نکات خانه‌داری

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

 

وجود گیاهان آپارتمانی سبز در خانه به شادابی محیط و سلامت هوای فضای داخل خانه کمک می‌کند. شما برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیازی به وسایل زیادی ندارید. اما داشتن وسایل مناسب، رشد و سلامت مناسب گیاهان آپارتمانی شما را تضمین می‌کند. با کمک از یک گلدان پلاستیکی و یا گلدان تزئینی و زیرگلدانی شما می‌توانید شروع به نگهداری از گیاهان آپارتمانی کنید.

شما چه فرد تازه واردی در زمینه گیاهان آپارتمانی باشد و یا در حال تلاش برای افزایش یادگیری در مورد گیاهان آپارتمانی هستید، این مقاله شروع خوبی برای آموزش و یادگیری در زمینه مراقبت و نگهداشت گیاهان آپارتمانی است. در ادامه توضیحاتی در مورد چگونگی نگهداری گیاهان آپارتمانی و تهیه چک لیست توضیحاتی داده شده است.

 

نور محیطی

اگر به تازگی شروع به نگهداری از گیاهان آپارتمانی کرده‌اید، وقتی به گیاهان خوش سیمای بیرون نگاه می‌کنید دوست دارید هرچه سریعتر تعدادی از آن‌ها را بخرید و در خانه از آن‌ها مراقبت کنید.

اما اگر بخواهید گیاهان آپارتمانی شما به خوبی رشد کنند باید گیاهان را با توجه به شرایط محیط زندگیتان انتخاب و خریداری کنید. این شرایط حتی برای اتاق به اتاق یک خانه متفاوت است. به همین دلیل اولین کاری که نیاز است به آن توجه کنید مکان دقیق نگهداری گیاهان است.

از وضعیت نور محیطی خانه خودتان مطمئن نیستید؟ مکان قرارگیری دقیق گیاهان خودتان در صبح، ظهر و بعدازظهر را بررسی کنید و تعدادی سوال از خودتان بپرسید. بیشترین تابش خورشید به اتاق‌ها در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ در نظر داشته باشید تابش مستقیم آفتاب با تابش غیر مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی برای شرایط نگهداری تفاوت دارد.

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

 

داشتن وسایل مناسب باغبانی، رشد و سلامت مناسب گیاهان آپارتمانی را تضمین می‌کند.

 

گلدان مناسب

گلدانی با سوراخ‌هایی در کف آن به همراه زیرگلدانی یک انتخاب مناسب برای گیاهان آپارتمانی شما است. به کمک این نوع گلدان پس از آبیاری گیاهان، مقدار آبی که جذب ریشه گیاهان نمی‌شود از انتهای گدان به داخل زیرگلدانی می‌ریزد.

گلدان تزئین شده انتخاب دیگر پیش روی شماست. برای استفاده از این گلدان‌های تزئینی در ابتدا گیاه خود را در گلدان پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را درون گلدان تزئینی بگذارید. بهتر است زیر این گلدان تزپینی زیرگلدانی نیز گذاشته شود.

یکی دیگر از گزینه های انتخابی شما می‌تواند گلدان‌های سقفی باشند. این گلدان‌ها متشکل از طناب و گیره است که به سقف خانه شما متصل می‌شوند و فضای داخلی خانه را متفاوت می‌کنند.

گلدان‌های پایه‌دار نوعی دیگر از گلدان‌ها هستند که همراه با پایه نگهدارنده طراحی شده‌اند. گلدان‌های پایه‌دار با توجه به ارتفاعی که دارند باعث تابش مستقیم نور خورشید به گیاهان می‌شوند. ویژگی دیگر این نوع گلدان‌ها آسانی آبیاری آن‌ها است. زیرا باعث می‌شود کمتر خم شوید و راحت‌تر گیاهان را آبیاری کنید.

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ابعاد گلدان

گیاهان آپارتمانی به محیط مناسبی برای رشد ریشه‌ی خود احتیاج دارند. اگر به طور مستقیم گیاهان را در گلدان می‌کارید بهتر است گلدان را کمی بزرگتر از آن اندازه‌ای که در ذهن تصور دارید انتخاب کنید. هنگامی که گیاهان آپارتمانی را از گلدانی به گلدان دیگر انتقال می‌دهید، فضا و خاک بیشتر برای این انتقال ضروری است.

اگر گلدان تزئینی انتخاب شما است به این نکته توجه کنید که برای در امان ماندن گیاهان، گلدان تزئینی به مقدار کافی عمیق باشد تا هنگامی که گلدان پلاستیکی درون آن قرار می‌گیرد پایین تر از لبه گلدان تزئینی باشد. این مسئله در زمان پیوند زدن گیاهان اهمیت پیدا می‌کند. با بزرگتر بودن گلدان پلاستیکی مقدار استفاده از مواد مغذی برای گیاهان در خاک بیشتر می‌شود و نتیجه دلخواه شما سریع‌تر به ارمغان می‌آید.

 

 

به کمک زیرگلدانی شما‌میتوانید آب اضافی که جذب ریشه‌ها نشده است جمع‌آوری کنید.

 

دستکش باغبانی

اگر ترجیح می‌دهید کارهای باغبانی خانه خود را بدون دستکش انجام دهید، وقت را هدر نداده و شروع به کار کنید. اما اگر می خواهید ناخن‌های دستانتان تمیز بمانند استفاده از دستکش‌های باغبانی به شما کمک می‌کند به راحتی ضمن تمیز ماندن دستانتان به باغبانی گیاهان آپارتمانی خود بپردازید.

استفاده از دستکش مناسب دست شما، باعث هرچه سریعتر شدن روند باغبانی می‌شود. برای باغبانی و مراقبت از گیاهان خاردار بهتر است از دستکش ضخیم استفاده کنید تا آسیبی به دست شما نرسد.

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

 

گلدانی با سوراخ‌هایی در کف آن به همراه زیرگلدانی یک انتخاب مناسب برای گیاهان آپارتمانی شما است. به کمک این نوع گلدان پس از آبیاری گیاهان، مقدار آبی که جذب ریشه گیاهان نمی‌شود از انتهای گدان به داخل زیرگلدانی می‌ریزد.

 

سنگریزه و یا دیگر پر کننده‌ها

برای زه کشی مناسب درون گلدان شما می‌توانید به کمک لایه‌ای از سنگریزه و یا حتی تکه‌هایی از کوزه شکسته این موضوع را درون گلدان ایجاد کنید. در این حالت ریشه گیاه در معرض آب راکد قرار نمی‌گیرد. پرکننده‌های درون گلدان در صورت بزرگ بودن ابعاد گلدان باعث استفاده کمتر از خاک می‌شوند. همچنین پر کننده‌های درون گلدان باعث کاهش وزن گلدان شما نیز می‌شود.

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

خاک گلدان

ترکیب خاک مناسب برای گیاهان اهمیتی ویژ‌ه‌ای دارد. هر یک از گیاهان آپارتمانی با ترکیب خاصی از خاک و کود بهترین رشد خود را پیدا می‌کند. پس در نظر داشته باشید هنگام انتخاب گیاه مورد نظرتان جستجوی کاملی در مورد خاک مناسب آن نیز انجام دهید. در خاک از مواد مغذی برای رشد و سلامت هرچه بیشتر گیاهان آپارتمانی به مقدار مناسب استفاده کنید.

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بیلچه باغبانی

شما می‌توانید حتی با کمک از یک لیوان قدیمی به عنوان بیلچه خاک گلدان خود را جابجا کنید. اما استفاده از یک بیلچه باغبانی بسیار مناسب و کارآمدتر است. با کمک از بیلچه باغبانی به خاک گلدان خود رسیدگی کرده و رشد و سلامت گیاهان خود را تضمین کنید. از طرف دیگر هنگامی که بخواهید گیاه گلدان را جابجا کنید با کمک گرفتن از بیلچه باغبانی می‌توانید این جابجایی را انجام دهید.

 

گلدان پلاستیکی

 

آبیاری گیاهان

ظرف‌های مختلفی برای آبیاری گیاهان طراحی شده است که هرکدام داری یک ویژگی خاص هستند. با توجه به موقعیت قرارگیری گلدان‌ها شما می‌توانید آبپاش مورد نیازتان را خریداری کنید. توجه داشته باشید برای گیاهان آپارتمانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند شما به آبپاشی با دقت بالا نیاز دارید.

آبپاشی با لوله آبیاری باریک و دراز دقت را در آبیاری بالاتر می‌برد. استفاده از این مدل آبپاش برای آبیاری گلدان‌های کوچک باعث می‌شود بدون ریختن آب بر روی زمین شما به راحتی به آبیاری گدان‌هایتان بپردازید.

 

گلدان پلاستیکی

 

 

اگر گلدان تزئینی انتخاب شما است به این نکته توجه کنید که برای در امان ماندن گیاهان، گلدان تزئینی به مقدار کافی عمیق باشد تا هنگامی که گلدان پلاستیکی درون آن قرار می‌گیرد پایین تر از لبه گلدان تزئینی باشد.

 

قیچی تیز

برای اینکه گیاهان آپارتمانی شما زیبا و تازه و سلامت بمانند بهتر است به کمک یکی قیچی تیز برگ‌های اضافه را هرس کنید. استفاده از قیچی مناسب احتمال آسیب به گیاهان را به پایین ترین حد ممکن می‌رساند. از آنجایی که هنگام کوتاه و مرتب کردن گیاهان امکان ایجاد باکتری و بیماری برای گیاهان بیشتر می‌شود، بهتر است از قیچی تمیز استفاده کنید. برای تمیز کردن قیچی استفاده شده بهتر است از مایع سفید کننده کمک بگیرید.

 

گلدان پلاستیکی

 

محل کاشت گیاهان در گلدان

چه شما مکانی برای کاشت گیاهان در گلدان‌ها داشته باشید و چه در گوشه‌ای از آشپزخانه این کار را انجام می‌هید، داشتن مکانی راحت برای این  رسیدگی و محافظت از گیاهان آپارتمانی مسئله‌ای مهم است. برای نگهداری وسایل باغبانی نظیر کیسه خاک، ابزارها، دستکش باغبانی به فضایی مناسب نیاز است. معمولا درون کابینت و یا سبدها فضایی مناسب برای نگهداری هستند.

اگر محل کاشت گیاهان در پاسیو و یا در حیاط باشد تمیز کردن بهم‌ریختگی‌ها آسان‌تر است. اما اگر این گزینه برای شما در دسترس نیست، با کمک از چند روزنامه یا سفره یکبار مصرف پلاستیکی در فضای خانه، کاشت گیاهان خود را انجام دهید.

 

گلدان پلاستیکی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مطالب مرتبط

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

  وقتی به شهرهای قدیم فکر می‌کنید، خانه‌های ویلایی و متراکمی را به یاد می‌آورید که کنار هم رشد کرده‌اند. در واقع شهرهای قدیمی جایی نسبتا صاف و وسیع محسوب […]

پایش و تصفیه هوا با استفاده از گجت هوشمند

  کیفیت هوا یکی از موضوعات مهم حساس در شهرهای بزرگ و صنعتی مانند تهران است. همه می‌دانیم که آلودگی هوا یکی از دلایل بروز و یا تشدید بیماری‌های مزمنی […]

آلودگی هوا در تهران و قیمت مسکن در مناطق آلوده‌ و پاک

  موضوعی که سال‌ها است در فصل‌های سرد سال به طور مداوم در حال تکرار شدن است چیزی به جز آلودگی هوا نیست. در این میان آلودگی هوای تهران به […]

نگهداری گیاهان حین مسافرت

  تابستان از راه رسیده، مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند و بهترین زمان سال برای سفر از راه رسیده. اما همین هوای گرم تابستان باعث می‌شود گیاهانی که به حال خود رها […]

نمایشگاه گل و گیاه تهران فرصتی برای خرید گیاهان آپارتمانی

  به رسم سال‌های گذشته هفدهمین نمایشگاه گل و گیاه در پارک گفتگوی تهران برگزار می‌شود و فرصتی مناسب برای دوستداران گیاهان و خرید گل و گیاه آپارتمانی ارزان فراهم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *