بازارچه ساختمان

لوازم گرمایشی پربازده در فصول سرد سال

لوازم گرمایشی پربازده

 

با رسیدن روزهای سرد و بارانی سال و ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی، نیاز به استفاده و خرید وسایل و لوازم گرمایشی پربازده بیشتر احساس می­‌شود. نصب لوازم گرمایشی خانگی کمک می­‌کند تا هوای مطبوع برای فضای خانه و آب گرم در آن به جریان بی‌افتد و بسیار مهم است که در این میان از آن دسته از لوازم گرمایش خانه استفاده شود که در کنار کاهش هزینه­‌ها بتواند خانه را به صورت مطلوب و بهینه گرم کند.

در زمینه وسایل گرمایشی پربازده، گزینه­‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها به پکیج و رادیاتور، رادیاتور قرنیزی، گرمایش از کف و غیره می­‌توان اشاره کرد که هرکدام از این موارد مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

در برخی از موارد به دلیل صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه سکونت انتخاب شوند. در این مقاله از کیلید به سراغ بررسی انواع سیستم­‌های گرمایشی می­‌رویم تا با مزایا و معایب هر کدام و انواع پربازده آنها آشنا شویم.

شومینه یکی از لوازم گرمایشی پربازده

شومینه یکی از قدیمی‌­ترین لوازم گرمایشی خانگی است که پیش از این به عنوان بهترین سیستم گرمایشی شناخته می‌­شد. اما در کنار زیبایی که این لوازم گرمایشی خانه دارد، معایبی نیز دارد که مهم­ترین و خطرناک­ترین آن، پخش شدن گاز مونوکسید کربن در فضای خانه است.

احتراق شومینه به دلیل اینکه در داخل منزل اتفاق می­‌افتد و هیچ نوع محفظه‌­ای هم برای جلوگیری از پخش این گاز سمی ندارد، بسیار خطرناک است.

علاوه بر این نمی‌­توانیم شومینه را در زمره وسایل گرمایشی پربازده قرار بدهیم چرا که این وسیله نمی‌­تواند تمام فضای یکی خانه را گرم کند و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

به همین دلیل هم در اغلب خانه­‌هایی که از سیستم شومینه استفاده می­‌شود، از لوازم گرمایشی دیگر نیز کمک گرفته می‌شود.

نکته دیگری که در ارتباط با این لوازم گرمایشی خانه وجود دارد، آلودگی بسیار زیاد آن است. استفاده از شومینه موجب سیاه شدن لوازم خانه به خصوص آن دسته از وسایلی می­‌شود که در معرض دید هستند. از جمله آنها به پرده‌­ها و فرش‌­ها و غیره می‌توان اشاره کرد.

 

لوازم گرمایشی پربازده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بخاری

بخاری را از زمان­‌های گذشته یکی از لوازم گرمایشی خانگی محبوب می­‌شمردند و با توجه به این محبوبیت و با وجود سیستم‌های گرمایشی جدید و لوکسی که این روزها در بازار وجود دارد، همچنان در خانه­‌های امروزی به چشم می­‌خورد.

بخاری در انواع مختلفی وجود دارد که مدل گازی آن کاربرد بیشتری در منازل دارد. بخاری­ در دو مدل بدون دودکش و با دودکش موجود است.

بخاری را می‌­توانیم از جمله وسایل گرمایشی پربازده به حساب بیاوریم چرا که این لوازم گرمایشی خانگی بهره‌وری بالایی داشته و از هدر رفتن گرمای به وجود آمده جلوگیری می­‌کنند. از دیگر مزایای بخاری به قیمت مناسب، راه اندازی آسان و هزینه پایین نگهداری و تعمیر آن می­‌توان اشاره کرد.

در کنار این مزایا، بخاری معایبی نیز دارد که جاگیر بودن و خطر گاز گرفتگی در صورت بی‌­توجهی را می­‌توان از جمله آنها برشمرد. در برخی از موارد، نصب اشتباه لوله­‌های بخاری و یا نشت گاز آن جان بسیاری از مردم را به خطر می‌­اندازد.

البته امروزه با وجود بخاری­‌های برقی- گازی این مساله تا حد زیادی رفع شده است که این نوع از لوازم گرمایشی خانه در مقایسه با بخاری­‌های سنتی کمی گران­‌تر است.

از نظر فضایی که یک بخاری اشغال می­‌کند، لوازم گرمایشی خانگی امروزی مانند سیستم‌­های گرمایش از کف یا سقفی بهتر از بخاری­‌هایی هستند که جای نسبتا زیادی را نیز اشغال می­‌کنند.

موتورخانه یکی از لوازم گرمایشی پربازده

از دیگر لوازم گرمایشی خانه که کاربرد زیادی نیز دارد، به موتورخانه باید اشاره کنیم. موتورخانه با استفاده از یک دیگ و سیال حرارتی کار می­‌کند و آب را گرم کرده و این آب با دمای بالا، با استفاده از لوله‌­ها به رادیاتور منزل می‌­رسد. پس از رسیدن آب به این قسمت مجددا گرمای خود را از دست داده و به دیگ برمی­‌گردد و این فرآیند مرتبا در حال انجام است.

بررسی‌­های صورت گرفته نشان می­‌دهد که استفاده از لوازم گرمایشی خانگی موتورخانه، گرما را به صورت یکنواخت در منزل منتشر نمی­‌کند و به همین دلیل نیز استفاده از سیستم موتورخانه برای مناطق سردسیر گزینه مناسبی نخواهد بود.

علاوه بر این موتورخانه را نمی‌­توان از جمله وسایل گرمایشی پربازده دانست، زیرا اتلاف حرارت و انرژی در آن بسیار بالا است و با توجه به قرار گرفتن رادیاتورها در زیر پنجره، که بهترین مکان برای قرار گرفتن آنها است، میزان زیادی از گرمای خانه از درزهای پنجره خارج می­‌شود.

استفاده از موتورخانه­‌ها عمدتا در آپارتمان­‌هایی انجام می‌­شود که بیش از 12 واحد باشند و برای نصب آن نیاز به لوله­ کشی‌­های زیادی وجود دارد که نهایتا نیز در میزان حرارتی که میان واحدهای یک آپارتمان تقسیم می­‌شود، برخلاف پکیج، استقلال وجود ندارد و شما نمی­‌توانید به تنهایی دما را تنظیم کنید. به همین دلیل نیز پکیج‌­ها به عنوان جایگزین این نمونه‌­ها و در ابعاد کوچکتر وارد بازار شدند که در عنوان بعدی به آنها می‌­پردازیم.

 

لوازم گرمایشی پربازده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پکیج

پکیج، یکی دیگر از لوازم گرمایشی پربازده است که در کنار گرمایش محیط، آب مصرفی خانه را نیز گرم می­‌کند. با خرید لوازم گرمایشی پکیج، شما دارای یک موتورخانه در ابعاد کوچک هستید. بر خلاف بخاری که کار گرمایش را به تنهایی انجام می‌­دهد، پکیج نیازمند سیستم­های دیگری مانند رادیاتور، شوفاژ، فن کوئل و غیره است.

رادیاتورها امروزه در سه نوع آلومینیومی، فولادی و چدنی وجود دارند که در نوع رادیاتور چدنی، وزن بالا و کارایی پایین موجب حذف آن از گزینه‌­های خرید مشتریان شده است.

در مقابل رادیاتورهای آلومینیومی بازده بالاتری دارند که البته زیباتر و گران­تر نیز هستند. قیمت رادیاتورها با توجه به تعداد پره­‌های آنها متفاوت است.

رادیاتورهای فولادی به صورت یک تکه و مشابه بلوک هستند و تنها در کارخانه ساخته شده و به آنها نمی‌­توان خارج از کارخانه، پره­ای اضافه کرد یا آنها را کوچک کرد.

از جمله مزایای پکیج می‌­توان به تامین آب گرم و گرمایش خانه در یک زمان و فضای اشغال شده کمتر، اشاره کرد. در سیستم گرمایشی پکیج، از یک مخزن کوچک در هر واحد استفاده می‌­شود که وجود سنسورهای هشداردهنده در آن و ایمنی بالا در مقایسه با دیگر گزینه‌­ها، خرید لوازم گرمایشی پکیج را در اولویت خرید مصرف کنندگان قرار داده است.

پکیج را می­‌توانیم در زمره وسایل گرمایشی پربازده بدانیم چرا که استفاده از آن در هر واحد به صورت مستقل، به تنظیم مناسب دما و افزایش بهره‌وری منجر می­‌شود.

علاوه بر این استفاده از پکیج­، دیوار و لوازم خانگی را سیاه نکرده و در مصرف آب نیز صرفه جویی می­‌شود. این وسیله بهترین گزینه برای خانه­‌های با متراژ کم است.

البته نباید فراموش کرد که در کنار همه مزایایی که پکیج می­‌تواند داشته باشد، هزینه سرویس سالانه آن کمی بالا است اما با توجه به استفاده مستقل از انرژی و حذف مسیر لوله کشی که در نوع موتورخانه­‌ای وجود دارد، این هزینه­‌ها قابل جبران است. البته تعمیر پکیج راحت­تر و ارزان­تر از سیستم موتورخانه­‌ای صورت می‌­گیرد.

فن کوئل یکی از لوازم گرمایشی پربازده

فن کوئل یک سیستم سرمایش و گرمایش است که عمدتا در محیط­‌های تجاری و اداری استفاده می­‌شود. اجزای فن کوئل عبارتند از: فن، کویل‌های سرمایش و گرمایش، فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو، شیرفلکه، شیر هواگیری و ترموستات. فن کوئل در سه نوع زمینی، سقفی و دیواری موجود است که نحوه کارکرد آنها تا میزان زیادی به یکدیگر شبیه است.

برخی از فن کوئل­‌ها دارای کانال کشی و در دو حالت توکار و روکار هستند و برخی این ویژگی را ندارند و تنها با به گردش درآوردن هوای داخل ساختمان دمای آن را گرم می­‌کنند.

از مهم­ترین مزایای فن کوئل آن است که در یک واحد به صورت مستقل استفاده شده و در همان واحد نیز برای تنظیم دما در فضاهای متفاوت شما مستقل خواهید بود.

این کار همچنین در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی به پاکسازی هوای داخل خانه نیز کمک می­‌کند. به همین دلیل فن کوئل را می‌­توانیم از جمله لوازم گرمایشی پربازده به حساب بیاوریم.

همانطور که گفتیم از فن کوئل هم در جهت ایجاد سرما و هم در جهت گرم کردن خانه استفاده می­‌شود با این تفاوت که در فصل سرد، آب گرم وارد لوله­‌ها شده و در فصل گرم، آب سرد به داخل آنها وارد می­‌شود. پس از ورود این آب چرخش فن و برخورد آن با پره­‌ها و لوله­‌های مسی، هوای سرد و یا گرم به بیرون منتقل می­‌شود.

 

لوازم گرمایشی پربازده

 

 

در سیستم گرمایشی پکیج، از یک مخزن کوچک در هر واحد استفاده می­‌شود که وجود سنسورهای هشداردهنده در آن و ایمنی بالا در مقایسه با دیگر گزینه‌­ها، خرید لوازم گرمایشی پکیج را در اولویت خرید مصرف کنندگان قرار داده است.

 

گرمایش از کف

در میان لوازم گرمایشی خانگی، گرمایش از کف از جمله جدیدترین سیستم‌­هایی است که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است و از جمله وسایل گرمایشی پربازده به حساب می‌­آید.

در این سیستم قبل از ساخت ساختمان، کف آن به وسیله لوله­‌های مناسب، لوله کشی می­‌شود و اگر پس از ساخت این کار قابل انجام باشد، باید کف آن کنده شود.

بعد از آنکه آب توسط موتورخانه یا پکیج گرم شد و به دمای مناسبی رسید، درون این لوله­‌ها و در کف خانه جریان پیدا می‌­کند و با سرعتی آرام محیط را گرم می­‌کند.

این سیستم بسیار بی­خطر بوده و بر خلاف بخاری و شومینه هیچ گونه کثیفی و آلودگی باقی نمی­‌گذارد. از مهم­ترین ایراداتی که به این سیستم وارد است، آن است که در صورت مشکل یا وجود نشتی در لوله‌­های آب، کف خانه باید به صورت کامل کنده شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سیستم گرمایش رادیاتور قرنیزی

این سیستم نیز عملکردی مشابه با گرمایش از کف دارد و به لحاظ عملکرد می­‌توان آن را از جمله لوازم گرمایشی پربازده به شمار آورد.

برخلاف سیستم گرمایش از کف، که لوله کشی در داخل کف ساختمان صورت می­‌گیرد، لوله کشی درون قرنیز بوده و به این صورت فضای خانه گرم می­شود.

این نوع از رادیاتورها بسیار کم حجم هستند و به دلیل بی­خطر بودن آنها به عنوان بهترین سیستم گرمایشی در فصول سرد سال به شمار می‌­روند.

این سیستم جدید که به عنوان یک وسیله گرمایشی لوکس در میان لوازم گرمایشی خانه به حساب می‌­آید، جایگزین خوبی برای شوفاژ و گرمایش از کف است و با خرید لوازم گرمایشی قرنیزی شما می‌­توانید برای منبع انرژی از آبگرمکن خورشیدی نیز استفاده کنید چرا که با این منبع انرژی، کارایی بسیار بالایی نیز دارند.

سیستم گرمایش از سقف

از دیگر لوازم گرمایشی خانه، سیستم گرمایش از سقف است که به آن گرم کننده تابشی یا سیستم گرمایشی تابشی نیز می‌گویند.

در این سیستم، حرارت از طریق امواج مادون قرمز در فضای خانه منتشر می­‌شود و به این صورت می‌­توان مسیر گرما را کنترل کرد.

از مزایای سیستم تابشی به جلوگیری از انتشار آلودگی می‌­توان اشاره کرد، زیرا در این سیستم چرخش هوا وجود ندارد. از این سیستم تابشی لوکس عمدتا در ادارات، سالن‌­ها و انبارها و غیره استفاده می­‌شود. از معایب این وسیله گرمایشی به تمرکز گرما در یک قسمت از فضا می‌­توان اشاره کرد.

خرید لوازم گرمایشی

اگر بخواهیم به لحاظ هزینه لوازم گرمایشی خانه را مقایسه کنیم، خرید لوازم گرمایشی بخاری در مقایسه با دیگر گزینه­‌ها به صرفه­‌تر خواهد بود اما با توجه به قدیمی شدن و ناسازگاری با دکوراسیون این روزها استفاده کمتری دارد.

با توجه به مزایا و معایب هر کدام از لوازم گرمایشی خانگی و بازده آنها که در بالا به آنها پرداختیم، اغلب سازندگان، استفاده از رادیاتور و پکیج را به دلیل ارزان­‌تر و راحت‌­تر بودن نصب آنها، ترجیح می­‌دهند. چرا که استفاده از آنها مقرون به صرفه بوده و از لوازم گرمایشی پربازده به حساب می­‌آیند.

 

 

 

از دیگر لوازم گرمایشی خانه، سیستم گرمایش از سقف است که به آن گرم کننده تابشی یا سیستم گرمایشی تابشی نیز می­‌گویند.

 

جمع بندی

  • شومینه یکی از قدیمی­‌ترین لوازم گرمایشی خانگی است که پیش از این به عنوان بهترین سیستم گرمایشی شناخته می‌شد.
  • بخاری را می‌­توانیم از جمله وسایل گرمایشی پربازده به حساب بیاوریم چرا که این لوازم گرمایشی خانگی بهره وری بالایی داشته و از هدر رفتن گرمای به وجود آمده جلوگیری می­‌کنند.
  • استفاده از موتورخانه­‌ها عمدتا در آپارتمان‌­هایی انجام می­‌شود که بیش از 12 واحد باشند و برای نصب آن نیاز به لوله‌کشی‌های زیادی وجود دارد.
  • پکیج، یکی دیگر از لوازم گرمایشی پربازده است که در کنار گرمایش محیط، آب مصرفی خانه را نیز گرم می­‌کند.
  • فن کوئل یک سیستم سرمایش و گرمایش است که عمدتا در محیط­‌های تجاری و اداری استفاده می‌­شود.
  • در میان لوازم گرمایشی خانگی، گرمایش از کف از جمله جدیدترین سیستم­‌هایی است که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است و از جمله وسایل گرمایشی پربازده به حساب می­­‌آید.
  • سیستم گرمایش قرنیزی نیز عملکردی مشابه با گرمایش از کف دارد و به لحاظ عملکرد می­‌توان آن را از جمله لوازم گرمایشی پربازده به شمار آورد.
  • از دیگر لوازم گرمایشی خانه، سیستم گرمایش از سقف است که به آن گرم کننده تابشی یا سیستم گرمایشی تابشی نیز می­‌گویند.
  • اگر بخواهیم به لحاظ هزینه لوازم گرمایشی خانه را مقایسه کنیم، خرید لوازم گرمایشی بخاری در مقایسه با دیگر گزینه‌‌ها به صرفه­‌تر خواهد بود اما با توجه به قدیمی شدن و ناسازگاری با دکوراسیون این روزها استفاده کمتری دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *