ساخت، نگهداری و بازسازی

روش‌های محافظت و ایمنی ساختمان در برابر سرقت

ایمنی ساختمان

 

کم‌کم داریم به سال نو نزدیک می‌شویم. اکثر خانواده‌ها برای دو هفته تعیلات سال نو برنامه‌‌ریزی‌های زیادی کردند. دید و بازدید، پیک‌نیک و بعضی دیگر استراحت کردن را به هر فعالیت دیگری ترجیح می‌دهند. برخی خانواده‌ها نیز با توجه به مشغله‌هایی که در طول سال دارند مثل مدرسه فرزندان، عدم مرخصی و … نمی‌توانند به مسافرت بروند و تعطیلات 15 روزه عید را فرصت مناسبی می‌دانند که به همراه خانواده به سفر و گشت و گذار بروند. در تعطیلات عید اکثر ساختمان‌ها خالی از سکنه است و  متاسفانه بسیاری از سارقان از این فرصت برای برای دزدی استفاده می‌کنند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که بیشتر خانه‌های ویلایی در منطق خاص طعمه سارقان است، این تصور نه کاملا درست و نه کاملا اشتباه است. اما سارقان فقط در کمین دزدی از این سبک خانه‌ها نیستند و بسیاری از سارقان از خلوتی و غفلت ساکنین سوء ‌استفاده می‌کنند و ضرر مالی و یا حتی گاهی جانی می‌زنند. بنابراین بالا بردن ایمنی در ساختمان در برابر سرقت امری مهم و ضروری است. برای بالا بردن ایمنی در ساختمان در برابر سرقت روش‌های مختلفی مانند استفاده از دزدگیر ساختمان و درب ضد سرقت یا نرده حفاظ پنجره و بالکن وجود دارد.

بالابردن ایمنی در ساختمان با نصب دزدگیر ساختمان

یکی از روش‌های ایمنی در ساختمان در برابر حمله سارقان استفاده از دزدگیر است. استفاده از دزدگیر در اماکن‌های عمومی مانند پاساژها، بانک‌ها و صرافی‌ها، طلافروشی‌ها و دیگر مکان‌های حساسی که احتمال حمله سارقان می‌رود، زیاد است. خیلی از خانه‌های ویلایی و نیز برای ایمنی در ساختمان و محافظت از مال و جان خود از انواع دزدگیر ساختمان استفاده می‌کنند.

استفاده از دزدگیر ساختمان یکی از روش‌های مناسب برای بالا بردن ایمنی در ساختمان در برابر ورود سارقین و افراد غریبه با هر نیت و قصدی است و به محض بروز خطر ساکنین و یا پلیس را با خبر می‌کند. در گذشته بیشتر دزدگیر ساختمان در مراکز عمومی و کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شد و خانه‌های کمی از دزدگیر برای افزایش ایمنی در ساختمان استفاده می‌کردند. اما امروزه از انواع دزدگیر ساختمان و دیگر سیستم‌های امنیتی هوشمند در اکثر آپارتمان‌ها، برج‌ها و خانه‌های ویلایی برای حفاظت و ایمنی در ساختمان استفاده می‌کنند و به صورت کنترل از راه دور هستند.

دزدگیر ساختمان با روش‌های مختلفی به شما اطلاع می‌دهد که منزل و یا هر ساختمان دیگر در حال سرقت است. در مدل‌های ابتدایی دزدگیر ساختمان تنها با صدای آژیر اهالی را از وجود سارق مطلع می‌کرد و در نهایت پلیس را نیز با خبر می‌ساخت ولی در نمونه‌های جدید دزدگیر ساختمان یک پیامک به گوشی همراه مبنی بر اینکه امنیت ساختمان شما در خطر است، ارسال می‌شود.

 

دزدگیر ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

دزدگیر ساختمان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دزدگیر سیمی
  • دزدگیر بی‌سیم
  • دزدگیر هیبریدی

دزدگیر سیمی

در گذشته از این مدل دزدگیر ساختمان برای ایمنی در ساختمان استفاده می‌شد و در واقع مدل ابتدایی دزدگیر ساختمان هستند. در دزدگیر سیمی منبع تغذیه بیرونی است. در دزدگیرهای سیمی اگر به صورت اصولی و دقیق سیم‌کشی نشود، عملکرد دزدگیر ساختمان دچار اختلال می‌شود. بنابراین باید دزدگیر سیمی باید با دقت و توسط یک نصاب حرفه‌ای نصب شود. دزدگیر سیمی نسبت به مدل‌‎های دیگر قیمت پایین‌تری نیز دارند و لی در مقابل قابلیت‌های آنها نیز کمتر است.

دزدگیر بی‌سیم

این مدل نسل جدیدتر‌ دزدگیر ساختمان است. منبع تغذیه دزدگیر بی‌سیم باتری است و نسبت به مدل‌های سیمی قیمت بالاتری دارند. دزدگیر بی‌سیم یا وایرلس پس از تشخیص ورود سوژه به داخل ساختمان، پالس‌های تحریک چشمی را به دزدگیر منتقل می‌کند و به این ترتیب آژیر به صدا در می‌آید و دزدگیر ساختمان شماره اضطراری می‌گیرید.

افرادی که برای بالا بردن ایمنی در ساختمان از دزدگیر بی‌سیم استفاده می‌کنند، هزینه‌های خرید سیم و دستمزد سیم‌کشی برای آنها حذف می‌شود، به علاوه ظاهری زیبا دارد و به راحتی می‌توان بدون هزینه و دردسرهای بعدی جابه‌جا کرد. دزدگیر ساختمان مدل بی‌سیم معمولا سیمکارت دارند. در دزدگیر ساختمان مدل بی‌سیم اضافه کردن سنسورها ساده است و سنسورها را می‌توان کم یا زیاد کرد.

 

درب و دزدگیر ساختمان

 

 

استفاده از دزدگیر ساختمان یکی از روش‌های مناسب برای بالا بردن ایمنی در ساختمان در برابر ورود سارقین و افراد غریبه با هر نیت و قصدی است و به محض بروز خطر ساکنین و یا پلیس را با خبر می‌کند

 

ایمنی در ساختمان با دزدگیر هیبریدی

دزدگیر ساختمان مدل هیبریدی ترکیبی از دزدگیر وایرلس و سیمی است. دزدگیر ساختمان مدل هیبریدی منبع تغذیه به واسطه سیم تامین می‌شود ولی ارتباط دزدگیر با سایر قسمت‌ها بدون سیم است. دزدگیرهای هیبریدی چون به وسیله باتری تغذیه نمی‌کنند، امکان خالی شدن باتری نیست و احتمال اختلال در سیستم نیز کم است.

دزدگیر ساختمان از اجزای زیر تشکیل شده است:

چشمی: چشمی اطلاعات محیط را دریافت می‌کند، چشمی‌های دزدگیر معمولا اطلاعات محیطی را با مادون قرمز جمع می‌کنند. چشمی در صورت مشاهده حرکت‌ در محیطی که در آن قرار دارد، آژیر می‌کشد.

دستگاه مرکز: این دستگاه، یک سیستم مرکزی است که اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کند. دستگاه مرکزی اطلاعات را از طریق سنسورها جمع‌آوری می‌کند و بعد از پردازش اقدام لازم را انجام می‌دهد.

باتری: باتری در دزدگیرهای بی‌سیم باتری منبع تغذیه است.

ریموت: ریموت دزدگیر ساختمان شبیه به ریموت در ماشین است و مانند آن وظیفه دارد صدای دزدگیر را روشن و یا صدای آن را قطع کند.

بلندگوی داخلی: بلندگوی داخلی در سیستم مرکزی قرار می‌گیرد.

بلندگوی خارجی: بلندگوی خارجی وظیفه رساندن صدا و اعلام خطر به محیط و افراد را دارد. معمولا برای جلوگیری از دستکاری بلندگوی خارجی دزدگیر ساختمان در یک محفظه قرار می‌گیرد.

تلفن کننده: تلفن‌کننده‌ها وظیفه دارند که پیام خطر سرقت و ورود افراد را به آپارتمان، خانه و یا هر مکان دیگری ارسال کنند و فرد را از احتمال وجود خبر آگاه کنند. معمولا می‌توان چند شماره تلفن را ذخیره کرد تا افراد مختلفی از خطر سرقت آگاه شوند.

 

دزدگیر ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع حسگرهایی که در دزگیر ساختمان به کار می‌روند

حسگر مادون قرمز

حسگرهای مادون قرمز از سنسورهای رایج، عملی و مقرون به صرفه است، این حسگر در بیشتر دزدگیرهای منازل و فروشگاه‌ها به کار رفته است. حسگر مادون قرمز نسبت به تغییرات دمای محیط و بدن انسان حساس هستند. حسگر مادون قرمز از شیشه عبور نمی‌کند بنابراین در صورت رفت و آمد افراد و یا حیوان در بیرون ساختمان، آژیر به صدا در نمی‌آید و بی‌دلیل مزاحمتی ایجاد نمی‌شود.

حسگر اولتراسونیک

در حسگر اولتراسونیک امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده شده است. این حسگر نسبت به هر نوع حرکتی در فضای محدود حساس است. این مدل حسگر فرکانس‌های 25 تا 75 کیلوهرتز را که با گوش انسان قابل شنیدن نیستف منتقل می‌کند. این فرکانس‌ها از دیوار، سقف و مبلمان و … تولید می‌شود، هر شیء در هر حرکت فرکانس امواج صوتی وسایل را تغییر می‌دهد. حسگر اولتراسونیک در صورت تغییر در فرکانس‌ها زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. این حسگر به اندازه‌ای پیشرفته نیست که بین سارق و رهگذر معمولی تفاوتی قائل شود.

حسگر مایکروویو

دزدگیر ساختمان با حسگر ماکروویو به صورت حسگر اولتراسونیک عمل می‌کند، این حسگر به جای استفاده و حساسیت نسبت به امواج صوتی، نسبت به امواج رادیویی با فرکانس بالا حساس است. این حسگر برعکس حسگر اولتراسونیک از دیوارها نیز عبور می‌کند و مناطق بیشتری را پوشش می‌دهد.

 

درب ضد سرقت

 

 

در گذشته بیشتر دزدگیر ساختمان در مراکز عمومی و کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شد و خانه‌های کمی از دزدگیر برای افزایش ایمنی در ساختمان استفاده می‌کردند.

 

ایمنی در ساختمان با استفاده از درب ضد سرقت

در یکی از اجزای ضروی ساختمان است و حریم را مشخص می‌کند. درهای خانه نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده‌اند چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ ایمنی. در دهه‌های گذشته جنس درها بیشتر از فلز بود که و قفل آنها نیز ساده بود و اکثر سارقان برای باز کردن قفل در زحمت زیادی به خود نمی‌دادند. بنابراین ایمنی در ساختمان در برابر سرقت و دزدی پایین بود.

خوشبختانه درب ضد سرقت در سال‌های اخیر به بازار آمد که روش خوبی برای محافظت و ایمنی در ساختمان در برابر سرقت است. قفل‌هایی که در ساخت درب ضد سرقت استفاده می‌شوند تقویت شده و داوم آن بالا است و معمولا به راحتی توسط ساقان باز نمی‌شود.

 

نرده حفاظ پنجره

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

می‌توان گفت که درب ضد سرقت ابتدایی‌ترین اقدام برای بالا بردن ایمنی در ساختمان و حفاظت خانه در برابر سارقان است. مدل‌های درب ضد سرقت متنوع است و از درب ضد سرقت برای ورودی اصلی ساختمان و واحد استفاده می‌شود. یکی از نکاتی که باید هنگام خرید درب ضد سرقت به آن توجه کرد، قفل درب است. بهترین قفل درب ضد سرقت برند کاله ترک است. قفل درب ضد سرقت باید دو قفل مجزا داشته باشد.

لایه داخلی درب ضد سرقت از جنس فولاد است، این لایه توسط دو لایه چوب روکش داده می‌شود. درب ضد سرقت به نوعی عایق حرارتی و صوتی نیز است، در لایه داخلی درب ضد سرقت علاوه‌بر فولاد از از عایق پشم سنگ با دانسیته بالا استفاده شده است. هر درب ضد سرقت از 3 لولا تشکیل شده و لولاها پنهان هستند. زمانی که درب ضد سرقت تا 90 درجه باز نشود، لولاها مشخص نمی‌شود. بنابراین سارق نمی‌تواند از طریق لولاها درب ضد سرقت را باز کند.

زمان خرید درب ضد سرقت دقت کنید که نمونه با کیفیت آن را خریداری کنید، نمونه‌های چینی و ایرانی آن به دلیل پایین آوردن هزینه‌ها نسبت به نمونه‌های کشورهای دیگر مثل ترکیه بی‌کیفیت‌تر است و ایمنی در ساختمان شما را بلا نمی‌برد.

 

درب ضد سرقت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ویژگی‌های درب ضد سرقت شامل:

  • ساختار درب ضد سرقت به این صورت است که بعد از قرار گرفتن در چارچوب نمی‌توان با اهرم باز کرد.
  • درب ضد سرقت به آسانی نصب می‌شود
  • رنگ‌بندی درب ضد سرقت متنوع است، روکش این در‌های ضدسرقت از MDF و HDF و PVC است.
  • دور تا دور درب ضد سرقت نوار درزگیر قرار گرفته که از هدر رفت انرژی و نفوذ گرد و غبار جلوگیری می‌کند.
  • در ضد سرقت از چند نقطه به چارچوب وصل می‌شود که اصلی‌ترین ویژگی در ضدسرقت نسبت درهای چوبی معمولی است.
  • لایه‌های فولادی که درب ضد سرقت به کار رفته است، استحکام و مقاومت آن را افزایش داده است.
  • درب ضد سرقت، ضد آب و رطوبت است.
  • درب ضد سرقت در برابر گرما، سرما، برش، مته، اسید و رطوبت مقاوم است و در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله آسیب نمی‌بیند.
  • پشم سنگ درب ضد سرقت عایق حرارتی و نسوز است، بنابراین در‌ب ضد سرقت عایق حرارتی نیز است.
  • در درب ضد سرقت قابلیت چشمی، آلارم و قفل دیجیتال می‌توان نصب کرد.

 

درب ضد سرقت

 

 

یکی از نکاتی که باید هنگام خرید درب ضد سرقت به آن توجه کرد، قفل درب است. بهترین قفل درب ضد سرقت برند کاله ترک است. قفل درب ضد سرقت باید دو قفل مجزا داشته باشد.

 

ایمنی در ساختمان با استفاده از نرده حفاظ پنجره

یکی از روش‌های قدیمی برای حفاظت و ایمنی در ساختمان استفاده از نرده حفاظ پنجره و تراس است. نرده حفاظ پنجره در طبقات اول ساختمان استفاده می‌شود. تراس و بالکن طبقات اول نیز نرده حفاظ دارند. در طبقات بالاتر که امکان سرقت آنها از طریق پنجره و یا بالکن کمتر است، از نرده حفاظ برای ایمنی افراد نصب می‌شود.

 

نرده حفاظ پنجره

 

 

تنوع مدل و جنس نرده حفاظ پنجره و تراس نسبت به گذشته بیشتر است و با توجه به نمای ساختمان انتخاب‌های زیادی را خواهید داشت.

 

در گذشته که خانه‌ها بیشتر ویلایی بود، نرده حفاظ بیشتر در سر دیوارها استفاده می‌شد ولی در حال حاضر از نرده حفاظ برای پنجره و تراس استفاده می‌شود. در واقع استفاده از نرده حفاظ پنجره و تراس یکی از روش‌های قدیمی و در عین حال کارآمد برای ایمنی در ساختمان است.

تنوع مدل و جنس نرده حفاظ پنجره و تراس نسبت به گذشته بیشتر است و با توجه به نمای ساختمان انتخاب‌های زیادی را خواهید داشت. جنس نرده حفاظ پنجره از استیل و آهن است، یکی از مدل‌های مرسوم و پرطرفدار نرده حفاظ پنجره فرفورژه است. نرده حفاظ دیوار یز نسبت به گذشته متنوع شده و در بازار مدل‌های شاخ گوزنی، نیزاری، کابلی، استیل، فرفورژه، لیلیوم و … موجود است.

 

نرده حفاظ پنجره

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • روش‌های مختلفی برای بالا بردن ایمنی در ساختمان در برابر سرقت وجود دارد، استفاده از نرده حفاظ پنجره و تراس، درب ضد سرقت و دزدگیر از روش‌های مناسب برای محافظت خانه در برابر سرقت است.
  • دزدگیرهای ساختمان به سه دسته دزدگیر سیمی، بی‌سیم و هیبریدی تقسیم می‌شود. دزدگیر بی‌سیم نسبت به مدل سیمی امکانات بیشتری دارد.
  • درب ضد سرقت علاوه بر ایمنی در ساختمان به نوعی عایق حرارت و صدا نیز است، بهترین درب ضد سرقت در بازار ساخت کشور ترکیه است.
  • حفاظ نرده پنجره و تراس از روش‌های قدیمی برای بالا بردن ایمنی در ساختمان است، استفاده از نرده حفاظ پنجره و تراس در طبقات اول آپارتمان‌ها رایج است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *