آپارتمان‌نشینی

انواع کاکتوس برای نگهداری در آپارتمان

انواع کاکتوس

 

در زندگی آپارتمانی امروزی گل و گیاه جایگاه خود را باز کرده است. گل آپارتمانی در سال‌های قبل وارد خانه‌های مردم شد اما کاکتوس خانگی به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. زیبایی و راحتی در نگهداری از انواع کاکتوس از مهمترین دلایل استقبال خوب مردم از آن شده است. با توجه به محبوبیت کاکتوس آپارتمانی میان مردم، بهتر است با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید.

انواع کاکتوس در زیر مجموعه Cactaceae قرار می‌گیرد و هزاران گونه از کاکتوس در سرتاسر جهان وجود دارد. دو گونه از این هزارگونه برای نگهداری و رشد در خانه مناسب است. این دو گونه کاکتوس آپارتمانی بسیار معروف و نام‌آشنا درون خانه با کمترین زمان مراقبت و رسیدگی به خوبی رشد می‌کنند.

کاکتوس‌های کویری یکی از قدیمی‌ترین نوع کاکتوس‌های خانگی هستند که رشد مناسب و خوبی دارند و برای نگهداری از آن‌ها زیاد به زحمت نخواهید افتاد. کاکتوس جنگلی در محیط‌های جنگلی رشد بهتری دارند. این گونه از کاکتوس‌ها در هوای معتدل و نیمه گرمسیری تا گرمسیری رشد می‌کنند.

از معروف‌ترین کاکتوس‌های جنگلی می‌توان به کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus) اشاره کرد که در جهان متقاضی بی‌شماری دارد. هر دو کاکتوس‌های کویری و کاکتوس‌های جنگلی شکوفایی مناسب و زیبایی دارند، اما طریقه نگهداری و مراقبت از آن‌ها متفاوت است.

در متن زیر توضیحاتی در مورد کاکتوس‌ها و چگونگی مراقبت از آن و همچنین انواع کاکتوس آپارتمانی گفته شده است. از مهمترین عناوین بررسی شده در متن زیر عبارت است از:

  • نگاهی گذرا به خانوادده انواع کاکتوس
  • چگونه انواع کاکتوس را می‌توان در خانه پرورش داد
  •  نور موضوعی مهم برای گل و گیاه و کاکتوس خانگی
  • خاک موضوعی پیچیده برای گل و گیاه و کاکتوس خانگی
  • توجه به آب‌دهی گل و گیاه و کاکتوس آپارتمانی را جدی بگیرید
  • دما و رطوبت دو نکته اساسی برای گل آپارتمانی و انواع کاکتوس
  • آفت بلای جان گل آپارتمانی و انواع کاکتوس

 

انواع کاکتوس

 

نگاهی گذرا به خانوادده انواع کاکتوس

 

نام اصلی در علم گیاه شناسی Cactaceae
نام‌های دیگر کاکتوس، کاکتوس جنگلی، کاکتوس کویری
نوع گل و گیاه گیاهان گوشتی (در مواردی استثنا وجود دارد)
اندازه طبیعی انواع کاکتوس بالغ با توجه به گونه آن متفاوت است
قرار گرفتن در معرض نور خورشید میزان نور خورشید به گونه کاکتوس بستگی دارد
نوع خاک مناسب برای نگهداری از کاکتوس خاک شنی با تراکم مناسب به جهت آب‌دهی و نفوذ آب در خاک
PH مناسب خاک کاکتوس 5.5 الی 7
زمان رشد کاکتوس با توجه به گونه آن متفاوت است
رنگ گل کاکتوس با توجه به گونه آن متفاوت است
درجه سختی 9 الی 11
خاستگاه انواع کاکتوس صحرا و جنگل‌های سرتاسر جهان

 

انواع کاکتوس

 

چگونه انواع کاکتوس را می‌توان در خانه پرورش داد

کاکتوس‌های صحرایی گونه‌ای خاص، زیبا هستند. همچنین در برخی از گونه‌های آن شکوفه‌های زیبایی در می‌آورند. پرورش و نگهداری از کاکتوس صحرایی یا بیابانی زیاد سخت نیست. البته در میان این همه گل آپارتمانی نگهداری از کاکتوس سخت محسوب می‌شود. موفق بودن در نگهداری از کاکتوس خانگی بستگی مستقیمی به رعایت چند نکته ساده و البته کاربردی دارد.

تعداد بسیار مختلفی از کاکتوس‌های صحرایی برای نگهداری درون خانه برای خرید وجود دارند. برای بیشتر آن‌ها مراحل مراقبت و نگهداری یکسان است. بعضی از گونه‌های کاکتوس آپارتمانی بعد از سه الی چهار سال شکوفه می‌دهند. اما امکان دارد در بعضی از گونه‌های کاکتوس خانگی مدت زمان بیشتری گل دادن آن‌ها به طول بیانجامد و یا هیچ وقت گل ندهند.

کاکتوس‌های جنگلی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سرتاسر جهان رشد می‌کنند. آن‌ها به طور معمول روی تنه درختان رشد می‌کنند. یکی از معروفترین گونه‌های کاکتوس جنگلی نوع کریسمس آن است که خاستگاه اصلی این کاکتوس کشور برزیل است.

امروزه کاکتوس کریسمس با شکوفه‌های قرمز، صورتی، بنفس و حتی رنگ زرد برای نگهداری وجود دارند. این نوع کاکتوس برای آویزان کردن بسیار مناسب است. برای شکوفه دادن کاکتوس کریسمس باید برنامه ریزی دقیقی داشت. قبل از اینکه بخواهید این گل آپارتمانی را بکارید، کمی آن را هرس کنید و آب‌دهی و کوددهی را کمتر کنید.

کاکتوس آپارتمانی را در هوای خنک نگه دارید. پیشنهاد شده دمای خنک بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد باشد. بعد از یک تا دو ماه این گل و گیاه آپارتمانی را به مکانی گرم‌تر منتقل کنید و آب‌دهی مرتب آن را آغاز کنید. غنچه‌ها کم کم شروع به رشد می‌کنند. ضروری است در طول فصل تابستان گیاه به خارج از خانه منتقل شود تا در زیر نور آفتاب قرار بگیرد.

 

انواع کاکتوس

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 نور موضوعی مهم برای گل و گیاه و کاکتوس خانگی

نور مستقیم و قوی برای سلامت کاکتوس‌های بیابانی یا صحرایی ضروری است. مخصوصا در طول فصل زمستان. بعضی از گونه‌ها امکان دارد در زیر نور مستقیم آفتاب بسوزند، پس مراقب این موضوع باشید.

کاکتوس‌های جنگلی نیاز آنچنانی به نور مستقیم آفتاب ندارند ولی باید در معرض آفتاب باشند. آن‌ها را در طول فصل تابستان به خارج از خانه منتقل کنید.

 

انواع کاکتوس

 

خاک موضوعی پیچیده برای گل و گیاه و کاکتوس خانگی

کاکتوس صحرایی را بهتر است در خاکی با هوادهی و نفوذ مناسب بکارید. مخلوطی از خاک مناسب برای کاکتوس‌های صحرایی جهت خریداری وجود دارد. اگر همچین موضوعی میسر نبود از خاک و کودی استفاده کنید که ویژگی گفته شده در بالا را داشته باشد. از نکاتی که باید در خاک گل و گیاه و همچنین انواع کاکتوس مورد توجه قرار بگیرد، نوع خاک و تراکم آن است.

کاکتوس‌ها، گیاهانی با رشد کم هستند و به ندرت احتیاج به جابجایی گلدان آن‌ها پیش می‌آید. همچنین در نظر داشته باشید خیلی از گونه‌های کاکتوس زمانی که توجه بیشتری به خاک و گلدان آن‌ها شود شکوفایی و گلدهی بهتری دارند.

برای کاکتوس‌های جنگلی از خاک معمولی استفاده کنید. در ابتدای فصل رشد و شکوفایی کاکتوس گلدان آن را تعویض نمایید.

 

گل و گیاه

 

توجه به آب‌دهی گل و گیاه و همچنین کاکتوس آپارتمانی را جدی بگیرید

در طول فصل بهار و تابستان، هنگامی که کاکتوس صحرایی یا بیابانی شما در حال رشد و شکوفایی است،  هر زمانی که احساس کردید خاک آن خشک شده است، به مقدار مناسب به کاکتوس بیابانی آب دهید. در هنگام آب‌دهی مطمئن شوید که آب به طور مناسب و یکنواخت به کاکتوس برسد و از آب سیراب شود. باید توجه کرد که اگر آب‌دهی از حد مجاز بیشتر شود باعث صدمه و آسیب به کاکتوس می‌شود.

در طول فصل زمستان بیشتر گونه‌های انواع کاکتوس احتیاجی به آب‌دهی ندارند. فقط زمانی که گیاه شروع به تغییر و خشک شدن کرد، کمی به آن آب دهید. یکی از بزرگترین و همچنین رایج‌ترین مشکلاتی که برای کاکتوس‌های صحرایی در فصل زمستان رخ می‌دهد، آبیاری بیش از حد به آن‌ها است. این عمل باعث پوسیدگی ریشه و یا قسمت های بالایی در حال رشد کاکتوس خانگی می‌شود. اگر پوسیدگی پیشرفته باشد چاره‌ای جز هرس کردن نیست. در مواقعی باید قید گلدان و کاکتوس خود را بزنید.

آب‌دهی به کاکتوس جنگلی همانند دیگر گل و گیاه‌های آپارتمانی در طول فصل تابستان است. در زمان خواب زمستانی کاکتوس جنگلی، هنگامی که خاک خشک شد به آن آب دهید. برخلاف کاکتوس صحرایی نیازی به آب دادن زیاد به کاکتوس جنگلی در زمان استراحت نیست. همانند کاکتوس بیابانی اگر آب‌دهی به کاکتوس جنگلی مناسب نباشد نتیجه‌ای به جز خشک شدن ریشه‌ها نخواهد داشت. هنگامی که ریشه‌های کاکتوس به صورت پیشرفته خشک شود، راهی به جز تعویض آن با کاکتوس جدید نیست.

 

گل و گیاه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

دما و رطوبت دو نکته اساسی برای گل آپارتمانی و انواع کاکتوس

در فصل رشد (تابستان) کاکتوس‌های بیابانی، به فضایی خشک و گرمای مناسب احتیاج دارند. دمایی بین 22 تا 30 درجه سانتی گراد. در طول زمستان این گل و گیاه آپارتمانی به دمای خنک‌تری احتیاج دارد. چیزی نزدیک به 13 درجه سانتی گراد و بالاتر از این دما. با توجه به عادت کویری این نوع کاکتوس بیشتر گونه‌های کاکتوس در شب احیتاج به هوای خنک دارند. البته کاکتوس‌های صحرایی باید در مقابل سرمای بسیار زیاد محافظت شوند.

کاکتوس جنگلی کمتر به دمای محیط اطراف خود حساس است ولی با این وجود میانگینی نیز برای این نوع کاکتوس وجود دارد. در فصل تابستان و زمانی که رشد این گیاه بیشتر است دما بهتر است بین 13 تا 22 درجه سانتی گراد باشد. در فصل استراحت کاکتوس‌های جنگلی بهتر است حدود 10 درجه و آن حوالی باشد.

 

گل و گیاه

 

کود دیگر نکته اساسی برای گل آپارتمانی و انواع کاکتوس

برای کاکتوس بیابانی از کود مخصوص کاکتوس در فصل تابستان و رشد گیاه استفاده کنید. حتی بعضی از گونه‌ها امکان دارد با این نوع کود سازگار نباشند و نیاز به توجه بیشتری داشته باشند.

برای کاکتوس‌های جنگلی کوددهی بهتر است در فصل رشد با کودهای مناسب و استاندارد انجام شود. اما میزان کود باید به اندازه و بیش از حد نباشد. در طول فصل استراحت و زمستان کوددهی را کاهش دهید.

آفت بلای جان گل آپارتمانی و انواع کاکتوس

تمامی کاکتوس‌ها امکان دارد مبتلا به آفت از قبیل شپشک آردی (mealybugs)، شپشک (scales)، پشه‌های قارچ سیاه بال (fungus gnats) و کنه تار عنکبوتی (spider mites) شوند. در بیشتر موارد می‌توان این آفت را با یک پارچه کتان و آب از روی گل و گیاه و گل آپارتمانی برداشت.

 

گل و گیاه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • انواع کاکتوس در زیر مجموعه Cactaceae قرار می‌گیرد و هزاران گونه از کاکتوس در سرتاسر جهان وجود دارد. دو گونه از این هزارگونه برای نگهداری و رشد در خانه مناسب است. 
  • کاکتوس‌های کویری یکی از قدیمی‌ترین نوع کاکتوس‌های خانگی هستند که رشد مناسب و خوبی دارند و برای نگهداری از آن‌ها زیاد به زحمت نخواهید افتاد.
  • کاکتوس جنگلی در محیط‌های جنگلی رشد بهتری دارند. این گونه از کاکتوس‌ها در هوای معتدل و نیمه گرمسیری تا گرمسیری رشد می‌کنند.
  • از معروف‌ترین کاکتوس‌های جنگلی می‌توان به کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus) اشاره کرد که در جهان متقاضی بی‌شماری دارد.
  • کاکتوس‌های جنگلی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سرتاسر جهان رشد می‌کنند. آن‌ها به طور معمول روی تنه درختان رشد می‌کنند. یکی از معروفترین گونه‌های کاکتوس جنگلی نوع کریسمس آن است که خاستگاه اصلی این کاکتوس کشور برزیل است.
  • برای شکوفه دادن کاکتوس کریسمس باید برنامه ریزی دقیقی داشت. قبل از اینکه بخواهید این گل آپارتمانی را بکارید، کمی آن را هرس کنید و آب‌دهی و کوددهی را کمتر کنید.
  • نور مستقیم و قوی برای سلامت کاکتوس‌های بیابانی یا صحرایی ضروری است. مخصوصا در طول فصل زمستان. کاکتوس‌های جنگلی نیاز آنچنانی به نور مستقیم آفتاب ندارند ولی باید در معرض آفتاب باشند.
  • کاکتوس صحرایی را بهتر است در خاکی با هوادهی و نفوذ مناسب بکارید. مخلوطی از خاک مناسب برای کاکتوس‌های صحرایی جهت خریداری وجود دارد.  برای کاکتوس‌های جنگلی از خاک معمولی استفاده کنید. در ابتدای فصل رشد و شکوفایی کاکتوس گلدان آن را تعویض نمایید.
  • در طول فصل بهار و تابستان، هنگامی که کاکتوس صحرایی یا بیابانی شما در حال رشد و شکوفایی است،  هر زمانی که احساس کردید خاک آن خشک شده است، به مقدار مناسب به کاکتوس بیابانی آب دهید. آب‌دهی به کاکتوس جنگلی همانند دیگر گل و گیاه‌های آپارتمانی در طول فصل تابستان است.
  • در فصل رشد (تابستان) کاکتوس‌های بیابانی، به فضایی خشک و گرمای مناسب احتیاج دارند. دمایی بین 22 تا 30 درجه سانتی گراد. کاکتوس جنگلی کمتر به دمای محیط اطراف خود حساس است ولی با این وجود میانگینی نیز برای این نوع کاکتوس وجود دارد. در فصل تابستان و زمانی که رشد این گیاه بیشتر است دما بهتر است بین 13 تا 22 درجه سانتی گراد باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *