آپارتمان‌نشینی

اما و اگرهای شستن نما ساختمان

شستشوی شیشه و سنگ نما ساختمان

 

همان طور که داخل هر ساختمان و خانه‌ای نیاز به نظافت و شست و شو دارد، قسمت بیرونی و نمای ساختمان‌ها نیز نیاز به شست و شو دارد و شاید بتوان گفت شستن نما ساختمان مهمترین بخش نظافت در مجتمع‌های مسکونی است و ساکنان و مسئولان ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی باید شستن نمای ساختمان را جدی بگیرند. نماشویی یا شستن نمای ساختمان راه‌های مختلفی دارد. شستشوی نمای سنگ و شیشه و آجری با یکدیگر فرق دارند.

شاید تصور شود شستن نمای ساختمان کاری لوکس و غیرضروری است، اما واقعیت این است که شستن نمای ساختمان از سرویس‌‌های نظافتی ضرورتی در هر ساختمانی محسوب می‌شود.

در شهرهای مثل تهران که دارای مشکل آلودگی هوا هستند، آلاینده‌های داخل هوا و همچنین باران‌های اسیدی صدمات زیادی به نمای ساختمان‌ها وارد می کنند. گرد و غبار موجود در هوا نیز در کنار ذرات معلق ناشی از دود اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها از جمله عواملی هستند که نمای ساختمان را سیاه و کثیف می‌کنند.

به همین دلیل با شستن نمای ساختمان می‌توان جلوی آسیب نمای ساختمان و زشت شدن آن را گرفت. شستشوی نمای ساختمان ظاهر بنا را زیبا و تمیز می‌کند و قطعاً روی نظر دیگران درباره فضای داخلی ساختمان تأثیرگذار است.

همچنین از نظر زیبایی‌شناختی شهری نیز ساختمان‌هایی با چهره کدر و خاکستری نمای ناپسندی را در بافت شهری به وجود می‌آورند.

عناوین زیر در مقاله اما و اگرهای شستن نمای ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است و با کلیک روی هر یک مستقیما به بخش مربوطه ‌می‌روید:

شستن نما ساختمان در ابتدای ساخت

شستن نمای ساختمان به خصوص برای ساختمان‌های قدیمی ضرورت بیشتری دارد. آلاینده‌ها و ذراتی که روی سنگ‌های ساختمان می‌نشینند در اثر باران و با گذشت ایام موجب کاهش کیفیت نما می‌شوند که باید با شستشوی نمای ساختمان این مشکل را برطرف کرد.

هنگام انجام کارهای ساخت و ساز و بنایی، نمای ساختمان به علت پاشیده شدن انواع ملات یا قیر و آسفالت کثیف می‌شود و بهتر است این آلودگی ها قبل از اتمام کار و تحویل ساختمان برای استفاده از سطح نما گرفته شوند.

 

شستشوی شیشه و سنگ نما ساختمان

 

در مواردی که جرم روی نما کم و سطحی باشد می‌توان با استفاده از آب و سنباده غیر سیمی یا مویی یا سنگساب دستی سطح را سایش داده و تمیز کرد. همچنین لکه‌های قیر را می‌توان تراشید.

اثرات باقیمانده قیر را می‌توان با خمیری که از ترکیب «تالک» و یا «گل مهل» یا حلالی که از «تولوئن» یا «تری کلروراتیلن» یا «جوهرهای معدنی» به دست می‌آید، پاک کرد.

پس از خشک شدن خمیر باید آن را با برس از سطح نما تراشید. همچنین می‌توان پارافین را روی محلی که قیر به صورت مذاب و لکه بر سطح آجرکاری نشسته، کشید و لکه‌‌ها را پاک کرد.

لوله‌های بخاری‌‌هایی که گالوانیزه نیستند نیز در اثر نفوذ آب باران و برف زنگ آبه قهوه‌ای رنگی در سطح نما ایجاد می‌کنند که این لکه‌ها را نیز می‌توان با آغشته کردن محل به محلول پارافین از بین برد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع روش‌های شستن نمای ساختمان

روش ‌های شستن نمای ساختمان شامل « شستشو با طناب»، « شستشوی با داربست»، « شستشو با کمربند» و «شستن نمای ساختمان با راپل» هستند.

استفاده از داربست در نماشویی از لحاظ امنیتی ارجحیت دارد. داربست تکیه‌گاه مطمئنی برای کارگر است و می‌توان در کنار آن به صورت همزمان از کمربند محافظ هم استفاده کرد و در این صورت احتمال خطر بسیار کمتر خواهد شد. ارتفاع ساختمان تعیین‌ کننده روش کار است.

اما نصب داربست مشکلاتی هم دارد و همیشه نمی‌توان از داربست برای نماشویی استفاده کرد. محدودیت فضا بزرگ‌ترین مشکل نصب داربست است. در حال حاضر این شیوه تقریباً منسوخ شده است و از شیوه‌های به روزتری برای نماشویی استفاده می‌شود.

در شستشوی نمای ساختمان با طناب آب با فشار قوی بر نما پمپ می‌شود تا کثیفی را از بین ببرد. کیفیت کار نماشویی در این روش بسته به تخصص فردی است که اقدام به شستشوی نمای ساختمان می‌کند.

نماشویی با طناب مزایای زیاد و صرفه‌جویی بسیار بالایی در وقت و هزینه دارد. در این روش نماکار طناب را در پشت بام به یک میله یا سر ستون محکم می‌کند و با داشتن یک طناب اصلی و طناب اطمینان دوم (طناب ترمز) از نمای ساختمان آویزان می‌شود و با در دست داشتن اهرم روی نما و در ارتفاع مختلف اقدام به شستن نمای ساختمان می‌کند.

در خدمات نماشویی برای ایجاد تعادل بیشتر یک کمربند محافظ به بدن فردی که کار شستشوی نما را بر عهده دارد، وصل می شود. این کمربند با اتصال‌های محکم نگهداری می‌شود. از کمربند محافظ اغلب برای کار روی داربست استفاده می شود.

ساختمان‌ها دارای نماهای مختلفی از نظر جنس و نوع هستند که شستشوی نمای ساختمان متناسب با هر کدام از این نماها به شکل‌های مختلف انجام می‌شود:

 

نماشویی

 

شستن نمای ساختمان‌های آجری

شوره سفیدرنگ در سطح نماهای آجری به علت جذب آب توسط آجر و بیرون زدن نمک‌های موجود در آن ظاهر می‌شود. رطوبت موضعی مانند ترکیدگی لوله در خاک و دیوار نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شود.

در زمینه شستشوی نمای آجری در صورتی ‌که مقدار شوره کم باشد، می‌توان آن را توسط جارو یا برس تمیز کرد. اگر حجم شوره زیاد باشد باید آن را چند بار به ‌وسیله آب ‌و جارو شست. شستشوی نمای آجری بهتر است توسط متخصص انجام شود.

اگر نتوانستید توسط آب موفق به تمیز کردن نما شوید باید با اسید رقیق و برس سیمی شوره‌ها را از سطح نما پاک کرد. در شهرهای بزرگ به علت وجود دود در هوا، سطوح نمای ساختمان های آجری دوده گرفته و تغییر رنگ می‌دهند.

اگر این دوده چرب نباشد، می‌توان با جارو و گردگیری آن را تمیز کرد، اما اگر چرب باشد باید با توجه به میزان چربی آن از اسید با غلظت‌های مختلف برای تمیز کردن آن استفاده کرد و پس از برطرف شدن دوده، فوراً باید سطح نما را با آب شست.

در شستن نمای ساختمان غلظت اسید باید به اندازه‌ای باشد که سطح آجرکاری دچار خوردگی نشود. رشد خزه‌ها بر دیوار  آجری نیز از دیگر مشکلاتی است که در سطح نما ایجاد می‌شود. این خزه‌ها باید پاک شوند، زیرا پیشروی ریشه‌های فرعی در بندهای آجرکاری باعث لق شدن و جابجایی آنها می‌شود. علاوه بر این، وجود حشرات و باکتری‌ها لا به ‌لای خزه‌ها نیز مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند.

نماهای رنگ آمیزی شده بر اثر مرور زمان تغییر رنگ داده و یا بی‌رنگ می‌شوند که در این حالت باید دوباره آنها را رنگ ‌آمیزی کرد.

در شستشوی نمای آجری ساختمان باید توجه داشت که آجر به دلیل داشتن خلل و فرج زیاد روی سطح خود به راحتی آلودگی ها را جذب می‌کند و اگر این آلودگی‌ها زمان زیادی روی سطح آجر باقی بماند تبدیل به جرم می‌شود که با واترجت هم قابل شستشو نیست.

در شستن نمای ساختمان آجری برای تمیزی بیشتر می‌توان به جای استفاده از اسیدشویی یا واترسندبلاست بعد از اجرای واترجت، نما را رنگ‌آمیزی کرد تا آجر به زیبایی روز اول بازگردد.

همچنین با شستشوی نمای آجری و اجرای رنگ و نانو تا مدتی نمای آجری نیازی به شستشوی مداوم ندارد، زیرا مواد نانو آب‌گریز بوده و از نفوذ آلودگی و آب باران به داخل آجر جلوگیری می‌کند.

 

شستشوی نمای آجری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شستن نمای ساختمان با سنگ گرانیت

شستشوی سنگ نمای ساختمان مانند سنگ گرانیت که یکی از مصالح معمول برای استفاده در نمای ساختمان هاست، پیچیدگی‌های خودش را دارد.

شستن نمای ساختمان با سنگ گرانیت به دلیل شفاف و آیینه‌ای بودن این نوع سنگ باید در دو مرحله انجام شود تا نما کاملاً تمیز و براق شود. مرحله اول شستشوی سنگ نمای ساختمان در این نوع نماها با دستگاه واترجت انجام می‌شود.

این کار باعث جرم‌زدایی از لبه سنگ‌ها و آبچکان‌ها می‌شود، اما شستشوی نمای ساختمان با واترجت به تنهایی نمی‌تواند سنگ گرانیت را به صورت کامل تمیز کند.

مثلا یک اتومبیل کثیف را در نظر بگیرید که تنها با فشار آب نمی‌توان آن را تمیز کرد و برای این کار باید از یک تکه ابر یا دستمال آغشته به مواد شوینده نیز کمک گرفت.

در شستن نمای ساختمان با نمای گرانیت نیز از همین روش استفاده می‌شود و در مرحله دوم از ابر و طِی استفاده می‌شود.

بعد از انجام کار شستن نمای ساختمان با دستگاه واترجت، استفاده از ابر و طی باعث تمیزی کامل و براق شدن سنگ‌ها می‌شود و نمای ساختمان تقریباً به شکل روز اول بر می‌گردد. شستشوی سنگ نمای ساختمان در اواخرسال به دلیل نزدیکی به نوروز هزینه زیادتری دارد.

شستن نما ساختمان کامپوزیتی و شیشه‌ای

نماشویی کامپوزیت مانند نماشویی سنگ گرانیت بهتر است در 2 مرحله واترجت و سپس ابر و طی انجام شود. ولی اگر کامپوزیت به دلیل به موقع شسته نشدن جرم گرفته باشد، باید از مواد شوینده هم استفاده شود تا کامپوزیت براق بودن خود را دوباره به دست آورد.

شستشوی شیشه نمای ساختمان نیازی به واترجت ندارد و تنها با ابر و طی تمیز می‌شود، ولی می‌توان درز بین فریم و شیشه را با واترجت شست تا کار تمیزتر باشد.

البته در شستشوی شیشه نمای ساختمان قبل از استفاده از واترجت باید حاشیه شیشه‌ها با چست پلی‌یورتان ایزوله کرد تا آب به داخل ساختمان نفوذ نکند. بهترین فصل برای شستشوی شیشه نمای ساختمان زمانی است که احتمال بارش باران و برف کمتر باشد. شستشوی شیشه نمای ساختمان باید توسط متخصص انجام شود.

شستن نما ساختمان با استفاده از سندبلاست

اجرای سندبلاست برای شستن نمای ساختمان عمدتاً در پروژه‌ها و ساختمان‌های صنعتی و به منظور پاک کردن رنگ از سطوح مختلف فلزی انجام می‌شود که به این روش سندبلاست خشک می‌گویند.

روش سندبلاستی که در شستشوی نمای ساختمان به کار می‌رود «واترسندبلاست» نام دارد که در این روش علاوه بر آب، دانه‌های سیلیس نیز با فشار بسیار بالا به نما پاشیده می‌شوند.

در روش واترسندبلاست علاوه بر شستن نمای ساختمان لایه برداری هم اجرا می‌شود که این کار به پاک کردن رنگ یا جرم‌هایی که روی نما بر اثر گذر زمان سخت شده مناسب است.

اگر نمای ساختمان سال ها شسته نشده و کناره یا پایین سنگ‌ها جرم گرفته باشد باید به وسیله واتر سند بلاست شسته شود تا بتوان جرم‌ها را پاک کرد. البته استفاده از واتر سندبلاست به دلیل استفاده از مصالح و نیروی کار بیشتر تقریباً 50 درصد به هزینه شستشوی نمای ساختمان اضافه خواهد کرد.

 

شستشوی نمای آجری و نماشویی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شستن نمای ساختمان با روش اسید شویی

به طور کلی نماشویی با روش اسید شویی به کارفرمایان و مالکان ساختمان‌ها توصیه نمی‌شود، اما در شرایطی که نمای ساختمان به مقدار زیادی جرم گرفته باشد و با فشار بالای واترجت هم قابل شستشو نباشد باید برای نماشویی از روش اسیدشویی استفاده شود.

در این روش نمای ساختمان با اسید رقیق‌ شسته می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که این کار باعث کدر شدن نمای سنگی می‌شود و در خصوص نمای آجری مانند لایه‌بردار اثر می‌کند. در واقع اسید شویی برای نماهای سنگی، آجری، سیمانی و کنیتکس قابل اجرا است.

بهترین زمان برای شستن نمای ساختمان

زمان مناسب برای شستن نمای ساختمان اواخر اسفند ماه و هم زمان با خانه تکانی است، زیرا ممکن است آبی که به وسیله دستگاه واترجت به سطح نمای بیرونی ساختمان پاشیده می‌شود از درز پنجره به داخل ساختمان نفوذ کند و باعث کثیفی پرده ها و اطراف دیوار پنجره شود.

همچنین اواخر فصل بهار نیز می‌تواند برای شستن نمای ساختمان مناسب باشد، زیرا بارش‌ها به اتمام رسیده و نمای ساختمان برای مدت طولانی‌تری تمیز می‌ماند و بارش باران و برف باعث لکه انداختن روی پنجره‌ها و شیشه‌ها نمی شود.

 

مطالب مرتبط

نکاتی که باید در مورد انواع روش‌های شستشوی نمای ساختمان بدانید

  وقتی صحبت از شستشوی نما می‌شود، بعضی از افراد با این کار موافق‌اند و برخی مخالف‌اند، اما بسیاری از افراد اصلا نمی‌دانند که شستشوی نمای ساختمان چیست یا چه […]

نمای بیرونی ساختمان و انواع آن

  در نگاه اول به یک ساختمان، نمای بیرونی ساختمان است که شما را جذب یا حتی دفع می‌کند و به همین دلیل نیز یکی از مهم‌ترین نکات مهم در […]

نمای کمپوزیت چیست و ورق‌های کمپوزیت در کجا کاربرد دارند؟

  این روزها طراحی داخلی و خارجی و نمای ساختمان‌ها به نوعی به هنر آمیخته با تکنولوژی ترکیب شده است. از سوی دیگر زیباسازی شهری با بهره‌مندی از مصالح جدید […]

با قوانین تغییر در نمای ساختمان آشنا شوید

تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی بازندگی در آپارتمان یکسان نیست. صاحبان و ساکنان خانه‌های ویلایی برای ایجاد تغییرات در محل زندگی خود نیازمند اجماع […]

انواع سنگ نمای ساختمان چیست و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

  سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌وساز تعریف‌شده است. سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی که به‌عنوان سنگ نمای ساختمان بکار برده می‌شوند به دلیل ماندگاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *