دکوراسیون داخلی

در انتخاب پردۀ خانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

یکی از نکاتی که هنگام انتخاب خانه به آن توجه می‌کنیم، پنجره است. پنجره‌ها روزنه ورود نور به داخل خانه هستند. معمولاً نور خانه در طول روز به وسیله نور طبیعی از طریق پنجره‌ها تامین می‌‌شود. تنظیم میزان ورود نور از پنجره‌ها به داخل خانه به وسیله پرده‌ها صورت می‌گیرد. همچنین پردۀ خانه از دید افراد بیرون جلوگیری می‌کند. پرده‌هایی که به پنجره‌ها وصل می‌کنیم علاوه بر تنظیم نور و جلوگیری از دید افراد، در دکوراسیون و زیبایی خانه نیز نقش مهمی دارد. این روزها علاوه‌بر تنوع جنس پارچه پرده، مدل پرده نیز تنوع زیادی دارد. در چند سال اخیر پرده‌ زبرا و پرده پانچی وارد بازار شده و در مقابله با مدل‌های قدیمی مثل پرده حریر یا پرده دانتل و… است. 

تعریف پردۀ مناسب خانه

پرده‌‌ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون ایرانی است. زمان قدیم جنس و مدل پارچه مطرح نبود و پرده‌ها فقط پارچه‌هایی بودند که به وسیله آن نور خانه را تنظیم می‌کردن و یا پنجره‌ها را می‌پوشاندند که داخل خانه در معرض دید افراد قرار نگیرد. در زمستان‌ و تابستان نیز عایقی باشد در برابر ورود و خروج هوای سرد و گرم. اما این روز‌ها پرده‌های خانه نقش مهمی در دکوراسیون خانه ایفا می‌کنند.

در سال‌هاید اخیر وقتی افراد تصمیم به تغییر دکوراسیون خانه خود می‌گیرند و یا خانه خود را تغییر می‌دهند، یکی از کارهایی که در ابتدا انجام می‌دهند گرفتن اندازه پنجره‌ها برای دوختن و یا اندازه کردن پرده‌های خانه است؛ چرا که پرده‌های خانه، این پارچه‌های رنگی چین‌دار باعث جلوه بیشتر به سالن نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و اتاق‌های خواب می‌شوند. جنس پرده‌های خانه ممکن است از حریر و تور باشد تا مخمل و ساتن، اما مهم این است که با سایر وسایل خانه  مانند مبلمان و فرش هارمونی و هماهنگی داشته باشد. اگر قسمتی از چهارچوب و یا دیوار پنجره خانه شما عیبی داشته باشد به وسیله پرده پوشانده و از نظرها پنهان می‌شود.

 

پردۀ خانه

 

 

قبل از هر چیز مشخص کنید که تصمیم دارید  که پرده کدام قسمت خانه را تغییر دهید و با توجه به نوع کارکرد، رنگ دیوار، وسایل مختلف جنس پارچه پرده را انتخاب کنید.

 

انتخاب پارچه برای پردۀ خانه

قبل از هر چیز مشخص کنید که تصمیم دارید  که پرده کدام قسمت خانه را تغییر دهید و با توجه به نوع کارکرد، رنگ دیوار، وسایل مختلف جنس پارچه پرده را انتخاب کنید. پرده‌ای که برای اتاق پذیرایی انتخاب می‌کنید با پرده‌ای که برای اتاق خواب و یا حتی نشیمن انتخاب می‌کنید متفاوت است.

انواع پارچه پردۀ خانه

حریر

حریرها از پارچه‌های پرطرفدار برای پردۀ خانه هستند. پرده حریر تنوع رنگی بالایی دارند و به راحتی با دکوراسیون خانه ست می‌شوند. البته از پارچه‌های حریر بیشتر برای پرده اتاق و آشپزخانه استفاده می‌شود اما این پارچه طرفداران زیادی دارد که ترجیح می‌دهند، از حریر برای پرده سالن پذیرایی و نشیمن استفاده کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به دوست دارید در طول روز نور طبیعی به خانه بتابد، حریر انتخاب مناسبی برای پردۀ خانه شما است.

مخمل

پرده‌های مخملی معمولاً برای والان و گوشواره استفاده می‌شوند. زیر والان و گوشواره هم معمولاً از پارچه‌های حریر و توری استفاده می‌کنند که والان و گوشواره جلوه داشته باشد. این جنس از پرده معولاً در خانه‌های قدیمی و یا خانه‌هایی به دکوراسیون پر زرق و برق دارند به چشم می‌خورد.

 

پردۀ خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تور

پارچه‌های نوری نیز از پارچه‌های پرطرفدار  برای انتخاب پرده است. تار و پود پارچه‌های توری پر است و یا به اصطلاح اهل فن پربافت است، بنابراین می‌توان از آنها به تنهایی بدون والات و گوشواره استفاده کرد. توع رنگی در پارچه‌های توری بالا است و شما حق انتخاب دارید.

کتان

پارچه‌های کتان مانند پارچه‌های حریر تنوع رنگی بالایی دارند و طرح و نقش‌ها نیز متنوع است. پارچه‌های کتان انتخاب مناسبی برای پردۀ خانه است و با هر دکوراسیونی همخوانی دارد.

ساتن

پارچه ساتن در عین سادگی، جلوه زیبایی به خانه شما می‌یخشند. پارچه‌های ساتن نیز تنوع رنگی خوبی دارند و مدل نیمه طرح‌دار آن برای سالن‌های پذیرایی خانه‌های کوچک مناسب است.

لنین

پارچه‌های لنین به دو صورت سبک و سنگین در بازار موجود است. پارچه‌های لنین به سرعت چروک می‌شوند، بنابراین این پارچه برای مدل پرده‌هایی مناسب است که چین زیادی نمی‌خورند. پارچه‌های لنین  پارچه‌هایی ساده و تک رنگ هستند و برای خانه‌‍‌هایی با دکوراسیون مدرن مناسب‌ است.

 

پردۀ خانه

 

 

پارچه‌های لنین به سرعت چروک می‌شوند، بنابراین این پارچه برای مدل پرده‌هایی مناسب است که چین زیادی نمی‌خورند.

 

نکات مهم در انتخاب پارچه برای پردۀ خانه

اگر اقلیم آب و هوایی محل زندگی شما سرد است از پارچه‌های خیم و کلفت برای دوخت پردۀ خانه‌تان استفاده کنید و برعکس اگر اقلیم آب و هوایی محل زندگی شما گرم است، پردۀ خانه را از پارچه‌های لطیف و سبک انتخاب کنید.

برای اتاق‌های پذیرایی از پارچه پرده‌های ضخیم  استفاده کنید. اگر اتاق سالن پذیرایی بزرگی دارید از چند جنس پارچه پرده برای تزئین پنجره استفاده کنید. برای پنجره‌‌ها در اتاق‌های خواب از پارچه حریر و دانتل استفاده کنید، این جنس از پارچه‌ پرده به دلیل لطافت و نرمید به فضا آرامش می‌دهد. اگر هم نور پنجره مزاحم خواب می‌شود می‌توانید از جنس کتان برای دوخت پرده اتاق خواب استفاده کنید. برای پنجره آشپزخانه نیز بهتر است از پارچه توری استفاده کنید تا نور آشپزخانه تنظیم شود.

 

پردۀ خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اندازه پرده مناسب

برای اندازه‌گیری برای دوخت پردۀ خانه دقت کنید که اندازه‌ها دقیق باشند، و ارتفاع پرده را با استفاده تا جایی که مد نظر دارید یادداشت کنید، هرگز اندازه دوخت را شما حساب نکنید، ایند کار به عهده خیاط است.

هنگام نصب چوب پرده‌ها توجه داشته باشید که عرض میل پرده، 10_15 سانتی‌متر بیشتر از عرض پنجره باشد تا پنجره پزرگ‌تر به نظر برسد. انتخاب پرده مناسب می‌تواند فضای خانه‌تان را بزرگ‌تر نشان دهد. اگر دوست دارید که سقف خانه‌تان  بلند به نظر برسد، چوب پرده را در بلاترین نقطه دیوار نصب کنید.

اگر خانه شما دو پنجره نزدیک به هم دارد، با یک پرده دو پنجره را به هم وصل کنید تا پنجره شما زیباتر و عریض‌تر به نظر برسد. اگر پنجره‌های خانه کوتاه هستند، پارچه پرده‍‌ای انتخاب کنید که دو سوم بالا بدون طرح و نقش و یک سوم انتهایی طرح و نقش داشته باشد. به این ترتیب پنجره بلندتر به نظر می‌رسد. اگر پنجره‌ها بلند هستند می‌توانید از پارچ‌های طرح‌أار و شلوغ استفاده کنید.

معمولاً سه برابر عرض پنجره باید پارچه پرده در نظر گرفت تا پرده به اندازه کافی پین بخورد و نمای پردۀ خانه‌تان زیبا باشد. برای پرده اتاق‌ها که فضای کوچک‌تری دارند، می‌توانید عرض پارچه را تا دو ونیم برابر در نظر بگیرید. اگر از دو پرده برای تزئین پنجره استفاده می‌کنید، پرده‌هایی که در دو طرف پنجره قرار می‌گیرند چین‌دار و پرده زیرین صاف و بدون چین خوردگی باشد.

 

مدل رومن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قاب پرده

قاب پرده قطعه‌ای از جنس چوب یا پلیمر است که در سرتاسر بالای عرض پرده قرار می‌گیرد. قاب پرده مانع دیده شدن میل پرده می‌شود و جلوه زیبایی به فضا می‌بخشد. امروزه استفاده از میل پرده‌های ساده و حتی طلایی منسوخ شده و از قاب پرده به خصوص در پذیرایی و نشیمن استفاده می‌کنند. ارتفاع قاب‌ها بین  10 تا 35 سانتی‌متر است و اگر عرض پرده از اندازه معمول بیشتر باشد به صورت دو تکه ساخته می‌شود و فضای  بین دو قاب با گل و تزئین پوشانده می‌شود.

 

 

قاب پرده مانع دیده شدن میل پرده می‌شود و جلوه زیبایی به فضا می‌بخشد. امروزه استفاده از میل پرده‌های ساده و حتی طلایی منسوخ شده و از قاب پرده به خصوص در پذیرایی و نشیمن استفاده می‌کنند.

 

مدل انوع پردۀ خانه

پرده پیلی‌دار

مدل پیلی‌دار بیشتر برای پرده‌هایی با جنس حریر استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم پرده‌های حریر تنوع رنگ و طرح بالایی دارند و با هر دکوراسیونی هماهمگ می‌شوند. پرده‌‌های پیلی‌دار از جنس حریر باعث بلندتر نشان دادن سقف خانه می‌شوند، بنابراین اگر از دوست دارید که سقف خانه‌تان بلندتر نشان داده شود از پرده‌های پیلی‌دار حریر استفاده کنید. رنگ پرده را روشن انتخاب کنید تا نور مناسب در خانه داشته باشید.

 

مدل پیلی‌دار

مدل رومن

پرده‌های مدل ترکیبی از سادگی و ظرافت هستند و برای پنجره‌‍‌هایی با شکل معمول مناسب‌ هستند. پرده‍‌های مدل رومن در حالت جمع ردیف‌های تا شده مرتبی دارند و در حالت افتاده و باز مانند یک پارچه صاف قالب پنجره را می‌پوشاند. مدل پرده رومنس مناسب دکوراسیون‌های ساده است و در کنار نورپردازی مناسب فضای خانه شما را زیبا و چشم‌نواز خواهد شد.

پرده‌های پانچی

پرده‌های پانچی این‌روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. قسمت بالایی پرده توسط حلقه‌هایی که به آن پانچ می‌شود، درون میله‌ قرار می‌گیرد. پرده‌های پانچی برای خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن مناسب است، همچنین به راحتی باز و بسته می‌شوند. حلقه‌ها و میله‌ها به رنگ نقره‌ای و طلایی و طرح چوب در بازار موجود است.

 

پارچه پرده

 

 

پرده‌‌های پیلی‌دار از جنس حریر باعث بلندتر نشان دادن سقف خانه می‌شوند، بنابراین اگر از دوست دارید که سقف خانه‌تان بلندتر نشان داده شود از پرده‌های پیلی‌دار حریر استفاده کنید.

 

پرده زبرا

پرده زبرا نیز طرفداران زیادی دارد به خصوص برای افرادی که علاقه‌مند به دکوراسیون لوکس و مدرن هستند. پرده زبرا دارای دو لایه است و در حالت باز پنجره را به طور کامل پوشش می‌دهد و در حالت بسته نیز تا منظم دارد.  پرده زبرا در حالت باز سایه و روشن زیبایی به فضا می‌بخشد.

پرده زبرا به نوعی پرده رولی  است و در کارخانه مونتاژ می‌شود. با توجه به طول و عرض پنجره و طرح دلخواه سفارش داده می‌شود. این پرده باید توسط یک نصاب حرفه‌ای نصب شود. پرده زبرا چوب پرده مجزا ندارد پرده رول شده درون یک محفظه قرار می‌گیرد. محل دقیق نصب پرده مشخص و پایه‌ها نصب می‌شود و بعد از آن رول و قاب روی پایه‌ها قرار می‌گیرد. پرده زبرا هم به دیوار و هم به سقف نصب می‌شود.

پرده‌های زبرا تنوع طرح و رنگ بالایی دارند و به راحتی با دکوراسیون منزل یا محل کار هماهنگ می‌شوند. پرده‌های زبرا قابلیت استفاده در امکان عمومی مانند ادارات، آزمایشگاه‌ها و… دارد.

 

 

پرده‌های زبرا تنوع طرح و رنگ بالایی دارند و به راحتی با دکوراسیون منزل یا محل کار هماهنگ می‌شوند. پرده‌های زبرا قابلیت استفاده در امکان عمومی مانند ادارات، آزمایشگاه‌ها و… دارد.

 

پردۀ شید رول

پرده مدل شید رول نیز مناسب دکوراسیون مدرن است.  پرده‌های شید رول ساده به دور از تجملات است، این پرده‌ها زمان بسته شدن درون محفظه استوانه‌ای شکل قرار می‌گیرد. پرده‌های شید رول را می‌‍توان با پرده‌های تزئینی ترکیب کرد. مکانیزم حرکتی پرده‌های شید رول به چهار دسته  مکانیزم معمولی، مکانیزم فنری،  مکانیزم فنری کنترل شده و مکانیزم الکترومکانیکی تقسیم می‌شود.

  • مکانیزم معمولی: در این مکانیزم ارتفاع پرده توسط یک زنجیر کنترل تنظیم میشود.
  • مکانیزم فنری: با استفاده از این مکانیزم می‌توان پرده را در هر ارتفاعی تنظیم نمود و اگر پرده آزاد شود به صورت خودکار در بالا جمع می‌شود.
  • مکانیزم فنری کنترل شده: تفاوت این نحوه حرکت با مکانیزم فنری در این است که رول شدن پرده با حرکتی نرم و آهسته صورت می‌گیرد، ایمنی این حرکت بسیار بالا است.
  • مکانیزم الکترومکانیکی: ارتفاع پرده‌های مجهز به مکانیزم الکترومکانیکی توسط ریموت کنترل و یا کلیدهای دیواری تنظیم می‌شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پرده کرکره‌ای

پرده کرکره‌ای یکی از مدل‌های با دوام پرده است. پره‌های پرده کرکره‌ای در ردیف‌های منظمی کنار هم قرار گرفته‌اند، جنس این پره‌ها از آلومینیوم و چوب است. امروزه پرده‌های کرکره‌ای از جنس چوب به دلیل ظرافت و زیبایی طرفداران زیادی دارد. با استفاده از پرده‌های کرکره‌ای می‌توان نور ورودی از پنجره‌ها را تنظیم کرد، همچنین  امکان کنترل دید نیز وجود دارد. پرده‌های کرکره‌ای به نسبت تنوع رنگ طرح خوب دارند و در دو مدل عمودی یا لودراپه و افقی در بازار وجود دارند.

 

پارچه پرده

 

 

پرده‌های کرکره‌ای به نسبت تنوع رنگ طرح خوب دارند و در دو مدل عمودی یا لودراپه و افقی در بازار وجود دارند.

 

پرده‌های والان‌دار

والان پرده در واقع یک پارچه کوتاه است که روی پرده قرار می‌گیرد و جنبه تزئینی دارد. استفاده از والان پرده برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون خانه است. پرده‌های والان‌دار در قسمت پذیرایی خانه و تالارهای عورسی و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع والان پرده شامل:

  • والان پرده رولی یا دلیجانی
  • والان پرده تاب‌دار
  • والان پرده پاکتی
  • والان پرده مدل پنل تکی
  • والان پرده بالونی یا پفکی
  • والان پرده مدل دستمال‌گردن
  • والن پرده مدل شال‌گردن

 

پارچه پرده

جمع بندی

  • هنگام انتخاب پرده دقت کنید که طرح و رنگ پرده با دیوار و سایر المان‌های دکوراسیون آن قسمت هاهنگ باشد.
  • اگر پارچه مبل طرح‌دار است بهتر است از پارچه ساده برای پردۀ خانه استفاده کنید و اگر پارچه مبل ساده است از پارچه پرده طرح‌دار برای پنجره‌ها استفاده کنید.
  • هماهنگ بودن رنگ پرده با دکوراسیون به فضای خانه آرامش بیشتری می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *