بازار مسکن تهران

خیابان کریمخان محله کافه‌های شلوغ

 

خیابان کریمخان از خیابان‌های قدیمی تهران است که در منطقه 6 پایتخت قرار دارد. گذری حد فاصل میدان ولیعصر تا میدان هفت‌تیر. کریمخان از معدود خیابان‌هایی است که قبل و بعد از انقلاب اسلامی اسم آن تغییر نکرده و با نام یکی از پادشاهان ایرانی شناخته می‌شود. کریمخان زند سر‌سلسله زندیه که به وکیل الرعایا معروف بود.

مراکز فرهنگی خیابان کریمخان بین علاقه‌مندان به ادبیات و دانشجویان هنر بسیار محبوب و مشهور است. خیابان کریمخان پر است از کتابفروشی‌های ریز‌ و ‌درشت و کافه‌هایی که مورد توجه جوانان است. کافه‌های کریمخان از دیرباز مورد توجه بسیاری از دانشجویانی است که به دانشکده های مرکز شهر می‌روند.

کافه‌های کریمخان در بسیاری موارد میزبان برگزاری تئاترها و نمایشنامه‌خوانی های کوچک نیز هستند. مراکز تجاری خیابان کریمخان از جمله راسته طلافروشی‌ها از کاسبان قدیمی تهرانی هستند. مراکز درمانی کریمخان هم کم نیست. داروخانه 13 آبان معروف ترین مرکز خدمات درمانی کریمخان است. داروخانه ای شبانه روزی وابسته به هلال احمر که همواره شلوغ است. این منطقه به لحاظ قدمت تاریخی که دارد پر است از خانه‌های قدیمی.

خانه‌هایی با نمای آجری و بالکن هایی نیم دایره که مشخصه معماری دوره پهلوی دوم و اواخر پهلوی اول است. دسترسی خیابان کریمخان به محله‌های دیگر باعث شده همواره بازار خرید و فروش و اجاره خانه در این منطقه گرم باشد. مراکز مذهبی خیابان کریمخان نیز در نوع خود جالب است. این خیابان نماد همزیستی مسلمان‌ها، مسیحیان و کلیمیان است.

 

 

خرید خانه در خیابان کریمخان

تفاوت قیمت حد فاصل شمال و جنوب خیابان کریمخان زیاد است. بر اساس نقشه حرارتی سایت کیلید در شمال این خیابان متوسط قیمت هر متر مربع خانه 17 میلیون تومان و متوسط قیمت هر متر مربع در جنوب این خیابان 13 میلیون تومان است.

همانطور که توضیح داده شد، در کنار ساخت آپارتمان‌های نوساز، در این منطقه هنوز خانه‌های ویلایی در اطراف خیابان کریمخان زیاد به چشم می‌خورند. خانه‌هایی که بعضی از آن‌ها در سال‌های گذشته مرمت شده و فضای خوبی را برای زندگی در اختیار شهروندان قرار داده است.

خیابان کریمخان نیز مانند دیگر مناطق تهران در یک سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است. بر اساس داده‌های نمودار تغییرات شاخص قیمت در منطقه 6 پایتخت، این ناحیه نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

خیابان کریمخان

 

اجاره خانه در خیابان کریمخان

دسترسی کریمخان به مناطق دیگر و امکانات رفاهی و آموزشی و درمانی این منطقه باعث شده متقاضیان اجاره خانه در این محدوده بالا باشند.

البته اجاره بها هم مانند قیمت تمام شده ملک در خیابان کریمخان نسبت به گذشته افزایش زیادی داشته است. از طرف دیگر به دلیل بافت نسبتا قدیمی محله، متراژ خانه‌های موجود در محدوده کریمخان بالا است .

 

دسترسی خیابان

 

تاریخچه خیابان کریمخان

بسیاری از تهرانی‌ها و مخصوصا شهروندانی که دستی بر آتش ادبیات دارند با خیابان کریمخان آشنا هستند. این خیابان بعد از خیابان انقلاب، دومین محله مورد علاقه ادبیات دوستان است. وجود چندین کتابفروشی معتبر در این خبابان باعث شده در طول روز محل رفت‌و‌آمد بسیاری از دانشجویان باشد.

این خبابان سر و شکل خود را در دهه 40 شمسی شناخت. عکس‌های بجا مانده از  آن دوران نشان از خلوتی خیابان کریمخان دارد و ساختمان‌های اندکی که در حال ساخت است. کلیسای سرکیس مقدس که امروز در تقاطع خیابان نجات اللهی و کرمیخان قرار دارد، امضای تمام عکس‌های قدیمی مربوط به این خیابان است.

از دیگر المان های شهری به جا مانده از گذشته این خیابان، پل کریمخان است. پلی که برای کنترل ترافیک بازی‌های آسیاسی سال 1352 و به طور موقت ساخته شد اما تا به امروز پا برجا مانده است. البته عملیات مقاوم سازی این پل قدیمی در سال 1396 کلید خورد و یک سال بعد به پایان رسید.

بافت محله

بافت کلی خیابان کریمخان به جا مانده از دهه 40 و 50 است. پس تعجب برانگیز نیست زمانی که در این خیابان قدم می‌زنید خانه‌های آجری با پنجره‌های چوبی و نرده‌های مشبک ببینید.

هرچند در سال‌های گذشته بسیاری از خانه‌های ویلایی این خیابان تخریب شد و جای خود را به آپارتمان‌های نوساز داد. اما موج کافه‌داری باعث شد برخی از این خانه‌های قدیمی با کاربری جدید به حیات خود ادامه دهند.

خیابان‌های منتهی به کریمخان اکثرا عریض هستند و در طول روز به دلیل وجود طرح ترافیک، خلوت اند.

 

خیابان کریمخان کافه‌های کریمخان

 

دسترسی خیابان کریمخان

دسترسی خیابان کریمخان به محلات دیگر سهل‌الوصول است. وجود ایستگاه مترو هفت تیر و همچنین ایستگاه مترو ولیعصر و در آینده نیز افتتاح ایستگاه مترو خیابان نجات اللهی این منطقه را به یکی از پر دسترس‌ترین خیابان‌های تهران بدل کرده است.

وجود ایستگاه‌های تاکسی متعدد در محدوده خیابان کریمخان، از دیگر مزیت‌های این منطقه از پایتخت است. ایستگاه های تاکسی‌میدان فردوسی، میدان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان صادقیه، میدان صنعت، میدان تجریش و … تنها بخشی از امکانات شهری این منطقه است.

همچنین در میانه این خیابان چند ایستگاه اتوبوس برای رفتن به مناطق مرکزی و شمالی پایتخت نیز وجود دارد. در کنار وسایل نقلیه عمومی برای بهتر شدن دسترسی خیابان کریمخان به مناطق دیگر، افتتاح تازه خط‌ویژه دوچرخه نیز از ابتکارات شهرداری این منطقه است.

خطی که از میدان ولیعصر تا میدان هفت تیر ادامه دارد و در جنوب این خیابان نیز از طریق خیابان ایرانشهر و خیابان قرنی به سمت میدان فردوسی می‌رود.

مراکز فرهنگی

شاید معروف‌ترین مشخصه این خیابان، مراکز فرهنگی این محله باشد. مراکز فرهنگی خیابان کریمخان و کتابفروشی‌های معروف مانند کتابفروشی نشر چشمه، نشر ثالث، خانه فرهنگ گویا، نشر هنور، نشر نیماژ و … این منطقه را به محلی جذاب برای کتابخوان‌ها بدل کرده است. 

مراکز فرهنگی خیابان کریمخان مختص به کتابفروشی نیست و چند گالری هم در کوچه و پس کوچه‌های منتهی به خیابان کریمخان وجود دارد.

کافه‌های کریمخان هم برای کسانی که به این منطقه رفت و آمد دارند آشنا است. در سال‌های گذشته کافه‌های کریمخان الهام بخش کارآفرینانی بود که می‌خواستند وارد این حوزه شوند. کافه‌های نزدیک، گراف، هنوز، کُفِشه و … از کافه‌های کریمخان هستند که همواره مشتری دارند.

مراکز آموزشی

علاوه بر مراکز فرهنگی خیابان کریمخان مراکز آموزشی متعددی هم در این خبابان وجود دارد. جدا از مدارس و آموزشگاه‌های خصوصی هنری، وجود ساختمان سازمان سنجش در این خیابان، آن را به یکی از پر رفت‌و‌آمدترین خیابان‌های تهران برای قشر دانشجو و همچنین محصلینی که برای ورود به دانشگاه تلاش می کنند، بدل کرده است.

 

کافه‌های کریمخان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز خرید خیابان کریمخان

این محله علاوه بر حضور تعداد بسیاری کافه و کتابفروشی میزبان مغازه‌های ریز و درشت طلافروشی است. مغازه‌هایی که اعلب ما بین خیابان نجات‌اللهی و میدان ولیعصر قرار دارند. مغازه هایی با قدمت 50 سال. علاوه بر مغازه های قدیمی، بازار جدید طلا نیز در این خیابان ساخته شده و در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

مراکز مذهبی خیابان کریمخان

مسجدالاجواد از معروف ترین مراکز مذهبی خیابان کریمخان و مرکز تهران است. از طرف دیگر این خیابان و خیابان‌های منتهی به آن مخصوصا خیابان‌های شمالی این منطقه، محل زندگی بسیاری از هموطنان ارمنی است. وجود کلیسای سرکیس مقدس، یکی دیگر از مراکز مذهبی خیابان کریمخان این فرصت را برای ارمنی ها ایجاد کرده تا مراسم‌های مذهبی خود را در آرامش برگزار کنند.

مراکز درمانی

از مهمترین مراکز درمانی و پزشکی این خبابان داروخانه 13 آبان است. داروخانه‌ای شبانه‌روزی که بسیاری از کسانی که مریضی های سخت دارند برای تهیه دارو به آن‌جا مراجعه می‌کنند. همچنین درمانگاه شهید کلانتری و بیمارستان تهران کلینیک از مراکز درمانی در دسترس این خیابان است.

مختصر در مورد محله

منطقه: 6 تهران

محل استقرار: مرکز تهران

بافت محله: قدیمی ساز

همسایه های محلی: از شرق به میدان هفت تیر | از شمال به خیابان مطهری و بهشتی | از غرب به میدان ولیعصر| از جنوب به میدان فردوسی

دسترسی: میدان هفت تیر| خیابان مطهری همت | خیابان قائم مقام| میدان ولیعصر

ایستگاه مترو : دارد

ایستگاه BRT : ندارد

 

مراکز فرهنگی

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *