آپارتمان‌نشینی

ایده‌هایی برای ساخت اتاق بازی کودک در شرایط قرنطینه خانگی

اتاق بازی کودک

 

این روزها آپارتمان‌های کوچک و در کنار آن نداشتن حیاط در خانه‌ها مانع از بازی‌های پرتحرک در خانه شده و مشغول کردن کودکان در خانه تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها به خصوص در خانه‌های کوچک شده است. کودکان به دلیل روحیه لطیف و نیاز به آرامشی که دارند نیاز به یک دکوراسیون آرام بخش و در عین حال سرگرم کننده دارند. بنابراین دکوراسیون اتاق بازی کودک یا خانه بازی نیازمند طراحی و وسایل ویژه‌ای است که به آن علاقه داشته و از آن خسته نشوند. یکی از این وسایل می تواند چادر بازی کودک باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این روزها با توجه به شیوع ویروس و بیماری کرونا در سراسر کشور و حتی سراسر جهان خانواده‌ها نمی‌توانند از فضای پارک‌ها و خانه‌ بازی برای سرگرم کردن کودکانشان استفاده کنند و ترجیح می‌دهند کودکان خود را در فضای امن خانه مشغول کنند.    

فراهم کردن یک اتاق بازی کودک که بتوان وسایل بازی کودک را در آن به گونه‌ای دوست داشتنی چیده کمک زیادی می‌کند تا دلبند شما با خیال آسوده بتواند در طول شبانه‌روز و در شرایط قرنطینه خانگی اوقات مفرحی را در آن سپری کند.

 

اتاق بازی کودک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همیشه در طراحی اتاق بازی کودک باید ایمنی وسایل بازی کودک در مرحله نخست توجه قرار بگیرد و سپس نیازهای کودک خود را بسنجیم و بر این اساس ایده‌ها و اهداف خود را پیاده کنیم تا بتوانیم در کنار داشتن یک اتاق بازی امن برای کودکمان که از آن شادابی و انرژی می‌گیرد، آسایش را برای خواب او هم به همراه بیاوریم.

پس ابتدا به این فکر کنید که فرزند شما از این اتاق به چه صورتی می‌خواهد استفاده کند و بر این اساس لوازم آن را تهیه کنید و مکان‌های مختلفی را در داخل آن برای ذخیره لوازم اضافی در نظر بگیرید و وسایل بازی کودک که دیگر کاربردی ندارند را از اتاق خارج کنید و سعی کنید از یک زمینه خاص یا ترکیب رنگ منحصر بفرد برای دکوراسیون اتاق بازی کودک دلبندتان استفاده کنید.

در این مطلب ابتدا به ارائه چند راهکار برای طراحی یک اتاق بازی کودک در خانه می‌پردازیم و سپس ایده‌هایی را برای آن دسته از خانه‌هایی که امکان این نوع طراحی را ندارند ارائه می‌دهیم.

 

کودکان

 

 

همواره در طراحی اتاق بازی کودک باید ایمنی وسایل بازی کودک در مرحله نخست توجه قرار بگیرد و سپس نیازهای کودک خود را بسنجیم و بر این اساس ایده‌ها و اهداف خود را پیاده کنیم تا بتوانیم در کنار داشتن یک اتاق بازی امن برای کودکمان که از آن شادابی و انرژی می‌گیرد، آسایش را برای خواب او هم به همراه بیاوریم.

 

ویژگی‌های اتاق بازی کودک در خانه

همانطور که اشاره کردیم با توجه به محدودیت دسترسی خانواده‌ها و کودکان به فضای خانه بازی در بیرون از منازل بهتر است خودمان دست به کار شده و فضایی را به منظور پرورش خلاقیت بیشتر در بچه‌ها طراحی کنیم.

ساخت اتاق بازی کودک در خانه و نحوه دکوراسیون اتاق بازی کودک کمک می‌کند تا فضای بازی دلبند شما محدودتر شده و از ریخت و پاش وسایل بازی کودک در همه فضای خانه جلوگیری شود. در ادامه به چند ویژگی اساسی اتاق بازی کودک در خانه می‌پردازیم.

  • قفسه‌های مخصوص اسباب بازی از ویژگی اتاق بازی کودک

احتمالا این قفسه‌های مخصوص اسباب بازی و وسایل بازی کودک را در مهدها و خانه بازی دیده باشید که عمدتا در داخل آنها سطل‌های پلاستیکی با رنگ‌های مختلفی قرار دارند که برای نظم دادن به وسایل بازی کودک طراحی شده اند.

شما می‌توانید به تنهایی دست به کار شوید و آنها را با قطعات چوبی بسازید یا در غیر این صورت آنها را به صورت آماده از فروشگاه‌های مخصوص کودک خریداری کنید. شما می‌توانید این قفسه‌ها را در یک بخش از اتاق بازی کودک خود قرار داده یا آنها را در چند جای مختلف قرار دهید برای مثال قسمتی را برای لباس‌های او و قسمتی را برای کتاب و وسایل بازی کودک در نظر بگیرید.

اما قفسه وسایل بازی کودک باید در جایی قرار بگیرد که در کنار ایمنی برای او در دسترس باشد و به گونه‌ای طراحی شده باشد که در صورت اتمام کار آنها را به سر جای خود برگرداند.

 

اتاق بازی کودک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • کفپوش مناسب از ویژگی اتاق بازی کودک

اغلب بچه‌ها بخشی از بازی‌های خود را به صورت خوابیده انجام می‌دهند یا دوست دارند بر روی زمین چرخ بزنند پس بهتر است کف اتاق را فرش کرده یا از موکت و کفپوش‌های رنگی و طرح دار کودکانه استفاده کنید تا از آسیب دیدن دست و پا و زانوی کودکتان جلوگیری کنید.

فوم‌های نرم نیز همانند آنهایی که در خانه بازی هستند، در مغازه‌های ابزار فروشی موجود هستند که ضخامت‌‌های متنوعی دارند و می‌توانید از آنها برای کف اتاق بازی کودک استفاده کنید.

  • طراحی منطبق با فضای اتاق از ویژگی اتاق بازی کودک

همه ما می‌دانیم که اتاقی پر از اسباب بازی و عروسک یک اتاق ایده آل برای کودکان است اما طراحی این اتاق بسیار از واقعیت دور بوده و انجام این کار ضرورتی ندارد پس بهتر است با توجه به فضایی که در اختیار دارد تعداد محدودی اسباب بازی را برای دکوراسیون اتاق بازی کودک خود در نظر بگیرید.

حتما برای طراحی اتاق کودک خود با توجه به فضایی که دارید از او هم همفکری بخواهید تا بهتر بدانید که در ذهنش به دنبال چه چیزی در این فضا می‌گردد.

برای مثال کودکی که به کاردستی یا طراحی و نقاشی علاقه دارد بهتر است یکی از دیوارهای اتاقش به تخته سیاه اختصاص داده شود یا کابینی برای قرار دادن لوازم هنری او.

 

اتاق بازی کودک

 

 

اغلب بچه‌ها بخشی از بازی‌های خود را به صورت خوابیده انجام می‌دهند یا دوست دارند بر روی زمین چرخ بزنند پس بهتر است کف اتاق را فرش کرده یا از موکت و کفپوش‌های رنگی و طرح دار کودکانه استفاده کنید تا از آسیب دیدن دست و پا و زانوی کودکتان جلوگیری کنید.

 

  • چادر بازی کودک از ویژگی اتاق بازی کودک

برای آپارتمان‌های با متراژ پایین استفاده از چادر بازی کودک گزینه مناسبی است تا همه وسایل بازی کودک در یک جا جمع شده و یک فضای سرگرمی و بازی منحصر به فرد برای او ایجاد کنید.

گزینه‌های متنوعی از چادر بازی کودک در بازار وجود دارد که از مدل‌های بدون پنجره تا سقف دار و با پایه‌های فلزی بر اساس فضای موجود و سلیقه شما در دسترس هستند.

  • تاب و سرسره خانگی از ویژگی اتاق بازی کودک

تاب و سرسره وسایلی برای بازی هستند که این روزها تنها محدود به پارک‌ها و خانه بازی نمی‌شوند. استفاده از تاب و سرسره در داخل خانه به خصوص در فصول سرد و آلوده سال فضایی بامزه و جذاب را به دکوراسیون اتاق بازی کودک می‌دهد و کمک می‌کند تا پارک را به داخل خانه بیاورید.

همچنین اگر جایی برای قرار دادن سرسره ندارید برای نصب تاب تنها به یک چهارچوب نیاز دارید و فضایی از خانه شما اشغال نخواهد شد. گاهی اوقات این تاب‌ها را تا سنین بالا هم می‌توانند استفاده کنند.

 

کودکان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • ایجاد پروژکتو و پرده نمایش از ویژگی اتاق بازی کودک

کودکان  و به خصوص نوجوانان علاقه خاصی به سینما رفتن به خصوص تماشای  فیلم‌های محبوبشان را دارند و این روزها با توجه به محدودیت در تردد به بیرون از خانه و رفتن به سینما شما می‌توانید با قرار دادن یک پروژکتور و یک کاناپه روبروی آن و قرار دادن کمی خوراکی دلخواه دلبندتان در دکوراسیون اتاق بازی کودک و حتی دسته‌های بازی او را تا حد زیادی سرگرم کنید. البته گذشت زمان را از یاد نبرید و مراقب چشم‌های کودک عزیزتان باشید.

 

کودکان

 

 

برای آپارتمان‌های با متراژ پایین استفاده از چادر بازی کودک گزینه مناسبی است تا همه وسایل بازی کودک در یک جا جمع شده و یک فضای سرگرمی و بازی منحصر به فرد برای او ایجاد کنید.

 

  • دور انداختن وسایل اضافی از از ویژگی اتاق بازی کودک

یکی از اصلی‌ترین اصول طراحی اتاق بازی کودکان خلوت بودن دکوراسیون اتاق بازی کودکان است که برای جلوگیری از شلوغ شدن و در هم ریختگی اتاق بازی کودکان دلبند خود هر چند وقت یک بار بهتر است آن دسته از بازی‌هایی را که دیگر مناسب سن فرزند شما نیستند و دیگر با آنها بازی نمی‌کند را به افرادی که به آنها نیاز دارند هدیه دهید.

اگر فرزند شما به مدت 6 ماه با وسیله‌ای بازی نکرد آن را مانند لباس‌های اضافی به کودکان نیازمند ببخشید. برای امتحان می‌توانید آن اسباب بازی را برای مدتی در جایی نگهداری کنید و اگر مدتی کودکتان سراغ آن را نگرفت آن را از گردونه وسایل بازی کودک دلبندتان خارج کنید.

 

اتاق بازی کودک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • رنگ‌ها و زمینه از ویژگی اتاق بازی کودک

اغلب کودکان در هر دوره‌ای از زندگی خود به یک کارتون یا شخصیت کارتونی یا رنگ‌هایی خاص علاقمند می‌شوند اما این علاقه بسیار سریع تغییر می‌کند و نمی‌توان برای دکوراسیون اتاق بازی کودک روی آنها خیلی حساب باز کرد.

اگر در خانه بازی بیرون از منزل خود هم دیده باشید از زمینه‌های متنوع و رنگ‌های مختلفی برای دکوراسیون اتاق بازی کودک استفاده می‌شود بنابراین به جای تمرکز روی یک رنگ یا یک زمینه و کارتون خاص بهتر است به سراغ رنگ‌ها و استیکرهایی بروید که به راحتی هم از دیوار جدا می‌شوند و قابلیت تغییر دارند.

اگر کودک شما به رنگ خاصی علاقه زیادی دارد یک دیوار را برای این کار اختصاص دهید تا در صورت تغییر ذائقه بتوانید رنگ همان یک دیوار را تغییر دهید نه کل اتاق بازی کودک.

 

اتاق بازی کودک

 

 

یکی از اصلی‌ترین اصول طراحی اتاق بازی کودک خلوت بودن دکوراسیون اتاق بازی کودک است که برای جلوگیری از شلوغ شدن و در هم ریختگی اتاق بازی کودک دلبند خود هر چند وقت یک بار بهتر است آن دسته از بازی‌هایی را که دیگر مناسب سن فرزند شما نیستند و دیگر با آنها بازی نمی‌کند را به افرادی که به آنها نیاز دارند هدیه دهید.

 

راهکار برای خانه‌هایی با فضای کوچک

در این قسمت می‌خواهیم ایده‌هایی را به خانواده‌هایی اختصاص دهیم که در خانه فضای مناسبی برای اختصاص دادن یک اتاق به عنوان اتاق بازی کودک ندارند تا بتوانند از فضای کم بیشترین و بهترین استفاده را داشته باشند.

  • استفاده از کف اتاق

اغلب بچه‌ها بازی‌هایی را که بر روی زمین انجام می‌شود را دوست دارند و شما می‌توانید در صورت محدودیت فضای خانه خود طرح‌ها و شکل‌های مختلفی را که کودک دلبندتان به آنها علاقه دارد با رنگ و یا جنس‌های متنوع ساخته یا تهیه کنید و به عنوان زمین بازی برای او بسازید که این ویژگی عمدتا در اغلب خانه بازی به چشم می‌خورد.

برای مثال یک دایره در گوشه پذیرایی بر روی زمین بکشید و وسایلی را که دوست دارد در آن قرار دهید یا بازی که دوست دارد در داخل آن به عنوان یک خانه انجام دهید.

  • استفاده از فضای بالکن

این گزینه برای آن دسته از خانه‌های با متراژ پایین است که بالکن دارند. پدر و مادر می‌توانند با استفاده از چادر بازی کودک و قرار دادن آن در بالکن خانه یا ساختن یک خانه با استفاده از پارچه و پتو و قرار دادن وسایل بازی کودک در آن یک فضای بدون استفاده را تبدیل به یک فضای کاربردی کنند.

شما می‌توانید تخته سیاه کودک یا هر وسیله دیگری را که فرزند شما به آن علاقه زیادی دارد در تراس خانه قرار دهید.

 

اتاق بازی کودک

 

 

اغلب بچه‌ها بازی‌هایی را که بر روی زمین انجام می‌شود را دوست دارند و شما می‌توانید در صورت محدودیت فضای خانه خود طرح‌ها و شکل‌های مختلفی را که کودک دلبندتان به آنها علاقه دارد با رنگ و یا جنس‌های متنوع ساخته یا تهیه کنید و به عنوان زمین بازی برای او بسازید.

 

  • استفاده از اتاق نشیمن

علاوه بر استفاده از چادر بازی کودک، گزینه دیگر استفاده از اتاق نشیمن است. اتاق نشیمن عمدتا بزرگ است و همه اعضای خانواده در آن جمع هستند و گزینه خوبی برای تفریحات کودک شما است پس اگر کودک شما اتاق ندارد یا فضای بازی او محدود است می‌توانید بخشی از دکوراسیون اتاق بازی کودک را در نشیمن خانه خود برپا کنید. برای مثال یک میز و نیمکت در آن قرار دهید یا بخشی از نشیمن را به رنگ دلخواه او دربیاورید.

 

اتاق بازی کودک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • استفاده از فضاهای مرده

یکی از ایده‌های جالب در دکوراسیون اتاق بازی کودک استفاده از فضاهایی است که از آنها در خانه استفاده نمی‌شود برای مثال اگر خانه برای خودتان است می‌توانید از فضای بالای درها برای کودکتان مانند یک خانه درختی یک اتاقک کوچک به همراه نردبان و پله‌های فلزی درست کنید با این کار حس صعود و بالا رفتن هم در کودک شما پرورش می‌یابد .

  • استفاده از اتاقک پشت بام ایمن یا زیرزمین

در صورت محدودیت متراژ خانه می‌توانید از فضاهایی مانند زیرزمین یا اتاقک‌های امن در پشت بام یا پایین خانه استفاده کنید.

استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای برای این اتاق بازی کودک کمک می‌کند تا هم نور بیشتری در آن وارد شود و کودک شما مناظر بیرون را ببیند و احساس تنهایی نکند و هم شما بتوانید مدام او را تحت نظر داشته باشید.

 

اتاق بازی کودک

 

 

اتاق نشیمن عمدتا بزرگ است و همه اعضای خانواده در آن جمع هستند و گزینه خوبی برای تفریحات کودکان شما است پس اگر کودک شما اتاق ندارد یا فضای بازی او محدود است می‌توانید بخشی از دکوراسیون اتاق بازی کودکان را در نشیمن خانه خود برپا کنید.


جمع بندی

  • امروزه آپارتمان‌های کوچک و در کنار آن نداشتن حیاط در خانه‌ها مانع از بازی‌های پرتحرک در خانه شده و مشغول کردن کودکان در خانه تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها به خصوص در خانه‌های کوچک شده است.
  • فراهم کردن یک اتاق بازی کودک که بتوان وسایل بازی کودک را در آن به گونه‌ای دوست داشتنی چید کمک زیادی می‌کند تا دلبند شما با خیال آسوده بتواند در طول شبانه روز اوقات مفرحی را در آن سپری کند.
  • ساخت اتاق بازی کودک در خانه و نحوه دکوراسیون اتاق بازی کودک کمک می‌کند تا فضای بازی دلبند شما محدودتر شده و از ریخت و پاش وسایل بازی کودک در همه فضای خانه جلوگیری شود.
  • طراحی قفسه وسایل بازی کودک باید در جایی قرار بگیرد که در کنار ایمنی برای او در دسترس بوده و به گونه‌ای طراحی شده باشد که در صورت اتمام کار آنها را به سر جای خود برگرداند.
  • برای طراحی اتاق کودک خود با توجه به فضایی که دارید از او هم همفکری بخواهید تا بهتر بدانید که در ذهنش به دنبال چه چیزی در این فضا می‌گردد.
  • برای آپارتمان‌های با متراژ پایین استفاده از چادر بازی کودک گزینه مناسبی است تا همه وسایل بازی کودک در یک جا جمع شده و یک فضای سرگرمی و بازی منحصر به فرد برای او ایجاد کنید.
  • استفاده از تاب و سرسره در داخل خانه به خصوص در فصول سرد و آلوده سال فضایی بامزه و جذاب را به دکوراسیون اتاق بازی کودکان می‌دهد و کمک می‌کند تا پارک را به داخل خانه بیاورید همچنین اگر جایی برای قرار دادن سرسره ندارید برای نصب تاب تنها به یک چهارچوب نیاز دارید و فضایی از خانه شما اشغال نخواهد شد.
  • یکی از مهم‌ترین اصول طراحی اتاق بازی کودک خلوت بودن دکوراسیون اتاق بازی کودک است که برای جلوگیری از شلوغ شدن و در هم ریختگی اتاق بازی کودک دلبند خود هر چند وقت یک بار بهتر است آن دسته از بازی‌هایی را که دیگر مناسب سن فرزند شما نیستند و دیگر با آنها بازی نمی‌کند را به افرادی که به آنها نیاز دارند هدیه دهید.
  • اغلب بچه‌ها بازی‌هایی را که بر روی زمین انجام می‌شود را دوست دارند و شما می‌توانید در صورت محدودیت فضای خانه خود طرح‌ها و شکل‌های مختلفی را که کودک دلبندتان به آنها علاقه دارد با رنگ و یا جنس‌های متنوع ساخته یا تهیه کنید و به عنوان زمین بازی برای او بسازید.
  • اتاق نشیمن عمدتا بزرگ است و همه اعضای خانواده در آن جمع هستند و گزینه خوبی برای تفریحات کودکان شما است پس اگر کودک شما اتاق ندارد یا فضای بازی او محدود است می‌توانید بخشی از دکوراسیون اتاق بازی کودکان را در نشیمن خانه خود برپا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *