آموزش و مشاوره مالی

وام مسکن بازنشستگان چیست و چه شرایطی دارد؟

وام مسکن بازنشستگان

 

همه هنگامی که اسم بازنشستگان به گوششان می‌خورد یاد افراد تنهایی که در گوشه‌ای از پارک در حال روزنامه خواندن هستند، می‌افتند. و بعد از این ذهنیت به فکر این موضوع می‌افتند که آیا این فرد بعد از این همه سال و بازنشستگی برای خود خانه‌ای خریداری کرده است یا خیر؟ وام بازنشستگان انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها وام مسکن است. این وام برای خرید خانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

باید کمی موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم. طبق گزارش مرکز آمار ایران، روند صاحب خانه شدن مردم ایران طی ۱۰ سال گذشته کاهشی بوده است. این بدین معنی است که هر سال تعداد کمتری توانسته‌اند خانه‌ای خریداری کنند و تعدادی از صاحبخانه‌ها نیز ملک خانه خود را از دست داده‌اند. در ادامه بررسی مفصلی در مورد این موضوع خواهیم کرد.

در ایران بازنشستگان در حوزه و بخش‌های مختلفی وجود دارند به طور مثال بازنشستگان بانک ملت، بازنشستگان نیروهای مسلح، بازنشستگان بانک صادرات، بازنشستگان بانک تجارت، بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان فرهنگی، بازنشستگان لشکری، بازنشستگان شرکت نفت، بازنشستگان کشوری و بازنشستگان سپاه.

همانطور که می‌بینید گوناگونی بازنشستگان در ایران بسیار زیاد است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا همه این افراد در طول سال‌های خدمت توانسته‌اند برای خرید خانه اقدام کنند؟ آیا شرایط زندگی و اجتماعی آن‌ها مبلغ خرید خانه را برای این افراد را مجال داده است؟ بسیاری از این افراد مطمئنا خانه‌ای از خود ندارند و شاید در دوران بازنشستگی به فکر خرید خانه باشند.

در این متن که بررسی وام مسکن بازنشستگان پرداخته است عناوین زیر برای گروه‌های مختلف بررسی شده است:

  • وام مسکن بازنشستگان بانک ملت
  • وام مسکن بازنشستگان نیروهای مسلح
  • وام مسکن بازنشستگان بانک صادرات
  • وام مسکن بازنشستگان بانک تجارت
  • وام مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی
  • وام مسکن بازنشستگان فرهنگی
  • وام مسکن بازنشستگان لشکری
  • وام مسکن بازنشستگان شرکت نفت
  • وام مسکن بازنشستگان کشوری
  • وام مسکن بازنشستگان سپاه

 

وام مسکن بازنشستگان

 

وام مسکن بازنشستگان

بعد از آشنا شدن به انواع وام مسکن باید گفت که بانک مسکن موظف به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان خواهد بود که سقف آن برای افرد متاهل 500 میلیون تومان و برای افراد مجرد 350 میلیون تومان است.

  • نرخ سود تسهیلات مسکن بازنشستگان مشابه تسهیلات مسکن مهر تعیین شده به گونه‌ای که در تهران ۹، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۷ و سایر مناطق شهری و روستا‌ها ۴ درصد تعیین می‌شود.
  • بازنشستگان تحت پوشش همه صندوق‌ها اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی مشمول این تسهیلات می‌شوند.
  • منابع آن نیز از محل اقساط برگشتی مسکن مهر تعیین شده است. اما بانک مسکن ابتدا موظف به رعایت تسهیلات تکلیفی خود در اعطای تسهیلات مسکن مهر و صندوق پس انداز مسکن یکم بوده و پس از آن تسهیلات مسکن بازنشستگان در اولویت بعدی خواهد بود.
  • وام مسکن مورد نظر صرفاً به واحد‌های مسکونی زیر ۱۵ سال پرداخت می‌شود.
  • مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات با احتساب دوران مشارکت مدنی، ۱۰ ساله تعیین شده است.

وام خرید خانه

 

شرایط بازنشستگان متقاضی دریافت وام مسکن

  • بر اساس آئین نامه مصوب هیئت وزیران، بازنشسته متقاضی دریافت این نوع از تسهیلات نباید خود یا همسرش طی ۱۰ سال گذشته واحد مسکونی تملک کرده یا از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کرده باشد.
  • همچنین باید حداقل ۵ سال از زمان بازنشستگی متقاضیان گذشته باشد، اما بازنشستگان با سابقه بازنشستگی بالاتر در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.
  • مستمری بازنشسته متقاضی دریافت تسهیلات مسکن باید حداقل ماهانه ۳ میلیون تومان باشد.
  • صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی موظفند بازپرداخت تسهیلات مسکن بازنشستگان را تا زمان تسویه کامل، تضمین کنند.
  • اقساط بازپرداختی مستقیما از حقوق بازنشستگان کسر شده و صندوق‌های بازنشستگی مکلف به واریز اقساط این تسهیلات ظرف حداکثر ۱۰ روز از تاریخ پرداخت حقوق بازنشسته دریافت کننده این تسهیلات به بانک مسکن هستند.

شرایط احراز اختصاص یا عدم اختصاص این وام برای خرید خانه به متقاضیان را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک به بانک مسکن ارائه خواهند داد. بانک مسکن نیز هر سه ماه یک بار گزارشی از روند اعطای این تسهیلات را به سازمان برنامه و بودجه تشریح خواهد کرد.

وام خرید خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

انواع وام بازنشستگی

هر بخش و ارگانی با توجه به شرایط و بودجه خاصی که دارد وام‌های مختلفی را در اختیار بازنشستگان خود قرار می‌دهد. این وام‌ها می‌تواند برای خرید لوازم خانه باشد تا خرید خانه. پس با توجه به گفته بالا امکان دارد هر ارگان با توجه به بودجه اختصاص یافته خود مقدار مشخصی وام به بازنشسته خود پرداخت کند.

مثلا چندی پیش اعلام شد وام 30 میلیونی ضروری به بازنشسگان کشوری پرداخت می‌شود. مبلغ این وام در سال‌های پیش 7 میلیون تومان بود که در سال 1402 با افزایش روبرو شده است. در مثالی دیگر صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارگران صنعت نفت در بخش‌های زیر وام می‌دهد:

وام مصوبه، وام جامع، وام ازدواج،وام تحصیلی، وام فوت، وام ایثارگری و وام ودیعه مسکن (وام اجاره خانه) وام‌های صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارگران صنعت نفت هستند.

بازنشستگان نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستادکل نیرو‌های مسلح همه زیرپوشش این سازمان هستند. سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح دو هدف اصلی را برعهده دارد که در برگیرنده ارتقاء منزلت بازنشستگان و ارتقاء وضعیت معیشت آنان است. در راستای تحقق این دو هدف، برنامه‌ریزی‌های عمده‌ای در دست پیگیری است.

در خصوص شرایط پرداخت و ثبت نام وام بازنشستگان نیرو‌های مسلح در سنوات گذشته هر ساله بین ۴۰ تا ۵۰ هزار وام قرض الحسنه پرداخت می‌شد، امسال اعتباری با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر در سقف ۱۰۰۰ میلیارد برای ۲۰۰ هزار بازنشسته در نظر گرفته شده که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شود.

برای در یافت این وام نیازی به حضور بازنشستگان نیست و بر اساس میزان حقوق بازنشستگان در خصوص میزان وام تخصیص یافته به آنان پیامک داده می‌شود و اگر بازنشسته‌ای به هر دلیل موفق به ثبت‌نام نشود تا پایان سال چند بار اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرد.

این وام به کسانی تخصیص یافته است که تاکنون وام دریافت نکرده‌اند. دیگر وام‌های درنظر گرفته شده برای بازنشستگان، وام کمک هزینه خرید جهیزیه برای فرزندان دختر بازنشسته با سقف ۱۰ میلیون تومان و وام قرض‌الحسنه درمان با سقف ۱۰ میلیون تومان در زمینه پیوند اعضا و بیماری‌های گران است. تمامی وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه و بیمه شده است.

 

 

وام مسکن

مسئله‌ای که در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از جوانان و زوجین و افراد بازنشسته را درگیر خود کرده است مقوله شرایط مسکن و تسهیلات انواع وام مسکن است. اقساط وام مسکن نیز موضوعی است که باید به آن توجه کرد. مسکن به علت‌های مختلف تبدیل به یکی از سرمایه‌گذاری‌های پرسود شده است. از همین رو خیلی از افراد تلاش می‌کنند تحت هر شرایطی شده است یک خانه‌ای هر چند کوچک برای خود خریداری کنند.

هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. یکی از این تسهیلات وام مسکن است. از آنجایی که خیلی از افراد نمی‌توانند به صورت یکجا مبلغ زیاد خرید خانه را متقبل شوند، وام مسکن یکی از گزینه‌های پیش‌روی این افراد است. درخواست کنندگان این نوع وام معمولا از پس بازپرداخت آن بر می‌آیند.

به طور کلی در سال‌های اخیر وام مسکن در ایران با استقبال خوبی از مردم روبرو شده و همین امر باعث شده افراد زیادی برای درخواست خود هر ساله به بانک‌ها برای پرسیدن شرایط اینگونه وام‌ها مراجعه کنند.

وام مسکن چقدر است؟

جواب این سوال بستگی مستقیمی به نوع وام و تسهیلاتی که شرایط لازم برای دریافت آن را دارید بستگی دارد. هر کدام از این وام‌ها میزان عددی مشخصی را در اختیار درخواست کننده قرار می‌دهند در نتیجه حتی می‌توان میان وام‌ها تفاوت ایجاد شد. اعداد وام از بیست میلیون تومان شروع می‌شود و بعضی از آن‌ها تا چهارصد میلیون تومان نیز می‌رسد.

 

 

 

 در همین رابطه ببینید:

تعداد صاحبخانه‌ها در کشور

طبق گزارش مرکز آمار ایران، روند صاحب خانه شدن مردم ایران طی ۱۰ سال گذشته کاهشی بوده است. تعداد صابخانه‌ها در سال ۱۳۸۵ طبق سرشماری صورت گرفته ۶۲.۲ درصد بوده است. این در حالی است که پس از سرشماری سال ۱۳۹۰ مشخص شد که مقدار ۵.۶ درصد از صاحبان خانه کم شده است و این رقم در این سال به ۵۶.۶ درصد رسیده است.

کارشناسان علت کم شدن صاحبخانه‌ها را عوامل مختلفی مانند گرانی و سرمایه‌گذاری در بورس و بانک می‌دانند. طبق آمار سال ۱۳۹۵تعداد صاحبخانه‌ها ۵۴.۶ درصد بوده است که نسبت به سال ۹۸ دو درصد کاهش داشته است.

اگر بخواهیم میزان صاحبخانه بودن در سال ۱۳۸۵ را با سال ۱۳۹۵ مقایسه کنیم به میزان ۷.۶  درصد از تعداد صاحبخانه‌ها در کشور کم شده است و به میزان ۷.۸ درصد به تعداد مستاجران اضافه شده است.

بدیهی است تمام افراد مستاجر در تلاش بانشد که صاحبخانه شوند و همانگونه که در متن به آن اشاره شد یکی از بهترین راه‌ها گرفتن وام مسکن است. حال برای خرید خانه توسط بازنشستگان وامی در نظر گرفته شده است؟

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • طبق گزارش مرکز آمار ایران، روند صاحب خانه شدن مردم ایران طی ۱۰ سال گذشته کاهشی بوده است. این بدین معنی است که هر سال تعداد کمتری توانسته‌اند خانه‌ای خریداری کنند و تعدادی از صاحبخانه‌ها نیز ملک خانه خود را از دست داده‌اند. در ادامه بررسی مفصلی در مورد این موضوع خواهیم کرد.
  • در ایران بازنشستگان در حوزه و بخش‌های مختلفی وجود دارند به طور مثال بازنشستگان بانک ملت، بازنشستگان نیروهای مسلح، بازنشستگان بانک صادرات، بازنشستگان بانک تجارت، بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان فرهنگی، بازنشستگان لشکری، بازنشستگان شرکت نفت، بازنشستگان کشوری و بازنشستگان سپاه.
  • مسئله‌ای که در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از جوانان و زوجین و افراد بازنشسته را درگیر خود کرده است مقوله شرایط مسکن و تسهیلات انواع وام مسکن است.
  • چندی پیش اعلام شد وام 30 میلیونی ضروری به بازنشسگان کشوری پرداخت می‌شود. مبلغ این وام در سال‌های یش 7 میلیون تومان بود که در سال 1402 با افزایش روبرو شده است.
  • تعداد صابخانه‌ها در سال ۱۳۸۵ طبق سرشماری صورت گرفته ۶۲.۲ درصد بوده است. این در حالی است که پس از سرشماری سال ۱۳۹۰ مشخص شد که مقدار ۵.۶ درصد از صاحبان خانه کم شده است و این رقم در این سال به ۵۶.۶ درصد رسیده است.
  • اگر بخواهیم میزان صاحبخانه بودن در سال ۱۳۸۵ را با سال ۱۳۹۵ مقایسه کنیم به میزان ۷.۶ درصد از تعداد صاحبخانه‌ها در کشور کم شده است و به میزان ۷.۸ درصد به تعداد مستاجران اضافه شده است.
  • بانک مسکن موظف به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان خواهد بود که سقف آن برای متاهلین 500 میلیون تومان و مجردین 350 میلیون تومان خواهد بود.
  • بر اساس آئین نامه مصوب هیئت وزیران، بازنشسته متقاضی دریافت این نوع از تسهیلات نباید خود یا همسرش طی ۱۰ سال گذشته واحد مسکونی تملک کرده یا از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کرده باشد.
  • اقساط بازپرداختی مستقیما از حقوق بازنشستگان کسر شده و صندوق‌های بازنشستگی مکلف به واریز اقساط این تسهیلات ظرف حداکثر ۱۰ روز از تاریخ پرداخت حقوق بازنشسته دریافت کننده این تسهیلات به بانک مسکن هستند.

 

مطالب مرتبط

8 نظر در مورد : “وام مسکن بازنشستگان چیست و چه شرایطی دارد؟

  1. بازنشسته سپاه هستم : 10 سال پیش یه وام 24 تومنی به ما دادند و گفتند بیا اینم خونت!!!!! بهشان گفتم من کلی خدمت کرده ام و با این مبلغ یه خانه 60 متری هم در حاشیه شهر تهران نمیشه خرید : هم اکنون بی خانمان هستم : کلی اجاره خانه میدهم : همه چی قیمتش 3برابر شده : کمرم زیر بار گرانی و اجاره خم شده

  2. بازنشسته لشگری هستم ؛ 6سال از بازنشستگی من میگذرد و هنوز با یک دختر 12 ساله مستاجر هستیم : هیچ کس به داد من نرسید

    1. من ازوظیفه بگیران سازمان صنعت ومعدن وتجارت هستم وبرای خانه خیلی تو شرایط بدی هستم میخواستم سوال کنم میتوانم ازوام مسکن استفاده کنم چطوری وکجا چون واقعا نیازدارم چون یک زن هستم وپول پیش ندارم لطفا راهنمایی کنید

  3. باز نشسته ام از دست اجاره نشینی به روستا پناه اوردم یک خونه ساختم که نیمه کاره ماند نمیدانم جگون تکمیل کنم بی پولم

    16
    1. سلام: برای گرفتن وام به کانون مراجعه نمودم فرمودندما خبر نداریم .
      برای اینکه ازمزایای مسکن استفاده نمایم باید به کجا مراجعه نمایم. لطفا راهنمایی فرمایید.

      20
      8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *