتند. در مرحله نهم که در سال 1370 عملیاتی شد برای وسایل نقلیه دولی مجوز عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک تهران صادر شد.

در مرحله دهم نقشه ترافیک تهران تغییراتی پیدا کرد. از طرف دیگر ساعت عبور و مرور به محدوده طرح ترافیک، از ساعت 6:30 تا 17 تعیین شد. در مرحله یازدهم عوارض ورود به طرح ترافیک در سال 1373 بیشتر شد. از طرف دیگر جریمه طرح ترافیک کمی افزایش پیدا کرد.

 

طرح ترافیک تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در مرحله دوازدهم با کمک گرفتن از آرم‌های روزانه اجازه تردد به اشخاصی که این آرم را دارند داده شد. در مرحله سیزدهم صدور مجوز طرح ترافیک تهران با نظارت شورای عالی هماهنگی ترافیک با حوزه ستادی و عملکردی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت پذیرفت.

در سال 1379 مرحله چهاردهم محدوده طرح ترافیک با گسترش نقشه ترافیک تهران عملیاتی شد. در مرحله پانزدهم سهمیه اختصاص یافته به گروه‌های خاص برای دریافت مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کرد.

مرحله شانزدهم مصادف بود با افزایش شدید آلودگی هوا در تهران. طرح زوج و فرد در آذر ماه سال 1384 عملیاتی شد. محدودیت زمانی از ساعت 6:30 شروع و در ساعت 19 به پایان می‌رسید. البته این ساعت در روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 13:30 اجرا می‌شد و خودروهایی که در این ساعت وارد محدوده تعریف شده می‌شدند، مشمول جریمه طرح ترافیک بودند.

محدوده طرح ترافیک از شمال به اتوبان رسالت از غرب به اتوبان چمران و نواب از جنوب به بزرگره بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی (ع) محدود می‌شد.

در مرحله هفدهم طرح زوج و فرد روزهای پنجشنبه لغو شد. در مرحله هجدهم طرح زوج فرد برای روز پنجشنبه دوباره اجرا شد. این مرحله مربوط به سال 1385 است.

در مرحله نوزدهم تمام دوربین‌های طرح ترافیک فعال شدند و در وردی‌های محدوده تعریف شده مامور راهنمایی و رانندگی با خاطیان برخورد کرده و جریمه طرح ترافیک مشمول خاطیان می‌شد.

در سال 94 تمام برچسب‌های طرح ترافیک حذف شد و دوربین‌های کنترلی محدوده را بررسی می‌کردند. اما مرحله بیستم در سال 98 اجرایی شد که در زیر به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

 

طرح ترافیک تهران

 

تغییرات طرح ترافیک در سال 98

بنابر اطلاعیه‌ای که در سال 98 از سوی سازمان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انتشار پیدا کرد، تغییرات طرح ترافیک در سال 98 بیشتر در طرح زوج و فرد بوده است. این تغییرات، از تیر ماه سال 1398 اجرا شده است. بر این اساس دیگر محدودیتی حرکتی تحت عنوان طرح زوج و فرد وجود ندارد و این نام با مقررات پیشین از روی آن محدوده برداشته شد. جایگزین طرح زوج و فرد کنونی تحت عنوان طرح کاهش آلودگی هوا از تیر ماه امسال به اجرا در آمده است و ضوابط تردد در این منطقه به کلی تغییر کرده است.

با توجه به تغییرات محدوده زوج و فرد برای تردد در این محدوده که از تیر ماه با نام جدید خود رسما به اجرا در آمد است دیگر زوج و فرد بودن پلاک خودرو ملاک نیست. هر خودرویی که پلاک تهران دارد در هر فصل تنها مجاز است 20 روز به صورت رایگان در این محدوده تردد داشته باشد و بیش از این تعداد شامل جریمه‌ای به میزان نصف عوارض تعیین شده برای طرح ترافیک می‌شود. اما دارندگان خودرو با پلاک شهرستان نیز با توجه به تغییرات جدید در طرح ترافیک در سال 98 مجاز به رفت و آمد رایگان در محدوده طرح به مدت 15 روز در هر فصل خواهند بود.

در نتیجه اگر ساکن تهران هستید و یا می‌خواهید با ماشین شخصی خودتان وارد تهران شوید باید توجهات لازم را برای ورود به طرح ترافیک بدانید. با توجه به نصب دوربین برای ثبت عبور و مرور ماشین‌ها، جریمه طرح ترافیک به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

اگر خودروهای شخصی بدون مجوز بیش از تعداد مجاز در ساعت طرح زوج و فرد وارد محدوده طرح کاهش آلودگی هوا  شوند، برای مدت یک ماه فرصت دارد تا عوارض طرح ترافیک خود را پرداخت کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه طرح ترافیک پلیس راهور ناجا می‌شوند.

بر اساس تغییرات طرح ترافیک در سال 98، ساعت طرح زوج و فرد یا همان طرح کاهش آلودگی هوا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 18 و روز پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 13 خواهد بود.

 

مترو شهر

 

آیا برای ساکنین محدوده طرح ترافیک تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

در طرح ترافیک سال 98 برای رفاه حال ساکنین این محدوده نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و به منظور سهولت در رفت آمد افراد ساکن در این نواحی از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تمهیداتی در نظر گرفته شده است. این موارد شامل عناوین زیر است:

  • پرداخت عوارض طرح ترافیک یا آلودگی هوا با 50 درصد تخفیف
  • تغییرات محدوده زوج و فرد نیز مانند سابق یک بار خروج رایگان از طرح در 2 ساعت ابتدایی یعنی تا پیش از 8:30 صبح و یک بار ورود رایگان به طرح در دوساعت انتهایی برای ساکنین منطقه شامل می‌شود.

این تسهیلات مربوط به عوارض طرح ترافیک تنها در حالتی به ساکنین آن محدوده تعلق می‌گیرد که مشخصات لازم را برای خودرو و محل سکونت در سامانه mytehran.ir ثبت کرده باشند. مدارک لازم برای ثبت محل سکونت عبارت است از اطلاع ملک مانند شماره بلوک، شماره ملک ، شماره آپارتمان، تصویر سند مالکیت و تصویر قبض عوارض شهرداری است. همچنین چنانچه ملک اجاره‌ای باشد لازم است اجاره‌نامه در سامانه ذکر شده ثبت شود.

 

جریمه طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی تهران

با توجه به زمانبندی اشاره شده و نکات دیگر جریمه طرح ترافیک تهران به شرح زیر است:

 

نوع طرح نوع ترافیک نوع معاینه فنی هزینه در صورت پرداخت یک ماهه هزینه در صورت عدم پرداخت یک ماهه
طرح ترافیک غیر اوج (10 تا16) عادی 193,200 ریال 241,500 ریال
برتر 144,900 ریال 181,125 ریال
یک سر اوج ( تردد در ساعات 6:30 تا 10 یا 16 تا 18) عادی 276,000 ریال 345,000 ریال
برتر 207,000 ریال 258,750 ریال
دو سر اوج (تردد در ساعات 6:30 تا 10 و 16 تا 18) عادی 414,000 ریال 517,500 ریال
برتر 310,500 ریال 388,125 ریال

 

مترو شهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مترو شهر تهران راه حلی برای ورود شهروندان به محدوده طرح ترافیک

طبق نقشه بالا خیلی از مناطق مرکزی تهران در محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اصلی قرار دارند. یکی از ارزانترین و سریعترین راه حل‌ها برای رسیدن به این محدوده، مترو شهر تهران است.

اما کدوم خطوط از این نواحی می‌گذرند و چه ایستگاه‌هایی در نقاط مختلف محدوده طرح ترافیک وجود دارند؟ از 7 خط مترو شهر تهران 6 خط از محدوده طرح ترافیک اصلی و طرح زوج و فرد عبور می‌کنند.

خط 1 مترو شهر تهران با رنگ قرمز که راستایی شمالی – جنوبی دارد از محدوده طرح ترافیک یا کاهش آلودگی و طرح زوج و فرد عبور می‌کند. ایستگاه شهید همت، ایستگاه مترو مصلای امام خمینی، شهید بهشتی و پایانه جنوب در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه‌های شهید مفتح، شهدای هفت تیر، طالقانی، دروازه دولت، سعدی، ایستگاه مترو امام خمینی، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه و شوش در محدوده طرح ترافیک هستند.

خط 2 مترو شهر تهران با رنگ سرمه‌ای راستایی شرقی – غربی دارد که ایستگاه‌های شهید نواب صفوی، میدان حر، امام حسین و مدنی در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه‌های دانشگاه امام علی (ع)، حسن‌آباد، امام خمینی (ره)، ملت، بهارستان و دروازه شمیران در محدوده طرح ترافیک هستند.

خط 3 مترو شهر تهران با رنگ آبی راستایی شمال شرقی – جنوب غربی دارد که ایستگاه مترو جوادیه، ایستگاه مترو میرزای شیرازی، ایستگاه مترو شهید بهشتی، ایستگاه مترو سهروردی، ایستگاه مترو شهید قدوسی، ایستگاه مترو شهید صیاد شیرازی، ایستگاه مترو خواجه عبدالله انصاری در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه مترو راه‌آهن، ایستگاه مترو مهدیه، ایستگاه مترو منیریه، ایستگاه مترو تئاتر شهر، ایستگاه مترو میدان ولیعصر و ایستگاه مترو میدان جهاد در محدوده طرح ترافیک هستند.

 

مترو شهر

 

خط 4 مترو شهر تهران با رنگ زرد راستایی شرقی – غربی دارد. ایستگاه مترو توحید و ایستگاه مترو ابن سینا در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی، ایستگاه مترو تئاتر شهر، ایستگاه مترو فردوسی، ایستگاه مترو دروازه دولت، ایستگاه مترو دروازه شمیران و ایستگاه مترو میدان شهدا در محدوده طرح ترافیک هستند.

خط 6 مترو شهر تهران با رنگ صورتی راستایی جنوب شرقی – شمال غربی دارد. البته خیلی از ایستگاه‌های این خط افتتاح نشده است. اما برای اطلاع بهتر است به آن‌ها اشاره شود. ایستگاه بعثت، ایستگاه مترو شهید رضایی، ایستگاه امام حسین، ایستگاه سرباز، ایستگاه بهار شیراز و ایستگاه تربیت مدرس در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه مترو میدان خراسان، ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور، ایستگاه مترو امیرکبیر، ایستگاه مترو میدان شهدا، ایستگاه شهدا مترو شهدای هفت تیر، ایستگاه نجات الهی، ایستگاه میدان ولیعصر، ایستگاه مترو بوستان لاله و ایستگاه مترو کارگر در محدوده طرح ترافیک هستند.

خط 7 مترو شهر تهران با رنگ بنفش راستایی جنوب شرقی – شمال غربی دارد. ایستگاه مترو بوستان گفتگو، تربیت مدرس، باقرخان، توحید، شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل، بریانک، هلال احمر و میدان شهید محلاتی در محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. همچنین ایستگاه مهدیه، میدان محمدیه، مولوی، میدان قیام و ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور در محدوده طرح ترافیک هستند.

خط‌های ذکر شده در بالا با یکدیگر تقاطع‌هایی نیز دارند که باعث می‌شود دسترسی به تمامی نقاط طرح ترافیک یا کاهش آلودگی هوا به راحتی ممکن شود.

 

طرح ترافیک تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • آلودگی هوا از یک طرف و از طرف دیگر ترافیک تهران مسئولان را در سال‌های پیش به این جمع بندی رساند که طرح ترافیک را در تهران عملیاتی کنند.
  • باید به این موضوع اشاره کرد که هر شخصی مجوز ثبت نام طرح ترافیک را ندارد و قشر مشخصی از جامعه می‌توانند ثبت نام کنند. پزشکان، وکلا، خبرنگاران و … از این دسته از افراد هستند.
  • اگر شخصی بخواهد وارد این محدوده شود باید ثبت نام طرح ترافیک را انجام دهد. ثبت نام طرح ترافیک در سایت شهرداری انجام می‌شود.
  • بنابر اطلاعیه‌ای که در سال 98 از سوی سازمان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انتشار پیدا کرد، تغییرات طرح ترافیک در سال 98 بیشتر در طرح زوج و فرد بوده است.
  • خیلی از مناطق مرکزی تهران در محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اصلی قرار دارند. یکی از ارزانترین و سریعترین راه حل‌ها برای رسیدن به این محدوده مترو شهر تهران است.
  • از 7 خط مترو شهر تهران 6 خط از محدوده طرح ترافیک اصلی و طرح کاهش آلودگی هوا عبور می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *