آپارتمان‌نشینی

سمپاشی خانه برای از بین بردن حشرات

روش خانگی سمپاشی

 

با گرم‌تر شدن هوا و رسیدن فصل‌های گرم، سر و کله‌ی حشرات موذی هم در خانه‌ها پیدا می‌شود. سوسک، پشه، مگس، مورچه، ساس، هزارپا و سایر حشرات موذی برای‌مان مزاحمت ایجاد می‌کنند و دیدن‌شان در گوشه و کنار خانه باعث آزار می‌شود. علاوه بر آزار وجود برخی از این حشرات موجب آلودگی در خانه و بروز بیماری می‌شود. گاهی مشکل با یک اسپری حشره‌کش حل می‌شود اما در خانه‌های قدیمی‌تر یا مواردی که حشرات موذی خانواده‌ی بزرگی تشکیل داده‌اند، کار به همین سادگی‌ها نیست و باید به فکر سمپاشی خانه ‌افتاد. روش خانگی سمپاشی با سمپاشی صنعتی متفاوت و ساده‌تر است و می‌توانید سمپاشی ساختمان را خودتان هم انجام دهید. البته سمپاشی خانه باید حتما با رعایت نکاتی انجام شود که هم کار به درستی انجام شود و هم منجر به مسمومیت تنفسی نشود.

در متن زیر با ما همراه شوید تا از چند و چون روش خانگی سمپاشی آگاه شوید:

سمپاشی خانه : حشرات موذی از چه‌ راه‌هایی وارد خانه می‌شوند؟

حشرات موذی معمولا برای پیدا کردن غذا وارد خانه می‌شوند، اما گاهی ناخواسته و با وسایل دیگر یا انتقال تخم، آن‌ها وارد خانه می‌شوند. ورود حشرات موذی به خانه‌ها معمولا از چاه فاضلاب، سوراخ‌ها و درزهایی صورت می‌گیرد که روی در و دیوار و وسایل خانه وجود دارد.

حشرات موذی معمولا محیط‌های گرم و مرطوب را دوست دارند؛ بنابراین حمام و دستشویی یکی از محل‌های زندگی حشرات موذی است. آشپزخانه نیز جزو فضاهای موردعلاقه‌ی حشرات موذی است؛ چرا که هم موادغذایی در آن موجود است و هم گرم و نسبتا مرطوب است. بنابراین در روش خانگی سمپاشی بهتر است پیش از سمپاشی درزها و سوراخ‌ها را بپوشانید تا پس از فرآیند سمپاشی ساختمان دوباره درگیر حشرات موذی نشوید.

 

سمپاشی خانگی حشرات موذی

 

 

در روش خانگی سمپاشی بهتر است پیش از سمپاشی درزها و سوراخ‌ها را بپوشانید تا پس از فرآیند سمپاشی ساختمان دوباره درگیر حشرات موذی نشوید.

 

سمپاشی خانه: انتخاب سم مناسب

هر کدام از حشرات موذی به گونه‌ای از مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند. بنابراین بهتر است برای از بین بردن حشرات موذی در روش خانگی سمپاشی از ماده‌ی مخصوص حشره‌‌ی خاصی که در منزل‌تان وجود دارد استفاده کنید.

با این حال در برخی خانه‌ها چند نوع حشره ایجاد مزاحمت می‌کنند که البته برای این موارد هم سم‌های ترکیبی وجود دارد که روی تمام حشرات موذی در فرآیند سمپاشی ساختمان موثر باشد.

برای انتخاب سم جهت سمپاشی صنعتی یا سمپاشی خانه بهتر است با کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده انواع سموم مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید بهترین و کاربردی‌ترین سم را به شما معرفی کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سم را خودتان از عطاری یا موارد مشابه تهیه نکنید. سم ماده‌ای خطرناک است و برخی انواع سم اثر طولانی‌مدت دارند که برای سلامت شما خطرناک است.

آماده شدن پیش از سمپاشی خانه

  • پیش از سمپاشی خانه از تمام افراد خانواده به‌خصوص افراد مسن، افراد بیمار و کودکان بخواهید خانه را ترک کنند.
  • حیوانات خانگی را هم از خانه خارج کنید.
  • پیش از سمپاشی خانه به همسایه‌ها خبر دهید قصد انجام این کار را دارید. ممکن است آن‌ها هم از این مشکل رنج ببرند و با سمپاشی هم‌زمان بتوانید مشکل حشرات موذی را کاملا از بین ببرید. همچنین به دلیل سمی بودن مواد، لازم است همسایه‌ها بدانند و موادغذایی که احتمال آلوده شدن دارند را از دسترس دور کنند و در و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.
  • ظروف آشپزخانه را در محیط‌های دربسته مثل کابینت قرار دهید و اگر ظرفی بیرون ماند بهتر است آن را پس از سمپاشی ساختمان بشویید.
  • در روش خانگی سمپاشی موادغذایی را هم در محیط‌های دربسته قرار دهید و حتما روی موادغذایی را بپوشانید.
  • درها و پنجره‌ها را ببندید تا گردش هوا متوقف شود. حین سمپاشی ساختمان نباید باد یا نسیمی بوزد تا جریان حرکت سم را تغییر دهد.

 

سمپاشی حشرات موذی ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراحل سمپاشی خانه

  1. همان‌طور که بالاتر گفتیم در قدم اول سم مخصوص حشرات موذی که می‌خواهید از شرشان خلاص شوید تهیه کنید. ساس، مورچه، سوسک، هزارپا و انواع دیگر حشرات موذی ممکن است به نوع خاصی از سم که مخصوص خودشان نباشد مقاوم باشند. بهتر است برای خرید سم با شرکت تولیدکننده سم برای سمپاشی صنعتی مشورت کنید تا زحمت‌تان بعد از سمپاشی ساختمان به هدر نرود.
  2. برای سمپاشی خانه لباس مخصوص سمپاشی که تمام بدن و موها را می‌پوشاند استفاده کنید. برای پوشاندن پاها نیز چکمه‌های بلند و لاستیکی بپوشید. برای محافظت چشم‌ها از عینک مخصوص سمپاشی خانه که کناره‌های آن بسته است استفاده کنید. حین سمپاشی خانه برای دفع حشرات موذی برای جلوگیری از مسمومیت تنفسی ماسک را به‌هیچ وجه فراموش نکنید. در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار مناسب استفاده کنید اما اگر این نوع ماسک در دسترس‌تان نبود، پارچه‌ای تمیز و نمناک نیز برای جلوگیری از مسمومیت تنفسی کاربردی است.
  3. دنبال مخفیگاه‌های حشرات موذی باشید. حشرات موذی در کفپوش‌های چوبی، زیر فرش، در تاسیسات روشنایی، در سوراخ‌های دیوار و هرجای دنج و گرم دیگری که در خانه وجود داشته باشد پنهان می‌شوند و تخم می‌گذارند. بنابراین حتی اگر در درزها و جاهایی که امکان مخفی حشرات موذی وجود دارد، اثری از آن‌ها ندیدید باز سمپاشی خانه را انجام دهید چون ممکن است تخم‌ها آن‌جا باشند.
  4. در روش خانگی سمپاشی فضای بیرون از خانه را هم سمپاشی کنید تا امکان ورود حشرات به داخل را کم‌تر کنید. زیر درها یا فضاهایی که درز وجود دارد جزو مکان‌هایی هستند که حشرات موذی را به داخل هدایت می‌کنند.
  5. در صورت نیاز برنامه‌ای برای سمپاشی دوره‌ای تهیه کنید. در روش خانگی سمپاشی برخی حشرات موذی با یک بار سمپاشی از بین نمی‌روند و لازم است در چند دوره سمپاشی خانه را انجام داد.
  6. پس از پایان سمپاشی خانه دست و صورت‌تان را با آب و صابون بشویید یا استحمام کنید. لباس‌های آلوده را بشویید و زیر نور خورشید قرار دهید تا مواد سمی کاملا از بین برود. همچنین بهتر است بعد از فرآیند سمپاشی خانه آب را به مقدار زیادی بنوشید.

 

سمپاشی حشرات موذی خانگی

 

 

پیش از سمپاشی خانه به همسایه‌ها خبر دهید قصد انجام این کار را دارید. ممکن است آن‌ها هم از این مشکل رنج ببرند و با سمپاشی هم‌زمان بتوانید مشکل حشرات موذی را کاملا از بین ببرید.

 

پس از سمپاشی خانه

صبور باشید

پس از سمپاشی خانه تا 48 ساعت به خانه برنگردید. کاهش اثر سم تدریجی اتفاق می‌افتد و بهتر است تا کم‌خطر شدن اوضاع به خانه برنگردید تا دچار انواع مسمومیت مثل مسمومیت تنفسی نشوید.

مواد آلوده را دور بریزید

بالاتر گفتیم پیش از سمپاشی خانه موادغذایی را در فضاهای در بسته نگهداری کنید. اگر فراموش کردید موادغذایی را در فضای دربسته بگذارید و پس از سمپاشی ساختمان با آن مواجه شدید، ناچار هستید آن را دور بریزید. حتی اگر ماده غذایی قابل شستشو باشد دیگر قابل استفاده نیست.

برای تمیز کردن پس از سمپاشی خانه عجله نکنید

درها و پنجره‌ها را پس از سمپاشی خانه باز بگذارید تا مواد آلوده خارج شوند. پس از برگشت به خانه سریع به فکر نظافت خانه نیفتید. بهتر است اثر سم را زود از بین نبرید تا اگر حشرات موذی باقی مانده‌اند از بین بروند. بنابراین فقط سطوحی که مستقیم با آن‌ها در تماس هستید را نظافت کنید. همچنین بهتر است لوازمی که مستقیم در معرض سم بوده‌اند را زیر نور آفتاب بگذارید.

راه‌های ورود دوباره حشرات را به خانه ببندید

سمپاشی خانه تا ابد جلوی حشرات موذی را نمی‌گیرد. بخشی از مشکل ورود حشرات موذی به عمر ساختمان و مواردی از این دست برمی‌گردد، اما بخشی دیگر به شما بستگی دارد. برای جلوگیری از ورود مجدد حشرات موذی در روش خانگی سمپاشی این نکات را به کار ببندید:

  • نظافت را در خانه رعایت کنید و حداقل سالی یک بار درزها و فضاهای داخلی و پشت وسایل را که معمولا نظافت نمی‌کنید را تمیز کنید.
  • کاغذها را در فضای مناسبی قرار دهید. کاغذ منبع تغذیه بسیاری از حشرات است. به‌خصوص کاغذ خیس‌خورده و مرطوب آن‌ها را به خود جلب می‌کند بنابراین کاغذها را در جایی خشک و مناسب قرار دهید.
  • موادغذایی را در فضاهای دربسته نگهداری کنید. بوی موادغذایی حشرات را به خود جلب می‌کند و علاوه بر افزایش حشرات موذی در خانه، موادغذایی نیز آلوده می‌شوند. بنابراین موادغذایی را در فضاهای دربسته نگهداری کنید و دمای مناسب را هم فراهم کنید. برخی موادغذایی با قرارگیری در محیط‌های گرم و مرطوب حشرات موذی را به خود جلب می‌کنند.

تمام خانه را از حشرات پاک کنید

پس از سمپاشی خانه احتمالا با انبوه اجساد حشرات موذی مواجه می‌شوید. برای تمیز کردن اجساد این حشرات موذی به جمع کردن اجسادی که در معرض دید هستند، بسنده نکنید. تا چند روز پس از انجام سمپاشی ساختمان، فضاهای مختلف مخصوصا زیر کابینت‌ها، زیر فرش و جاهایی که در معرض دید نیستند را بررسی کنید و جسد حشرات موذی را از این فضاها خارج کنید.

جسد حشرات موذی یکی از چیزهایی است که حشرات را به خود جلب می‌کند و این چیزی است که بلافاصله بعد از روش خانگی سمپاشی نباید اتفاق بیفتد. بنابراین زدودن خانه از اجساد حشرات موذی را به اندازه‌ی فرآیند سمپاشی خانه جدی بگیرید.

 

مسمویت تنفسی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مسمومیت پس از روش خانگی سمپاشی

ممکن است حین سمپاشی ساختمان سم وارد بدن شما شود و دچار انواع مسمومیت از جمله مسمومیت تنفسی شوید. بهتر است پیش از هرچیز علائم مسمومیت را بشناسید:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل‌درد
  • عرق
  • رنگ پریدگی
  • تغییر در ضربان قلب
  • خارش در گلو
  • مشکلات تنفسی ناشی از مسمومیت تنفسی

پیش از سمپاشی خانه موادی که به دفع سم کمک می‌کنند را بشناسید و در دسترس نگاه دارید. همچنین اگر خودتان یا فرد دیگری دچار مسمومیت شد، او را به فضای آزاد انتقال دهید. همچنین بهتر است فردی که دچار مسمومیت از جمله مسمومیت تنفسی شده را به بیمارستان انتقال دهید.

 

مسمومیت تنفسی

 

 

جسد حشرات موذی یکی از چیزهایی است که حشرات را به خود جلب می‌کند و این چیزی است که بلافاصله بعد از روش خانگی سمپاشی نباید اتفاق بیفتد. بنابراین زدودن خانه از اجساد حشرات موذی را به اندازه‌ی فرآیند سمپاشی خانه جدی بگیرید.

 

سپردن سمپاشی خانه به شرکت‌ها و هزینه

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای روش خانگی سمپاشی از شرکت‌های خدماتی برای سمپاشی خانه کمک بگیرید، شرکت‌های زیادی وجود دارند که این خدمت را ارائه می‌دهند و می‌توانید با دریافت مشاوره بهترین مورد را انتخاب کنید.

هزینه سمپاشی ساختمان بستگی به متراژ، نوع حشره و نوع سم دارد و هزینه‌ها متفاوت است. همچنین هزینه رفت‌وآمد هم جزو هزینه‌ها است و بهتر است با شرکتی قرارداد ببندید که به خانه شما نزدیک‌تر است.

هزینه سمپاشی خانه بسته به حشره و متراژ از 100 هزار تومان شروع می‌شود و تا 500 هزار تومان بالا می‌رود.

 

مسمویت تنفسی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • راه‌های ورود حشرات موذی به خانه را شناسایی کنید و درزها و سوراخ‌ها را از بین ببرید تا مانع از ورود آن‌ها شوید.
  • در روش خانگی سمپاشی سم متناسب با حشرات موذی منزل‌تان را بشناسید و آن را تهیه کنید تا پس از سمپاشی مجددا شاهد حضور این موجودات نباشید.
  • پیش از سمپاشی از اهل منزل بخواهید خانه را ترک کنند و حیوانات خانگی را نیز منتقل کنید.
  • حین سمپاشی ساختمان تمام قسمت‌هایی که ممکن است خانه حشرات موذی باشد و آن‌جا تخم‌گذاری کرده باشند را مدنظر قرار دهید.
  • پس از فرآیند سمپاشی خانه موارد آلوده شده را بشویید و موادغذایی آلوده شده را دور بریزید.
  • در صورت مسمومیت تنفسی ناشی از سمپاشی خانه سریع به بیمارستان مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *