ساخت، نگهداری و بازسازی

مواردی که معماران و طراحان موفق انجام می‌دهند

معماران و طراحان

 

مراحل و روند طراحی معماران و طراحان بسیار شخصی و دارای تفاوت‌های ظریف است. در نتیجه با شروع هر پروژه که با یک کانسپت یا ایده همراه است امکان دارد این ابزار تغییر پیدا کند. مثلا شاید معمار یا طراحی دوست داشته باشد برای شروع کار از مدادهای سبک استفاده کند. یا از طرف دیگر امکان دارد شخصی بیشتر علاقه‌مند به مدادهای پر رنگ باشد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند در محیط برنامه‌های تخصصی کامپیوتری فعالیت طراحی را آغاز کرده و در همان برنامه‌ها به پایان برسانند.

معمولا طراحان با مداد شروع به اتود زدن می‌کنند. طراح ایده‌های ذهنی خود را با توجه به وضع موجود بخصوص بعد از بازدید از محل مورد طراحی، خواسته‌های کارفرما و بودجه اختصاص یافته به کل پروژه روی کاغذ می‌آورد.

هر یک از عوامل ذکر شده نقش مهمی در روند طراحی ایفا می‌کنند. میزان بودجه اختصاص یافته در پروژه‌های طراحی و معماری تعیین کننده بزرگی و کوچکی ابعاد آن را مشخص می‌کند. بعد از مشخص شدن بودجه پروژه، تعریف پروژه و ایده‌هایی است که هر دو طرف ساخت و ساز دارند. بعد از جمع بندی نهایی روند طراحی آغاز می‌شود.

در حالی که هر یک از عادت‌های معماران و طراحان منحصر به فرد و خاص است، اما با این همه گستردگی نقطه اشتراکاتی پایه و اساس طراحی خوب را تشکیل می‌دهد. در متن به مواردی که معماران و طراحان موفق انجام می‌دهند به طور مفصل پرداخته‌ایم.
شما به کمک این روش‌ها می‌توانید ضمن ایجاد تعامل بهتر با معماران و طراحان، توانایی آن‌ها را در طول پروژه ارزیابی کنید. و از طرف دیگر می‌توانید برای انتخاب یک معمار با در نظر گرفتن نکات زیر، بهترین شخص را برای کارتان انتخاب کنید.

 

 

 

روند طراحی با توجه با هر یک از پروژه‌های معماری تعریف شده شکل می‌گیرد. بودجه نهایی کارفرما نیز نقش مهمی در روند طراحی پروژه‌های معماری دارد.

 

معماران و طراحان به خوبی تصویر سازی ذهنی می‌کنند

خاطرات معماران و طراحان از مکان‌ها ذاتا با داستان‌های افردای که در آنجا زندگی کرده‌اند پیوند دارد؛ خانه‌هایی که داستان یک مشتری خاص را بیان می‌کند. آن هم در یک مکان خاص، در یک زمان خاص که باعث می‌شود به تجربیات معماران و طراحان اضافه شود.

در اولین روزهای کلاس درسی به تمامی معماران یاد می‌دهند به کمک مفهوم سازی شروع به طراحی پروژه کنند که این موضوع بیانگر شروع خط فکری یک معمار است. این خط فکری باعث می‌شود معماران بتوانند مرحله به مرحله کار خود را به پیش برند و این خط فکری را برای ساماندهی و نظم دادن به پروژه در قالب یک داستان به پایان برسانند.

خط فکری یا همان کانسپت یا ایده امکان دارد از هر چیزی آغاز شود. به طور مثال شاید شخصی دوست داشته باشد در تمامی اتاق خواب‌ها نور خورشید مستقیم بتابد. در نتیجه ایده‌ها با توجه به شرط اولیه طراحی در ذهن معمار می‌آید و او شروع به طراحی می‌کند. بدون در نظر گرفتن ابعاد و مقیاس پروژه، کانسپت یا ایده جزء جدایی ناپذیر روند طراحی است. پشت هر کانسپت یا ایده سال‌ها تفکر نهفته است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معماران و طراحان ریسک‌های زیادی در کارشان می‌کنند

پذیرفتن ریسک کاری خارج از مراحل تعریف شده پروژه یکی از تصمیماتی است که معماران و طراحان به جان می‌خرند. دوباره فکر کردن، دوباره تصور کردن، دوباره تجهیز کردن و پیدا کردن راه‌های جدید برای انجام هرچه بهتر پروژه و همچنین کنار گذاشتن راه‌های قدیمی نمونه ای از این ریسک‌ها است.

البته اینجا منظور از ریسک کردن، بازبینی مجدد روش‌های انتخاب شده از نگاهی دیگر است. گفتنی است معمولا در اینگونه تفکرات راه حل‌های جالب ولی سخت به فکر معماران و طراحان می‌آید.

برای نمونه در یکی از پروژه‌های طراحی برای در ورودی از ارتفاع بیشتری نسبت به معمول استفاده شد. این طراحی یک حرکت پر ریسک است اما  به نظر شما چرا معمار این روش را با توجه به هزینه بر بودن بیشتر به سبب افزایش ارتفاع در انتخاب کرده است؟ دلیل اصلی طراح حضور هرچه بیشتر نور خورشید در خانه بود.

 

 

 

خط فکری یا همان کانسپت یا ایده امکان دارد از هر چیزی آغاز شود. به طور مثال شاید شخصی دوست داشته باشد در تمامی اتاق خواب‌ها نور خورشید مستقیم بتابد. در نتیجه ایده‌ها با توجه به شرط اولیه طراحی در ذهن معمار می‌آید و روند طراحی پروژه‌های معماری نسبت به آن آغاز می‌شوند.

 

آن‌ها با تمامی قوا به جزئیات دقت می‌کنند

از آنجایی که معماران همیشه به دنبال حل کردن مشکلات هستند آن‌ها تمامی جزئیات را بررسی می‌کنند. برای نمونه شما در خانه خود راه پله دارید. برای نرده این راه پله، معماران به تمامی جزئیات آن فکر می‌کنند که جنس، رنگ، ضخامت و حالت آن چگونه باشد.

یکی از اصلی ترین وظایف معماران دقت به جزئیات است. از هماهنگی تمامی این جزئیات یک کل واحد تشکیل می‌شود و پروژه‌های طراحی به سرانجام می‌رسد. جزئیات از این جهت حائز اهمیت هستند که ما به صورت روزانه با آن‌ها سر و کار داریم و از آن ها استفاده می‌کنیم.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آن‌ها مسائل پیچیده را ساده می‌کنند

توانایی ساده کردن موضوعات به معنی حذف موارد غیر ضروری از درون یک پروژه طراحی است. به طور معمول مردم تصمیماتی برای کار خود می‌گیرند که پیچیدگی های زیادی دارد. اما معماران آموزش دیده‌اند که با کمک گرفتن از روش‌های مختلف این ساده سازی را انجام دهند. در ضمن این ویژگی عملکرد ثابتی ندارد و با توجه به شرایط به وقوع می‌پیوندد. در زیر به چند نمونه از ساده کردن موضوعات توسط معماران اشاره شده است:

  • استفاده از شکل‌های ساده که معمولا هزینه کمی به دنبال دارند و آسان‌تر ساخته می‌شوند و نمایی زیبا به درون خانه می‌دهند.
  • کمک گرفتن از متریال‌های ساده دیگر راهکار ساده سازی معماران است. استفاده حداکثری از دو الی سه متریال در پروژه و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر هنر یک معمار کار بلد است.
  • استفاده از پنجره‌های ساده با توجه به ابعاد اتاق یکی دیگر از راه‌حل‌ها است. برای اتاق‌های بزرگ سعی می‌کنند از بازشو های بزرگتر استفاده کنند.
  • معماران کارهای خود را با نظم انجام می‌دهند.

آن‌ها ترجیح می دهند هر موضوعی در هر مرحله‌ای با نظم به پیش رود. برای به وجود آوردن نظم معمولا به سلسله مراتب احتیاج است. در این مرحله معماران و طراحان باید بین موضوعات تصمیم بگیرند که کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردارد است و بقیه موارد را بعد از آن اولویت‌بندی کنند. معماران هنگامی که تصمیم دارند پروژه جدیدی را آغاز کنند سه موضوع مهم و اصلی را بررسی می‌کنند.

  1. جایی که قرار است ساخت و ساز در آن شروع شود؛
  2. کارفرما پروژه که باید با او همکاری کنند؛
  3. بودجه اختصاص یافته برای پروژه.

شروع نظم‌دهی پروژه از ارزیابی این سه موضوع آغاز می‌شود و بعد از ارزیابی الویت ‌بندی صورت می‌پذیرد. کانسپت یا ایده اصلی اولیه بعد از مشخص شدن این مرحله به ذهن معماران می‌آید.

اگر بدون در نظر گرفتن الویت‌بندی برای سه مورد اشاره شده، معماران بخواهند الویت‌بندی کنند، آن‌ها بیشتر به مکانی که قرار است طراحی در آن صورت بگیرد توجه می‌کنند. دلیل این موضوع بررسی هرچه بهتر سازه بنا و توپوگرافی منطقه است.

قبل از آنکه معماران به نمای ساختمان فکر کنند، آن‌ها در ذهن خود در حال تصمیم گیری برای چگونگی ایجاد فضای زندگی مناسب برای ساکنان آنجا و به دنبال بهترین سلسله مراتب در فضای خانه هستند.

در پروژه‌های بازسازی اولویت کار با مواردی است که ساختمان کمبود دارد. به طور مثال کمبود نور، کمبود فضا و ارتباط با فضای بیرون می‌توان اشاره کرد. در بعضی پروژه‌های کوچک مقیاس این کار تا حد الویت بندی متریال‌های درون ساختمان خلاصه می‌شود.
یکی از کتاب‌های مفید در این زمینه کتاب فرم، فضا و نظم اثر فرانسیس چینگ است. این کتاب تاثیر بسزایی در ایده و تفکرات معماران و طراحان است.

 

 

 

یکی از اصلی ترین وظایف معماران دقت به جزئیات است. از هماهنگی تمامی این جزئیات یک کل واحد تشکیل می‌شود و پروژه‌های طراحی به سرانجام می‌رسد.

 

تکرار جزئی جدا نشدنی در طراحی معماران است

در حرفه معماری تکرار موضوعی مثبت است. عناصر موضوعی مشترک که بارها و بارها تکرار می‌شوند به تقویت عادت قبلی ما در ایجاد نظم کمک می‌کنند. درب، پنجره، ستون، تیر و متریال‌ها از این دست موضوعات تکرار شونده در ساختمان‌ها هستند.
تکرار کسل کننده نیست بلکه یک طرح را متحد می‌کند. تکرار الگوها، متریال، و نسبت‌ها زیربنای نظم هستند. قاعده اصلی تکرار این است که برای درک فواید آن باید کمی صبر کرد و دید در درون پروژه چگونه نتیجه می‌دهند.
تکرار نه تنها از نظر اقتصادی معنا پیدا می‌کند، بلکه یک مرجع و پیش زمینه را فراهم می‌کند که در آن می‌توان مواردی را که فکر می‌کنند واقعا مهم هستند، برجسته کرد و زمینه را برای عادت فراهم نمود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معماران و طراحان قانون طراحی را زیر پا می‌گذراند

پیش نیاز این امر عادت تکرار است. هنگامی که  یک الگوی تکرار شونده ثابت وجود داشته باشد، می‌توان تصمیم گرفت که چه زمانی در آن قوانین را زیر پا گذاشت. تصویری از تعدادی پنجره را که در یک شبکه منظم قرار گرفته‌اند مرور کنید. با کمک گرفتن از یک پنجره متفاوت نسبت به طرح تکرار شونده قوانین تکرار شونده را می‌توان شکست.

با تکرار نظم به عنوان یکی از ایده های طراحی، شکستن قاعده این نظم معنا دار می‌شود. همچنین این حرکت باعث ایجاد تعادل میان یکنواختی تکرار و ثبات طرح می‌شود. برای مثال می‌توان به یک پله طراحی شده توسط یکی از معماران سرشناس اشاره کرد. در این پروژه چند پله ابتدایی با بتن طراحی شده است ولی از پله پنجم به بعد داستان تغییر می‌کند. با کمک گرفتن از قواعد مهندسی ادامه پله‌ها چوبی و به طبقه فوقانی متصل شده است. بین پله بتنی و پله چوبی 18 سانتی متر فاصله است و هر کدام از لحاظ سازه‌ای به بخش‌های جدای از یکدیگر متصل هستند. این نمونه به خوبی نشان می‌دهد تغییر در طراحی جزئی جدایی ناپذیر از معماران خلاق است.

 

 

 

بدون در نظر گرفتن ابعاد و مقیاس پروژه‌های طراحی کانسپت یا ایده جزء جدایی ناپذیر روند طراحی است. پشت هر کانسپت یا ایده سال‌ها تفکر نهفته است.

 

تحمل فشار کاری زیاد یکی از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است

وسعت کار معماری بسیار زیاد است. توانایی مدیریت کردن این مسائل به خودی خود باعث بروز فشارهای سنگین روحی برای معماران است. پس بهتر است به معماران خود اعتماد کنید و بدانید آن‌ها تجربه لازم برای پیروز بیرون آمدن از کار شما را دارند.

گاهی اوقات امکان دارد آن‌ها از دسترس خارج شوند و این موضوع جای هیچ نگرانی برای شما نباید به دنبال داشته باشد. با توجه به تعداد پروژه‌هایی که در اختیار معماران است این در دسترس نبودن طبیعی است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

مراحل باز طراحی منظر چیست و چه کارهایی باید انجام داد؟

  یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن صاحبان حیاط و فضای سبز را بسیار به خود مشغول کرده، طراحی منظر است. البته پیش از طراحی فضای بیرونی ساختمان باید […]

یک نظر در مورد “مواردی که معماران و طراحان موفق انجام می‌دهند

  1. excellent publish, very informative. I’m wondering why the opposite experts of this
    sector do not realize this. You must continue your writing.
    I am sure, you have a great readers’ base already!

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *