نکات خانه‌داری

نگهداری گیاهان حین مسافرت

نگهداری گیاهان حین مسافرت

 

تابستان از راه رسیده، مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند و بهترین زمان سال برای سفر از راه رسیده. اما همین هوای گرم تابستان باعث می‌شود گیاهانی که به حال خود رها شده‌اند زیاد دوام نیاورند. اگر دوست دارید به سفر بروید و پس از بازگشت با گیاهان پژمرده و خشک شده روبه‌رو نشوید باید برای نگهداری گیاهان حین مسافرت اقداماتی از قبیل ایجاد سیستم آبیاری خودکار و آبیاری گیاهان با نخ و درست کردن گلخانه انجام دهید. در متن زیر چگونگی انجام این کارها را ببینید.

معمولا حین سفر افراد نگهداری و آبیاری گیاهان‌شان را به همسایه یا دوست و آشنا می‌سپارند اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. در متن زیر نکاتی برای نگهداری گیاهان حین مسافرت آورده‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید از خشک و پژمرده شدن گیاهان در نبودتان جلوگیری کنید. برای شروع باید گفت گیاهان را زیاد آب دهید، با لاشبرگ بپوشانید و درجاهایی که نیمی آفتاب و نیمی سایه بتابد قرار دهید تا گیاهان زنده بمانند.

نگهداری گیاهان حین مسافرت : یک هفته پیش از ترک منزل

علف‌های هرز

علف‌های هرز مخل هر باغ و باغچه‌ای هستند و آب و مواد معدنی را از گیاهان می‌دزدند. در هوای گرم تعداد این علف‌های هرز به طرز شگفت‌آوری دوبرابر می‌شود. بنابراین یک هفته قبل از عزیمت زمانی را صرف کندن علف‌های هرز کنید و مخصوصا بسترهای گل‌های ضعیف‌تر را حتما پاکسازی کنید.

 

نگهداری گیاهان حین مسافرت

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

قرار دادن لاشبرگ

لایه‌ی کلفت لاشبرگ کمک زیادی به نگهداری و نگهداری گیاهان حین مسافرت می‌کند. لاشبرگ مانع از تبخیر آب می‌شود و از ریشه‌ها در برابر آفتاب داغ تابستان محافظت می‌کند. پس 5 الی 6 سانت لاشبرگ در گلدان قرار دهید تا خاک را به صورت کامل بپوشاند و البته مراقب باشید به گیاه آسیبی نرسانید و محل برخورد گیاه با خاک را خالی نگاه دارید.

 

آبیاری گیاهان

 

 

معمولا بیشتر گیاهان هفته‌ای یک الی دو بار آبیاری نیز دارند و البته جنس گلدان‌ها نیز تاثیرگذار است. اگر احیانا سازمان هواشناسی پیش‌بینی بارندگی کرده می‌توانید میزان آب سیستم آبیاری خودکار را کم کنید.

 

برای نگهداری گیاهان حین مسافرت سیستم آبیاری خودکار را بررسی کنید

اگر سیستم آبیاری خودکار دارید پیش از سفر آن را بازبینی کنید و زمان‌بندی و میزان آب خروجی را بررسی کنید. ضمنا گوشه چشمی به هواشناسی داشته باشید و در صورت گرمای بیش از اندازه میزان خروجی آب را در سیستم آبیاری خودکار بیشتر کنید.

معمولا بیشتر گیاهان هفته‌ای یک الی دو بار آبیاری نیز دارند و البته جنس گلدان‌ها نیز تاثیرگذار است. اگر احیانا سازمان هواشناسی پیش‌بینی بارندگی کرده می‌توانید میزان آب سیستم آبیاری خودکار را کم کنید.

اگر سیستم آبیاری خوکار شما نیمه شب فعال می‌شود بهتر است پیش از رفتن شلنگ را بررسی کنید که اولا جایی دچار نشتی نباشند و دوما جهت آن‌ها درست باشد و عوض پاشیدن آب به باغچه به خیابان آب نپاشند.

همچنین می‌توانید جای گلدان‌ها را با توجه به سیستم آبیاری خودکار تغییر دهید تا آن‌ها هم از این سیستم آبیاری خودکار بهره‌مند شوند و از کم‌آبی رنج نبرند. نکته دیگر اینکه زمان‌بندی آبیاری نیمه‌شب گزینه‌ای مناسب است چون باعث کاهش تبخیر آب می‌شود و آب را مدتی بیشتر در خاک نگه می‌دارد.

 

سیستم آبیاری خودکار

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

برای گیاهان و گل‌هایی که رشد سریع دارند چوب قائم قرار دهید

اگر گیاهانی که رونده هستند و رشد سریعی دارند را در طول مسافرت به حال خود رها کنید بعد از بازگشت به خانه با جنگلی انبوه و درهم‌گوریده مواجه می‌شوید. بنابراین بهتر است برای نگهداری گیاهان حین مسافرت چوب قائم قرار دهید. مخصوصا برای گیاهانی مثل گوجه‌فرنگی و لوبیا قرار دادن این چوب ضروری است.

برای نگهداری گیاهان حین مسافرت از دوستان کمک بخواهید

با وجود زمان‌بندی و انواع راهکارهای نگهداری گیاهان حین مسافرت بهترین کار تقاضا از دوست یا همسایه برای آبیاری گیاهان است تا میزان ریسک و خطر به کمترین حد خود برسد. قبل از ترک خانه کسی که بنا است آبیاری گیاهان را بدعهده بگیرد را به خانه دعوت کنید و طرز نگهداری هر کدام از گیاهان را دقیق و کامل توضیح دهید.

روش راحت‌تر نگهداری گیاهان حین مسافرت این است که برنامه آبیاری را در اختیار او بگذارید تا احتمال فراموشی پیش نیاید. همچنین اگر در گلدان‌ها یا باغچه مواد خوراکی می‌کارید می‌توانید به فردی که قرار است آبیاری گیاهان را برعهده داشته باشد اجازه‌ی برداشت دهید تا او هم از این وظیفه لذت ببرد.

 

گلخانه

 

 

اگر شخصی برای کمک به شما وجود ندارد راه حل دیگر آبیاری گیاهان حین مسافرت درست کردن بطری‌های آبیاری است که آب را مداوم و با فشار کم خارج کنند و گیاهان را آبیاری کنند.

 

نگهداری گیاهان حین مسافرت : یک روز قبل از ترک خانه

یکی کردن گلدان‌های کوچک

اگر تعداد زیادی گلدان کوچک در سرتاسر حیاط دارید یکی کردن این گلدان‌ها در گلدانی بزرگ را درنظر بگیرید تا آبیاری و نگهداری آن‌ها راحت‌تر شود. همچنین دقت کنید این گلدان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

آب دادن تا لایه‌های عمیق خاک

گلدان‌ها را تا حد ممکن عمیق آبیاری کنید تا آب به پایین‌ترین سطوح خاک برسد و تا زمان بازگشت شما خاک خیس و و مرطوب بماند.

درست کردن بطری‌های آبیاری برای نگهداری گیاهان حین مسافرت

اگر شخصی برای کمک به شما وجود ندارد راه حل دیگر آبیاری گیاهان حین مسافرت درست کردن کوزه‌های آبیاری است که آب را مداوم و با فشار کم خارج کنند و گیاهان را آبیاری کنند.

ساده‌ترین راه این است که ظرف پلاستیکی شیر را بردارید و آن را پر از آب کنید و درش را ببندید. روی در سوراخ‌هایی ریز ایجاد کنید. سوراخ‌های درشت باعث می‌شوند آب به سرعت تخیله شود. سپس آن را روی گلدان قرار دهید تا در حین سفر شما کار آبیاری گیاهان کم‌کم انجام شود.

بسته به اندازه‌ی گلدان شاید لازم باشد به جای یک بطری از دو بطری استفاده کنید. همچنین این راهکار برای باغچه هم تا حدی عملی است و اگر باغچه دارید و شخصی برای مراقبت از آن ندارید و سیستم آبیاری خودکار هم برای شما گران است می‌توانید با همین روش باغچه را هم آب دهید. طبعا باید تعداد بطری‌ها باغچه را پوشش دهد و به تعداد زیادی بطری احتیاج خواهید داشت.

تاکید می‌کنیم سوراخ ایجاد شده روی در بطری نباید بزرگ باشد چون در این صورت آب به تندی تخلیه می‌شود و علاوه بر آسیب به خاک گیاهان پس از گذشت یکی دو روز گرفتار بی‌آبی می‌شوند و بعد از بازگشت به منزل با منظره‌ی گیاهان پژمرده و خشک مواجه می‌شوید.

 

بطری برای آب دادن

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

آبیاری گیاهان با نخ برای نگهداری گیاهان حین مسافرت

روش دیگر آبیاری گیاهان با نخ است.

  1. در این روش ابتدا باید خاک را کامل آب دهید. اگر خاک خشک باشد تمام آب شیشه را به خود جذب می‌کند و چیزی برای مدتی که سفر هستید باقی نمی‌ماند.
  2. در مرحله دوم آبیاری گیاهان با نخ شیشه‌ای را کنار گیاه قرار دهید. بهتر است شیشه و گلدان را در معرض نور مستقیم قرار ندهید تا آب زود تبخیر نشود. هنوز شیشه را پر از آب نکنید.
  3. مرحله سوم آبیاری گیاهان با نخ بریدن نخی بلند از جنس کتان یا نایلون است. اگر نخ شما نازک است چند رشته نخ را کنار هم گره بزنید. به خاطر داشته باشید اگر نخ زیادی نازک باشد آب را در خود نگه نمی‌دارد.
  4. در مرحله بعد نخ را در بطری بیندازید. بهتر است برای هر گلدان یک بطری داشته باشید در این صورت خطر تمام شدن آب و بی‌آب ماندن گیاهان وجود ندارد. اگر گیاهان شما آب زیادی نیاز ندارند از یک بطری برای دو الی سه گیاه استفاده کنید.
  5. مرحله بعدی قرار دادن نخ در خاک است. نخ را 7 سانتی‌متر در خاک فرو ببرید. مانند بطری نخ هم نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد. چرا که در این صورت آب آن در میانه راه خشک می‌شود و اصلا به گلدان نمی‌رسد.
  6. حالا می‌توانید بطری را از آب پر کنید و اگر مواد تقویتی دیگری هم به گیاه می‌دهید آن را داخل همین آب بریزید. در آخر مطمئن شوید بطری بالاتر از انتهای گلدان باشد و اگر لازم است چیزی زیر گلدان قرار دهید تا سطح آن بالا بیاید. با ارتفاع بیشتر بطری آب می‌تواند از بطری به سمت خاک سرازیر شود.

 

آب دادن با نخ

 

 

مطمئن شوید در روش آبیاری گیاهان با نخ بطری بالاتر از انتهای گلدان باشد و اگر لازم است چیزی زیر گلدان قرار دهید تا سطح آن بالا بیاید. با ارتفاع بیشتر بطری آب می‌تواند از بطری به سمت خاک سرازیر شود.

 

از گیاهانی که در معرض سوختن در آفتاب هستند نگهداری کنید

فقط انسان‌ها نیستند که دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند و رنگ‌شان تغییر می‌کند. برخی گیاهان هم در معرض آفتاب  می‌سوزند و در صورت کم‌آبی بیشتر مستعد این مسئله هستند. بنابراین اگر چنین گیاهانی در حیاط یا بالکن دارید آن‌ها را در سایه قرار دهید. اگر فضای سربسته آن‌ها را به کلی از نور دور می‌کند کشیدن تکه‌ای پارچه‌ی نرم و نارک روی گیاهان هم جوابگو است.

درو کنید

پیش از ترک خانه هر گیاهی که رسیده یا نزدیک است برسد را بچینید تا از اسراف و حیف و میل مواد غذایی جلوگیری کنید. همچنین این کار باعث می‌شود بقیه محصولات بهتر رشد کنند. اگر نمی‌توانید این موادغذایی را با خود به سفر ببرید یا پیش از رفتن آن را به محصولی قابل نگهداری تبدیل کنید بهتر است برای خراب نشدن آن را به همسایه یا فردی نیازمند هدیه دهید.

بادمجان و سایر محصولات تابستانی را حتی اگر کوچک هستند بچینید چرا که در همین اندازه هم قابل خوردن هستند و حتی مزه بسیار خوبی می‌دهند. گوجه‌فرنگی‌ها نیز به محض تغییر رنگ از سبز به طیف نارنجی و سپس قرمز قابل چیده شدن هستند و اگر نیاز به مدت زمان بیشتری برای رسیدن داشته باشند نیازی نیست حتما در باغچه باشند.

درمورد گل‌ها هم بهتر است پیش از رفتن آن‌ها را بچینید و تبدیل به دسته‌گلی برای تشکر یا هدیه کنید. گیاهانی مانند ریحان، جعفری و نعناع نیز اگر رسیده‌اند باید چیده شوند.

 

درو کردن

 

گلخانه کوچک درست کنید

راه دیگر نگهداری از گیاهان خرید تراریوم یا درست کردن گلخانه در ابعاد کوچک است. ساده‌ترین راه درست کردن گلخانه کشیدن کیسه پلاستیکی روی گیاهان است که در این صورت دمای‌شان نیز مطبوع می‌مانند و گرما و سرما آزارشان نمی‌دهد.

برای جلوگیری از پاره شدن مشمای گلخانه بهتر است آن را زیاد نکشید و به ته گلدان گیر دهید تا تکان نخورد. با کشیدن مشما روی گلدان‌ها گیاهان تعریق می‌کنند و آب روی مشما باز به داخل خاک بازمی‌گردد و با این گلخانه خیال شما از بابت آبیاری حین مسافرت راحت خواهد بود.

همین کار را می‌توانید برای گیاهانی که در باغچه یا بالکن نیستند هم انجام دهید فقط به خاطر داشته باشید حتما این گیاهان باید از نور مستقیم خورشید دور باشند زیرا در این صورت گلخانه شما تبدیل به اجاق گاز خورشیدی می‌شود و باید با گیاهان‌تان خداحافظی کنید.

سخن آخر:

  • تابستان فصل سفر است و نگهداری گیاهان حین مسافرت مقوله‌ای است که نباید فراموش شود.
  • برای نگهداری گیاهان حین مسافرت راهکارهایی مانند سیستم آبیاری خودکار و آبیاری گیاهان با نخ و بطری و درست کردن گلخانه وجود دارد.
  • سیستم آبیاری خودکار شاید برای همه در دسترس نباشد اما آبیاری گیاهان با نخ یا بطری و درست کردن گلخانه کارهایی است که خرجی ندارد و هرکسی از پس آن برمی‌آید.

 

مطالب مرتبط

چگونه یک باغچه آپارتمانی داشته باشیم؟

خانه‌ها بدون حیاط شدند ولی نگهداری از گل و گیاه فراموش نشده در هر آپارتمانی که پا بگذاریم گوشه‌ای از آن چند کاکتوس با سبزی و طراوت‌شان خودنمایی می‌کنند. اگر […]

گیاهان آلرژی‌زا کدامند و چه گیاهی جایگزین کنیم؟

  بهار و تابستان فصل شکوفا شدن گل‌ها و زیبا شدن باغچه‌ها و گلدان‌ها است. البته نه برای همه! برای برخی بهار و پاییز فصل عود کردن حساسیت و آلرژی […]

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  وجود گیاهان آپارتمانی سبز در خانه به شادابی محیط و سلامت هوای فضای داخل خانه کمک می‌کند. شما برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیازی به وسایل زیادی ندارید. اما […]

نمایشگاه گل و گیاه تهران فرصتی برای خرید گیاهان آپارتمانی

  به رسم سال‌های گذشته هفدهمین نمایشگاه گل و گیاه در پارک گفتگوی تهران برگزار می‌شود و فرصتی مناسب برای دوستداران گیاهان و خرید گل و گیاه آپارتمانی ارزان فراهم […]

گیاهان همیشه سبز برای حیاط خانه

  گیاهان همیشه سبز به‌خصوص درختچه همیشه سبز در تغییر روحیه انسان شهرنشین که خیلی اوقات از طبیعت دور است بسیار موثر است. از نمونه‌های این درختچه های همیشه سبز […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *