نکات خانه‌داری

مرتب کردن خانه و راهکارهای جدید آن در کوتاه‌ترین زمان

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

نظم و ترتیب همیشگی و مرتب کردن سریع خانه دغدغه‌ای همیشگی است مخصوصا خانم‌های شاغلی که وظایف خانه روی دوش‌شان است بیش از بقیه با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نظم آشپزخانه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های خانه، مرتب کردن کمدها و دور ریختن لباس‌ها که نمی‌پوشیم و سروسامان دادن به وسایل انباری جزو دغدغه‌های همیشگی است. با شروع تابستان وقتش رسیده راهکارهای جدید مرتب کردن خانه را امتحان کنیم و با صرف وقت کمتر، خانه‌ای مرتب‌تر داشته باشیم.

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه برای امسال

سال گذشته

تلنبار کردن لباس‌ها روی صندلی اتاق خواب

امسال

از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه برای امسال این است که هرروز  لباس‌های‌تان را بلافاصله پس از تعویض آویزان کنید تا صندلی خالی شود. مسلما بعد از روزی خسته‌کننده، راحت‌ترین کار ریختن لباس‌ها روی صندلی است؛ اما آویزان کردن لباس‌ها و جدا کردن و ریختن لباس‌های کثیف در لباسشویی فقط چند دقیقه زمان می‌برد.

ضمن اینکه آویزان کردن لباس‌های تمیز در نهایت موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. لباس‌های رها و تلمبار شده روی صندلی اگر بد گذاشته شوند سریع چروک می‌شوند و باید مجددا اتو شوند که اتلاف زمان و انرژی را سبب می‌شوند.

 

سال گذشته

لباس‌ها بدون اینکه پوشیده شوند هر فصل بین کشوها و طبقه‌های کمد جابه‌جا می‌شوند.

امسال

پایان هر فصل لباس‌هایی که علاقه‌ای به پوشیدن‌شان ندارید را جدا و دور ریختن لباس‌ها را به عنوان یکی از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه عملی کنید. شاید فکر کنید حالا که برای خرید این لباس هزینه کرده‌اید باید آن را نگه دارید تا فرصت مناسب پوشیدن آن فرا برسد و دور ریختن لباس‌ها راهکار مناسبی نیست، اما باید واقع‌بین باشید.

اگر چند سال از خرید لباسی گذشته و فرصت پوشیدن آن فراهم نشده بعید است در آینده هم فرصتی پیش بیاید. ضمن اینکه سلیقه و مد هر چند سال تغییر می‌کنند و نگاه داشتن لباسی که موقع خرید فکر کرده‌اید خیلی زیباست اما الان هیچ جذابیتی ندارد عاقلانه نیست و در هر حال دور ریختن لباس‌ها تنها گزینه است.

البته منظور از دور ریختن لباس‌ها پرت کردن در سطل زباله نیست. بهترین کار این است که پس از جدا کردن لباس‌ها در پایان فصل، لباس‌هایی که نپوشیده‌اید را ببخشید یا بفروشید. در این روش دور ریختن لباس‌ها هم لباس به دست کسی می‌رسد که حتما آن را می‌پوشد و هم کمد شما مرتب می‌شود و جا برای لباس‌های تازه باز می‌شود.

 

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سال گذشته

چیزهایی در حراجی خریده‌اید که به آن‌ها نیاز نداشته‌اید یا موردعلاقه‌تان نبوده‌اند

امسال

منظم‌کنندگان حرفه‌ای خانه، توصیه می‌کنند خانه را با وسایلی پر کنید که دوست‌شان دارید یا به آن‌ها احتیاج دارید. بنابراین یکی از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه این است که برای چیزهایی که وارد خانه می‌کنید دقیق و حسابگر باشید. اگر در حراجی وسیله‌ای پیدا کردید که دوستش دارید یا بهتر از آن، موردنیاز است آن را بخرید.

اما وسیله‌ای را به صرف بودن در حراجی و قیمت مناسب آن نخرید چون ممکن است هیچ‌وقت به کارتان نیاید و نظم آشپزخانه یا هرجای دیگری را برهم زند. ضمن اینکه این کار از نظر مالی نیز به صرفه است و پول‌تان برای وسایلی باقی می‌ماند که حتما از آن‌ها استفاده می‌کنید.

 

سال گذشته

چیزهای قدیمی را با گذشتن در کارتن و بسته‌بندی از جلوی چشم‌تان دور می‌کردید و موقتا در انباری می‌گذاشتید تا بعدا به آن رسیدگی کنید.

امسال

انباری هم‌زمان جایی عالی برای نگهداری وسایل و جایی وحشتناک است. انباری جایی عالی برای نگه‌داری وسایلی است که دوره‌ای مصرف می‌شوند و بزرگ و جاگیر هستند مثل لوازم تزئینی فصلی، لوازم ورزشی و لوازم کمپ. اما انباری جایی وحشتناک برای نگه‌داری وسایل اضافی است و چیزی که از دیده برفت از دل می‌رود اینجا مصداق دارد و به محض گذاشتن جعبه‌ها در انباری تا جابه‌جایی بعدی سراغ‌شان نمی‌روید.

وسایل را برای تصمیم‌گیری به انباری نبرید. قطعا می‌دانید چه وسیله‌ای را استفاده نخواهید کرد با این حال باز به وسایل انباری اضافه می‌کنید تا مجبور نشوید تصمیم فوری بگیرید و آن را به جای موردنظر ببرید.

مثلا گلدانی که هدیه گرفته‌اید و با هیچ یک از ظروف تزئینی‌تان جور نیست و حتی از آن خوشتان هم نمی‌آید نباید به امید روزی که فرصتی برای استفاده یا هدیه دادن آن فراهم شود جزو وسایل انباری قرار بگیرد. آرشیو فیلم‌های‌تان روی cd، ویدئوهای آموزشی و همه چیزهای این چنینی در اینترنت به راحتی پیدا می‌شوند و لازم نیست آن‌ها را جزو وسایل انباری نگه دارید. ضمن اینکه با آمدن ورژن‌های جدید نرم‌افزارها آن ویدئوهای آموزشی عملا فایده‌ی چندانی هم ندارند.

بهتر است امسال تصمیم بگیرید تکلیف هر وسیله‌ای را در لحظه روشن کنید. بسته‌بندی کردن و گذاشتن وسایل انباری چاره‌ی کار نیست و در نهایت حجم وسایل را افزایش می‌دهد و تصمیم‌گیری را دشوارتر می‌کند.

 

وسایل انباری

 

 

بهتر است امسال تصمیم بگیرید تکلیف هر وسیله‌ای را در لحظه روشن کنید. بسته‌بندی کردن و گذاشتن وسایل انباری چاره‌ی کار نیست و در نهایت حجم وسایل را افزایش می‌دهد و تصمیم‌گیری را دشوارتر می‌کند.

 

سال گذشته

یادتان نیست در یخچال چه هست و چه نیست و این باعث کپک زدن و خرابی موادغذایی و بوی ناخوشایند می‌شود.

امسال

برای نظم آشپزخانه هر هفته تازگی و سلامت موادغذایی را چک کنید. بیرون ریختن باقی مانده غذاهایی که خورده نشده‌اند، سس‌هایی که تاریخ انقضای‌شان گذشته، شیر ترش شده و سبزی پلاسیده باعث می‌شود یخچال ترتمیز باقی بماند و بو نگیرد. ضمنا برای نظم آشپزخانه بهتر است موادغذایی را به موقع مصرف کنید و در ظرف‌های دردار نگه‌داری کنید. نگهداری مناسب باعث می‌شود رغبت بیشتری به خوردن آن داشته باشید.

 

سال گذشته

لیست خرید را در ذهن‌تان یادداشت می‌کنید

امسال

یکی از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه این است که لیست خرید موادغذایی را روی کاغذ یا در نوت گوشی بنویسید و قبل از رفتن به فروشگاه آن را با خود ببرید. یکی از راهکارهای مناسب نگاه انبارداری به موادغذایی لازم است:

  • ابتدا لیستی از موادغذایی که همیشه موردنیازتان هستند تهیه کنید.
  • در مرحله بعد ذخیره هر کدام را جلوی آن‌ها بنویسید.
  • پیش از خرید لیست را چک کنید و ذخیره مواد رو به اتمام را در لیست خریدتان وارد کنید.

بردن لیست خرید در فروشگاه در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و علاوه بر آن هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری مواقع حین چرخ زدن در فروشگاه‌های بزرگ موادغذایی وسایلی می‌خریم که اصلا استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کنیم و محض تنوع و تست آن را می‌خریم که بسیاری مواقع بی‌استفاده باقی می‌مانند و نظم آشپزخانه را برهم می‌زنند. ضمن اینکه داشتن لیست و نخریدن مواد اضافی به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

 

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

 

منظور از دور ریختن لباس‌ها پرت کردن در سطل زباله نیست. بهترین کار این است که پس از جدا کردن لباس‌ها در پایان فصل، لباس‌هایی که نپوشیده‌اید را ببخشید یا بفروشید.


راهکارهای مرتب کردن سریع خانه در پانزده دقیقه

مرتب کردن معمولا در لیست کارهای موردعلاقه‌ی ما نیست. البته که همه‌ی ما از خانه‌ای مرتب و منظم لذت می‌بریم اما ایجاد این نظم و ترتیب داستانی دیگر است. اینجا نیاز به مرتب کردن سریع خانه احساس می‌شود. به جای صبر کردن برای فرا رسیدن زمانی مناسب برای نظافت و مرتب کردن که احتمالا هیچ‌وقت نمی‌رسد، بهتر است علاوه بر  راهکارهای جدید مرتب کردن خانه پروژه‌های مرتب کردن سریع خانه را پیش ببریم و در مدتی کوتاه به اوضاع آشفته سروسامان بدهیم.

  1. ظروف نگه‌داری غذا و نظم آشپزخانه

برای نظم آشپزخانه کشو، کمد یا گنجه را باز کنید و همه‌چیز را خارج کنید. در ظروف را روی ظرف‌های‌شان بگذارید و تکلیف درهای گمشده را همین الان مشخص کنید. ظرف‌شویی و سینک را بگردید اگر پیدا شد که روی ظرف بگذارید در غیر این صورت ظرف موردنظر را کنار بگذارید. بعد ظرف‌ها را براساس ابعاد مرتب کنید و توی هم قرار دهید. در این روش مرتب کردن سریع خانه هم ظروف مرتب می‌شوند و هم فضای خالی بیشتری ایجاد می‌شود.

 

وسایل انباری

 

  1. غذاهای درون یخچال

یکی از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه برای نظم آشپزخانه این است که همه‌ی ظروف و غذاهای باقی‌مانده‌ی یخچال چسبناک را بیرون بیاورید. تاریخ انقضای هر محصول را چک کنید و اگر گذشته بود آن را دور بیندازید. خوراکی‌های نیم‌خورده‌ای که خریده‌اید و بعد متوجه شده‌اید دوست ندارید و قرار نیست با چیزی ترکیب و خورده شوند هم باید روانه‌ی سطل زباله شوند.
زیر ظرف‌ها و قفسه‌های یخچال را با اسفنجی نم‌دار پاک کنید و بعد ظروف را به یخچال برگردانید. اگر دوست دارید کمی در نظم آشپزخانه ترتیب بیشتری چاشنی کار کنید یک طبقه را به غذاهای شیرین، یکی را به شور و یکی را به ترش اختصاص دهید.

 

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. ظروف ادویه

یکی دیگر از راهکارهای جدید مرتب کردن خانه برای نظم آشپزخانه این است که کشو یا کابینت کنار گاز را باز کنید و نگاهی به ظروف ادویه بیندازید. آیا آن‌ها را هرروز یا هفته‌ای یک بار استفاده می‌کنید؟ آیا لازم است آن همه ادویه داشته باشید؟
برای مرتب کردن سریع خانه و نظم آشپزخانه همه چیز را بیرون بیاورید و آن‌ها که بیشتر لازم‌تان می‌شود را در کشو بچینید. اگر ظروفی وجود دارد که به آن‌ها نیاز دارید ولی دائمی و روزانه نیست به کابینتی دورتر انتقالشان دهید. کشوی کنار گاز باید جایی برای موادغذایی و لوازمی باشد که هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنید.

  1. جامدادی

معمولا در جامدادی‌ها باید مداد و خودکار پیدا شود اما گاهی همه چیز پیدا می‌شود از مدادهای کوچک شده گرفته تا خودکارهایی که جوهر ندارند.  جزو راهکارهای جدید مرتب کردن خانه این است که برگه‌ای بردارید و همه خودکارها را تست کنید و مدادها کوچکی که دیگر تراشیده نمی‌شوند را دور بیندازید. اگر هم از آن طرف بوم افتاده‌اید و کلی خودکار و مداد دارید که احتمالا چندان استفاده نمی‌شوند برای مرتب کردن سریع خانه آن‌ها را دسته بندی کنید و ببخشید.

 

وسایل انباری

 

  1. کشوی جوراب‌ها

برای مرتب کردن سریع خانه تمام جوراب‌ها را از کشو خارج کنید و جفت‌ها را کنار هم بگذارید. جوراب‌های سوراخ و پاره را هم کنار بگذارید تا بدوزید یا دور بیندازید، جوراب‌هایی که جفت‌شان نیست هم باید دور انداخته شوند. آن جفت از جوراب‌ها که مشکلی ندارند را تا کنید و به کشو برگردانید. حواستان باشد در دور ریختن لباس‌ها دقت کنید که جوراب‌ها زباله خشک محسوب می‌شوند و شاید قابل بازیافت باشند.

  1. وسایل حمام

برای مرتب کردن سریع خانه همه وسایل حمام را از قفسه دربیاورید و گوشه‌ای بچینید. قوطی‌های خالی شامپو را دور بیندازید و لوسیون‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را به کشو یا کمد منتقل کنید. اگر بین لوازم شامپو یا لوسیونی وجود دارد که برای‌تان مناسب نبوده یا دوستش نداشته‌اید آن را خالی کنید و بطری را به سطل بازیافتی‌ها بیندازید. اگر آن را تا الان استفاده نکرده‌اید بعید است فرصتی برای استفاده‌اش پیش بیاید. حالا می‌توانید شامپوها را به قفسه برگردانید.

 

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

  1. وسایل شستشوی لباس

برای مرتب کردن سریع خانه در قسمت وسایل شستشوی لباس قوطی‌های پودر شوینده، نرم‌کننده و موادی از این دست را که تمام شده‌اند دور بریزید. مواد باقی مانده را مرتب کنید و برحسب نیاز بچینید.

 

وسایل انباری

 

 

برای مرتب کردن سریع خانه و نظم آشپزخانه همه چیز را بیرون بیاورید و آن‌ها که بیشتر لازم‌تان می‌شود را در کشو بچینید. اگر ظروفی وجود دارد که به آن‌ها نیاز دارید ولی دائمی و روزانه نیست به کابینتی دورتر انتقالشان دهید.

 

  1. دستمال‌های آشپزخانه

دستمال‌های آشپزخانه به خصوص آنها که برای خشک کردن ظروف به کار می‌روند ممکن است با کمی بی‌توجهی کثیف شوند و سایر دستمال‌ها را هم کثیف کنند بنابراین بررسی آن‌ها در نظم آشپزخانه حیاتی است. هرازگاهی دستمال‌ها را خارج و وارسی کنید. آن‌ها که شرایط خوبی دارند را سرجایش بگذارید و باقی را برای شستشو کنار بگذارید. بهتر است به جای دستمال‌های کاغذی مخصوص آشپزخانه از دستمال‌های پارچه‌ای استفاده کنید چون عمر طولانی‌تری دارند و زباله کمتری تولید می‌شود.

 

راهکارهای جدید مرتب کردن خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. مجلات و روزنامه‌ها و کاتالوگ‌ها

برای مرتب کردن سریع خانه همه‌ی مجلات، روزنامه‌ها و کاتالوگ‌های سبد را بیرون بیاورید و یکی یکی بازبینی کنید. آن‌ها که خوانده شده‌اند و دیگر به کار نمی‌آیند را یا در ظرف بازیافت بیندازید یا برای استفاده مجدد جهت پاک کردن شیشه یا موارد این چنینی در کابینت بگذارید. اگر مطلبی در مجله است که می‌خواهید نگاه دارید آن را ببُرید و جدا کنید. با اینترنتی شدن مجلات ممکن است بتوانید نسخه آنلاین مطلب موردنظرتان را هم گیر بیاورید. در این صورت نسخه‌ی آنلاین را ذخیره و استفاده کنید و مجله را در سطل بازیافت بیندازید و آن را جزو وسایل انباری قرار ندهید.

  1. میز ورودی خانه

سکه‌ها را در فنجانی بریزید و نامه‌ها و قبض‌ها را دسته‌بندی کنید. آن‌ها که مورد استفاده هستند را نگاه دارید و مابقی را دور بریزید. اگر کت، کیف یا دستکشی اینجا گذاشته‌اید آن را سر جای اصلی‌اش بگذارید.

 

وسایل انباری

 

نتیجه‌گیری:

  • با راهکارهای جدید مرتب کردن خانه وقت و زمان کمتری برای نظم و ترتیب صرف کنید و خانه‌ای مرتب داشته باشید.
  • لباس‌ها را بلافاصله پس از تعویض سرجای خود بگذارید و در دور ریختن لباس‌ها جسورانه رفتار کنید. البته که دقت هنگام خرید بهتر از دور ریختن لباس‌ها است.
  • برای مرتب کردن سریع خانه و نظم آشپزخانه از وسایل یخچال غافل نشوید و تاریخ انقضای هر محصولی را چک کنید.
  • هر چیز اضافی در خانه را جزو وسایل انباری قرار ندهید. مرتب کردن وسایل انباری خود پروژه‌ای عظیم و مشکل است و بهتر است وسایل انباری را زیاد نکنید تا جایی که نتوانید از پس آن بربیایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *