ساخت، نگهداری و بازسازی

تاثیرات بازسازی و تعمیرات بر افزایش قیمت خانه

بازسازی و تعمیرات

 

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که آیا قیمت خانه پس از بازسازی تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد؟ پس از بازسازی خانه به چه میزان برروی قیمت خانه افزوده می‌شود؟ قیمت بازسازی خانه چقدر تمام می‌شود؟ این‌ها سوال‌های مهمی هستند که باید قبل از شروع بازسازی به جواب آن برسید. دانستن این نکته بسیار ضروری است که بین بازسازی و تعمیرات تفاوت‌های زیادی وجود دارد. تعمیرات خانه تعریف مشخصی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در جوامع پیشرفته با توجه به مقاوم بودن ساختمان‌ها و خانه‌ها بعد از استفاده چند ساله، تصمیم به بازسازی خانه می‌گیرند. علت این تصمیم طول عمر بنای محل زندگی آن‌ها است. در نتیجه بعد از بازسازی و تعمیرات قیمت خانه افزایش پیدا می‌کند.

این قضیه در ایران نیز اتفاق می‌افتد. در این متن قصد داریم توضیحاتی در مورد بازسازی خانه و میزان افزایش قیمتی که بعد از بازسازی برای خانه اتفاق می‌افتد مطالبی را بیان کنیم و مطالب زیر را به صورت کامل توضیح خواهیم داد:

  • بازسازی خانه چیست؟
  • تعمیرات خانه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟
  • به چه دلایلی بهتر است بازسازی خانه را انجام داد؟
  • آیا بازسازی خانه برروی قیمت خانه تاثیر دارد؟
  • پس از بازسازی خانه به چه میزان برروی قیمت آن می‌رود؟
  • بازسازی خانه بهتر است از کجا شروع شود؟

 

بازسازی و تعمیرات

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بازسازی خانه چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که به صورت کلی یا جزئی، تغییراتی در سازه و ظاهر بنای ساختمان را ایجاد می‌کند، بازسازی می‌گویند. هدف اصلی بازسازی افزایش کارایی و عمر ساختمان است. اما سوال اینجاست که بازسازی خانه بیشتر در چه مواقعی ضرروری است؟

هنگامی بنا یا ساختمانی ساخته می‌شود با توجه به مصالح و سازه‌ای که در ابتدا برای آن استفاده شده است، عمر مشخصی دارد. پس از گذشت سال‌ها، خانه قابل سکونت است اما فرسودگی کیفیت زندگی را کاهش داده است. این فرسودگی امکان دارد در هر نقطه از ساختمان ایجاد شود. از کف ساختمان گرفته تا سقف آن و یا از دیوار گرفته تا سازه ساختمان.

نکته‌ای که اشاره به آن ضرروی است متفاوت بودن تعریف کلمه بازسازی با نوسازی است. تعریف بازسازی به صورت کامل در بالا گفته شد اما نوسازی ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که ساختارهایی نو را بجای قسمت‌های قدیمی می‌نشاند.

بازسازی حتی با بهسازی نیز تفاوت دارد. بهسازی متشکل از تعمیرات، حفاظت، حمایت و استحکام است و اقداماتی که به منظور بهبود کالبد در کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد.

 

بازسازی و تعمیرات

 

 

به مجموعه فعالیت‌هایی که به صورت کلی یا جزئی، تغییراتی در سازه و ظاهر بنای ساختمان را ایجاد می‌کند، بازسازی می‌گویند.

 

تعمیرات خانه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد تعمیرات جزپی از بهسازی است. تعمیرات بیشتر برای حفظ کالبد ساختمان صورت می‌گیرد. آن هم تغییراتی در سطح ابتدایی. تعمیرات انواع گوناگونی دارد. بعضی از آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. بعضی از تعمیرات برای پیشگیری است. در برخی از تعمیرات اصلاح صورت می‌پذیرد. در برخی از موارد تعمیر به صورت اضطراری حادث می‌شود. همانگونه که در تعریف مشخص است تعمیرات خانه بیشتر در سطح کم برای راحتی بیشتر انجام می‌شود.

 

بازسازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در چه بخش‌هایی بازسازی خانه انجام می‌شود؟

بازسازی همیشه حس و حال آرامش‌بخشی به افراد ساکن خانه می‌دهد. حتی فکر کردن به بازسازی باعث هیجان می‌شود. بازسازی ساختمان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. یکی بازسازی سازه‌ای و ساختاری و دیگری بازسازی تزئینی.

بازسازی تزئینی در مواردی مانند تعویض کفپوش که خود شامل پارکت و سرامیک و سنگ، رسیدگی به دیوار که خود شامل تغییر رنگ، کاغذ دیواری و سنگ کردن، تعمیرات جزئی برای زیبایی بیشتر مثل تغییر سرویس بهداشتی و روشویی، سقف خانه، نورپردازی درون ساختمان و طراحی آشپزخانه و کابینت صورت می‌پذیرد.

بازسازی سازه‌ای معمولا تغییراتی در طراحی نقشه ساختمان و افزایش فضا، ساخت و بازسازی زیرزمین، بازسازی و تغییراتی در اتصالات لوله‌کشی آب و گاز و برق صورت می‌گیرد.

 

بازسازی

 

 

بازسازی حتی با بهسازی نیز تفاوت دارد. بهسازی متشکل از تعمیرات، حفاظت، حمایت و استحکام است و اقداماتی که به منظور بهبود کالبد در کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد.

 

به چه دلایلی بهتر است بازسازی خانه را انجام داد؟

یکی از مهمترین عوامل قدیمی بودن ساختمان است. با گذشت زمان و افزایش سن بنا فرسودگی در سطح بنا و ساختمان افزایش می‌یابد. حتی امکان دارد بخشی از خانه بر اثر سهل‌انگاری صاحبخانه تخریب شود. در نتیجه در اینگونه ساختمان و بناها بهتر است بعد از بررسی همه جانبه، شروع به بازسازی خانه کرد.

یکی دیگر از عوامل بازسازی خانه طراحی نامناسب پلان و نقشه خانه است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییرات در همه زمینه‌ها صورت پذیرفته است. اما خانه‌های قدیمی که با توجه به سلایق و علم قدیم طراحی شده‌اند زیاد باب طبع صاحبخانه‌ها نیستند و آن‌ها ترجیح می‌دهند پلان و نقشه ساختمان و بنای خود را با توجه به سلیقه و تکنولوژی روز تغییر دهند. ایجاد فضای جدید در ساختمان یکی از تغییرات در این زمینه است. گاهی اوقات کمبود فضا و تغییر در ابعاد اجزای خانه باعث بازسازی خانه می‌شود.

اما از همه مهمتر بعضی از افراد بازسازی خانه را انجام می‌دهند تا قیمت خانه را افزایش دهند. همانگونه که می‌دانید در تعمییرات خانه افزایش آنچنانی در قیمت خانه صورت نمی‌گیرد. چون سطح اقدامات ابتدایی است. در بالا به تفاوت‌های بازسازی و تعمیرات اشاره کردیم اما در بازسازی خانه تغییرات بسیار بنیادی‌تری صورت می‌پذیرد و در نتیجه ارزش خانه بالاتر می‌رود.

 

بازسازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا بازسازی و تعمیرات خانه برروی قیمت خانه تاثیر دارد؟

جواب کوتاه و یک کلمه‌ای به این سوال بله است. برای روشن‌تر شدن موضوع بهتر است مثالی گفته شود. به طور حتم در فیلم‌ها و سریال‌‌های خارجی دیده‌اید که مالک خانه قصد فروش خانه را دارد ولی برای اینکه سود بیشتر و مناسب‌تری در نقل و انتقال خانه کسب کند پیش از هرکاری شروع به بازسازی و تعمیرات می‌کند. تعمیرات خانه تاثیر بسزایی در قیمت آن ندارد ولی اهمیت بازسازی خانه بیشتر است.

اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید از لحاظ سازه‌ای و مقاومت هنوز می‌تواند عمر مفیدی داشته باشد، بازسازی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قیمت خانه و راحتی زندگی در آن خانه است. هرچه بازسازی عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد تاثیر بیشتری برروی افزایش قیمت خانه شما خواهد گذاشت.

 

قیمت خانه

 

 

بازسازی ساختمان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. یکی بازسازی سازه‌ای و ساختاری و دیگری بازسازی تزئینی.

 

پس از بازسازی و تعمیرات خانه به چه میزان برروی قیمت آن می‌رود؟

پاسخ درست و دقیق به این سوال کمی سخت است زیرا به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. به طور کلی بازسازی کامل خانه باعث افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خانه می‌شود. اما عواملی چون موقعیت خانه، نوع خانه، متراژ خانه، میزان هزینه خرج شده برای بازسازی امکان دارد این عدد را کمی بالا و پایین ببرد. در ایران باتوجه به اینکه قیمت بازسازی خانه تابع عوامل مختلف است به همین سبب ارائه‌ی عددی دقیق برای افزایش قیمت خانه کاری دشوار و ناممکن است.

طی تحقیقاتی که دانشگاه هاروارد آمریکا در سال 2018 انجام داده است با بررسی تمام عوامل و همچنین میزان تغییراتی که توسط مالک بر روی خانه انجام داده است، به طور متوسط حدود 7.5 درصد بر ارزش خانه افزوده شده است. البته جامعه آماری و بررسی این موضوع مربوط به کشور آمریکا است. در گزارش دیگری آمده است پس از بازسازی نقاط حیاتی خانه حدود 9.5 درصد به قیمت خانه اضافه می‌شود.

اما در ایران ارائه‌ای عدد دقیق کاری بسیار سخت است. اما طی بررسی‌های به عمل آمده از صاحبنظران و افرادی که در حوزه ملک و مسکن فعالیت می‌کنند بازسازی کامل خانه چیزی حدود 5 تا 12 درصد بر ارزش ملک می‌افزاید.

یکی از عوامل تاثیرگذار پس از بازسازی برروی قیمت خانه در ایران ارزش زمین است. معمولا خانه‌هایی که در محله‌های گران بازسازی و تعمیرات را انجام می‌دهند، درصد افزایش بیشتری را تجربه کرده‌اند.

 

قیمت خانه

 

 

اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید از لحاظ سازه‌ای و مقاومت هنوز می‌تواند عمر مفیدی داشته باشد، بازسازی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قیمت خانه است.

 

بازسازی خانه بهتر است از کجا شروع شود؟

انتخاب محل بازسازی یا گستره‌ی بازسازی خانه بسیار بستگی به خود شما دارد. اینکه شما علاقه دارید در کدام قسمت از خانه تغییراتی را انجام دهید موضوعی سلیقه‌ای است. اما اگر به فکر افزایش قیمت خانه خود پس از بازسازی هستید بهتر است طبق روش زیر عمل کنید.

آشپزخانه از بخش‌های مهم خانه و به گفته‌ی برخی از کارشناسان قلب تپنده خانه برای شروع بازسازی بسیار مناسب است. مدل سازی دوباره فضای آشپزخانه و تغییر وسایل درون آن نظیر کابینت، سنگ کف زمین و نورپردازی و طراحی قابل انعطاف از مهمترین مراحل بازسازی است.

مورد بعدی مربوط به حال و پذیرایی است. تغییراتی در کف زمین و سقف می‌تواند بر ارزش ملک بیافزاید. موضوعی که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد بازسازی خانه برای صرفه جویی هرچه بیشتر انرژی است. در طول سال، استفاده از وسایل مختلف هزینه‌های زیادی را در پی دارد. اما با کمک گرفتن از علم روز دنیا و تکنولوژی پیشرفته این عدد را می‌توان به شدت کاهش داد. اگر بازسازی در زمینه صرفه جویی انرژی درخانه صورت بگیرد، تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت خانه دارد.

سرویس بهداشتی هم از این قضیه مستثنی نیست. تعویض سرویس بهداشتی، روشویی، کاشی و سنگ سرویس باعث تغییر قیمت خانه می‌شود. برای حمام هم می‌توان کارهایی انجام داد. تغییر دوش حمام، مصالح کف و دیوار و همچنین تغییر وان از کارهای تاثیرگذار است.

بازسازی و تعمییرات سقف موضوع بعدی است. قیرگونی، ایزوگام کردن و یا تعمیر سقف شیروانی بر قیمت خانه تاثیر مثبت می‌گذارد. اگر صاحب خانه‌ای ویلایی هستید می‌توانید به طراحی فضای حیاط خود فکر کنید. طراحی فضای باز با اینکه کمی برای شما هزینه در پی خواهد داشت ولی نباید آن را نادیده گرفت.

موضوع بعدی مربوط به کف خانه می‌شود. تغییر مصالح کف زمین و استفاده از مصالح مرغوب و بهتر باعث تغییر در قیمت خانه می‌شود.

در نهایت بازسازی و تعمیرات در هر بخش از خانه هرچند کم باعث درصدی افزایش قیمت خانه می‌شود.

 

قیمت خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • به مجموعه فعالیت‌هایی که به صورت کلی یا جزئی، تغییراتی در سازه و ظاهر بنای ساختمان را ایجاد می‌کند، بازسازی می‌گویند.
  • نکته‌ای که اشاره به آن ضرروی است متفاوت بودن تعریف کلمه بازسازی با نوسازی است.
  • نوسازی ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که ساختارهایی نو را بجای قسمت‌های قدیمی می‌نشاند.
  • بهسازی متشکل از تعمیرات، حفاظت، حمایت و استحکام است و اقداماتی که به منظور بهبود کالبد در کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد.
  • بازسازی ساختمان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. یکی بازسازی سازه‌ای و ساختاری و دیگری بازسازی تزئینی.
  • بعضی از افراد بازسازی خانه را انجام می‌دهند تا قیمت خانه را افزایش دهند.
  • اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید از لحاظ سازه‌ای و مقاومت هنوز می‌تواند عمر مفیدی داشته باشد، بازسازی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قیمت خانه است.
  • طی تحقیقاتی که دانشگاه هاروارد آمریکا در سال 2018 انجام داده است با بررسی تمام عوامل و همچنین میزان تغییراتی که توسط مالک بر روی خانه انجام داده است، به طور متوسط حدود 7.5 درصد بر ارزش خانه افزوده شده است.
  • طی بررسی‌های به عمل آمده از صاحبنظران و افرادی که در حوزه ملک و مسکن فعالیت می‌کنند بازسازی کامل خانه در ایران چیزی حدود 5 تا 12 درصد بر ارزش ملک می‌افزاید.
  • معمولا خانه‌هایی که در محله‌های گران بازسازی و تعمیرات را انجام می‌دهند، درصد افزایش بیشتری را تجربه کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط

هر آنچه در ارتباط با بازسازی خانه باید بدانید

  بازسازی یا مرمت یک بنا به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که با انجام دادن آن بر روی یک بنا عمر آن سازه را افزایش داده و با انجام تعمیرات […]

شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن بانک صادرات

  خانه‌ها به مرور نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند. به عنوان مثال شیرآلات در اثر استفاده مداوم دچار فرسودگی می‌شوند یا در و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی نیاز […]

هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید

  نوسازی خانه و همچنین تعمیرات و بازسازی ساختمان در سال‌های اخیر با استقبال ویژه‌ای روبرو شده است و افراد زیادی در این حرفه مشغول به کار هستند. یکی از […]

صاحبخانه می‌تواند هزینه تعمیرات را از رهن خانه کم کند؟

  قدیمی‌ها می‌گفتند اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی است، اما این خوش‌نشینی بی دردسر هم نیست. چه شرایط اقتصادی و گرانی و نوسانات قیمت مسکن که بیشترین فشار را به قشر مستاجر وارد […]

مصالح مناسب کف حمام چیست؟

  چه وسط بازسازی حمام باشید چه در مراحل ساخت خانه نباید انتخاب مصالح مناسب کف حمام را فراموش کنید. بیشتر افراد درگیر افزایش فضا در حمام هستند یا به […]

یک نظر در مورد “تاثیرات بازسازی و تعمیرات بر افزایش قیمت خانه

  1. سلام من خانه ای را فروختم و پس از قولنامه کردن ساختمان‌ تصمیم گرفت که پشت بام را کاملا ایزوگام نماید. من به مالکان اعلام کردم که خانه را فروخته ام و باید از مالک جدید کسب اجازه بنمایند. آنها خانه را ایزوگام کردند و حالا مالک می گوید به من ربطی ندارد. قانون مشخص در این مورد کجا هست و چه چیزی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *