آپارتمان‌نشینی

چطور از سرقت خانه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از سرقت

 

طبق آخرین آماری که اواخر سال 97 منتشر شد، دزدی از خانه 19 درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمار دزدی از خانه شایع‌ترین نوع سرقت بود و بعد از آن سرقت خودرو بیشترین فراوانی را دارد. درحالی‌که پیشگیری از سرقت با بالا بردن امنیت خانه و اقداماتی مثل نصب قفل ضدسرقت و بیمه دزدی منزل و رعایت اصول امنیت خانه، میسر می‌شود.

برای پیشگیری از سرقت درها و پنجره‌ها را ببندید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقریبا نیمی از سرقت از منازل و سرقت خودرو کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد. وقتی دزد با کمترین تلاش می‌تواند وسایل یک خانه یا خودرو را با خود ببرد، یعنی هیچ مانعی بر سر راهش نبوده است.

مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از سرقت و دزدی خانه این است که تمام درها و پنجره‌ها را محکم ببندید. وقتی خانه نیستید و شب‌ها در ورودی را قفل کنید. پشت در را بیندازید. اگر در ورودی منزلتان در محافظ دارد، آن را هم ببندید. از بسته بودن پنجره‌های مشرف به بیرون خانه مطمئن شوید. از بستن پنجره پاگرد و پنجره رو به حیاط غافل نشوید. برای پیشگیری از سرقت خودرو هم باید حواستان باشد پنجره‌های خودرو را ببندید

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:


اطلاعات سفرتان را محرمانه نگه دارید

همه سارقان قبل از سرقت، سوژه خود را شناسایی می‌کنند و زیر نظر می‌گیرند و بعد نقشه‌شان را عملی می‌کنند. بنابراین به‌‌هیچ‌وجه غریبه‌ها را در جریان برنامه‌های خود نگذارید. باید هوشیار باشید اطلاعاتی مانند ساعات حضور و عدم حضورتان در منزل، برنامه سفر یا نقاط ضعف منزلتان از دایره خانواده و دوستانتان به بیرون درز نکند. برای پیشگیری از سرقت خودرو هم اگر ماشینتان را با خود نمی‌برید، بهتر است آن را به فرد قابل‌اعتمادی بسپرید.

اگر قصد مسافرت دارید، در پارکینگ چمدان‌ها را بار ماشین کنید. اگر پارکینگ ندارید، بهتر است طوری این کار را انجام بدهید که کسی متوجه نشود. مثلا ساعات ابتدایی صبح یا ساعات آخر شب وسایل را به ماشین منتقل کنید.

اگر جانب احتیاط را رعایت کردید و هیچ‌کس شما را در حال تدارک سفر ندید، سفرتان را در شبکه‌های اجتماعی هم اعلام نکنید. چون همین اشتباه می‌تواند به نحوی خبر را به گوش سارقان برساند. واقعیت این است که امروزه به‌دست آوردن اسم اشخاص و آدرسشان کار غیرممکنی نیست. بهتر است در شبکه‌های اجتماعیتان بنویسید که بیمه دزدی منزل دارید.

برای پیشگیری از سرقت ظاهرسازی کنید

وقتی سفر می‌روید حتی‌‌الامکان خانه را به یک فرد امین بسپارید. از او بخواهید در ساعات مختلف شبانه‌روز به خانه‌تان سر بزند و اوضاع را بررسی کند. مثلا از او بخواهید آگهی‌های لای در را بردارد و اگر روی زمین ریخته‌اند، آن‌ها را جمع کند.

در بخشی که از بیرون دید دارد، یک لامپ کم‌مصرف را روشن بگذارید. صدای موسیقی یا تلویزیون روشن هم می‌تواند این تصور را ایجاد کند که در منزل کسی هست. اما مراقب باشید صدا آن‌قدر بلند نباشد که موجب آزار همسایه‌ها شود. یکی از فواید دیگر روشن بودن فضای بیرونی خانه، پیشگیری از سرقت خودرو است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


کلید زیر گلدان، ترفندی نخ‌نما

برای مخفی کردن کلید جایی غیر از زیر گلدان و جاکفشی بگذارید. این فکر سال‌ها است که دیگر خلاقیت خود را از دست داده است و با تقدیم دودستی کلید به دزد هیچ فرقی ندارد. چون دزدها قبل از باز کردن کیف ابزارشان، اول زیر گلدان و جاکفشی را می‌گردند. پس بهتر است کلید را اصلا در محیط پنهان نکنید؛ آن را به فرد مطمئنی بسپارید و تلفنی برای گرفتن آن هماهنگ شوید. اگر می‌خواهید مانع از سرقت خودرو هم بشوید، هرگز کلید آن را به این شکل پنهان نکنید.

برچسب بزنید

برای پیشگیری از سرقت روش‌های مختلفی موثر واقع می‌شوند. از جمله چسباندن برچسبی که می‌گوید خانه‌تان با استفاده از سیستم هوشمند و قفل ضدسرقت محافظت می‌شود. چندان طول نمی‌کشد که این روش هم کارایی خود را از دست می‌دهد. اما تا آن زمان می‌توانید وانمود کنید که سیستم حفاظتی در خانه‌تان نصب شده است. ممکن است این برچسب بر اراده دزد خللی وارد نکند. اما حتما او را به تردید می‌اندازد. خدا را چه دیدید؛ شاید ریسک کار را نپذیرفت و منصرف شد.

پیشگیری از سرقت خانه‌تان را بازبینی کنید

به چشم یک کارشناس امنیت ساختمان خانه‌تان را ببینید. بررسی کنید که آیا دزد می‌تواند با نردبان از راه دیگری وارد منزلتان شود؟ مثلا می‌تواند به شیوه سنتی با قلاب گرفتن از سر دیوار وارد حیاط شود؟ از راه بام یا حیاط خانه همسایه چطور؟ درختی نزدیک خانه‌تان هست که با استفاده از آن بشود به خانه راه یافت؟

اگر پاسخ به هر یک از این سوالات مثبت باشد، باید در پی یافتن راه‌حل باشید. مثلا استفاده از قفل ضدسرقت نرده‌کشی جلوی پنجره‌های حیاط یا نصب در آکاردئونی می‌تواند مشکل امنیت خانه را برطرف کند. همچنین در اولین فرصت سراغ بیمه دزدی منزل بروید تا خیالتان از هر نظر راحت باشد.

 


 

 

اگر از دید یک دزد خانه‌تان را بررسی کنید، متوجه اشکالات و نواقص ایمنی آن می‌شوید. کلید را زیر گلدان، زیر فرش و در جاکفشی نگذارید. کسی که دنبال کلید می‌گردد، اول همین جاها را می‌بیند.


برای پیشگیری از سرقت چراغی روشن کنید

تاریکی بهترین هم‌دست دزد است. فضای بیرونی خانه همیشه باید روشن باشد. یک راه این است که به کمک سیستم روشنایی هوشمند فضای خارجی خانه روشن نگه دارید. اما مشکل اینجا است که این چراغ‌ها با نزدیک شدن افراد روشن می‌شوند و بعد از چند ثانیه باز خاموش می‌شوند.

در مجموع می‌شود با ترفندهایی در حرکت از روشن شدنشان جلوگیری کرد. بهتر است برای روشن کردن محوطه بیرونی خانه از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید و با طلوع خورشید چراغ را خاموش کنید.

با همسایه‌ها توافق کنید

درست است که دزد در تاریکی بهتر می‌تواند دست به سرقت بزند. اما در روشنایی روز هم دزدی از خانه به روش‌های دیگر صورت می‌گیرد. یکی از شگردهای سارقان برای دزدی از خانه این است که زنگ در همسایه‌ها را می‌زنند و خود را یکی از اعضای خانواده یا بستگان یکی از همسایه‌ها معرفی می‌کنند. بعد بهانه‌ای می‌تراشند و درخواست می‌کنند که در به رویشان باز شود.

بنابراین لازم است در یک جلسه با همسایگان مساله پیشگیری از سرقت را یک بار برای همیشه حل کنید. قانونی وضع کنید که در چنین شرایطی هیچ یک از همسایگان در را باز نکند؛ مگر این‌که با صاحب‌خانه تلفنی صحبت کند و برای این کار اجازه بگیرد. همچنین می‌توانید در جمع همسایگان مساله بیمه دزدی منزل را مطرح کنید.

برای پیشگیری از سرقت برای خانه جدید، قفل جدید

برای پیشگیری از سرقت اگر خانه‌ خریده‌اید یا اجاره کرده‌اید، بلافاصله پس از عقد قرارداد به خانه جدید بروید و قفل قدیمی را عوض کنید. بهتر است یک قفل ضدسرقت برای منزل جدیدتان تهیه کنید. این کاری است که نباید آن را پشت گوش بیندازید. چون غفلت از آن ممکن است به دزدی از خانه منجر شود.

کلید خانه اگر به‌دست نااهل بیفتد، حتما از آن استفاده می‌کند. کلیدهای یدک خانه را در جای امنی نگه دارید. ضمن این‌که بهتر است بیمه دزدی منزل را جدی‌تر بگیرید.در مساله سرقت خودرو هم این مساله صادق است؛ یعنی کلیدهای یدک را نباید در دسترس دیگران قرار بدهید.

 

 

 

اگر به خانه جدیدی رفتید، حتما قفل‌ها را عوض کنید. فضای خارجی خانه را شب‌ها روشن نگه دارید. به همسایه‌هایتان بسپارید جز شما و خانواده‌تان بدون هماهنگی در را به روی هیچ‌کسی باز نکنند.


حسگر و دوربین نصب کنید

با نصب حسگر یا سنسور روی پنجره، خاطرتان بابت پنجره‌ها آسوده می‌شود. چراکه اگر کسی بخواهد با زور و فشار پنجره را باز کند یا آن را بشکند، سنسور فعال می‌شود و همه باخبر می‌شوند. این کار یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرقت به‌شمار می‌آید. با نصب دوربین هم تا حد زیادی می‌توانید جلوی دزدی از خانه را بگیرید. کنترل رفت‌وآمدها یا توقف‌های مشکوک با استفاده از دوربین ممکن است.

اهمیت جنس در خانه

هنگام خرید درهای ورودی نسبت به جنس در حساس باشید. طبیعتا درهای آهنی در مقایسه با درهای چوبی مقاومت بیشتری دارند. اگر مایل هستید در خانه‌تان حتما چوبی باشد، به ضخامت چوب دقت کنید. درهایی را که ضخامت کمتری دارند، انتخاب نکنید. هر چه ضخامت و استحکام چوب به‌کاررفته بیشتر باشد، بهتر است.

یادتان باشد اگر بخشی از در چوبی یا آهنی شیشه‌ داشته باشد، برای در یک ضعف محسوب می‌شود. اما اگر در ضدسرقت باشد، حتی شیشه آن مقاوم است و جای نگرانی نیست.

محل اتصال در را بررسی کنید

همان‌قدر که جنس در ورودی در امنیت خانه موثر است، شکل اتصال نیز اهمیت دارد. دقت داشته باشید که محل اتصال لولاها و درب ضدسرقت شکاف نداشته باشد. شکل درست نصب این است که در باید کاملا به چهارچوب بچسبد و هیچ شکاف و حتی روزنی وجود نداشته باشد. دزدها از همین نقص‌های کوچک استفاده می‌کنند و کارشان را پیش می‌برند.

 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:


حصار و مانع نصب کنید

غیر از کار گذاشتن قفل ضدسرقت و حسگر، راه‌های دیگری هم برای پیشگیری از سرقت وجود دارد. کارکرد حصار یا فنس محافظت از ورود غریبه‌ها به منزل و بالا بردن امنیت خانه بوده است. نصب حصار را جدی بگیرید. تا جایی که ممکن است ارتفاع حصار را بلند در نظر بگیرید. نرده‌های آهنی ساده به‌راحتی خم می‌شوند؛ به عبارتی دیگر دزدها از پس خم کردن آن برمی‌آیند. حصارهای نوک‌تیز یا خاردار هم باعث می‌شوند سارقان جرات نکنند به آسیب‌های چنین کاری تن بدهند.

در حال حاضر سر و شکل این حفاظ‌ها هم زیباتر شده است و انواع مختلفی از آن به‌فروش می‌رسد. بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم خانه را امن کنید، هم ظاهر زیباتری به ساختمان ببخشید.

دزد را به وسوسه نیندازید

به پشتوانه بیمه دزدی منزل نسبت به ایمنی خانه سهل‌انگاری نکنید. در معرض دید قرار دادن اشیاء و وسایل گران‌قیمت، نوعی ترغیب به دزدی از خانه محسوب می‌شود. ماشین یا دوچرخه یا هر وسیله ارزشمند دیگری را جایی از خانه نگذارید که از بیرون قابل رویت باشد. گاهی پنجره بعضی خانه‌ها رو به کوچه است و عابران حتی وسایل داخل خانه را هم می‌توانند ببینند.

پول نقد و اشیای گران‌قیمت را در کمد لباس مخفی نکنید. سارقان در کار خودشان خبره و صاحب تخصص هستند و به چشم‌برهم‌زدنی آن را پیدا می‌کنند. در خانه یک گاوصندوق کوچک داشته باشید. اما حواستان باشد که از رمز گاوصندوق هم باید مراقبت کنید. مثلا رمز را روی کاغذ ننویسید یا رمز ساده عددی مثل 1234 استفاده نکنید.

قفل‌های کلیدی را کنار بگذارید

قفل‌هایی که با کلید باز می‌شوند، در مقایسه با قفل‌های جدید ضریب امنیت کمتری دارند. ضمن این‌که دزدها در باز کردن آن‌ها مهارتی کسب کرده‌اند و مجرب شده‌اند. بنابراین با اتکا به بیمه دزدی منزل نسبت به قفل‌ها بی‌تفاوت نشوید و برای در ورودی قفل ضدسرقت تهیه کنید. مطمئن باشید دزدها با دیدن خودبه‌خود عطای دزدی از خانه شما را به لقایش می‎‌بخشد. چون کلنجار رفتن با این قفل‌ها برای دزدها خطرناک است. یا صدای آژیر بلند می‌شود یا تلاش‌های سارق به نتیجه نخواهد رسید. هیچ دزد عاقلی خطر چنین کاری را به جان نمی‌خرد.

 


 

 

برای امنیت خانه قفل ضدسرقت نصب کنید. اما به یاد داشته باشید که نباید با نمایش وسایل گران‌قیمتی که در خانه یا حیاط دارید، دزد را به وسوسه بیندازید. حریم خانه‌تان را بیش از پیش ببندید و بیمه دزدی منزل را فراموش نکنید.


انواع قفل ضدسرقت

قیمت قفل‌های قدیمی که با کلید باز می‌شوند، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اما امنیت خانه مساله‌ای است که ارزش هزینه کردن دارد. با یک حساب سرانگشتی هم می‌شود به این حقیقت پی برد که ارزش وسایل خانه بسیار بیشتر از قیمت یک قفل ضدسرقت است. همچنین برای پیشگیری از سرقت خودرو هم قفل‌های ضدسرقت ویژه وجود دارند.

  • قفل در اثرانگشتی با ثبت اثر انگشت افرادی باز می‌شود که قبلا برای دستگاه تعریف شده است.
  • قفل تشخیص چهره خود با دیدن روی شما و مطابقت دادن با عکس‌هایی قفل در رمز دار که برایش تعریف شده‌اند، تشخیص می‌دهد که باز شود.
  • قفل رمزی درست مثل سایر قفل‌هایی است که روزمره با آن‌ها سروکار دارید؛ یک رمز عبور به آن می‌دهید و بعد هر بار رمز ورودتان را ثبت می‌کنید و در به رویتان گشوده می‌شود.
  • قفل کارتی همان‌طور که از اسمش برمی‌آید با کارت کار می‌کند. هر بار قصد ورود به خانه را داشته باشید، کارت می‌کشید و وارد منزل می‌شوید.

 

 

برای مقابله سرقت خودرو و منزل قفل ضدسرقت در مقایسه با قفل‌های قدیمی قدری گران‌تر است. اما با یک محاسبه سرانگشتی درمی‌یابید که این هزینه ارزشش را دارد. انواع قفل‌های دیجیتالی هوشمند هستند که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید.


پیشگیری از سرقت بهتر از پیگیری آن است

بهترین تدبیر برای پیشگیری از سرقت خودرو و دزدی از خانه هوشمند کردن و ضدسرقت کردن است. با وجود قفل ضدسرقت و سیستم هوشمند دیگر اضطراب دزدی از خانه و ماشین را ندارید و با خیال راحت آن‌ها را به حال خود می‌گذارید. چون با داشتن سیستم هوشمند ضدسرقت اگر در یا پنجره‌ای باز بماند، می‌توانید از راه دور آن را ببندید یا خود دستگاه این کار را برایتان انجام می‌دهد. اما استفاده از بیمه دزدی منزل هم ضرری ندارد و یک پشتوانه و دلگرمی است. پس پیشنهاد می‌شود بیمه دزدی منزل را هم جدی بگیرید.

مطالب مرتبط

درب ضد سرقت چیست و انواع آن کدام است

  امروزه درب ضد سرقت با توجه به امنیت بیشتری که برای اماکن مختلف ایجاد می‌کند، در مقایسه با دیگر درب‌ها در زمینه تجهیزات ساختمانی مورد استقبال قرار گرفته است. […]

قبل از سفرهای ضروری نوروزی امنیت خانه در سفر را فراموش نکنید

  با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات پیش‌رو یکی از مسائلی که با آن روبرو هستیم موضوع تامین امنیت خانه در سفر و جلوگیری از سرقت وسایل با […]

آنچه بازار مسکن در پاییز 98 تجربه کرد

مرکز ملی آمار در گزارشی با عنوان نتایج طرح مطالعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در پاییز 98، تمام اتفاقاتی که در قیمت و تعداد معاملات بخش‌های مختلف […]

دومینوی بازار اجاره مسکن

  کشورهای توسعه‌یافته برای بازار اجاره مسکن یک سازوکار کلی در نظر گرفته و با اتکا به آن، سال‌هاست که مشکلی در بخش اجاره ندارد و هم مستأجران و هم […]

58% ثبت نام‌کنندگان، واجد شرایط طرح اقدام ملی هستند

  مراسم تودیع و معارفه رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در روز یکشنبه 6 بهمن ماه در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور محمد اسلامی برگزار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *