آپارتمان‌نشینی

چگونگی نگهداری سگ در خانه به همراه راه و روش‌ها

نگهداری سگ در خانه

 

نگهداری از سگ یک مسولیت بزرگ است، آگاهی از نحوه نگهداری سگ در خانه و درک معنی حرکات سگ برای کسی که آن را به سرپرستی می‌گیرد ضروری است. نگهداری سگ در آپارتمان با توجه به کوچکی فضا و نزدیکی واحدها به هم ملاحظات بیشتری می‌طلبد. در این مقاله از کیلید با نحوه نگهداری سگ در خانه به همراه راه و روش‌های آن آشنا خواهیم شد.

سگ‌ها حیواناتی دوست‌ داشتنی هستند، خیلی از افراد تمایل دارند یک سگ باهوش و زیبا در کنار خود داشته باشند. سگ‌ها احساساتی قوی دارند واگر به مدت چند ساعت در خانه تنها بمانند افسرده می‌شوند. واقعیت این است که نگهداری از سگ کار ساده‌ای نیست. نگهداری از سگ صرفا غذا دادن به سگ نیست! نگهداری از سگ یک مسولیت روزانه است که باید آن را با مهربانی انجام دهید.

 نگهداری از سگ در آپارتمان با معضلات بیشتری همراه است. اگرهنگام خرید سگ به تناسب نژاد سگ با سبک زندگی خود توجه داشته باشید با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. اما برای نگهداری سگ در آپارتمان باید چه شرایطی را فراهم کرد؟ چگونه می‌توان معنی حرکات سگ را تفسیر کرد؟ نحوه نگهداری سگ در خانه چگونه است؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این پرسش‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه نگهداری سگ در خانه

برای نگهداری سگ در خانه علاوه برآماده‌ سازی فضای خانه، باید درباره نحوه نگهداری سگ در خانه اطلاعاتی داشته باشید. فراهم کردن شرایط مناسبی برای سلامتی، بهداشت، بازی و تغذیه از اصول اولیه نگهداری حیوانات خانگی است.همواره به یاد داشته باشید شما حافظ حیوان خانگی خود هستید نه مالک آن! برای نگهداری سگ در خانه به روش اصولی نکات زیر را رعایت کنید:

مناسب سازی فضای خانه: قبل از ورود سگ به خانه  فضای خانه را ایمن کنید، کابینت‌های پایین آشپزخانه و دستشویی را قفل کودک بزنید. مواد شوینده و داروها را دور از دسترس قرار دهید. سیم‌های برق نباید به صورت پراکنده روی زمین باشند، گاز گرفتن آنها می‌تواند برای سگ خطرناک باشد. گل‌ها و گیاهان خانگی خود را دور از دسترس سگ خانگی خود قرار دهید. ممکن است این گیاهان سمی باشند و سگ شما  با گاز زدن آنها مسموم شود.

آموزش و تربیت: برای سگ خود قوانین و مقررات وضع کنید. اگر دوست ندارید سگ شما روی مبل یا تخت‌ خواب شما برود باید در این رابطه آموزش ببیند. می‌توانید برای آموزش فرمان به سگ از مربی متخصص کمک بگیرید. اطمینان حاصل کنید سگ شما درباره اینکه در زمان پیاد‌ه‌روی ادرار و مدفوع کند آموزش دیده است. برای اجتماعی شدن سگ‌ها و کاهش هزینه آموزش‌ها  کلاس‌های گروهی هم مناسب است. فراموش نکنید برای آموزش سگ خود به صورت روزانه وقت بگذارید.

روال ثابت روزانه: در یک ساعت مشخص از صبح و یک ساعت مشخص در عصر به سگ خانگی خود غذا بدهید. سگ‌ها معمولا 20 تا 30 دقیقه بعد از خوردن غذا به دستشویی احتیاج پیدا می‌کنند. یک برنامه زمانی ثابت روزانه برای ‍‍‍‍پیاده‌روی با او در نظر بگیرید، این کار برای حفظ سلامتی سگ‌ها ضروریست. اگر پیاده روی روزانه کمی دیر شود حتی سگ‌های آموزش دیده هم در خانه ادرار می‌کنند و این نگهداری از سگ را برای شما سخت می‌کند.

 

نگهداری سگ در خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید

 

تغذیه و وسایل بازی: کیفیت مواد غذایی که برای سگ خانگی خود در نظر می‌گیرید اهمیت زیادی دارد. غذای سگ‌ها باید متناسب با سن و نژاد آنها باشد. خوردن بعضی از خوراکی‌ها برای سگ‌ها ممنوع است دقت کنید سیر، پیاز، کشمش، انگور، شکلات، آووکادو، مخصوصا شیرین کننده زایلیتول را به آنها ندهید. شخصیت سگ‌ها با هم متفاوت است، اسباب بازی‌های مختلف را امتحان کنید تا اسباب بازی مورد علاقه‌اش را پیدا کنید. سگ‌ها عاشق اسباب بازی‌هایی هستند که میتوانند آنها رابجوند.

جای خواب مناسب و اختصاصی: سگ‌ها دوست دارند یک فضای مشخص برای خودشان داشته باشند، مکانی که در آن  احساس امنیت کنند. حتما برای استراحت سگ خانگی خود یک جای خواب نرم و راحت تهیه کنید. همچنین می‌توانید باکس یا پارک سگ تهیه کنید و به سگ خانگی خود آموزش دهید تا در پارک خود بماند.

سلامتی وبهداشت: برای نگهداری سگ در خانه باید به سلامتی‌اش اهمیت زیادی بدهید، برنامه چکاپ منظم ماهانه با دامپزشک داشته باشید واکسیناسیون را طبق نظر دامپزشک انجام دهید . سگ‌ها از حیواناتی هستند که زیاد به بیماری‌های انگلی مبتلا می‌شوند. داروهای زیادی برای درمان انگل‌ها لازم است اما پیشگیری و نحوه نگهداری سگ در خانه اهمیت بیشتری دارد. مراقبت‌هایی مانند برس کشیدن موهای سگ و نظافت ناخن‌ها و بدن می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها موثر باشد.

سلامتی دندان‌های سگ اهمیت زیادی دارد، سگ‌ها با دندان‌های خراب به سختی می‌توانند به زندگی ادامه دهند. یک مسواک مخصوص تهیه کنید و دندان‌های سگ را بعد از صرف غذا تمییز کنید. سگ‌ها همچنین نیاز به برنامه استحمام منظم دارند. درباره برنامه استحمام سگ خانگی خود و شوینده مناسب با دامپزشک مشورت کنید. بهتر است سگ‌ها را در بیرون از خانه استحمام کنید.

 

نگهداری سگ در خانه

 

اضطراب جدایی

اگر سگ خانگی خود را در خانه تنها بگذارید و به سرکار بروید، دچار اضطراب جدایی می‌شود. نگهداری سگ در آپارتمان  این مشکل را تشدید می‌کند. از نشانه‌های این اضطراب پارس کردن و زوزه کشیدن است که ممکن است موجب آزار و شکایت همسایه‌ها شود. می‌توانید با اسباب بازی و خوراکی مورد علاقه اش حدود 15 تا 30 دقیقه سر او را گرم کنید. از مربی برای آموزش تنها ماندن در خانه کمک بگیرید اما در نظر داشته باشید که حتی سگ‌های آموزش دیده هم نمی‌توانند چندین ساعت در خانه تنها بمانند.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

طبق قوانین کشور ما نگهداری سگ در آپارتمان عمل مجرمانه‌ای نیست اما اگر صدای پارس سگ موجب سلب آسایش همسایه‌ها شود و یا حضور سگ تهدیدی علیه بهداشت محسوب شود، همسایه‌ها می‌توانند تحت عنوان مزاحمت از صاحب سگ شکایت کنند. با این شکایت در مرحله اول ده روز برای رفع مزاحمت، فرصت داده می‌شود و در مرحله بعد جزای نقدی و سایر اقدامات انجام می‌شود.

 

نگهداری سگ در خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معنی حرکات سگ

کارهایی که سگ شما انجام می‌دهد بیانگر نکات زیادی است، باید معنی حرکات سگ را بشناسید تا رفتارهایش را به درستی تفسیر کنید و بتوانید به او کمک کنید. گاهی درک درست معنی حرکات سگ به نجات جان سگ می‌انجاند. برای درک برخی حرکات نامتعارف سگ باید به دامپزشک رفتارشناس و مربی متخصص مراجعه کنید.در این قسمت به چند رفتار مهم سگ‌ها و تفسیر آن اشاره می‌کنیم.

 دور خود چرخیدن: سگ‌هایی که زیاد به دور خود می‌چرخند معمولا از یک بیماری رنج می‌برند. بیماری‌هایی مثل عفونت گوش، سندروم وستیبولار، تومور مغزی، مسمومیت. تنها کسی که می‎تواند تشخیص دقیقی در این زمینه بدهد دامپزشک است.

 کندن زمین: سگ‌ها به طور طبیعی عادت به کندن زمین دارند تا چیزی را قایم کنند یا جای خنک تری برای دراز کشیدن فراهم کنند. اما اگر سگ شما در خانه هم مشغول کندن کاناپه و تشک است و به وسایل خانه آسیب میزند باید از یک مربی کمک بگیرید تا این رفتار را ترک کند.

فشار دادن سر: وقتی سگ‌ها سر خود را به زمین یا دیوار فشار می‌دهند، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. معنی حرکات سگ در این موارد می‌تواند مسمومیت جدی و یا بیماری‌های مغزی باشد.

تنفس سریع: تنفس سریع سگ‌ها معمولا برای تعدیل دمای بدن است، چون سگ‌ها بیشتر گرمای بدن خود را از طریق دهان رفع می‌کنند. سعی کنید مراقبت کنید هنگام فعالیت فیزیکی آب کافی نوشیده باشد. دقت داشته باشید گاهی از اوقات علت تنفس سریع سگ‌ها درد است، پس در این موارد حتما به دامپزشک مراجعه کنید و علت درد را پیگیری کنید.

نشستن سگ بر روی پنجه یا میان پاهای شما: تفسیر اشتباه معنی حرکات سگ می‌تواند مشکل اصلی را پنهان کند. اکثر افراد این حرکت را به اشتباه به حس مالکیت سگها تفسیر می‌کنند، در حالیکه این حرکت نشان‌دهنده استرس و عصبانیت است. در واقع سگ خانگی شما سعی دارد با چسبیدن به شما احساس امنیت بیشتری کند. دراین موارد دامپزشک رفتارشناس بیش از مربی می‌تواند به شما کمک کند.

 

معنی حرکات سگ

 

خمیازه کشیدن: شاید فکر کنید سگ خانگی شما خسته است و احتیاج به یک چرت دارد اما در تفسیر معنی حرکات سگ، خمیازه کشیدن به معنای استرس یا ترس است. مخصوصا وقتی در مواجهه با یک فرد جدید، به صورت پشت سر هم اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید در آشنا کردن سگ خانگی خود با افراد جدید عجله نکنید.

ادرار کردن: اگر شما یک سگ خانگی تربیت شده دارید اما به ناگهان وسط خانه ادرار می‌کند این تغییر ناگهانی در تفسیر معنی حرکات سگ می‌تواند نشان‌دهنده عفونت مثانه و مجاری ادرای باشند، هرچند در سگ‌های مسن نشانه زوال عقل هم  می‌تواند باشد.

کشیدن خود بر زمین: اگر سگ خانگی شما مدام نشیمنگاه خود را روی زمین می‌کشد به احتمال زیاد مشکلی در ناحیه مقعد دارد یا ممکن است نیاز به تخلیه مدفوع داشته باشد. آلرژی، خارش و انگل نیزمی‌تواند دلیل این رفتار سگ باشد.

خوردن مدفوع:این حرکت در میان سگها عادی محسوب می‌شود، هرچند بسیار ناخوشایند است. این رفتار تنها زمانی در تفسیر معنی حرکات سگ اهمیت می‌یابد که علت آن سوءتغذیه باشد. در صورتیکه که سگ شما با کاهش وزن هم مواجه شده است حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

نفس بد بو: نفس سگ‌ها معمولا بوی ناخوشایندی دارد، اما اگر بوی ناخوشایند آن تغییر قابل توجهی کرده است به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن بیماری‌های دهان یا بیماری‌های کلیه، کبد یا روده باشد.

 

معنی حرکات سگ

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

  • نگهداری از سگ یک مسولیت بزرگ است، آگاهی از نحوه نگهداری سگ در خانه و درک معنی حرکات سگ برای کسی که آن را به سرپرستی می‌گیرد ضروری است.
  • برای سگ خود قوانین و مقررات وضع کنید.اگر دوست ندارید سگ شما روی مبل یا تخت خواب شما برود باید در این رابطه آموزش ببیند. می‌توانید برای آموزش فرمان به سگ از مربی متخصص کمک بگیرید.
  • کیفیت مواد غذایی که برای سگ خانگی خود در نظر می‌گیرید اهمیت زیادی دارد. غذای سگ‌ها باید متناسب با سن و نژاد آنها باشد.
  • طبق قوانین کشور ما نگهداری سگ در آپارتمان عمل مجرمانه‌ای نیست اما اگر صدای پارس سگ موجب سلب آسایش همسایه‌ها شود و یا حضور سگ تهدیدی علیه بهداشت محسوب شود، همسایه‌ها می‌توانند تحت عنوان مزاحمت از صاحب سگ شکایت کنند.
  • اگر معنی حرکات سگ را بشناسید می‌توانید رفتارهای سگ را به درستی تفسیر کنید . گاهی برای درک معنی حرکات سگ باید به دامپزشک رفتارشناس و مربی متخصص مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط

5 نظر در مورد : “چگونگی نگهداری سگ در خانه به همراه راه و روش‌ها

  1. سلام
    از مهمترین اولویت های بنده خاصه متعاقب زندگی زناشوئی ام با همسران و معشوقه های مه روی نوجوان آتی ام نگه داری سگ ها و حتی گربه های خانگی ام تا ابد می باشد که بی اندازه برای من اهمیت دارند.و حتی همسران و معشوقه ها و فرزندان و دوستان آتی ام مکلفند در مناسبت های میمون و فرخنده مختلف حیوانات بسیار دوست داشتنی مزبور خاصه سگ های خانگی را به من اهدا کنند.که حتما برخی از اتاق های خانه ام به آنها تخصیص داده خواهد شد.ممنون
    من عاشق حیوانات خانگی خاصه سگ های خانگی اعم از پودل و بولداگ و آکیتا و…هستم و بشدت از همسران و فرزندان آتی ام انتظار دارم که با من در این حوزه تقارب حداکثری داشته باشند و در مناسبت های مختلف بهم اینا را هدیه بدند و تا ابد باید با هام باشند چه در ایران چه در خارج چه در داخل هواپیما و…!حتی در حجله عروس!الان هم که در آستانه ازدواج با همسر اول بسیار مه روی نوجوان و…ام و یا مهاجرت برون مرزی می باشم حتما و حتما قبل از ازدواج خانم بنده باید اینا را برام بخره تا عشقش رو به من ثابت کنه.والا تا ابد طلاق عاطفی بین من و او و…وجود خواهد داشت و اصلا من با کسانی که مثل من عاشق سگ های خانگی نیستند ازدواج نمی کنم.خیلی این سگ ها و بعد گربه های خانگی و…رو دوست دارم.و حتما تهیه شون می کنم.
    متشکرم

  2. یکی از مشکلات نگهداری از سگ در منزل احتمال آلوده شدن آن به حشرات خونخوار است برای این مشکل من استفاده از دستگاه حشره کش برقی تارپادام را که به این منظور ساخته ساخته است را پیشنهاد می کنم.
    اگر دوستان اجازه بدن این لینک رو برای آگاهی بیشتر از عملکرد دستگاه براتون میذارم
    موفق باشید.
    https://b2n.ir/x55600

    1. از نظر شما اگه نجس هستش چرا اومدین داخل این سایت و اینکه مگه خدا نگفته فوضولی تو کار بقیه نکنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *