بازارچه ساختمان

رادیاتور دیواری یا گرمایش از کف کدام سیستم گرمایشی خانه بهتر است؟

سیستم گرمایشی خانه

 

تأمین دمای مطلوب ساختمان به خصوص در فصول سرد سال یکی از مسائل مهمی است که البته این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی روز هم همراه شده است. امروزه برای تامین سیستم گرمایشی خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که دو مورد از مهم‌ترین و پر طرفدارترین آن‌ها سیستم گرمایش از کف و رادیاتور دیواری است. اما اگر بخواهیم در حالت کلی قیمت گرمایش از کف را در مقایسه با قیمت رادیاتور دیورای قرار دهیم، این سیستم هزینه‌ی بیشتری داشته، اما گرمای مناسب‌تری هم به همراه دارد و ذخیره‌ی انرژی در آن هم بهتر است.

اما از سوی دیگر اگر از دید بلند مدت بخواهیم بنگریم هزینه‌های مصرفی انرژی شما در سیستم گرمایش از کف بسیار کمتر از قیمت رادیاتور دیواری خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم با توجه به ویژگی‌های رادیاتور دیواری و گرمایش از کف بررسی کنیم که کدام یک برای استفاده در سیستم گرمایشی خانه مناسب‌تر هستند؟

 

 

امروزه برای تامین سیستم گرمایشی خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که دو مورد از مهم‌ترین و پر طرفدارترین آنها سیستم گرمایش از کف و رادیاتور دیواری است.

 

ویژگی‌های رادیاتور دیواری و گرمایش از کف در سیستم گرمایشی خانه

زمان ورود سیستم گرما از کف و استفاده از آن به 60 سال پس از میلاد مسیح باز می‌گردد چرا که در آن زمان رومی‌ها با ایجاد کانال‌های گرم در زیر زمین‌ها و حمام‌های زیر زمینی به راحتی می‌توانستند محل سکونت خود را به سادگی گرم کنند. اما طی 30 سال اخیر با اختراع سیستمی که به آن هیدرونیک می‌گویند و ورود پمپ‌های انتقال سیالات در کشورهای اروپایی سیستم گرمایش از کف به عنوان یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مدرن در سیستم گرمایشی خانه شناخته شد.

 

سیستم گرمایشی خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

امروزه استفاده از سیستم گرمایش از کف در سیستم گرمایشی خانه به دلیل جمعیت رو به افزایش جهان و در کنار آن کاهش منابع انرژی به مصرف بهینه آن کمک کرده و بهترین گزینه در حال حاضر است اما ما در ادامه به مزایا و معایب هر کدام از این دو سیستم گرمایشی خانه به صورت مستقل می‌پردازیم.

 

 

زمان ورود سیستم گرمایش از کف و استفاده از آن به 60 سال پس از میلاد مسیح باز می‌گردد چرا که در آن زمان رومی‌ها با ایجاد کانال‌های گرم در زیر زمین‌ها و حمام‌های زیر زمینی به راحتی می‌توانستند محل سکونت خود را به سادگی گرم کنند.

 

سیستم گرمایش رادیاتور دیواری

رادیاتورها به نوعی سیستم گرمایش مرکزی هستند که منبع تولید گرما در آنها همانند بقیه سیستم‌های گرمایشی مرکزی در بخشی از ساختمان یا در زیر زمین واقع شده است که در این حالت به آن موتورخانه می‌گویند. کار سیستم رادیاتور دیواری به این صورت است که در داخل موتور خانه آب گرم شده و از طریق لوله شی به رادیاتور دیواری موجود در هریک از واحدها می‌رسد و به دنبال آن گرمای مطلوب به دست می‌‌آید.

البته رادیاتور دیواری حالت‌های دیگری هم دارد که این روزها طرفدار زیادی پیدا کرده و آن استفاده از پکیج‌ها به عنوان منبع تولید انرژی حرارتی است. این پکیج در واقع به عنوان یک موتورخانه کوچک عمل می‌کند که در بالکن خانه‌ها یا بخشی از فضای داخلی ساختمان همانند آشپزخانه نصب می‌شود و از طریق یک مبدل خاص برای آب و یک پمپ به جریان افتاده و موجب ایجاد دمای مطلوب در خانه می‌شود.

 

 

رادیاتور دیواری به نوعی سیستم گرمایش مرکزی گفته می‌شود که منبع تولید گرما در آن همانند بقیه سیستم‌های گرمایشی مرکزی در بخشی از ساختمان یا در زیر زمین واقع شده است که در این حالت به آن موتورخانه می‌گویند.

 

مزایای رادیاتور دیواری

  • راحت بودن فرآیند نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری رادیاتور دیواری
  • در دسترس بودن پکیج شوفاژ دیواری و امکان کنترل سیستم در داخل واحد ساختمانی
  • ایمنی بسیار بالا (به دلیل و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود)
  • تنظیم دما به میزان مد نظر
  • مصرف بهینه سوخت گاز، فرآیند احتراق و تبادل حرارت بالا و در نتیجه کاهش هزینه گاز مصرفی
  • کارکرد آرام و بدون صدا

 

رادیاتور دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معایب رادیاتور دیواری

  • عمر کوتاه
  • اشغال فضای داخل واحد
  • نشتی رادیاتور دیواری
  • پوسیدگی لوله‌ها
  • خرابی قطعاتی مانند شیر و یا اتصالات دیگر
  • سیاه شدن دیوارها و وسایل خانه
  • ترکیدگی لوله‌ها
  • از جا کنده شدن شوفاژ
  • و نهایتا کارایی کمتر در متراژهای بیشتر علی الخصوص بالای ۳۰۰ متر

سیستم گرمایش از کف

نوع جدیدی از سیستم گرمایشی خانه است که در کشورمان اخیرا میل به استفاده از آن زیاد شده و در کف ساختمان‌ها نصب می‌شود. این سیستم گرمایشی خانه در واقع نوع پیشرفته رادیاتور است که در دو نوع گرمایش از کف با آب گرم و گرمایش از کف برقی وجود دارد که در نوع نخست لوله‌هایی پنج لایه در کف ساخت نصب می‌شوند که آب گرمی را که توسط بویلر تولید می‌شود  از طریق پمپ‌های سیرکولاتور در لوله‌ها به جریان می‌اندازند و از این طریق گرمای آب وارد لوله‌ها شده و به کف خانه منتقل می‌شود.

اما در گرمایش از کف برقی وضع کمی متفاوت است و در این سیستم گرمایشی خانه به جای لوله‌های پنج لایه از کابل‌های حرارتی مخصوصی استفاده می‌شود که این کابل‌ها با عبور جریان برق گرم شده و کف منزل شما را گرم می‌کنند. سرعت سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن خانه کمی کند است و به زمان بیشتری نیاز دارد اما توزیع یکنواخت گرما از فواید مهم این سیستم گرمایشی خانه است.

 

قیمت گرمایش از کف

 

 

گرمایش از کف در واقع نوع پیشرفته رادیاتور است که در دو نوع گرمایش از کف با آب گرم و گرمایش از کف برقی وجود دارد که در نوع نخست لوله‌هایی پنج لایه در کف ساخت نصب می‌شوند که آب گرمی را که توسط بویلر تولید می‌شود  از طریق پمپ‌های سیرکولاتور در لوله‌ها به جریان می‌اندازند و از این طریق گرمای آب وارد لوله‌ها شده و به کف خانه منتقل می‌شود.

 

مزایای گرمایش از کف

  • ثابت بودن حرارت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم گرمایش از کف است که در صورت قطع شدن برق یا عوامل دیگر فرآیند سرد شدن آن‌ها به مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد.
  • به دلیل آنکه افراد با منبع گرمایشی در تماس دائمی هستند در مصرف سوخت هم در این نوع از سیستم گرمایشی خانه بسیار صرفه جویی می‌شود و درجه حرارت در درجات پایین‌تری قرار می‌گیرد که موجب صرفه جویی 25 الی 40 درصدی می‌شود.
  • در این سیستم گرمایشی خانه شما با پدیده سیاه شدن وسایل و دیوارهای خانه به خصوص دیوارهای بالای رادیاتورها، روبرو نخواهید بود که در رادیاتور دیواری یکی از مشکلات عمده این سیستم گرمایشی است.
  • اجرای سیستم گرمایش از کف استاندارد خاصی دارد و دارای ضمانت‌نامه پس از خرید است که در این مورد نسبت به شوفاژ و رادیاتور دیواری برتری دارد .
  • در سیستم گرمایش از کف به دلیل آنکه این سیستم گرمایشی خانه در داخل و کف زمین قرار می‌گیرد شما می‌توانید با فراغ بال اثاثیه منزل خود را بچینید، برخلاف رادیاتورهای دیواری که به دلیل قرار گرفتن آنها در دکوراسیون انتخاب شما محدود می‌شد. این موضوع در خانه‌های کوچکتری که فضای کمتری برای اجرای دکوراسیون دارند مشهود تر خواهد بود.
  • فوم‌هایی که در گرمایش از کف استفاده می‌شوند، باعث بهتر شدن عایق ساختمان از نظر صدا و همچنین حرارت می‌شوند.
  • به دلیل آنکه از نوعی لوله با سایز کوچک در سیستم گرمایش از کف به کار می‌رود، و همچنین حذف عبور لوله‌های تاسیساتی از روی یکدیگر که در سیستم گرمایشی خانه از نوع رادیاتور دیواری انجام می‌گیرد، و اغلب باعث بالا آمدن کف واحدها شده و ارتفاع اتاق را کم می‌کند، در این سیستم ضخامت این پوشش به مقدار زیادی کاهش یافته و این موضوع نه تنها باعث کم شدن وزن ساختمان و در نتیجه استقامت بیشتر آن می‌شود بلکه موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می گردد.
  • بر خلاف سیستم رادیاتور دیواری که حرارت ناشی از آن موجب خشک شدن هوای اتاق‌ها می‌شود و مجبور به استفاده از دستگاه‌های بخور یا کتری آب برای تامین رطوبت هوا هستیم در سیستم گرمایش از کف به هیچ عنوان فضای داخلی خانه خشک نمی‌شود.

 

قیمت گرمایش از کف

 

 

اجرای سیستم گرمایش از کف استاندارد خاصی دارد  و دارای ضمانت‌نامه پس از خرید است و همچنین موجب خشکی هوای خانه نمی‌شود، که در این موارد نسبت به شوفاژ و رادیاتور دیواری برتری دارد.


معایب گرمایش از کف در سیستم گرمایشی خانه

  • متراژ بالای مورد نیاز برای لوله کشی کف واحدها.
  • هزینه بالا برای اجرا در هنگام بازسازی خانه.
  • زمان پیش گرمایی در گرمایش از کف، ۳۶ ساعت است یعنی در استارت اولیه در ابتدای فصل سرما دما ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد بود و هر ۱۲ ساعت می‌توانیم دما را ۵ درجه افزایش دهیم که علت این زمان طولانی پیش گرمایش هم، جلوگیری از وارد شدن شوک یکباره به کف به دلیل افزایش ناگهانی دما است این در حالی است که این مدت زمان در سیستم رادیاتور دیواری ۱۰ ساعت و در سیستم‌های هوای گرم مانند فن‌کوئل کمتر از ۱ ساعت است.
  • گرمای بیش از حد و سوختن پا در صورت نقص در نصب این سیستم گرمایشی خانه.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مقایسه قیمت گرمایش از کف و قیمت رادیاتور دیواری در سیستم گرمایشی خانه

در بحث مقایسه قیمت رادیاتور دیواری و قیمت گرمایش از کف، می‌توان گفت که قیمت گرمایش از کف به نوع مواد اولیه و نوع برند این مواد بستگی دارد و علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه‌ای هم برای استفاده در هر متر مربع از لوازم، طراحی سیستم و اجرای آن هم در نظر گرفته می‌شود. در قیاس این دو سیستم گرمایشی خانه باید بدانید که در هر دو سیستم از لوله ۵ لایه استفاده می‌شود اما میزان متراژ لوله کشی گرمایش از کف بیشتر است زیرا باید تمامی زوایای خانه را پوشش بدهد اما در مقابل رادیاتور دیواری، میزان لوله کشی کمتری دارد که در عین حال هزینه خرید دستگاه رادیاتور هم روی هزینه‌ها به اضافه می‌شود. در حالت کلی قیمت رادیاتور دیواری به صرفه‌تر است.

در هر دو سیستم گرمایشی خانه منبع گرما یکی است و از آب گرم برای تولید گرما استفاده می‌شود ولی اتفاقاتی همچون نشتی آب، پوسیدگی لوله‌ها، ترکیدگی آن‌ها، کنده شدن از جا و خرابی قطعاتی همچون شیر و اتصالات دیگر رادیاتورها هر سال هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهند داشت که اگر قصد ساخت خانه را دارید بهتر است سیستم گرمایش از کف را برای سیستم گرمایشی خانه انتخاب کنید اما اگر درصدد تغییر سیستم گرمایشی خانه هستید باید بدانید که پیاده کردن این سیستم و بازسازی منزل بسیار هزینه بر خواهد بود.

به صورت کلی اینگونه می‌توان جمع بندی کرد که گرمایش از کف عموما گرمای مطلوب‌تری را داشته و در عین حال نهایتا هم هزینه‌ی کمتری دارد. همچنین به شدت در میزان انرژی مصرف شده هم صرفه جویی می‌شود و از طرفی از لحاظ زیبایی و دکوراسیون داخلی منزل نیز بهتر بوده و به شما این فرصت را می‌دهد که از تمامی فضای خانه  خود استفاده کنید. این سیستم به خصوص در مناطق سردتر کشور به صرفه تر بوده و گرمایش بیشتری را همراه دارد.

 

رادیاتور دیواری

 

 

در هر دو سیستم گرمایشی خانه منبع گرما یکی است و از آب گرم برای تولید گرما استفاده می‌شود ولی اتفاقاتی همچون نشتی آب، پوسیدگی لوله‌ها، ترکیدگی آن‌ها، کنده شدن از جا و خرابی قطعاتی همچون شیر و اتصالات دیگر رادیاتورها هر سال هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهند داشت.


جمع بندی

  • برای تامین سیستم گرمایشی خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که دو مورد از مهم‌ترین و پر طرفدارترین آنها سیستم گرمایی از کف و رادیاتور دیواری است.
  • در حالت کلی قیمت گرمایش از کف در مقایسه با قیمت رادیاتور دیورای هزینه‌ی بیشتری داشته، اما گرمای مناسب‌تری هم به همراه دارد و ذخیره‌ی انرژی در آن هم بهتر است. قیمت رادیاتور دیواری معمولا به صرفه‌تر است.
  • امروزه استفاده از سیستم گرمایش از کف در سیستم گرمایشی خانه به علت جمعیت رو به افزایش جهانی و همچنین کاهش منابع انرژی به مصرف بهینه آن کمک کرده و بهترین گزینه در حال حاضر است.
  • رادیاتور دیواری نوعی سیستم گرمایش مرکزی است که منبع تولید گرما در آن همانند بقیه سیستم‌های گرمایشی مرکزی در بخشی از ساختمان یا در زیر زمین واقع شده است.
  • سرعت سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن خانه کمی کند است و به زمان بیشتری نیاز دارد اما توزیع یکنواخت گرما از فواید مهم این سیستم گرمایشی خانه است.
  • بر خلاف رادیاتور دیواری که نوع گرمایش آن موجب خشک شدن هوای اتاق‌ها می‌شود و مجبور به استفاده از دستگاه‌های بخور یا کتری آب برای تامین رطوبت هوا هستیم در سیستم گرمایش از کف به هیچ عنوان فضای داخلی خانه خشک نمی‌شود.
  • زمان پیش گرمایش در گرمایش از کف 36 ساعت بوده و در رادیاتور دیواری 10 ساعت است و از این لحاظ رادیاتور دیواری سریعتر فضای خانه شما را گرم می‌کند. این مدت زمان برای سیستم‌های هوای گرم مانند فن کوئل کمتر از یک ساعت است.
  • در هر دو سیستم گرمایشی خانه منبع گرما یکی است و از آب گرم برای تولید گرما استفاده می‌شود ولی اتفاقاتی همچون نشتی آب ، پوسیدگی لوله‌ها ، ترکیدگی آنها ، کنده شدن از جا و … هر ساله هزینه‌هایی را برای شما به همراه خواهد داشت.
  • به صورت کلی، علاوه بر بحث قیمت رادیاتو و قیمت گرمایش از کف، سیستم گرمایش از کف عموما گرمای مطلوب‌تری را داشته و در عین حال مصرف آنها هم نهایتا هم هزینه‌ی کمتری دارد. همچنین با این سیستم گرمایشی خانه به شدت در میزان انرژی مصرف شده هم صرفه جویی می‌شود.

 

مطالب مرتبط

گرمایش از کف چیست؟

  چند سالی است که گرم کردن خانه از طریق کف طرفداران زیادی پیدا کرده است. مزایای زیاد گرمایش از کف باعث شده خیلی از افراد و صاحبخانه‌ها ترجیح دهند […]

در کدام بخش خانه هدر رفت و اتلاف انرژی بیشتر است؟

  با رونق صنعت و رشد اقتصادی و در نهایت افزایش مصرف انرژی و متاسفانه ارزان بودن آن در برخی نقاط جهان، نوع مصرف انرژی در برخی کشورها با مشکلاتی […]

راهنمای خرید انواع رادیاتورها

  تجربه نسل قدیم از شروع فصل سرما یه چیز بود: آوردن علائدین از زیرزمین به داخل و نفت ریختن و روشن کردن آن برای گرما بخشیدن به خانه. بعدها […]

برای جلوگیری از اتلاف گرما و انرژی گرمایی خانه چه کنیم؟

  با فرا رسیدن فصل سرما، حفظ انرژی گرمایی و در تعادل نگه داشتن درجه حرارت خانه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که با […]

یک نظر در مورد “رادیاتور دیواری یا گرمایش از کف کدام سیستم گرمایشی خانه بهتر است؟

  1. گرمایش از کف در واقع نوع پیشرفته رادیاتور است که در دو نوع گرمایش از کف با آب گرم و گرمایش از کف برقی وجود دارد که در نوع نخست لوله‌هایی پنج لایه در کف ساخت نصب می‌شوند که آب گرمی را که توسط بویلر تولید می‌شود  از طریق پمپ‌های سیرکولاتور در لوله‌ها به جریان می‌اندازند و از این طریق گرمای آب وارد لوله‌ها شده و به کف خانه منتقل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *