دکوراسیون داخلی

راهنمای انتخاب رنگ اتاق خواب خانه

رنگ اتاق خواب خانه

 

احتمالا زیاد درمورد تاثیر رنگ بر حس‌وحال شنیده‌اید؛ حین انتخاب رنگ اتاق خواب خانه برگزیدن رنگ مناسب تاثیر زیادی بر حال و هوای شما خواهد داشت. شب آخرین تصویری که می‌بینیم از اتاق خواب است و صبح هم با باز کردن چشم، در و دیوار اتاق خواب را می‌بینیم. بنابراین رنگ اتاق خواب می‌تواند تاثیری شگرف در روحیه و چگونگی شروع روز داشته باشد. بیشتر کودکان و نوجوانان هم مدت زیادی از روز را در اتاق خواب سپری می‌کنند و بازی می‌کنند یا درس می‌خوانند؛ بنابراین رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه هم باید بادقت انتخاب شود. برای انتخاب رنگ اتاق خواب زوجین و رنگ اتاق خواب بزرگسال راهنماهای زیادی وجود دارد.

اما مهم‌ترین نکته این است که خودتان رنگ را دوست داشته باشید. با رنگ‌های پرطرفدار که تاثیر مثبتی بر حس‌وحال دارند آشنا شوید:

رنگ اتاق خواب کودکان

رنگ می‌تواند الهام‌بخش باشد، هیجان‌زده کند، آرامش ببخشد و یا موجب اضطراب شود. رنگ‌ها به دلیل حساسیت کودکان، تاثیر بیشتری هم روی آن‌ها دارند. بنابراین اهمیت رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه نباید نادیده گرفته شود.

دانشمندان زیاد از تاثیر رنگ روی ذهن و بدن گفته‌اند اما به خاطر داشته باشید هر کودکی خلق‌وخوی متفاوتی دارد و نباید خصوصیات فردی را فراموش کرد. در ادامه درمورد تاثیر رنگ‌ها روی کودکان و انتخاب مناسب رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه بیشتر بخوانید:

  1. رنگ اتاق خواب خانه: قرمز

قرمز با بالا بردن ضربان قلب و تنفس می‌تواند بدن و ذهن را هیجان‌زده کند. اگرچه پژوهشگران معتقدند استفاده‌ی زیاد از قرمز برای رنگ اتاق خواب دخترانه و رنگ اتاق خواب پسرانه می‌تواند رفتارهای هیجانی را تشدید کند و توانایی تمرکز را هم کاهش دهد.

به طور کلی باید گفت قرمز می‌تواند به عنوان رنگ تاکید برای اتاق خواب کودکان استفاده شود، اما شاید انتخاب خوبی برای کودکی بیش‌فعال نباشد.

 

رنگ اتاق خواب خانه

 

  1. نارنجی

برای انتخاب رنگ اتاق خواب دخترانه و رنگ اتاق خواب پسرانه، نارنجی معمولا مهجور می‌ماند و کمتر کسی سراغ نارنجی می‌رود.

نارنجی رنگی گرم و نشاط‌آور است و به خصوص برای اتاق خواب کودکان بسیار مناسب است چرا که اعتماد به نفس را تقویت می‌کند و ارتباط بین فردی کودکان را تقویت می‌کند.

  1. رنگ اتاق خواب خانه: زرد

زرد برای بسیاری از ما یادآوری شادابی و نشاط است. مطالعات نشان می‌دهد رنگ زرد با افزایش انگیزه هم ارتباط دارد و رنگ زرد ملایم به حافظه کمک می‌کند.

البته استفاده زیاد از رنگ زرد موجب پرخاشگری و اضطراب می‌شود و بهتر است برای رنگ اتاق خواب دخترانه و رنگ اتاق خواب پسرانه زرد را به تنهایی استفاده نکنید.

  1. سبز

رنگ سبز، به رنگی طبیعی و آرامش‌بخش شناخته می‌شود که تاثیری مثبت روی کودکان دارد. همچنین دانشمندان متوجه شده‌اند سبز می‌تواند روی سرعت خواندن کودکان و درک مطلب‌شان هم تاثیرگذار باشد.

در انتخاب رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه درنظر داشته باشید که رنگ سبز اضطراب را هم به حداقل می‌رساند.

 

رنگ اتاق خواب خانه

 

 

دانشمندان زیاد از تاثیر رنگ روی ذهن و بدن گفته‌اند اما به خاطر داشته باشید هر کودکی خلق‌وخوی متفاوتی دارد و نباید خصوصیات فردی را فراموش کرد.

 

  1. آبی

آبی تقریبا متضاد قرمز است و با پایین آوردن ضربان قلب و فشار خون، اضطراب و عصبانیت را کاهش می‌دهد. رنگ آبی برای کودکانی که از اختلالات رفتاری رنج می‌برند، بهترین انتخاب است.

به طور کل رنگ آبی برای رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه یکی از بهترین انتخاب‌ها است و به آرامش کودکان و نوجوانان کمک فراوانی می‌کند.

  1. رنگ اتاق خواب خانه: بنفش

بنفش معمولا یادآور فضاهای سلطنتی است و البته نشان‌دهنده‌ی بلندپروازی و خودباوری. رنگ بنفش را رنگ خلاقیت و هوشمندی هم می‌دانند.

برای انتخاب رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه بنفش هم رنگ مناسبی به شمار می‌رود و به خصوص طیف‌های روشن‌تر آن ملاحت و زیبایی خاصی هم دارد. البته اگر کودک شما روحیه‌ای حساس دارد بهتر است استفاده از این رنگ را محدود کنید.

  1. صورتی

با شنیدن نام صورتی اغلب یاد رنگ اتاق خواب دخترانه می‌افتند، اما صورتی رنگی مناسب و آرامش‌بخش است و برای هر دو جنس و رنگ اتاق خواب پسرانه هم مناسب است.

استفاده از تزئینات و بافت صورتی در پس‌زمینه‌ای خنثی هم به زیبایی بیشتر اتاق و البته زده نشدن از رنگ صورتی کمک می‌کند.

 

رنگ اتاق خواب خانه

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

  1. رنگ اتاق خواب خانه: رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم یادآور شادی، دنج بودن و آرامش در افراد هستند. همچنین رنگ‌های گرم فضای اتاق را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهند.

بنابراین رنگ‌های گرم و برنزی هم می‌توانند به عنوان بخشی از رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه درنظر گرفته شوند.

  1. رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد برای برخی یادآور محیط‌های بیمارستانی و استریلیزه شده است اما تحقیقات نشان می‌دهد، رنگ‌های سرد اثری آرامش‌بخش روی کودکان دارند.

رنگ‌های سرد نیز اتاق را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند. برای رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه، رنگ‌های سرد را با کمی بافت گرم ترکیب کنید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

رنگ اتاق خواب خانه

 

رنگ اتاق خواب زوجین

روانکاو مشهور کارل یونگ اولین کسی بود که ایده‌ی روان‌شناسی رنگ را مطرح کرد. اتاق خواب زوجین یکی از شخصی‌ترین مکان‌ها در خانه است؛ بنابراین لازم است کیفیت و آرامش در این اتاق فراهم شود تا آسایش به دنبال آن بیاید.

برای رنگ اتاق خواب بزرگسال دنیایی از رنگ پیش روی شما است اما همه‌ی رنگ‌ها تاثیری یکسان ندارند و در واقع رنگ‌های مختلف تاثیرات متفاوتی روی حس‌وحال شما می‌گذارند. رنگ اتاق خواب بزرگسال باید رنگی باشد که بعد از یک روز خسته‌کننده حال شما را خوب کند و از دنیای مسئولیت‌ها رهای‌تان کند.

برخی رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند اما استفاده‌ی زیاد از آن‌ها در رنگ اتاق خواب زوجین ممکن است موجب کرختی و سنگینی شود. از طرفی استفاده‌ی زیاد از رنگ‌های گرم و شاد ممکن است موجب زدگی شما از رنگ شود یا به جای آرامش حین خواب موجب اضطراب و کابوس شود.

بهتر است در وهله‌ی اول تاثیر رنگ‌ها روی خودتان را بسنجید. با دیدن تصاویر رنگ‌های مختلف یا قرارگیری در محیط می‌توانید بفهمید کدام رنگ برای شما مناسب‌تر است. در ادامه رنگ‌های محبوب و رایج برای اتاق خواب بزرگسال را بشناسید:

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: آبی

برای رنگ اتاق خواب زوجین آبی یکی از بهترین گزینه‌ها است. آبی تاثیری آرامش‌بخش دارد و بعد از یک روز خسته‌کننده می‌تواند محیطی دنج و دلپذیر برای شما ایجاد کند.

بنابراین اگر در طول روز فشار و استرس زیادی تحمل می‌کنید می‌توانید روی رنگ آبی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب بزرگسال حساب کنید و مطمئن شوید تمام قوای از دست‌رفته‌‌ی روز را می‌توانید با سپری کردن در اتاق خواب آبی به دست آورید.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در انتخاب رنگ اتاق خواب بزرگسال آبی روشن را انتخاب کرده‌اند خواب باکیفیت‌تری دارند و تشابه آبی به رنگ اقیانوس و آسمان بر بیشتر افراد تاثیری آرامش‌بخش دارد.

آبی پررنگ که جزو ترندهای سال 2020 هم هست، گزینه‌ی مناسب دیگری برای اتاق خواب زوجین است که ملاحت و زیبایی خاص خود را هم دارد.

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: سبز

اگر جزو افرادی هستید که به طبیعت علاقه‌ی زیادی دارید، بهتر است رنگ طبیعت را به خانه و به طور خاص به اتاق خواب هم بیاورید.

سبز برای رنگ اتاق خواب بزرگسال یادآور کره‌ی زمین، طبیعت و بهار است و می‌تواند حس‌وحال خوبی در شما ایحاد کنید و به شما شادی و نشاط ببخشد.

انواع رنگ سبز از رنگ سبز ملایم گرفته تا رنگ سبز تند مخصوصا اگر با رنگ‌های خنثی ترکیب شوند، نتیجه‌ای بی‌نظیر خواهند داشت.

سبزهای ملایم‌تر معمولا یادآور گیاهان تازه‌روییده و بهار هستند و سبزهای تندتر یادآور جنگل و سکوت و عظمت درختان. به طور کلی سبز رنگی است که آسایش درونی را به شما برمی‌گرداند و روح‌بخش و جان‌فزا است.

 

رنگ اتاق خواب خانه

 

 

روانکاو مشهور کارل یونگ اولین کسی بود که ایده‌ی روان‌شناسی رنگ را مطرح کرد. او معتقد بود هر رنگ معنی خاصی دارد و روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند شاخه‌ای از علم روان‌شناسی باشد.

 

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: نارنجی

اگرچه برای بسیاری رنگ نارنجی رنگ اتاق خواب بزرگسال به‌شمار نمی‌رود و معتقد هستند بعد از روزی خسته‌کننده، قرار گرفتن در اتاقی نارنجی انتخاب ایده‌آل نیست اما استفاده از نارنجی در رنگ اتاق خواب بزرگسال مزایایی هم دارد:

  • رنگ نارنجی به عنوان رنگی شناخته می‌شود که موجب آرامش عضلات بدن مخصوصا در حالت گرفتگی و فشار می‌شود. بنابراین برای افرادی که کارهای فیزیکی زیادی در طول روز انجام می‌دهند، نارنجی رنگی ایده‌آل است. نارنجی برای اتاق خواب بزرگسال و انجام کار فیزیکی زیاد در طول روز خوابی بدون درد و یک‌وقفه به ارمغان می‌آورد.
  • نارنجی برای کسانی که با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند هم انتخاب خوبی است. نارنجی برای رنگ اتاق خواب بزرگسال در حالتی که دیر شام می‌خورید به معنای گرفتگی معده‌ی و ضربان قلب کندتر است و مشکلات گوارشی موجب بیداری و وقفه در خواب نخواهد شد.
  • نکته‌ی دیگر درمورد نارنجی این است که تاثیر زیادی بر موفقیت دارد. نارنجی برای اتاق خواب بزرگسال به شما کمک می‌کند کارها را بهتر انجام دهید و مفیدتر و موثرتر روز را سپری کنید.
  • و بالاخره نارنجی با گرمایی که دارد و شور و شوقی که ایجاد می‌کند بعد از یک روز بد، به روح آرامش‌ می‌بخشد و این همان چیزی است که اکثر افراد برای انتخاب رنگ اتاق خواب بزرگسال به آن نیاز دارند.

 

دکوراسیون خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: بنفش

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بنفش یادآور فضاهای سلطنتی است اما یادآور رنگ گل‌ها در طبیعت هم هست که این جنبه برای رنگ اتاق خواب زوجین مناسب است. طیف‌های ملایم‌تر بنفش مثل یاسی و ارغوانی ذهن و جسم را آرام می‌کنند و خوابی راحت با خود می‌آورند.

اگر طیف تند بنفش را دوست دارید و از بی‌خوابی رنج می‌برید بهتر است از این طیف به عنوان رنگ اصلی اتاق خواب استفاده نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که از بنفش در رنگ اتاق خواب بزرگسال استفاده می‌کنند کمترین میزان خواب را نسبت به بقیه دارند.

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: زرد

بالاتر به تاثیر رنگ زرد در شادابی و نشاط کودکان اشاره کردیم. زرد برای رنگ اتاق خواب بزرگسال هم تاثیر مشابهی دارد و البته این رنگ مزایای دیگری هم دارد، از جمله:

  • زرد برای رنگ اتاق خواب بزرگسال سبب می‌شود افراد سریع‌تر از خواب برخیزند و روز خود را راحت‌تر و با احساسی مثبت‌تر آغاز کنند. همچنین در فصل‌های سرد زرد به اتاق حس گرما و حرارت می‌بخشد و حس سرما و کرختی را کم می‌کند.
  • زرد با افسردگی می‌جنگد، بنابراین برای کسانی که متمایل به افسردگی هستند یا زود مضطرب و عصبی می‌شوند زرد می‌تواند به عنوان راه حلی عالی وسط بیاید. بنابراین زرد برای رنگ اتاق خواب زوجین آرامش‌بخش است.
  • اگر جزو افرادی هستید که تمایل دارید نیمه‌شب غذا بخورید و اشتهای شبانه موجب آزار و به هم ریختن خواب‌تان شده، زرد می‌تواند اشتهای بی‌مورد و ناخواسته را از بین ببرد. زرد برای رنگ اتاق خواب بزرگسال می‌تواند به عنوان راه حلی برای خواب‌های وقفه‌دار مشکل را حل کند.

 

دکوراسیون خانه

 

 

زرد با افسردگی می‌جنگد، بنابراین برای کسانی که متمایل به افسردگی هستند یا زود مضطرب و عصبی می‌شوند زرد می‌تواند به عنوان راه حلی عالی وسط بیاید.

 

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: نقره‌ای و متالیک

استفاده از رنگ نقره‌ای و سایر فلزات گران‌بها ممکن است به شما حس ثروتمندی و خاص بودن بدهد. برخی این حس را دوست دارند و از اینکه مثل یک پادشاه یا ملکه رفتار کنند لذت می‌برند؛ اما این کار معایبی هم دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که در اتاقی طلایی یا نقره‌ای می‌خوابند تمایل‌شان به فعالیت بیش از خواب است.

طلایی برای رنگ اتاق خواب بزرگسال یادآور پول و اقتصاد است و ممکن است شما را به کار تشویق کند تا خواب و آرامش را به این شکل از شما دریغ کند.

  1. رنگ اتاق خواب زوجین: قهوه‌ای

قهوه‌ای هم رنگی است که یادآور ختک و زمین است و برای بسیاری الهام‌بخش و آرامش‌بخش است. قهوه‌ای برای اتاق خواب بزرگسال موجب خواب راحت‌تر و باکیفیت می‌شود.

 

دکوراسیون خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

رنگ اتاق خواب در یک نگاه:

  • تاثیر هر رنگ روی هر کودک متفاوت است و نمی‌توان برای همه‌ی کودکان یک نسخه را پیچید.
  • رنگ‌هایی مثل زرد و نارنجی در شادابی کودک تاثیرگذار هستند و رنگ‌هایی مثل سبز و آبی آرامش‌بخش. بنابراین برای رنگ اتاق خواب پسرانه و رنگ اتاق خواب دخترانه می‌توان از ترکیب رنگ‌ها هم استفاده کرد.
  • رنگ‌های طبیعی مثل سبز و آبی و قهوه‌ای یادآور طبیعت هستند و برای رنگ اتاق خواب بزرگسال مناسب.
  • رنگ نقره‌ای و طلایی اشرافی هستند اما ممکن است آرامش لازم را نداشته باشند.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

طراحی راه پله خانه و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

  امروزه به طراحی مدرن انواع مدل دیوار راه پله داخل ساختمان توجه زیادی می‌شود و ایده‌های جذابی نیز برای طراحی راه پله وجود دارد. یکی از مهمترین آن‌ها راه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *