ساخت، نگهداری و بازسازی

با نرم افزارهای ساختمان سازی تا چه حد آشنا هستید؟

نرم افزارهای ساختمان سازی

 

در دنیای مدرنی که ما امروزه در آن قرار داریم، طراحی ساختمان و فضای بیرون و داخل آن برای بسیاری از افراد از اهمیت زیادی برخوردار است و برای این منظور گاه از استخدام یک طراح کمک گرفته می‌شود و یا با استفاده از برنامه و نرم افزارهای معماری و عمران و سه بعدی و مقاومت ساختمان و ساختمان سازی این کار انجام می‌شود که در این صورت در هزینه‌های ساختمان سازی صرفه جویی بسیاری به عمل می‌آید.

صنعت ساختمان یکی از پیچیده‌ترین خدماتی است که در دنیای امروز ارائه می‌شود و با وجود رشد و پیشرفت تکنولوژی در این زمینه نرم افزارهای ساختمان سازی بسیاری وارد این عرصه شده‌اند که کار را برای مهندسان و طراحان مختلف بسیار آسان کرده‌اند.

در دهه‌های پیش که رایانه و نرم افزار در مراحل اولیه خود به سر می‌بردند، برنامه ریزی برای ساختمان سازی و به دنبال آن ساختن یک سازه، با سرعت کندی انجام می‌گرفت. اما امرزوه انقلابی که در عرصه فناوری به وجود آمده، نه تنها مهندسان و کاربران را از کیفیت و استحکام ساختمان‌ها مطمئن ساخته، بلکه دقت را در زمینه تحلیل و طراحی بالاتر برده و به آن سرعت بسیاری بخشیده است.

این روزها نرم افزارهای ساختمان سازی بسیاری در زمینه طراحی، تجزیه و تحلیل و همچنین ساخت پروژه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که در میان آنها آن دسته از برنامه‌هایی که به تجزیه و تحلیل سه بعدی در میان طراحان سازه می‌پردازند، پرطرفدارتر هستند.

نرم افزارهای ساختمان سازی همچنین کمک می‌کنند تا میزان بهره وری در صنعت ساختمان سازی بیشتر شود و از هدر رفت زمان و انرژی اضافی در زمینه تجزیه و تحلیل هر قسمتی از پروژه نیز جلوگیری می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی نرم افزارهای ساختمان سازی  پر کاربرد، در حوزه عمران و معماری بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

نرم افزار AutoCad Civil 3D

این نرم افزار یکی از نرم افزارهای عمران است که کاربرد بسیاری در انجام پروژه‌های کوچک مانند طراحی یک ساختمان تا پروژه‌های بزرگی همچون ساخت یک فرودگاه بین المللی دارد. کاربرد نرم افزار AutoCad Civil 3D که یکی از از نرم افزارهای عمران است، مدل سازی اطلاعات ساختمان و نقشه برداری است. این برنامه کمک می‌کند تا سرعت و کیفیت کار مهندسین عمران افزایش پیدا کند.

از این برنامه سه بعدی سازی، در تمامی کشورهای پیشرفته برای طراحی و تدوین پروژه‌های عمرانی و مدل سازی اطلاعات استفاده می‌شود. از این برنامه تقریبا در کلیه کارهای طراحی سازه می‌توان استفاده کرد.

 

نرم افزارهای ساختمان سازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ایتبس (ETABS)

این برنامه یکی از نرم افزارهای عمران، برای طراخی و آنالیز ساختمان‌ها است و ترکیب 40 سال تحقیق و توسعه مداوم است که قدرت تحلیلی و غیر خطی سریعی داشته و می‌تواند یک طراحی پیشرفته و جامعی را برای انواع گسترده‌ای از متریال‌ها با استفاده از نمایش گرافیکی انجام دهد.

در این برنامه، وجود نقشه‌های شماتیک به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی، المان‌های ساختمانی را رمزگشایی کرده و نتایج تجزیه و تحلیل‌ها را درک کنند. این برنامه یکی از نرم افزارهای عمران است که تمامی سبک‌ها و تکنیک‌های طراحی سازه‌های بتنی و سازه‌های فولادی، طراحی لرزه‌ای، نیروی باد و موارد دیگر را پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار SketchUp Pro

این برنامه سه بعدی سازی نیز یکی از نرم افزارهای ساختمان سازی است که قابلیت‌های بسیاری در طراحی یکی ساختمان دارد. SketchUp Pro دارای مدل سازی سه بعدی پیشرفته و بازار آنلاین است که همه چیز را در ارتباط  با طراحی خانه آموزش می‌دهد.

این برنامه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون هیچ زحمتی ساختمان مورد نظر خود را به صورت سه بعدی طراحی کرده و با انتخاب یک قالب برای آن به بررسی جزئیات بپردازید.

در این برنامه سه بعدی سازی شما می‌توانید  دیوار، کف، بلوک‌های اصلی، جزئیات و موارد بسیار زیادی را با استفاده از «LayOut» بسازید و بررسی کنید.

این نرم افزار که یکی از بهترین نرم افزارهای معماری برای طراحی خانه و شبیه سازی است، برای طراحی پیاده روها و پل‌های هوایی با جزئیات بسیار نیز مورد استفاده است.

در این برنامه گزینه‌هایی برای مقیاس دقیق و تعیین ابعاد دارد و توسط مهندسین معماری وساختمان سازی و طراحان و نقشه کشان ساختمان استفاده می‌شود.

 

نرم افزارهای ساختمان سازی

 

 

 در برنامه ایتبس، وجود نقشه‌های شماتیک به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی، المان‌های ساختمانی را رمزگشایی کرده و نتایج تجزیه و تحلیل‌ها را درک کنند.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی سازه ها (TEKLA)

این برنامه با نام تجاری XSTEEL نیز شناخته می‌شود و نرم افزاری بسیار شناخته شده و کاربردی و در عین حال حرفه‌ای برای طراحی و مدل سازی بسیار پیشرفته و مدرن سازه‌های فلزی و بتنی عظیم مانند استادیوم‌ها و برج‌ها است.

مهندسان عمران، سازه و تهیه کنندگان نقشه‌های اجرایی و سازندگان سازه‌های فلزی با این برنامه سه بعدی سازی به مدل سازی سه بعدی پرداخته و طرح‌ها را آنالیز می‌کنند.

برنامه Tekla درواقع یکی از نرم افزارهای ساختمان سازی است که دارای محیطی آسان با کاربرد درست است و می‌تواند تمامی نقشه‌های سازه‌ای را که در حد نقشه‌های کارگاهی با تمامی جزئیات و اطلاعات هستند به صورت کامل و خودکار و بدون هیچ نیازی به ترسیم دستی، تولید کند.

در قسمت فولادی این نرم افزار که به Xsteel معروف است، اتصالات فولادی به صورت دقیق و کامل طراحی شده و ترسیم می‌شوند.

برنامه Tekla Structures یکی از نرم افزارهای عمران است که برای مدل سازی سازه‌های فلزی و بتنی کاربرد دارد و در کنار آن برای مدل سازی سازه‌های فولادی با پیچ و مهره گزینه فوق العاده‌ای است. در محیط این نرم افزار امکان تحلیل مدل ساخته شده نیز با استفاده از برنامه STAAD وجود دارد.

 

نرم افزارهای ساختمان سازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نرم افزار CSI Perform 3D

این نرم افزار نیز یک برنامه سه بعدی سازی، جهت ساخت سازه‌های پیچیده است. در این نرم افزار که یکی از نرم افزارهای مقاومت ساختمان نیز به حساب می‌آید، مدل‌ها به صورت غیر خطی و بر اساس حالتهای حدی مختلف مقاومت و تغییر شکل تحلیل می‌شود.

در نرم افزارهای مقاومت ساختمان، هندسه مدل را می‌توان از برنامه SAP2000 یا ETABS بازخوانی کرد و از انواع مختلف المان‌ها مانند تیرها، مهاربندها، دیوارهای برشی(با بازشو)، دال کف، میراگرها و جداساز‌ها استفاده کرد.

در زمینه نرم افزاهای مقاومت ساختمان، این برنامه بارها را در مراحل متفاوتی بر سازه اعمال می‌کند. برای مثال بار دینامیکی زلزله، پس از بار استاتیکی غیر خطی وارد می‌شود.

خروجی‌های CSI Perform عبارتند از: نسبت ظرفیت یا نیاز، نمودارهای غیر خطی استاتیکی، نمایش‌های بالانس انرژی، اشکال مودی، هندسه‌ی تغییر شکل یافته و پاسخهای نیرو و تغییر مکان تاریخچه بر اساس زمانی.

نرم افزار اسکچاپ

نرم افزار اسکچاپ یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای عمران است که در زمینه مدل سازی سه بعدی به کمک مهندسان می‌آید. کار کردن با این برنامه بسیار راحت بوده و دارای بانک اطلاعاتی گسترده‌ای از مدل‌های ایجاد شده توسط  کاربران است.

از این برنامه سه بعدی سازی برای انواع مختلفی از پروژه‌های مدل سازی سه بعدی مانند معماری، طراحی داخلی و طراحی بازی ویدئویی می‌توان استفاده کرد.

 

برنامه سه بعدی سازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نرم‌افزار سازه۹۰ (SAZE90)

نرم افزار سازه 90 به ترسیم نقشه‌های سازه بتنی به صورت اتوماتیک کمک می‌کند. این نرم افزار از خروجی نرم افزارهای ساختمان سازی  ETABS, SAP, SAFE استفاده کرده و تمامی جزئیات نقشه‌های سازه‌های بتنی را با دقت ترسیم می‌کند.

این جزئیات شامل ترسیم نقشه تیرها، ترسیم نقشه ستون‌ها، ترسیم نقشه دیوارهای برشی بتنی، ترسیم نقشه فونداسیون‌ها، ترسیم نقشه دال‌های کف‌ها، ترسیم نقشه سقف‌های تیرچه بلوک، ترسیم نقشه پله‌های بتنی، لیست مقادیر مصالح شامل حجم و وزن بتن مصرفی، میزان میلگرد مصرف شده، محاسبه بهینه نحوه ی برش میلگرد، شیت چینی اتوماتیک و غیره می‌شود.

نرم افزار Graphisoft Archicad

این برنامه یکی از نرم افزارهای بسیار دقیق در زمینه نرم افزارهای معماری است که برای طراحی پلان ساختمان‌ها و سازه‌های دیگر توسط طراحان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب در ارتباط با این برنامه آن است که Graphisoft Archicad اولین نرم افزاری است که در زمینه ساخت و ارائه نقشه‌های معماری و عمران در حالت‌های دو بعدی و سه بعدی به بازار عرضه شد.

Graphisoft Archicad یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی پلان است که دارای امکانات و تکنولوژی پیشرفته‌ای همچون برنامه اتوکد است و توسط مهندسان و معماران و عوامل طراحی و اجرای سازه‌ها به کار گرفته می‌شود.

 

برنامه سه بعدی سازی

 

 

 برنامه Tekla Structures یکی از نرم افزارهای عمران است که برای مدل سازی سازه‌های فلزی و بتنی کاربرد دارد و در کنار آن برای مدل سازی سازه‌های فولادی با پیچ و مهره گزینه فوق العاده‌ای است.


جمع بندی

  • این روزها نرم افزارهای ساختمان سازی بسیاری در زمینه طراحی، تجزیه و تحلیل، همچنین ساخت پروژه‌های کوچک و بزرگ و مقاومت ساختمان وجود دارد.
  • نرم افزارهای معماری و ساختمان سازی و مقاومت ساختمان کمک می‌کنند تا میزان بهره وری در صنعت ساختمان سازی بیشتر شود و از هدر رفت زمان و انرژی در تجزیه و تحلیل پروژه جلوگیری می‌کند.
  • برنامه SketchUp Pro این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون هیچ زحمتی ساختمان مورد نظر خود را به صورت سه بعدی طراحی کرده و با انتخاب یک قالب برای آن به بررسی جزئیات بپردازید.
  • در برنامه ایتبس، وجود نقشه‌های شماتیک به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی، المان‌های ساختمانی را رمزگشایی کرده و نتایج تجزیه و تحلیل‌ها را درک کنند.
  • برنامه Tekla Structures یکی از نرم افزارهای عمران است که برای مدل سازی سازه‌های فلزی و بتنی کاربرد دارد.
  • در نرم افزارهای مقاومت می‌توان ساختمان هندسه مدل را از برنامه SAP2000 یا ETABS بازخوانی کرد.
  • نرم افزار اسکچاپ یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای عمران است که در زمینه مدل سازی سه بعدی به کمک مهندسان می‌آید.
  • Graphisoft Archicad نیز یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی پلان است که دارای امکانات و تکنولوژی پیشرفته‌ای همچون برنامه اتوکد است و توسط مهندسان و معماران و عوامل طراحی و اجرای سازه‌ها به کار گرفته می‌شود.
  • نرم افزار سازه 90 به ترسیم نقشه‌های سازه بتنی به صورت اتوماتیک کمک می‌کند.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “با نرم افزارهای ساختمان سازی تا چه حد آشنا هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *