آپارتمان‌نشینی

مراحل درخواست تفکیک کنتور مشترک آب و برق و گاز چیست؟

کنتور مشترک

 

در برخی از ساختمان‌ها انشعابات آب و برق و گاز واحدها مشترک است و بر همین اساس هم اغلب میزان مصرف با توجه به جمعیت هر واحد یا به صورت مساوی میان واحدها تقسیم می‌شود. کنتور مشترک در آپارتمان مشکلات متعددی را به همراه دارد که برای مثال کنتور مشترک آب، کنتور مشترک برق و کنتور مشترک گاز می‌تواند با مصرف نادرست برخی از واحدها مصرف کل کنتور مشترک و هزینه را برای تمام واحدها را بالاتر ببرد. این موضوع باعث نارضایتی همسایه‌ها می‌شود.

اما قانون در این موضوع می‌گوید که برای پرداخت سهم هر واحد با کنتور مشترک در آپارتمان، باید مساحت هر واحد ملاک قرار بگیرد. برای مثال اگر یک واحدی مساحتش 2 برابر مساحت واحد دیگری است مالک یا مستاجر آن واحد باید 2 برابر سهم دیگران هزینه آب، برق یا گاز بپردازد. این قانون در ارتباط با هزینه شارژ هم به همین صورت است.

اگر مالک یا مستاجری از پرداخت هزینه کنتور مشترک امتناع کند، ابتدا اظهارنامه‌ای با ذکر مبلغ بدهی به آن مشترک ابلاغ می‌شود. اگر پس از گذشت 10 روز این هزینه و بدهی پرداخت نشد، مدیر ساختمان این اجازه را دارد که از ارائه خدمات مشترکی مانند شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم و مانند به آن مشترک خودداری کند.

یکی از راه‌هایی که در این زمینه و برای مواجهه با مشکلات کنتور مشترک در آپارتمان اعمال شده است، این است که واحدهای نوساز با کنتورهای تفکیک شده ساخته شوند و این موضوع در هنگام دریافت مجوز هم به سازنده تذکر داده می‌شود.

اما گاهی اوقات به دلیل آنکه محدودیت جا وجود دارد کنتور مشترک برای آنها در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل هم هنوز بسیاری از ساختمان‌ها دارای کنتور مشترک آب، برق یا گاز هستند.

ما در این مقاله از کیلید به بحث کنتور مشترک در آپارتمان و انواع کنتورهای مشترک آب و برق و گاز می‌پردازیم و سپس به سراغ موضوع تفکیک کنتور مشترک و مراحل انجام آن و هزینه‌هایش خواهیم رفت. پس با ما همراه شوید.

تفکیک کنتور مشترک آب

در ساختمان‌ها با توجه به زمان و هزینه‌های اجرا به دو صورت استفاده از کنتور آب اصلی مجزا و یا استفاده از کنتور آب فرعی برای هر واحد از ساختمان صورت می‌گیرد.

 

کنتور مشترک آب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در همین زمینه طرحی با عنوان طرح جداسازی کنتورهای آب در سال 1389 و با آغاز هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفت. اما مشکلی که در این زمینه وجود داشت کمبود فضا در ساختمان‌ها برای نصب کنتورهای معمولی آب بود.

کنتور آب اصلی با اسم کنتور جت و یا کنتور آب انشعابی شناخته می‌شود که با هدف قرائت مامور اداره آب نصب می‌شوند و قبضی که برای آپارتمان صادر می‌شود بر اساس شماره این کنتورها است. تفکیک کنتور مشترک آب کمک می‌کند تا برای هر واحد یک قبض مجزا صادر شود و برای همین منظور هم نیاز است تا برای هر واحدی کنتور آب اصلی نصب شود. برای این کار شما باید از اداره آب منطقه خود مجوز دریافت کنید.

مراحل تفکیک کنتور آب

  • ارائه مدارک و مستندات از سوی درخواست کننده
  • بازدید فنی و امکان سنجی برای برای واگذاری کنتور مستقل به متقاضی
  • اخذ مجوزهای لازم و پرداخت هزینه‌های نصب انشعاب مستقل
  • عقد قرارداد با متقاضی برای کنتور تفکیکی
  • نصب کنتور

تفکیک کنتور مشترک گاز

برای جدا کردن کنتور مشترک گاز ساختمان باید به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و کد پیگیری دریافت کنید. پس از پرداخت حق بازرسی به شما مهندس ناظری جهت نظارت بر جریان تفکیک گاز معرفی می‌شود.

در اغلب موارد جدا سازی کنتور گاز به درخواست ساکنان آپارتمان صورت می‌گیرد، اما گاهی اوقات هم به دلیل قدیمی بودن آپارتمان و نوع چیدمان خطوط لوله‌ها و هزینه‌های زیادی که دارد ساکنان از تفکیک کنتور و تعویض لوله‌ها خودداری می‌کنند.

تفکیک کنتور مشترک گاز از نظر شرکت ملی گاز مانعی نداشته اما هزینه خرید کنتورهای جدید و یا تعویض خطوط لوله‌ها بر عهده مشترکان گاز است که همانطور که اشاره کردیم هزینه‌های تعویض لوله به دلیل بالا بودن مانع از انجام این کار می‌شود.

 

کنتور مشترک گاز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اصول تفکیک کنتور گاز

برای آنکه کنتور مشترک گاز تفکیک شود، همه واحدها باید به صورت همزمان اقدام به تفکیک کنند تا مساله حقوقی پیش نیاید. برای تفکیک انفرادی هم نیاز به گرفتن رضایت از همسایگان دیگر است. در صورت تایید مهندس ناظر گاز، نقشه واحد یا واحدهای مورد نظر برای تفکیک گاز توسط مجری تهیه شده و قسمت طراحی آن توسط ناظر مهر می‌شود.

سپس مجری پروژه بعد از دریافت تاییدیه از مهندس ناظر برای شروع عملیات لوله کشی تفکیکی اقدام می‌کند. پس از دریافت مجوز قطع گاز و اتصال لوله کشی جدید گاز به لوله کشی قدیمی لازم است که مجری به صورتی برنامه ریزی کند که قطع گاز واحدها برای مدت بسیار محدودی باشد.

تفکیک کنتور مشترک برق

تفکیک کنتور مشترک برق در مقایسه با  آب و یا گاز که نیاز به تغییر انشعابات آب و گاز دارد، راحت‌تر انجام می‌شود. با توجه به همین موضوع هم تفکیک کنتور مشترک برق به درخواست خود مشترکان انجام می‌شود و با توجه به شرایط آسان آن درخواست‌های زیادی برای جداسازی برق ساختمان‌های قدیمی وجود دارد. این روزها دیگر واحدهای نوساز با کنتورهای برق تفکیک شده ساخته می‌شوند.

مراحل تفکیک کنتور برق

  • مراجعه متقاضی به واحد قبول مشترکین و ارائه درخواست برای تفکیک انشعاب و تکمیل فرم مورد نظر
  • ثبت درخواست متقاضی توسط واحد قبول مشترکین
  • بازدید مامور بازدید از محل و تست کنتور مورد نظر
  • ابلاغ و اعلام شرایط تفکیک در ارتباط با تعهدات مالی و فنی مشترک
  • ارائه پرداخت‌های قانونی توسط متقاضی و ارسال سوابق برای انجام کار به قسمت انشعابات یا مجری طرح و نصب کنتور

در برخی از ساختمان‌هایی که نیاز به تفکیک مصرف کننده‌های برق از هم وجود دارد از چند کنتور فرعی برق استفاده می‌شود. در این زمینه هم باید توجه شود که سیم فاز ورودی کنتور فرعی برق از خروجی کنتور اصلی تامین شود.

علاوه بر این نیز در هنگام تفکیک در ساختمان‌های چند طبقه برق راهروها نباید از کنتورهای فرعی تامین شود زیرا در این صورت انرژی و برق مصرفی بر عهده یکی از مشترکین می‌افتد. مصرف لامپ راهروها باید بر روی کنتور اصلی قرار بگیرد. با توجه به نیاز نیز می‌توان برای هر کدام از واحدها یک کنتور اصلی برق مجزا اجرا کرد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه تفکیک کنتور مشترک در آپارتمان

اگر شما هم قصد تفکیک کنتور مشترک خود را دارید باید بدانید که هزینه‌های این موضوع شامل هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز، قیمت کنتورها، نحوه تفکیک کنتور، هزینه‌های بازرسی، اجرا و نصب می‌شود.

اما همه این هزینه‌ها با مستقل شدن کنتور شما مدیریت می‌شود و شما می‌توانید با استقلال در مصرف خود تاثیر آن را با صرفه جویی در مصرف خود ببینید. به همین دلیل هم تفکیک کنتور درواقع هزینه واقعی برای شما به حساب نمی‌آید و یک سرمایه گذاری در بلند مدت به شمار می‌رود.

در زمینه کنتور مشترک برق دو نوع کنتور وجود دارد که از کنتور آنالوگ و کنتور دیجیتال استفاده می‌شود. کنتور آنالوگ معایبی مانند قدیمی بودن و مصرف زیاد دارد که به دلیل تک تعرفه بودن، در تمام ساعات شبانه روز با یک نرخ محاسبه می‌شود. به همین دلیل هم استفاده از کنتور دیجیتال این روزها طرفداران بیشتری دارد و اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند.

برخلاف کنتورهای آنالوگ، کنتور دیجیتال 3 تعرفه دارد و روز و شب و نیمه شب با 3 تعرفه متفاوت میزان مصرف را محاسبه می‌کند. این موضوع مصرف هزینه‌های شما را به شدت کاهش می‌دهد.

 

کنتور مشترک برق

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • تفکیک کنتور مشترک آب در ساختمان‌ها با توجه به زمان و هزینه‌های اجرا به دو صورت استفاده از کنتور آب اصلی مجزا و یا استفاده از کنتور آب فرعی برای هر واحد از ساختمان صورت می‌گیرد.
  • برای جدا کردن کنتور مشترک گاز ساختمان باید به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و کد پیگیری دریافت کنید. پس از پرداخت حق بازرسی به شما مهندس ناظری جهت نظارت بر جریان تفکیک کنتور گاز معرفی می‌شود.
  • برای آنکه کنتور مشترک گاز تفکیک شود، همه واحدها باید به صورت همزمان اقدام به تفکیک کنند تا مساله حقوقی پیش نیاید.
  • تفکیک کنتور مشترک برق در مقایسه با آب و یا گاز که نیاز به تغییر انشعابات آب و گاز دارد، راحت‌تر انجام می‌شود.
  • در برخی از ساختمان‌هایی که نیاز به تفکیک مصرف کننده‌های برق از هم وجود دارد از چند کنتور فرعی برق استفاده می‌شود.
  • بر اساس قانون انشعابات مشترک، برای پرداخت سهم هر واحد با کنتور مشترک در آپارتمان، باید مساحت هر واحد ملاک قرار بگیرد.
  • اگر شما هم قصد تفکیک کنتور مشترک خود را دارید باید بدانید که هزینه‌های این موضوع شامل هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز، قیمت کنتورها، نحوه تفکیک کنتور، هزینه‌های بازرسی، اجرا و نصب می‌شود.
  • در زمینه کنتور مشترک برق دو نوع کنتور وجود دارد که از کنتور آنالوگ و کنتور دیجیتال استفاده می‌شود. کنتور آنالوگ معایبی مانند قدیمی بودن و مصرف زیاد دارد که به دلیل تک تعرفه بودن، در تمام ساعات شبانه روز با یک نرخ محاسبه می‌شود.

 

مطالب مرتبط

8 نظر در مورد : “مراحل درخواست تفکیک کنتور مشترک آب و برق و گاز چیست؟

  1. با سلام و احترام خدمت شما سوالی داشتم خدمتتون یک خانه 70 متری دو طبقه مشترک با مادرم داریم چند ماه پیش تصمیم گرفتیم کانتور برق جدا کنیم برای طبقه پایین از اداره برق در خواست کانتور دادیم.. کل کار گویا خودشون انجام می دادن چون چند واریزی مسقیم به حساب کارگرها آزاد خودشون داشتیم..مستاجرم چند روز پیش می گفت مامور برق گفته انگار شماره نمی نداره و آیا سیم ها وصل هستند؟؟ من نمی دونستم چه پاسخی بدم سوال من الان این مگه اداره برق صفر تا صد کار انجام نمی ده..؟؟؟ آیا من باید برق کش جدا می بردم بعد نصب کانتور؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید.. ممنونم

  2. به نظرم قانون جلب رضایت بقبه همسایگان جهت تفکیک حتی یک واحد رو در این مقاله غلط نوشتید و اگر بررسی کردید و مطمین شدید که غلطه لطفا درستش رو بنویسید و مردم رو به اشتباه نندازید

  3. من که خیلی مایلم برای جدا کردن کنتور گاز و آب اقدام کنم. ولی همسایه ها رضایت نمیدن. چون مصرف ما از بقیه خیلی کمتره. اگه کنتور ما جدا بشه بضرر بقیه واحدهاست. الان ما داریم ضرر میکنیم. آیا راه قانونی برای حل مشکل هست؟

    26
    1
    1. در مملکت ما چه قانونی چه شرعا و چه انسانی چیزی بنام عدالت انصاف و منطق وجود نداره و نخواهد داشت چون فرهنگمون بیش از اندازه پایینه.

      3
      1
  4. با توجه به قانون اگر دیگر همسایگان جهت تفکیک کنتور گاز موافقت نکردند آیا حقوق درخواست کننده تفکیک گاز به کلی ضایع نمیشود الان در یک ساختمان ۱۴ واحدی که گاها مصرف گاز آنها به نسبت تعداد نفرات گاها به ۸ نفر هم می‌رسد آیا حق درخواست کننده تفکیک کنتور گاز ضایع نمیشود لطفا راه کار قانونی

    31
    1
    1. باسلام میخواستم بدونم این قوانین تفکیک کنتر گاز برای واحدهای تجاری هم یکسانه ؟مثلا اگر یک کنتر برای ۵ تا‌مغازه نصب شده باشه یه مغاره بدون رضایت باقی مغازه ها چطوری اینکارو‌انجام داده‌

  5. سلام. در خصوص تفکیک کنتور آب و گاز باید قانونی بگذارند که هر واحد بتواند بصورت مستقل اقدام کند. شاید در یک آپارتمان ۱۰ واحدی، ۳ واحد حاضر به تفکیک نباشد و مصرف بالایی نیز داشته باشد و این تضییع حقوق دیگران است.

    73
    0
    1. با سلام و احترام خدمت شما سوالی داشتم خدمتتون یک خانه 70 متری دو طبقه مشترک با مادرم داریم چند ماه پیش تصمیم گرفتیم کانتور برق جدا کنیم برای طبقه پایین از اداره برق در خواست کانتور دادیم.. کل کار گویا خودشون انجام می دادن چون چند واریزی مسقیم به حساب کارگرها آزاد خودشون داشتیم..مستاجرم چند روز پیش می گفت مامور برق گفته انگار شماره نمی نداره و آیا سیم ها وصل هستند؟؟ من نمی دونستم چه پاسخی بدم سوال من الان این مگه اداره برق صفر تا صد کار انجام نمی ده..؟؟؟ آیا من باید برق کش جدا می بردم بعد نصب کانتور؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید.. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *