ساخت، نگهداری و بازسازی

هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید

تخمین هزینه بازسازی

 

نوسازی خانه و همچنین تعمیرات و بازسازی ساختمان در سال‌های اخیر با استقبال ویژه‌ای روبرو شده است و افراد زیادی در این حرفه مشغول به کار هستند. یکی از مشکلات رایج بازسازی خانه، تخمین هزینه بازسازی است. البته برای رسیدن به جواب این سوال باید در مورد مراحل بازسازی اطلاعات دقیقی داشته باشید. در این متن با نگاهی کامل به این موضوع سعی کرده‌ایم تمامی جهات را بررسی کنیم. عناوین بررسی شده در این مقاله به شرح زیر است:

  • ضروروت اقدام برای نوسازی خانه
  • چه قسمت‌هایی از خانه باید مورد بازسازی قرار بگیرند؟
  • مراحل بازسازی و نوسازی خانه
  • تخمین هزینه بازسازی و نوسازی خانه و اولویت‌بندی تعمیرات و بازسازی ساختمان

 

ضرورت اقدام برای نوسازی خانه

یکی از ویژگی‌هایی که همیشه به دنبال آن هستیم و از آن استقبال می‌کنیم میل به تغییر و بهتر شدن است. بازسازی و نوسازی خانه هم در زمره همین علایق انسانی قرار گرفته و کارشناسان معتقدند هزینه ای که برای نوسازی خانه یا بازسازی آن خرج می‌شود در واقع نوعی سرمایه‌گذاری روانی برای افراد و اعضای خانواده است و موجبات آرامش روانی اعضا را فراهم می‌کند.

قدیمی و کلنگی بودن و یا فرسودگی ملک شما، و همچنین وقوع رویدادهایی همچون آتش‌سوزی و سیل، زلزله و … که موجب آسیب رسیدن به بافت داخلی و خارجی منزل شما شده و شما را به ایجاد تغییرات کلی یا جزئی و ترمیم این بافت‌ها وا می‌دارد که به پدیده‌ای به نام نوسازی خانه یا بازسازی ختم می‌شود.

از طرفی دیگر این روزها نوسازی خانه یا بازسازی آن گاهی اوقات با هدف خروج از شکل یکنواخت خانه هم صورت می‌گیرد که در آن فرد به دنبال ایجاد تغییری برای جذابیت بیشتر خانه‌اش برمی‌آید. از طرف دیگر تخمین هزینه بازسازی ساختمان موجب می‌شود تا فرد نوسازی آن را بر تخریب و ساخت مجدد بنا که زمان‌بر و هزینه‌بر است ترجیح بدهد.

علاوه بر این‌ها، ضرورت جدی بازسازی یا تعویض برخی از قسمت‌های ساختمان، زیبایی و مدرن‌سازی خانه، بهینه‌سازی و افزایش کارایی فضاهای داخلی، همگام شدن با جدیدترین روش‌های دکوراسیون داخلی، تغییر نقشه ساختمان، انجام مقاوم‌سازی ساختمان طبق روش روز، تنوع در دکوراسیون و طراحی نیز از جمله عواملی هستند که در بخش ضرورت نوسازی خانه از آن‌ها بحث می‌شود.

 

تخمین هزینه بازسازی

 

 

قدیمی و کلنگی بودن و یا فرسودگی ملک شما، و همچنین وقوع رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی همچون آتش سوزی و سیل، زلزله و … که موجب آسیب رساندن به بافت داخلی و خارجی منزل شده و فرد را به ایجاد تغییرات کلی یا جزئی و ترمیم این بافت‌ها وا می‌دارد منتیج به پدیده ای به نام نوسازی خانه یا تعمیرات و بازسازی ساختمان می‌شود.


چه قسمت‌هایی از خانه باید مورد بازسازی قرار بگیرند؟

در نوسازی خانه تغییرات زیادی را می‌توان در لایه‌های داخلی و خارجی خانه انجام داد برای همین می‌توانیم نوسازی خانه را به دو قسمت بازسازی داخلی و خارجی خانه تقسیم کنیم. البته نیاز به تعمیرات و بازسازی ساختمان وابسته به نوع نگاه و تصمیم‌گیری مشتری و کارشناس است. پیش از آنکه به مراحل بازسازی در یک ساختمان که نیاز به تغییر پیدا کنند بپردازیم ابتدا مراحل بازسازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراحل بازسازی و نوسازی خانه

  • طراحی و برنامه ریزی: قبل از هر اقدامی برای نوسازی خانه باید نقشه قدیمی خانه و نقشه جدیدی که مد نظر ما است ترسیم و طراحی شود.
  • برآورد هزینه‌ها: پس از ترسیم نقشه اولیه و ثانویه به سراغ برآورد هزینه‌های کلی می‌رویم که باید پس از نوسازی خانه پرداخت کنیم.
  • مقاومت خانه: در نوسازی خانه باید دقت داشته باشیم تا فرآیند تعمیرات و بازسازی ساختمان در هیچ کدام از مراحل بازسازی به سازه‌های اصلی ساختمان آسیب نرسانند به خصوص در خانه‌های کلنگی و دیوارهای باربر آنها که عمر زیادی دارند.
  • تخریب: پس از تصمیم گیری کارشناس و مشتری و ترسیم نقشه حالا به سراغ بخشی می‌رویم که می‌خواهیم در آن تغییر ایجاد کنیم. پس شروع به تخریب بخش فرسوده آن می‌کنیم.
  • سیم‌های برق و لوله کشی : هنگام تخریب دیوارها و انجام تعمیرات و بازسازی ساختمان باید عناصر خطر ساز و حساس را جمع‌آوری کرد یا آنها را پوشش داد که سیم‌های برق و لوله‌های آب از این دسته هستند.
  • نصب پنجره‌ها: همیشه یکی از مراحل بازسازی که مورد توجه کارشناسان است تغییر پنجره‌های قدیمی با نوع جدید و دو یا چند جداره آنها است که از هدر رفت و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.
  • نقاشی بنا و تزئینات: ایجاد تغییرات در ظاهر خانه به خصوص رنگ آمیزی جدید یا کاغذ دیواری حس فوق العاده را به خانه شما ‌می‌دهد.
  • انتخاب نوع کفپوش: در مرحله آخر هم می‌توانید بر حسب سلیقه و نوع اجزا در دکوراسیون منزل خود نوع کفپوش را از میان سنگ، سرامیک و چوب انتخاب کنید.

 

مشکلات رایج بازسازی

 

 

در پدیده نوسازی خانه تغییرات زیادی را می‌توان در لایه‌های داخلی و خارجی آن انجام داد برای همین می‌توانیم نوسازی خانه را به دو قسمت بازسازی داخلی و خارجی ساختمان تقسیم کنیم. البته نیاز به تعمیرات و بازسازی ساختمان به حد زیادی هم وابسته به نوع نگاه و تصمیم گیری مشتری و کارشناس است.


قسمت هایی که نیاز به بازسازی دارند

در نوسازی خانه علاوه بر تغییراتی که می‌توان در بخش داخلی و حریم خانه انجام داد برخی از تغییرات هم در مشاعات یک ساختمان انجام می‌شود همچون تعمیر آسانسور، رنگ آمیزی پله‌ها و پارکینگ و … که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

  • بهسازی تجهیزات گرمایش و سرمایش

با توجه به کارکرد زیادی که این تجهیزات در فصول مختلف سال دارند باید به خوبی از آنها نگهداری شده و در صورت نیاز تعمیر و بازسازی شوند تا بازدهی بالاتری داشته باشند. تعمیر و بازسازی کولرهای گازی و آبی، چیلر، فن کویل، موتورخانه، پکیج‌های خانگی و سیستم‌های گرمایش از کف از جمله مواردی است که از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و از جمله سرمایه گذاری‌های مفید در یک ساختمان است.

  • بازسازی درها و پنجره‌های ساختمان

علاوه بر تغییراتی که با تعویض درب و پنجره ساختمان در ظاهر ساختمان و زیبایی خانه شما به وجود می‌آید، بحث صرفه جویی در انرژی هم مسئله مهمی است که با این تغییرات اعمال می‌شود. هدر رفت انرژی در در و پنجره‌های قدیمی به حدی است که نه تنها به لحاظ مالی به صرفه نبوده بلکه به محیط زیست هم آسیب می‌رساند پس بهتر است با نوع پنجره‌های یو پی وی سی و پنجره های آلومینیومی جایگزین شود.

  • تعمیرات کف

کفپوش‌ها نه تنها خانه شما را زیباتر می‌کنند بلکه با راحتی شما هم در ارتباط هستند. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در کفپوش، پارکت، لمینت، اپوکسی، سنگ و سرامیک به آنچه دلخواه و مورد نیاز منزل شما است دسترسی داشته باشید. گاهی کفپوش‌ها به دلیل اجرای سیستم‌های گرمایش از کف هم نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

  • بهسازی سرویس بهداشتی

بهسازی سرویس‌های بهداشتی در کنار ایجاد فضای بهداشتی زیبا به بهداشت این اماکن هم کمک می‌کند به خصوص در خانه‌های کلنگی که انواع حشرات موذی هم در درز کاشی‌ها وارد می‌شوند. این بهسازی می‌تواند شامل انواع عایق کاری، نصب توالت فرنگی، ایرانی، اعمال سیفون توکار یا روکار، افزودن قسمت‌هایی از جمله روشویی‌های کابین‌دار یا سنگی، نصب کابین دوش، سقف کاذب وان، جکوزی، بازسازی سنگ و یا کاشی کف و دیوارها باشد.

 

مشکلات رایج بازسازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید :

 

  • تعمیرات تاسیسات ضروری ساختمان

شرط لازم برای انجام درست و پر بازده بازسازی روکار ساختمان انجام بهسازی در لایه‌های زیرین و تاسیساتی یک خانه است. چرا که در آن صورت همه بازسازی‌ها بی‌استفاده خواهند شد. تغییراتی همچون تعویض لوله‌های فرسوده با لوله‌های نو، تعمیر موتورخانه یا تعویض آن با پکیج‌های گرمایشی مدرن، برق‌کشی مجدد، تعویض کابل‌ها و لوله‌های انتقال انرژی از جمله کارهایی است که برای تاسیسات خانه می‌توان انجام داد.

  • نوسازی کابینت‌ها

آشپزخانه قلب یک خانه است و کابینت‌ها از اصلی‌ترین آیتم‌های آشپزخانه به خصوص در زمینه زیبایی آن هستند. در گذشته بیشتر از کابینت‌های چوبی یا عمدتا فلزی استفاده می‌شده که امروزه می‌توان با اعمال تغییراتی در آنها از انواع ممبران، هایگلاس، ام دی اف یا انواع مدرن‌تر آنها استفاده کرد.

اما نکته ای که باید آن را مد نظر قرار دهید این است که سبک خانه شما به هر نوعی که چیدمان شده باید با دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه شما و نوع کابینت‌ها هم هماهنگی داشته باشد. برای مثال خانه‌ای با سبک و چیدمان مدرن با یک کابینت کلاسیک ممبران هماهنگی ندارد. پس باید برای یک خانه مدرن از کابینت مدرن استفاده کرد و یا اگر مبل‌ها و دکور خانه شما کلاسیک است از کابینت چوب یا ممبران استفاده کنید.

 

تخمین هزینه بازسازی و نوسازی  خانه و اولویت‌بندی تعمیرات و بازسازی ساختمان

اگر هزینه‌های بازسازی منزل برای شما مهم است باید مواردی را که نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند را مشخص کنید و در اولویت کارتان قرار دهید. آنچه در برآورد هزینه‌های تعمیرات و بازسازی ساختمان موثر است عبارتند از:

نوع مصالحی که در جریان بازسازی به کار گرفته می‌شود، مقدار فضایی که نیاز به بازسازی و بهسازی دارد، مدت زمانی که باید برای انجام تعمیرات توسط کارشناس صرف شود. همچنین میزان قدمت و کلنگی بودن خانه هم در برآورد هزینه‌ها موثر است.

 

تعمیرات ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید :

 

با این توصیف می‌توان گفت به طور متوسط هزینه‌ی بازسازی در یک واحد مسکونی برای هر متر مربع در تهران و شهرستان‌ها از حدود متر مربعی 200 هزار تومان و از تعمیرات جزئی شروع شده و تا متری 700 هزار تومان و بالاتر هم ادامه دارد که این هزینه ها بستگی به نوع تعمیرات و بازسازی ساختمان دارد.

از طرف دیگر یکی از مشکلات رایج در بازسازی ساختمان تعیین اولویت برای بخش‌هایی است که نیاز به بازساززی دارند برای مثال شما با توجه به میزان بودجه‌ای که دارید باید تعیین کنید که می‌خواهید این بودجه را صرف رنگ آمیزی مجدد ملک خود کنید یا آن را برای بهینه سازی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در نظر بگیرید.

در واقع یک طرف مسئله اولویت ساختمان شما هستید که انتظارتان را از نوسازی خانه‌تان مشخض می‌کنید و در طرف دیگر این مسئله عمر ساختمان و بخش‌های مختلف آن است. برای مثال ترتیب آنچه به صورت کلی در اولویت یک خانه برای بهسازی وجود دارد به این قرار است:

آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فضای مشاعات و حیاط. اینها مواردی هستند که به دلیل مصرف زیاد و رفت و آمد بسیاری که در آنها اتفاق می‌افتد عمر کوتاه‌تری داشته و سریع‌تر نیاز به بهسازی و نگهداری بهتر پیدا می‌کنند.

 

 

برای تخمین هزینه بازسازی توجه به این مسائل حائز اهمیت است : مصالحی که در جریان بازسازی به کار گرفته می‌شود، مقدار فضایی که نیاز به بازسازی و بهسازی دارد، مدت زمانی که باید برای انجام تعمیرات توسط کارشناس صرف شود و همچنین میزان قدمت و کلنگی بودن خانه .


یکی دیگر از مشکلات رایج بازسازی هزینه بالای آن است که گاهی اوقات بالا بودن هزینه‌ها موجب شده تا مالک از این کار منصرف شده ولی همین مسئله مشکلات مالی دیگری مثل تعمیرات اجباری یا هدر رفت انرژی و هزینه‌های آن را برایش به همراه دارد.

از دیگر مشکلات رایج بازسازی مراقبت از وسایل خانه در حین تعمیرات و بازسازی ساختمان است، نوسازی خانه فرآیندی است که موجب آسیب رساندن و تخریب وسایل و مصالح موجود می شود به همین دلیل هم باید در حین عملیات نوسازی خانه و مراحل بازسازی آن وسایل و لوازم تان را در مکانی نگهداری و انبار کنید که دچار آسیب نشوند.

از دیگر مشکلات رایج بازسازی می‌توان به استرس و اضطراب مالک برای هرگونه اقدام در جهت نوسازی خانه است که منجر به کاهش ضریب دقت در تخمین هزینه بازسازی می‌شود.

 

تعمیرات ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید :

 

جمع بندی

  • نوسازی خانه یا بازسازی و تعمیرات ساختمان فرآیندی است که در کنار هزینه‌هایی که دارد به نوعی سرمایه گذاری برای آرامش روانی اعضای خانواده است.
  • نوسازی خانه به فرآیند ایجاد تغییر یا بهسازی در مصالح موجود یا ترمیم بافت‌های فرسوده‌ای اطلاق می‌شود که دچار آسیب شده اند.
  • گاهی اوقات فرآیند نوسازی جنبه تزئینی داشته و تنها برای خروج از وضعیت یکنواخت ظاهری خانه صورت می‌گیرد.
  • ضرورت بازسازی خانه در کنار بهینه سازی مصرف انرژی به تصمیم مالک و کارشناس مورد نظر هم بستگی دارد. همچنین بودجه مورد نظر مشخص کننده اولویت‌ها در این زمینه است.
  • طراحی و برنامه‌ریزی برای نوسازی خانه، برآورد هزینه‌ها ، مقاومت خانه، تخریب، سیم‌های برق و لوله کشی، نصب پنجره‌ها، انتخاب نوع کفپوش، نقاشی بنا و تزئینات از جمله مراحلی است که در طی نوسازی خانه انجام می‌شود.
  • همچنین در اولویت‌بندی که در مراحل بازسازی ساختمان انجام می‌شود بهسازی تجهیزات گرمایش و سرمایش، بازسازی درها و پنجره‌های ساختمان، تعمیرات کف، بهسازی سرویس بهداشتی، نوسازی کابینت‌ها و تعمیرات تاسیسات ضروری ساختمان در زمره مهم‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.
  • یکی از مشکلات رایج بازسازی خانه تخمین هزینه بازی است.
  • هزینه بازسازی با توجه مصالحی که برای نوسازی خانه در نظر گرفته می‌شود، میزان فضایی که در بازسازی مورد بررسی قرار دارد و مدت زمان مورد نیاز برای این کار متغیر است اما به صورت کلی از متر مربعی 200 هزار تومان آغاز و بر اساس متغیرهای مختلفی که به آن اضافه می‌شود بالاتر می‌رود.
  • مشکلات رایج بازسازی که بر سر راه این اقدام وجود دارند عبارتند از : تعیین اولویت برای بخش‌هایی است که نیاز به بازسازی دارند، بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز و به دنبال آن بالا رفتن هزینه‌های مصالح به منظور تعمیرات و بازسازی ساختمان، مدیریت اضطراب مالک برای اقدام به این امر و مراقبت از وسایل خانه در حین فرآیند بازسازی است که آسیبی در حین انجام کار به آنها وارد نشود.

 

مطالب مرتبط

تاثیرات بازسازی و تعمیرات بر افزایش قیمت خانه

  شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که آیا قیمت خانه پس از بازسازی تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد؟ پس از بازسازی خانه به چه میزان برروی قیمت خانه […]

هر آنچه در ارتباط با بازسازی خانه باید بدانید

  بازسازی یا مرمت یک بنا به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که با انجام دادن آن بر روی یک بنا عمر آن سازه را افزایش داده و با انجام تعمیرات […]

شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن بانک صادرات

  خانه‌ها به مرور نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند. به عنوان مثال شیرآلات در اثر استفاده مداوم دچار فرسودگی می‌شوند یا در و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی نیاز […]

مصالح مناسب کف حمام چیست؟

  چه وسط بازسازی حمام باشید چه در مراحل ساخت خانه نباید انتخاب مصالح مناسب کف حمام را فراموش کنید. بیشتر افراد درگیر افزایش فضا در حمام هستند یا به […]

راهنمای بازسازی با کودکان و حیوانات خانگی

  فرآیند بازسازی و نوسازی خانه به خودی خود چالش و تجربه‌ای دشوار است. بازسازی با کودکان و  بازسازی با حیوانات خانگی این چالش دشوارتر هم می‌شود. چه‌طور باید کودکان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *