نکات خانه‌داری

وسایل اضافی و راه‌های مقابله با آن

بی‌نظمی

 

بدون شک شما تنها فردی نیستید که درون خانه‌اش وسایل اضافی با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی مواجه است. اکثر ما زمان زیادی را برای مرتب کردن فضای خانه و رفع این بی‌نظمی و بهم‌ریختگی‌ها صرف کرده‌ایم. اما اگر ریشه اصلی این بهم‌ریختگی‌ها پیدا شود می‌توان با کمک از روش‌های مناسب به مقابله با آن درآمد. اولین قدم برای مقابله با بی‌نظمی، شناسایی عوامل ایجاد کننده آن است. به طور معمول برای بهم‌ریختگی وسایل اضافی در خانه دلایل متفاوتی وجود دارد که در ادامه مهمترین دلایل این مسئله بررسی شده است.

 

تغییر وضعیت زندگی

به دنیا آمدن فرزند، نقل مکان به خانه‌ای جدید، بیماری یا جراحت هر کدام از این عوامل وضعیت کنونی زندگیتان را دستخوش تغییر می‌کند. این تغییرات ضمن ایجاد استرس ممکن است باعث بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در منزل شما شود. زمانی که کودکتان در خواب است بهترین موقعیت برای برای مرتب کردن مقداری از این بی‌نظمی و بهم‌ریختگی‌ها در خانه است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که در این موقعیت شما چقدر زمان دارید و به چه میزان می‌توانید به این بی‌نظمی و بهم‌ریختگی سر و سامان دهید.

اگر شما از بی‌نظمی و بهم‌ریختگی خانه و همچنین کمبود وقت برای مرتب کردن ناامید شده‌اید، شما می‌توانید از اقوام و آشنایان و دوستان درخواست کمک کنید. اگر نیاز به کمک‌های دقیق‌تری دارید می‌توانید از متخصصان این زمینه مشورت بگیرید تا از شر این شرایط استرس‌زا خلاص شوید. افراد متخصص و شرکت‌ها با توجه به سابقه و تجربه‌ای که در زمینه مرتب کردن فضای خانه دارند می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق، عوامل بی‌نظمی و بهم‌ریختگی منزل شما را در اسرع وقت حل و فصل نمایند.

 

وسایل اضافی

 

 

شما تنها فردی نیستید که درون خانه‌اش وسایل اضافی با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی مواجه است. با کمک گرفتن از چند راه حل ساده شما می‌توانید وسایل اضافی خانه خود را نظیم داده و مرتب کنید.

 

عادت شما به بی‌نظمی و بهم‌ریختگی

بعضی از افراد تمایلی به آویزان کردن لباس‌ها یا کنار گذاشتن وسایل اضافی خود ندارند. حرکاتی از این دست باعث بی‌نظمی در خانه می‌شوند. اما کنار گذاشتن این گونه عادت‌ها و تغییر روش در رفتار غیر ممکن نیست. با کمک از عادت‌های تمرین شده و نو کمی از این بی‌نظمی و بهم‌ریختگی کاسته می‌شود.

راهکار ما برای شما حلقه عادت است. این اصطلاح در کتاب قدرت عادت چارلز داهیگبرای اولین بار گفته شده است و به نظر می‌رسد برای کنترل کردن بی‌نظمی و بهم‌ریختگی می‌تواند کمک‌های موثری داشته باشد. حلقه عادت اساسا شامل سه راه است. نشانه، عادت و پاداش. نشانه باعث یادآوری به منظور تغییر در رفتار است. عادت همان رفتار است و پاداش همان نفعی است که از رفتار جدید می‌گیرید. این راه حل برای بسیاری از افراد راه گشا بوده و ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

 

بی‌نظمی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کمبود امکانات برای مرتب کردن وسایل خانه

اگر در خانه خود امکانات مناسب برای مرتب کردن وسایل اضافی را ندارید این موضع باعث هرچه بیشتر شدن بی‌نظمی و بهم‌ریختگی می‌شود. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد. منبع اولین بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در خانه کاغذ و برگه است. برگه‌های پرداخت بانکی و قبوض نمونه‌هایی از این نوع وسایل اضافی هستند. اگر برای آن‌ها برنامه‌ای کارآمد نداشته باشید برگه‌ها روی یکدیگر تلمبار شده و میزان قابل توجهی کاغذ در گوشه و کنار خانه بهم‌ریختگی را بیشتر می‌کنند.

بهترین راه‌حل برای کاغذ و برگه‌های اضافی طبقه بندی و مرتب کردن آن‌ها است. طبقه بندی باعث می‌شود در آینده اگر این کاغذ و برگه‌ها مورد نیازتان بود به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. برای طبقه بندی اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به طور کامل پیاده سازی کنید، می‌توانید از کمک متخصصان بهره‌مند شوید.

 

بهم‌ریختگی

 

تلفن همراه، کلید، کیف پول و لپ تاپ

از موارد دیگری که باعث بی‌نظمی و بهم‌ریختگی فضای خانه می‌شود می‌توان به تلفن همراه، کلید، کیف پول و لپ تاپ اشاره کرد. نبود فضای طراحی شده مناسب برای از این دست وسایل باعث هرچه بیشتر شدن بهم‌ریختگی و از طرفی ناامید شدن شما برای حل این مشکل در خانه شما می شود. پس بهتر است توجه لازم را به این وسایل داشته باشید و آن‌ها را در قسمت‌های مشخص قرار دهید.

 

بهم‌ریختگی

 

 

منبع اولین بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در خانه کاغذ و برگه است. برگه‌های پرداخت‌های بانکی و قبوض نمونه‌هایی از این نوع برگه‌ها هستند.

 

کیف‌ها، کاور کامپیوتر، کوله پشتی، کیف‌های ورزشی و کاپشن و پالتو

کمدها و جا لباسی منزل شما به سرعت توسط کیف، کاور کامپیوتر، کوله پشتی، کیف‌های ورزشی و کاپشن و پالتو پر می‌شوند. بعد از پر شدن آن‌ها و در نبود جایی برای نگهداری، صندلی‌‌ها و نرده‌ها جایگزین کمد و جا لباسی می‌شوند. این مسئله به خودی خود باعث بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در فضای خانه شده و از نظر بصری جلوه نامناسبی را ایجاد می‌کنند. به طور معمول در هر خانه‌ای این وسایل به تعداد زیادی قابل مشاهده است. گام اول برای مرتب کردن فضای خانه، جدا کردن این وسایل است.

برای مثال اگر فرزندتان هر سال یک کوله پشتی هدیه می گیرد، بهتر است کوله پشتی‌های قدیمی را به موسسه‌های خیریه اهدا کنید. نگاهی دقیق به لباس‌های خود بیاندازید. لباس‌هایی که دیگر برای اندام شما مناسب نیست را جدا کرده و به افرادی که نیاز دارند بدهید. تمامی کیف‌ها و لباس‌های بیرونی نظیر کاپشن و پالتو را در کمد نزدیک در خانه آویزان کنید تا ضمن سهولت در پیدا کردن آن‌ها، فضای خانه شما مرتب و بانظم شود.

 

وسایل اضافی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وسایل بازی کودکان و اسباب بازی

بیشترین بی‌نظمی و بهم‌‌ریختگی در فضای خانه توسط بچه‌ها از کودکی تا دوران مدرسه ایجاد می‌شوند. مرتب کردی این بی‌نظمی حتی برای افراد متخصص و باتجربه نیز سخت است. اسباب بازی با توجه به تعداد و اهمیت آن برای کودکان نیاز به برنامه ریزی و توجه بیشتری دارد. اگر فرزندتان موافق بود مقداری از این وسایل بازی را به موسسه‌های خیریه اهدا کنید تا دیگران نیز از بازی کردن با آن‌ها لذت ببرند.

این کار باعث می‌شود فضای اتاق فرزندتان سیمای مناسبی به خود ببیند. برای وسایل هنری و کار دستی فرزندتان نیز باید فکری کنید. با توجه به اینکه کودکان علاقه دارند بیشتر مواقع نزدیک والدین خود باشند، بهتر است سبدی جهت جمع آوری این وسایل در نزدیکی خود قرار دهید.

 

بی‌نظمی

 

ابزار مختلف با کارایی مشترک

مداد، خودکار، کیسه‌های خرید، دفترچه یادداشت، کاسه بشقاب، وسایل آشپزخانه و لیوان‌ها از جمله وسایلی هستند که امکان دارد به تعدد در خانه شما رویت شوند. با بررسی تمام وسایل و جدا سازی آن‌ها شما می‌توانید وسایل مورد استفاده خود را در فضای خانه نگهداری کنید و وسایلی که مورد نیازتان نیست را به موسسه‌های خیریه اهدا کنید.

کار دیگری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید این است که قبل از خرید نگاهی کامل به وسایل ذکر شده‌ی خود بیاندازید و نسبت به نیازهای خود اقدام به خرید وسایل کنید. برای خرید وسایل جدید کمی واقع بین باشید.

 

بهم‌ریختگی

 

 

گاهی دقیق به لباس‌های خود بیاندازید. لباس‌هایی که دیگر برای اندام شما مناسب نیست را جدا کرده و به افرادی که نیاز دارند بدهید.

 

خودداری از تصمیم گیری در مورد وسایل اضافی

بعضی از افراد برای فضای بهم‌ریخته خانه‌ی خود به موقع نمی‌توانند تصمیم گیری کنند. بهتر است بگوییم از تصمیم گرفتن خودداری می‌کنند. با جابجایی وسایل اضافی به زیرزمین، پارکینگ و کمدها سعی بر این دارند تا صورت مسئله را پاک نمایند.

روش‌های گفته شده در نوع خود از سریع ترین راه حل‌ها در مرتب کردن فضای نامرتب به حساب می‌آیند اما در نهایت یک روز باید با این بهم‌ریختگی مواجه شد و در قبال آن تصمیمی اساسی گرفت. پس بهترین راه حل برای مقابله با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی تصمیم‌گیری قاطع برای مرتب کردن فضای خانه است.

 

وسایل اضافی

 

رابطه بیماری با بی‌نظمی

گاهی اوقات بیماری‌های طولانی مدت و عدم توانایی مناسب بدن خود سبب ایجاد بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در فضای خانه می‌شود. در این حالت امکان دارد فرد بیمار عاری از انرژی و یا نقصان حرکتی شود. هر چقدر توانایی رسیدگی به امورات خانه کمتر شود این بی‌نظمی و بهم‌ریختگی‌ها بیشتر بروز پیدا می‌کنند و باعث کاهش قدرت تصمیم‌گیری می‌شود. در این حالت بهتر است با کمک گرفتن از شرکت‌های خدمات منزل، شخصی مدرن به حساب می‌آید. اگر به مبارزه با آن می‌روید، قطعا تنها نخواهید بود. اما مسئله امیدوار کننده این است که با جدیت و کمیهفته‌ای یک بار برای تمیز کردن فضای خانه اینگونه از افراد بیاید.

برای اکثر ما بهم‌ریختگی جزیی از زندگی  کمک گرفتن چه از طریق دوستان و چه از طریق متخصصین شما می‌توانید به این مشکل غلبه کرده و زندگی آرام در فضایی مرتب را تجربه کنید.

 

مرتب کردن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • شما تنها فردی نیستید که درون خانه‌اش وسایل اضافی با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی مواجه است. با کمک گرفتن از چند راه حل ساده شما می‌توانید وسایل اضافی خانه خود را نظیم داده و مرتب کنید.
  • به دنیا آمدن فرزند، نقل مکان به خانه‌ای جدید، بیماری یا جراحت هر کدام از این عوامل وضعیت کنونی زندگیتان را دستخوش تغییر می‌کند. این تغییرات ضمن ایجاد استرس ممکن است باعث بی‌نظمی و بهم‌ریختگی در منزل شما شود.
  • بعضی از افراد تمایلی به آویزان کردن لباس‌ها یا کنار گذاشتن وسایل اضافی خود ندارند. حرکاتی از این دست باعث بی‌نظمی در خانه می‌شوند.
  • بیشترین بی‌نظمی و بهم‌‌ریختگی در فضای خانه توسط بچه‌ها از کودکی تا دوران مدرسه ایجاد می‌شوند.
  • پس بهترین راه حل برای مقابله با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی تصمیم‌گیری قاطع برای مرتب کردن فضای خانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *