دکوراسیون داخلی

انواع کوسن مبل در دکوراسیون داخلی

کوسن مبل سلطنتی

 

کوسن مبل معمولا جزو مواردی در دکوراسیون داخلی است که بعد از چیدمان به جمع بقیه مبلمان اضافه می‌شود و انتخاب آن با توجه به چیزهایی که از قبل خریده شده کمی دشوار می‌شود. در خرید کوسن، باید بدانید که کوسن مبل راحتی و کوسن مبل سلطنتی تفاوت زیادی دارند و در واقع از دو دنیای متفاوت می‌آیند. کاور کوسن هم علاوه بر تاثیر در زیبایی مبل به علت تماس با پوست شما از نظر بهداشتی اهمیت دارد و باید پارچه‌ی مناسبی انتخاب کنید. در متن زیر با ما همراه شوید تا سری به دنیای کوسن‌ها از کوسن پولکی گرفته تا کوسن‌های شق‌ورق سلطنتی بزنیم:

راز انتخاب کوسن مبل مناسب

اول از همه باید بدانید راز انتخاب کوسن مناسب بدون فشار و استرس این است که عجله نکنید و تصمیمات عجولانه نگیرید. مکان‌هایی که بنا است کوسن در آنجا قرار بگیرد را مشخص کنید و تصمیم بگیرید کوسن برای چه قرار است آنجا باشد.

آیا قرار است کمی رنگ و لعاب به دکوراسیون خانه اضافه کند یا قرار است راحتی بیشتری برای کمر شما روی مبل به ارمغان بیاورد؟ آیا فقط قرار است کوسن مبلمان سلطنتی یا کوسن مبلمان راحتی را عوض کنید یا قرار است تغییراتی در دکوراسیون دهید؟ اگر قبل از خرید کوسن جواب این سوالات را پیدا کنید، خرید هوشمندانه‌تری خواهید داشت و بعد بیشتر لذت می‌برید.

 

کوسن مبل راحتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کوسن مبل را از چه چیزهایی پر می‌کنند؟

کوسن مبلمان راحتی یا کوسن مبلمان سلطنتی می‌توانند از مواد طبیعی یا ساخته‌ دست انسان پر شوند. هر کدام از این مواد مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه بیشتر آشنا می‌شویم:

محتویات طبیعی کوسن مبل

مواد طبیعی که با آن کوسن مبلمان راحتی یا سلطنتی را پر می‌کنند شامل پشم، کتان، پر یا حتی مشتقات گیاهی مثل کنف پر می‌کنند. این محتویات طبیعی به نرمی مشهور هستند و اگر دنبال کوسنی نرم و گرم برای گذاشتن پشت‌تان یا در بغل گرفتن هستید ماده‌ای مثل پر برای شما مناسب خواهد بود.

کوسن مبل سلطنتی معمولا شق‌ورق است و این گزینه‌ها برای کوسن مبلمان راحتی مناسب‌تر هستند؛ البته پر موجوداتی مثل غاز یا اردک بسیار نرم و گرم است و غالبا از آن برای کوسن‌های روی رختخواب استفاده می‌کنند. البته درمورد استفاده از پر و کرک درنظر داشته باشید قیمت آن گران‌تر از سایر مواد است. عیب دیگر پر هم شستشوی بسیار دشوار آن است.

پشم و کتان هم دو گزینه‌ی دیگر برای کوسن مبل راحتی یا کوسن تختخواب هستند که نرمی کم‌تری از پر دارند اما نرمی‌شان به قاعده و مناسب است. درمورد کوسن‌هایی که با مواد نرم پر شده این را درنظر بگیرید که باید مدام با دست صاف و مرتب‌شان کنید و سروشکل‌شان زود به هم می‌ریزد.

 

کوسن رنگی

 

 

دانستن اینکه کوسن قرار است کمی رنگ و لعاب به دکوراسیون خانه اضافه کند یا راحتی بیشتری برای کمر شما روی مبل به ارمغان بیاورد، در خریدی هوشمندانه موثر است.

 

محتویات مصنوعی کوسن مبل

محتویات مصنوعی کوسن‌ها که در کارخانه‌ها تولید می‌شود، پایداری بیشتری دارد و البته شق‌ورق‌تر است و بهترین گزینه برای کوسن مبلمان سلطنتی به شمار می‌رود. با انواع این محتویات مصنوعی آشنا شوید:

فوم و لاتکس

فوم و لاتکس جزو مصالحی هستند که با استفاده از آن‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. همچنین فوم شکل خود را حفظ می‌کند و کوسن مبل راحتی یا سلطنتی شما زود از قیافه و ریخت نمی‌افتد. کوسن‌های ساخته شده با فوم و لاتکس مقاوم و پایدار هم هست.

فوم

 فوم به تنهایی هم برای ساخت کوسن مبل سلطنتی یا کوسن مبل راحتی به کار می‌رود اما معمولا با درصدی ترکیب می‌شود. نرم یا شق‌ورق بودن کوسن هم حاصل همین درصد ترکیب است. فوم بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد تا کوسن نرم‌تری داشته باشید.

فیبر توخالی و فیبر توپی

یکی دیگر از موادی که در ساخت کوسن‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت زیادی هم ندارد، فیبر توخالی و فیبر توپی است. فیبر توخالی نرم است و حالتی مثل کتان و پشم دارد و فیبر توپی به شکل توپ‌های کوچک و گرد فیبر است.

 

کوسن رنگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

گزینه‌های کاور کوسن مبل

برای انتخاب کاور کوسن‌ها به جز زیبایی باید به موارد مهم دیگری از جمله جنس کاور کوسن‌ها توجه کنید. اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید بهتر است کاور کوسن شما قابل شستشو، بادوام و حتی شاید ضدلک باشد. کوسن پولکی برای افرادی که کودک و یا حیوان خانگی دارند مناسب نیست. همچنین اگر از این بالشت‌های کوچک استفاده می‌کنید و جنبه تزئینی ندارد، کوسن پولکی را انتخاب نکنید.

اما اگر قرار است فقط استفاده‌ی دکوراتیو از کوسن مبل سلطنتی یا راحتی خود بکنید، توجه به جنس پارچه و کاور کوسن چندان مهم نیست و زیبایی شرط اول است. با جنس پارچه‌های کاور کوسن آشنا شوید:

پوست‌های حساس

هنگام انتخاب کاور کوسن مبل سلطنتی یا مبل راحتی خود این را به خاطر داشته باشید که اگر یکی از اعضای خانواده پوستی حساس دارد و قرار گرفتن در مجاورت بعضی از انواع پارچه سبب تحریک پوستش و خارش و اگزما می‌شود، حتما نوع پارچه‌ای را انتخاب کنید که طبیعی باشد. کتان، حریر و پشم جزو انواع طبیعی هستند.

پارچه‌های ترکیبی

امروزه بیشتر کوسن‌های مبل ترکیبی از مواد طبیعی مثل کتان و مواد شیمیایی هستند تا هزینه‌ها را به حداقل برسانند. پلی‌استر/کتان، ساتن و نایلون جزو پارچه‌های ترکیبی، بادوام و قابل شستشو هستند که در ساخت کوسن‌ها به کار می‌روند.

پارچه‌های طبیعی

کتان 100%، پشم و ابریشم نمونه‌هایی از پارچه طبیعی هستند. در بین این پارچه‌ها کتان بادوام‌ترین است و ابریشم و پشم خالص زیباترین هستند. البته عیب ابریشم و پشم این است که شستشو و اتوکشی آن‌ها ساده نیست و شاید گزینه‌های خوبی برای کوسن که زیاد از آن استفاده می‌شود و اعضای خانواده بیشتر ساعات خود را روی آن می‌گذرانند و موادغذایی می‌خورند یا می‌نوشند نباشد.

 

کوسن مبل راحتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع کوسن مبل

کوسن‌ها به 4 دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

کوسن کوچک

کوسن کوچک یا Throw cushion معمولا مربعی، مستطیلی یا مثلثی هستند. کوسن‌های کوچک محبوب‌ترین نوع در دکوراسیون هستند و برای کوسن مبل راحتی یا کوسن مبل سلطنتی استفاده می‌شوند. کاور کوسن کوچک می‌تواند از هر جنسی باشد و با وسایل مختلفی مثل دکمه، منجوق و پولک تزئین می‌شوند. داخل این کوسن‌ها هم معمولا با مواد ارزان‌قیمتی مثل پلی‌استر پر می‌شود.

 

بالشتک‌های رنگی

کوسن‌های متکایی

کوسن‌های متکایی یا Bolster Cushion همان‌طور که از نامش پیداست به کوسن‌های استوانه‌ای شکل گفته می‌شود. کوسن مبلمان سلطنتی معمولا از این نوع است و برای تزئین غالبا شرابه‌ای از سر کوسن آویزان می‌کنند. اگر این کوسن‌ برای تزئین استفاده شود معمولا درون آن را طوری پر می‌کنند که شق‌ورق بایستد و کاور کوسن مبلمان سلطنتی معمولا از جنس پارچه‌ی خود مبل است و کوسن پولکی مدل متکایی نیست.

از کوسن متکایی برای راحتی سر و گردن هم استفاده می‌کنند که در این صورت داخل آن را با مواد نرم‌تری پر می‌کنند و معمولا برای کاناپه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 کوسن مبل سلطنتی

 

برای انتخاب کاور کوسن به جز زیبایی باید به موارد مهم دیگری از جمله جنس کاور کوسن توجه کنید. اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید بهتر است کاور کوسن شما قابل شستشو، بادوام و حتی شاید ضدلک باشد.

 

کوسن‌های مخصوص کمر

کوسن‌های مخصوص کمر یا Lumbar Cushion همان‌طور که از نامش پیداست برای کمک به بهتر نشستن و آسایش کمر استفاده می‌شود. البته کوسن‌های مخصوص کمر فقط جهت راحتی نیستند و می‌توانند به عنوان تزئین و کوسن مبلمان راحتی و کوسن مبلمان سلطنتی استفاده شوند.

کوسن‌های مخصوص کمر فقط در خانه استفاده نمی‌شوند و در ماشین هم کاربرد دارند. بنابراین اگر دوست دارید قطعه‌ای تزئینی به ماشین‌تان اضافه کنید که به آسایش کمرتان هم کمک کند این نوع کوسن‌ها انتخاب مناسبی هستند.

 

مدل مخصوص کمر

 

 

کوسن‌های مخصوص کمر فقط در خانه استفاده نمی‌شوند و در ماشین هم کاربرد دارند. بنابراین اگر دوست دارید قطعه‌ای تزئینی به ماشین‌تان اضافه کنید که به آسایش کمرتان هم کمک کند این نوع کوسن‌ها انتخاب مناسبی هستند.

 

کوسن‌های جعبه‌ای

کوسن‌های جعبه‌ای برخلاف اسم‌شان که یادآور جعبه و مکعب هستند، در انواع گرد هم عرضه می‌شوند. این کوسن‌ها معمولا در قسمت نشیمن استفاده می‌شوند و هم استفاده‌ی دکوری و هم راحتی دارند.

 

ترکیب طرحدار و ساده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اندازه کوسن مبل

ابعاد متنوعی برای کوسن مبل راحتی و سلطنتی وجود دارد. از کوسن‌های خیلی بزرگ گرفته تا کوسن‌های کوچک در بازار وجود دارند و بسته به استفاده می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

معمولا بیشتر کوسن‌ها بین 61 سانتی‌متر تا 41 سانتی‌متر عرض دارند. معمول‌ترین اندازه‌ی کوسن مبل سلطنتی یا کوسن مبل راحتی 46 سانتی‌متر است.

برای انتخاب اندازه‌ی مناسب کوسن باید به نوع کاناپه، صندلی و یا هرجای دیگری که قرار است کوسن را در آنجا استفاده کنید، توجه کنید. کوسن مبل راحتی و کوسن مبل سلطنتی تفاوت زیادی دارند و بسته به استفاده‌ی راحتی یا تزئینی باید اندازه‌ی مناسب‌تان را انتخاب کنید.

کوسن‌های بزرگ

کوسن‌های بزرگ که معمولا مربعی یا مستطیلی هستند به عنوان پشتی مبل مورد استفاده قرار می‌گیرند. به جز زیبایی بیشتر مبل این کوسن‌ها وظیفه راحتی را در مبل بر دوش دارند.

کوسن‌های کوچک

کوسن‌های کوچک غالبا بار زیبایی را بر دوش دارند، به همین دلیل تنوع رنگ و مدل زیادی دارند. استفاده از کوسن پولکی یا کوسن رنگی گاه می‌تواند نقش موثری در چیدمان خانه‌ی شما ایفا کند.

 

رنگ خنثی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برای کوسن مبل طراحی مبلمان‌تان را درنظر بگیرید

اگر قصد خرید کوسن مبل راحتی یا کوسن مبل سلطنتی یا حتی خود مبل را دارید ابتدا به نوع مبلمان‌تان توجه کنید. این روزها در مجموعه‌ی مبلمان کوسن هم وجود دارد. بنابراین شاید اصلا نیازی به خرید کوسن اضافه نباشد.

به خاطر داشته باشید اضافه کردن تعداد زیادی کوسن همیشه موجب جذابیت و زیبایی دکوراسیون شما نمی‌شود و ممکن است خانه را شلوغ، بی‌نظم و آشفته نشان دهد.

 

کوسن ساده و طرحدار

 

 

معمولا بیشتر کوسن‌ها بین 61 سانتی‌متر تا 41 سانتی‌متر عرض دارند. معمول‌ترین اندازه‌ کوسن مبل سلطنتی یا کوسن مبل راحتی 46 سانتی‌متر است.

 

رنگ و طرح مناسب کوسن مبل

برای انتخاب رنگ مناسب کوسن مبل راحتی یا کوسن مبل سلطنتی سه مدل انتخاب رنگ پیش روی شما است، می‌توانید رنگ متضاد، هم‌رنگ با مبل اما کمی روشن‌تر یا تیره‌تر و یا رنگی در همان طیف رنگ انتخاب کنید. رنگ‌های خنثی هم معمولا انتخاب‌های خوبی هستند که دست شما را در انتخاب طرح روی کوسن باز می‌گذارند.

طرح کوسن مبل راحتی یا سلطنتی هم باید بسته به مبل و سایر اجزای دکوراسیون انجام شود. استفاده از پارچه‌های طرح‌دار یک راه برای انتخاب کوسن است. عناصر تزئینی مثل دکمه، روبان، منجوق و پولک هم می‌توانند شما را در انتخاب طرح کوسن مبل راحتی یا کوسن مبل سلطنتی‌تان کمک کنند.

کوسن پولکی یکی از انواع کوسن است که طرفدار زیادی دارد. استفاده از دکمه در کوسن هم راهی ساده و ارزان برای زیباتر جلوه دادن کوسن است.

 

کوسن مبلمان راحتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • پیش از خرید کوسن مبلمان سلطنتی یا راحتی به کاربرد آن دقت کنید.
  • موادی که داخل کوسن را با آن پر می‌کنند به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که اگر حساسیت پوستی دارید بهتر است نوع طبیعی را انتخاب کنید.
  • شسشوی کوسن پولکی به نسبت دشوار است و برای افرادی که کودک و حیوان خانگی دارند، مناسب نیست.
  • کاور کوسن هم انواع و اقسام مختلفی دارد و از پارچه‌های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. تزئینات روی کاور کوسن هم متنوع است و کوسن پولکی یکی از انواع پرطرفدار و رایج محسوب می‌شود.
  • کوسن‌ها به 4 نوع کوچک، متکایی، مخصوص کمر و جعبه‌ای تقسیم می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.
  • رنگ و طرح کوسن مبلمان راحتی و کوسن مبلمان سلطنتی شما به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد و می‌توانید از میان طرح‌های متنوع با توجه به مبل‌تان یکی را انتخاب کنید.
  • اندازه کوسن پولکی معمولا کوچک است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *