گزارش

گزارشی از معاملات تابستانی گران‌ترین منطقه تهران

 

اختلاف قیمت مسکن بین بالاشهر و پایین‌شهر تهران موضوع جدیدی نیست. از زمانی که بافت شهری سر و شکل گرفت و تهران از جنوب و شمال و شرق و غرب کش آمد، برخی محلات به ویژه محلات تازه‌ای که در مناطق خوش آب‌و‌هوا تر شکل گرفته‌اند، قیمت بالاتری دارند. به دلیل کوچ قشر پر درآمد به این مناطق، امکانات شهری هم به مراتب افزایش یافته و به اصطلاح مناطق لاکچری سر و شکلی متفاوت از باقی مناطق پایتخت پیدا کرده‌اند. قابل پیشبینی است که منطقه 1 پایتخت، به عنوان گران‌ترین منطقه تهران شناخته شود.

منطقه‌ای در شمال شهر که قبل تر از آنکه به عنوان بخشی از پایتخت شناخته شود، دهی بود زیر مجموعه شمیران. درست است که این منطقه در تحولات تابستانی مسکن مانند بسیاری دیگر از مناطق پایتخت دچار رکورد شدید خرید و فروش و اجاره بود و با افت قیمت نسبت به ماه‌های قبل مواجه شد، اما همچنان با اختلاف در صدر قیمت میانگین مسکن و همچنین در صدر مجموع ارزش معاملات بازار مسکن پایتخت قرار دارد.

 

بالاشهر پایین‌شهر

 

گران‌ترین منطقه تهران در تابستان

سایت کیلید آمار دقیقی از میزان معاملات خانه در مناطق مختلف تهران در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. اگر به قسمت اطلاعات بازار مسکن سایت کیلید مراجعه کنید، خواهید دید منطقه 1 در تابستان امسال 476 معامله مسکن را به ثبت رسانده است. شاخص کیلید برای قیمت هر متر مربع ملک در این منطقه 27 میلیون و 570 هزار تومان است.

میانگین قیمت هر مترمربع در معاملات مسکن این منطقه نیز 29 میلیون و سی هزار تومان است. رقمی که منطقه یک را با اختلاف به عنوان گران‌ترین منطقه پایتخت به ثبر رسانده است.

از طرف دیگر میانگین ارزش معاملات تابستانی در منطقه 1 تهران 4 میلیارد و 837 هزار تومان است. این در حالی است که رتبه دوم جدول در میانگین ارزش معاملات منطقه 3 شهرداری تهران است با قیمتی برابر 3 میلیارد تومان.

گران‌ترین منطقه تهران و مناطق لاکچری

منطقه 1 که به عنوان گران‌ترین منطقه تهران شناخته می‌شود، 25 محله دارد. محلاتی که قیمت متوسط خانه در آن‌ها، بالاتر از میانگین قیمت در شهر تهران است.

باغ فردوس به عنوان گران‌ترین محله منطقه 1 با میانگین قیمت 30 میلیون تومان برای هر مترمربع، با ارزان‌ترین محله تهران یعنی مسگرآباد در پایین‌شهر اختلافی 28 میلیونی دارد.

5 محله اول منطقه 1 از نظر قیمت باغ فردوس، ولنجک، زعفرانیه، محمودیه و فرمانیه هستند. محلاتی که اگرچه همگی در تابستان امسال و مخصوصا شهریور ماه با رشد منفی مواجه بودند اما همچنان رتبه اول قیمت مسکن پایتخت را در دست دارند.

 

مناطق لاکچری

 

 

اختلاف قیمت مسکن بین بالاشهر و پایین‌شهر تهران موضوع جدیدی نیست. از زمانی که بافت شهری سر و شکل گرفت و تهران از جنوب و شمال و شرق و غرب کش آمد، برخی محلات به ویژه محلات تازه‌ای که در مناطق خوش آب‌و‌هوا تر شکل گرفته‌اند، قیمت بالاتری دارند.

 

نوسان قیمت در منطقه 1 بالا است. به طوری که گران‌ترین محله با ارزان‌ترین محله در منطقه 1 نزدیک به 15 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد.

 

پایین‌شهر بالاشهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سن بنا در معاملات گران‌ترین منطقه تهران

تا چند سال پیش بافت منطقه 1 تهران قدیمی‌ساز بود اما افزایش قیمت زمین و خانه در این منطقه باعث شد در سال‌های گذشته، انبوه سازان سر و شکل آن‌جا را تغییر دهند.

برج‌های بلندمرتبه یک به یک آسمان منطقه را فتح کردند و خانه‌های قدیمی و باغ‌ها جایشان را به آپارتمان‌های لاکچری دادند.

جمعیت امروز منطقه 1 بنا به گفته شهرداری منطقه، 493 هزار نفر است که در صورت تکمیل پروژه‌های در دست ساخت به 500 هزار نفر نیز می رسد. البته منطقه 1 هنوز به دلیل حفظ بخضی از هویت خود خانه‌های قدیمی بسیاری دارد.

خانه‌هایی که در برخی موارد به مرمت نیاز دارند و به عنوان بافت فرسوده شناخته می شوند. بنا بر اعلام شهرداری منطقه 1، 2441 بافت فرسوده در این منطقه وجود دارد.

بنا بر داده‌های یک ماهه سایت کیلید، طی یک ماه گذشته 113 معامله مسکن صورت گرفته و حجم کلی این معاملات 485 میلیارد و 575 میلیون تومان است.

 

 

گران‌ترین منطقه تهران

 

 

به دلیل کوچ قشر پر درآمد به این مناطق، امکانات شهری هم به مراتب افزایش یافته و به اصطلاح مناطق لاکچری سر و شکلی متفاوت از باقی مناطق پایتخت مخصوصا مناطق پایین‌شهر پیدا کرده‌اند. قابل پیشبینی است که منطقه 1 پایتخت، به عنوان گران‌ترین منطقه تهران شناخته شود.

 

متراژ در معاملات مناطق گران تهران

خانه‌های بالاشهر و مناطق لاکچری به دلیل موقیعت جغرافیایی و وضعیت مالی ساکنین، اغلب متراژ بالایی دارند. داده‌های سایت کیلید در حوزه اطلاعات بازار نیز همین واقعیت را اثبات می‌کند.

طبق داده های سایت کیلید، قیمت هر متر مربع خانه در منطقه 1 به عنوان گران‌ترین منطقه تهران و بالاشهر در هفت ساله گذشته بیش از 400 درصد رشد داشته است.

دلیل افزایش یک باره ساخت و ساز نیز در منطقه 1 همین افزایش قیمت است. البته در تابستان امسال به دلیل رکود شدید بازار مسکن که به گفته متولیان امر در 25 سال گذشته بی سابقه بوده، رشد قیمت خانه در این منطقه و دیگر مناطق بالاشهر متوقف شده است. این منطقه در شهریور امسال بیشترین ریزش قیمت را نسبت به دیگر مناطق ثبت کرده است. به طور متوسط از میانگین هر متر مربع در منطقه 1، 5 میلیون تومان ریزش ثبت شده است.

 

مناطق لاکچری

 

 

باغ فردوس به عنوان گران‌ترین محله منطقه 1 با میانگین قیمت 30 میلیون تومان برای هر مترمربع، با ارزان‌ترین محله تهران یعنی مسگرآباد در پایین‌شهر اختلافی 28 میلیونی دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *