دکوراسیون داخلی

قفسه‌بندی دیواری در خانه و کاربرد آن

قفسه‌بندی دیواری

 

قفسه‌بندی دیواری یکی از ملزومات هر خانه‌ای است. باکس دیواری از گذشته‌های دور بخشی از خانه بوده است و هنوز هم به دلیل نظم بخشیدن به خانه یکی از اجزای ثابت خانه‌ها است. قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن علاوه بر جمع‌وجور کردن ظاهر خانه، موجب زیبایی خانه هم هستند و در دکوراسیون نقش دارند. همچنین گاهی می‌توان از قفسه‌بندی دیوار کاذب برای جداسازی محیط‌های مختلف خانه استفاده کرد. شلف دیواری در همه‌جای خانه کاربرد دارد و از مصالح مختلفی ساخته می‌شود.

با انواع قفسه‌بندی دیواری بیشتر آشنا شویم:

تاریخچه قفسه‌بندی دیواری

اولین استفاده‌ها از قفسه‌بندی دیواری به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان باکس دیواری تنها سطحی افقی روی دیوار بود که برای گذاشتن اشیا استفاده می‌شد، اما امروزه شلف دیواری در انواع و اقسام مختلفی ساخته می‌شود.

انواع قفسه‌بندی دیواری و نصب آنها

باکس دیواری ثابت

قفسه‌بندی‌های دیواری ثابت یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های قفسه است که از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده و امروز هم کاربردش را از دست نداده. همان‌طور که از نام این نوع شلف دیواری پیدا است، به وسیله پیچ و اهرم روی دیوار ثابت می‌شود. اهرم نگه‌دارنده‌ی آن معمولاً آهنی و به شکل L است.

قفسه‌بندی‌های دیواری ثابت پایه و اساس بسیاری از انواع باکس دیواری که امروزه ساخته می‌شود را تشکیل می‌دهد. ممکن است نام قفسه‌بندی‌های دیوار اتاق خواب یا قفسه‌بندی نشیمن یا کتابخانه و سایر اسامی را به این نوع قفسه‌بندی اطلاق کنند اما در نهایت شکل و نوع نصب یکی است.

باکس دیواری ثابت به عنوان قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن و در محیط کار استفاده می‌شود و دلیل استقبال از این نوع شلف دیواری کاربرد بالای آن است. این نوع قفسه‌بندی از مصالح مختلفی مثل چوب، فلز، پلاستیک و … ساخته می‌شود و همچنین طرح‌های مختلفی دارد.

گاهی قفسه دیواری ثابت با باکس دیواری شناور اشتباه گرفته می‌شود. بهترین راه تشخیص این دو نوع شلف دیواری این است که نقطه اتصال در قفسه‌بندی دیواری شناور دیده نمی‌شود اما اهرم‌های نگه‌دارنده‌ی باکس دیواری ثابت قابل رویت است.

 

قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب

 

 

اولین استفاده‌ها از قفسه‌بندی دیوار به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان باکس دیواری تنها سطحی افقی روی دیوار بود که برای گذاشتن اشیا استفاده می‌شد، اما امروزه شلف دیواری در انواع و اقسام مختلفی ساخته می‌شود.

 

قفسه‌بندی دیواری شناور

اگر سلیقه‌ای نزدیک به سلیقه‌ی اکثر افراد داشته باشید می‌پذیرید که شلف دیواری شناور یکی از زیباترین انواع قفسه‌بندی‌های دیواری است. این نوع از باکس دیواری می‌تواند برای قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن یا هرجای دیگری در خانه مورد استفاده قرار بگیرد و زیبایی فضا را دوچندان کند. وسایل مختلفی را هم می‌توان درون قفسه دیواری شناور قرار داد.

باکس دیواری شناور شباهت زیادی به قفسه‌بندی دیواری ثابت دارد و باید به دیوار متصل شود. همان‌طور که بالا اشاره کردیم فرق اساسی باکس دیواری شناور با شلف دیواری ثابت در این است که نقطه اتصال در قفسه‌بندی دیواری شناور دیده نمی‌شود اما در شلف دیواری ثابت قابل رویت است. همین مسئله باعث شده قفسه‌بندی دیواری شناور گزینه‌ی محبوب‌تری باشد.

تفاوت دیگر قفسه‌بندی دیواری شناور و شلف دیواری ثابت این است که نوع شناور را بیشتر جلا می‌دهند و نمای ظاهری زیباتری نسبت به نوع ثابت دارد.

باکس دیواری شناور مانند نوع ثابت در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و می‌تواند یک گزینه‌ی خوب برای قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن به حساب بیاید.

شلف دیواری داخلی

شلف دیواری داخلی نسبت به انواع دیگر ساده‌تر است با این حال در کاربردی بودن دست کمی از انواع دیگر ندارد. قفسه‌بندی دیواری داخلی بسیار کاربردی است و باعث ایجاد نظم و ترتیب در اتاق می‌شود.

علت سادگی قفسه‌بندی دیواری داخلی راحت‌تر بودن نصب آن است که با قرار دادن تخته بین دو دیوار حل می‌شود. همچنین می‌توانید کمدهایی بخرید که قفسه‌بندی دیواری داخلی دارند و زحمت نصب به گردن‌تان نباشد. کمدهایی که قفسه‌بندی دیواری داخلی دارند می‌توانند به عنوان قفسه‌بندی دیوار کاذب هم مورد استفاده قرار بگیرند و فضاها را در خانه از هم تفکیک کنند.

اگر در خانه دنبال کمی فضای اضافی برای قرار دادن وسایل هستید باید گفت قفسه‌بندی دیواری داخلی بهترین گزینه برای شما است. در جایی که دیوار فرورفتگی داشته باشد می‌توان این نوع شلف دیواری را به دست آورد. از جمله فضاهای مناسب برای ایجاد باکس دیواری داخلی می‌توان به فضای بالای شومینه، پایین یا بالای کابینت و درون کمد دیواری اشاره کرد. با نصب شلف دیواری در کمد دیواری یا انباری می‌توان فضایی برای نگه‌داری منظم وسایل ایجاد کرد.

تنها عیب این نوع قفسه دیواری این است که تخته چوب مناسب برای بین دو دیوار و ایجاد باکس دیواری ممکن است برای فضاهای دیگر قابل استفاده نباشد و تنها بتوانید همان فضا را قفسه‌بندی کنید.

 

قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

باکس دیواری کنجی

شاید بسیاری از صاحب‌خانه‌ها توجه نکنند که باکس دیواری کنجی یکی از بهترین راه‌ها برای اضافه کردن فضا در خانه است. قفسه دیواری کنجی را می‌توان با توجه به فضا سفارش داد یا مدل عمومی را تهیه کرد و برای قفسه دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن یا آشپزخانه استفاده کرد.

قفسه دیواری کنجی از پلاستیک، آهن، چوب معمولی یا چوب کار شده برای عمر طولانی‌تر و دوام بیشتر ساخته می‌شوند. باکس دیواری کنجی در آشپزخانه‌ها بسیار کاربردی هستند و این فضا را که وسایل زیادی دارد به محیطی راحت‌تر برای کار تبدیل می‌کنند.

شلف دیواری کنجی راهی هوشمندانه برای چیدن وسایلی است که به دلیل کمبود جا ناچار بودید آن‌ها را در کمد نگه دارید و هربار برای استفاده از آن‌ها به زحمت می‌افتادید.

قفسه دیواری کنجی خود دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد و به باکس دیواری بیضی، شلف دیواری زاویه‌دار و انواع مختلف تقسیم می‌شود.

قفسه‌بندی دیواری آویزی

قفسه دیواری آویزی راهی دیگر برای نگه‌داری و نمایش وسایل هستند که البته نسبت به موارد قبلی خاص‌تر هستند. شلف دیواری آویزی همان‌طور که از نامش پیدا است از سقف یا هر فضای دیگری آویزان می‌شود و می‌توان روی آن وسایل را قرار داد.

شلف دیواری آویزی موارد استفاده‌ی مختلفی دارد اما یکی از محبوب‌ترین استفاده‌های آن قفسه‌بندی نشیمن برای قرار دادن گلدان‌ها و بالای جزیرۀ آشپزخانه است.

نکته‌ای که برای نصب شلف دیواری آویزی باید به آن دقت کرد این است که نباید این نوع شلف دیواری را زیر سقف یا فضایی که قدرت تحمل وزن آن را ندارد آویزان کرد. همچنین بهتر است این نوع شلف دیواری در محیطی که رفت‌وآمد زیادی دارد قرار نگیرد تا تعادل آن به هم نخورد و وسایل روی زمین نیفتد.

 

باکس دیواری

 

 

شلف دیواری کنجی راهی هوشمندانه برای چیدن وسایلی است که به دلیل کمبود جا ناچار بودید آن‌ها را در کمد نگه دارید و هربار برای استفاده از آن‌ها به زحمت می‌افتادید.

 

شلف دیواری کشویی

قفسه دیواری کشویی که بیشتر به عنوان کشو شناخته می‌شود یکی دیگر از انواع شلف دیواری است. معمولا قفسه دیواری کشویی برای نگه‌داری وسایلی استفاده می‌شود که بیشتر کاربردی هستند و کمتر جنبه‌ی تزئینی دارند. همچنین باکس دیواری کشویی را می‌توان زیر پیشخوان، میز یا حتی شلف دیواری نصب کرد.

قفسه‌بندی دیواری پلکان

قفسه دیواری پلکان فضایی است که بیشتر افراد از آن غفلت می‌کنند. اگر در خانه پله دارید نصب شلف دیواری روی پله‌ها هم به زیبایی فضای شما کمک می‌کند و هم این فضای بلااستفاده و هدر رفته باقی نمی‌ماند.

مصالح قفسه‌بندی دیواری

باکس دیواری چوبی

چوب محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین ماده در ساخت قفسه‌بندی‌های دیواری است. دلیل این محبوبیت افسانه‌ای چوب دوام و پایداری آن است که در عین حال ظاهری زیبا هم به آن اضافه شده است. همچنین چوب را می‌توان با مصالح دیگری هم ترکیب کرد و انواع مختلف باکس دیواری را به دست آورد.

انواع چوب برای انواع قفسه‌بندی‌های دیواری با توجه به هدف متناسب هستند، مثلا نئوپان محکم است، تخته چندلا گزینه‌ای اقتصادی است و تخته‌ی درخت کاج زیبا و بادوام است. شلف دیواری چوبی نه فقط به عنوان کتاب خانه بلکه برای باکس  یا شلف دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن و آشپزخانه قابل استفاده هستند.

باکس دیواری شیشه‌ای

قفسه‌بندی‌های دیواری شیشه‌ای اگرچه از نظر دوام به پای چوب نمی‌رسد اما مانند چوب ماده‌ی محبوبی است. شلف دیواری شیشه‌ای بیشتر برای قفسه‌بندی‌های دیوار اتاق خواب و حمام به کار می‌روند و در این دو فضا وسایل بیشتری که متناسب با وزن و ظاهر شیشه باشند وجود دارد. البته این به معنی نیست که نمی‌توان از شیشه برای قفسه‌بندی نشیمن استفاده کرد.

 

قفسه‌بندی دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قفسه‌بندی دیواری فلزی

باکس دیواری فلزی محکم و مقاوم هستند و نظافت‌شان بسیار آسان‌تر از نوع چوبی و شیشه‌ای است. شلف دیواری فلزی بیشتر در اداره‌ها، انبارها و یا خانه‌هایی با سبک دکوراسیون صنعتی استفاده می‌شوند.

قفسه‌بندی دیواری پلاستیکی

باکس دیواری پلاستیکی را بیشتر از هرجای دیگری می‌توان در اتاق بچه‌ها دید. به دلیل تنوع طرح و رنگ و قابلیت نظافت و شستشوی آسان باکس دیواری پلاستیکی گزینه‌ای ایده‌آل برای اتاق کودکان است که البته قابلیت استفاده برای هرجای دیگری با هدف‌ها و کاربردهای مختلف را دارد.

موارد استفاده از قفسه‌بندی دیواری

قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب

باکس دیواری فقط برای اتاق مطالعه و کار نیست و هرجای دیگری به کار می‌آید. با این کار می‌توان وسایل را مرتب‌تر و منظم‌تر جای داد و به نظم و ترتیب اتاق کمک کرد. برای این کار می‌توان از انواع مختلف باکس دیواری مثل ثابت، شناور یا آویزی استفاده کرد. همچنین بسته به چیدمان و دکوراسیون می‌توان قفسه‌بندی‌های دیوار اتاق خواب را با چوب، شیشه و فلز انجام داد.

 

شلف دیواری

 

 

به دلیل تنوع طرح و رنگ و قابلیت نظافت و شستشوی آسان باکس دیواری پلاستیکی گزینه‌ای ایده‌آل برای اتاق کودکان است که البته قابلیت استفاده برای هرجای دیگری با هدف‌ها و کاربردهای مختلف را دارد.

 

قفسه‌بندی حمام

یکی دیگر از فضاهایی که با باکس دیواری بسیار مرتب می‌شود حمام است. در حمام به شامپو، صابون، لوسیون و انواع مختلف لوازم بهداشتی احتیاج است که مرتب کردن‌شان بدون شلف دیواری راحت نیست.

قفسه‌بندی آشپزخانه

قفسه‌بندی دیوارهای آشپزخانه در بسیاری از خانه‌ها قانونی اجباری است. آشپزخانه جزو فضاهایی است که لوازم زیادی دارد و مرتب نگاه داشتن آن‌ها مهم و بااهمیت است. همچنین باکس دیواری در آشپزخانه فضایی مناسب برای قرار دادن ظروف تزئینی است. شلف دیواری آشپزخانه را می‌توان هماهنگ با کابینت‌ها انتخاب کرد تا یک‌دستی آشپزخانه خدشه‌دار نشود.

قفسه‌بندی نشیمن

چند سالی بود که شلف دیواری و طاقچه از اتاق نشیمن حذف شده بود اما این روزها این ترند قدیمی دوباره پرطرفدار شده و دل همه‌مان برای باکس دیواری داخلی یا همان طاقچه خانه‌ی مادربزرگ‌های‌مان حسابی تنگ شده است. قفسه‌بندی نشیمن فضایی مناسب برای قرار دادن وسایل تزئینی به‌خصوص گلدان‌ها است. شلف دیواری آویزی هم بسیار مناسب قفسه‌بندی نشیمن است.

 

قفسه‌بندی دیوار اتاق خواب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قفسه‌بندی دیوار کاذب

قفسه‌بندی دیواری، علاوه بر زیبایی کاربردی هم هست. قفسه‌‌بندی دیوار کاذب و ایجاد دو فضای مجزا می‌تواند در خانه‌های کوچک بسیار راهگشا باشد و ایجاد دو فضا و داشتن فضای نگهداری بیشتر کمک کند.

جمع‌بندی

  • قفسه‌بندی‌های دیواری انواع مختلف از جمله ثابت، شناور، آویزی، داخلی و … دارد که می‌توان با توجه به سلیقه و فضای دراختیار انواع این شلف دیواری را انتخاب و نصب کرد و از آن برای نگهداری و نمایش وسایل استفاده کرد.
  • چوب یکی از محبوب‌ترین مواد برای ساخت باکس دیواری است با این حال شیشه، فلز و پلاستیک هم دیگر مواد محبوب هستند.
  • قفسه‌بندی‌ دیوار اتاق خواب و قفسه‌بندی نشیمن و قفسه‌بندی دیوار کاذب همه به ایجاد نظم و زیبایی در خانه‌های کوچک و حتی خانه‌های بزرگ کمک می‌کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *