دکوراسیون داخلی

طراحی راه پله خانه و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

طراحی راه پله خانه

 

امروزه به طراحی مدرن انواع مدل دیوار راه پله داخل ساختمان توجه زیادی می‌شود و ایده‌های جذابی نیز برای طراحی راه پله وجود دارد. یکی از مهمترین آن‌ها راه پله دوبلکس خانه است.

اگر چه در طراحی دکوراسیون منازل بیشترین توجه عمدتا بر روی دکوراسیون پذیرایی و آشپزخانه صرف می‌شود اما توجه به مواردی همچون پله‌ها می‌تواند تغییرات قابل توجه و زیادی را در داخل خانه به وجود بیاورد و اولین چیزی است که در بدو ورود به خانه به چشم بیننده می‌آید. در واقع طراحی راه پله داخل ساختمان یکی از عناصر مهمی است که قسمت‌های مختلف خانه را به هم مرتبط می‌کند و مهم‌ترین مزایای آن زیبایی خانه است.

طراحی راه پله داخل ساختمان در تمامی مکان‌های ساختمان امکان پذیر است و صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن فضا همیشه یک فضای اضافی را برای ذخیره یا زیستن به وجود می‌آورد که از آن به عنوان کتابخانه یا انبارمی‌توان استفاده کرد البته برای خانه‌هایی با متراژ بالا بهتر است که راه پله داخل ساختمان در مرکز خانه قرار بگیرد و در خانه‌های کوچک در گوشه‌ای از خانه و در کنار اتاق‌ها طراحی شود. گاهی اوقات با طراحی راه پله از فضای زیر آن می‌توان به عنوان اتاق کار استفاده کرد که این اتفاق در خانه‌های کوچک کاربردی‌تر خواهد بود.

وجود راه پله داخل ساختمان جذابیت منزل را چندین برابر می‌کند و برای ساخت آنها از انواع مختلفی از مصالح استفاده می‌شود. طراحی راه پله می‌تواند همراه با حفاظ یا بدون حفاظ صورت بگیرد و برای ساخت آن عمدتا از چوب و فلزات استفاده می‌شود.

البته مدل راه پله شیشه‌ای نیز یکی از گزینه‌های لوکس برای خانه‌های امروزی است. برخی از انواع مدل راه پله به صورت معلق طراحی می‌شوند و گاهی نیز برای آنها از حفاظ‌های چوبی یا شیشه‌ای و فلزی استفاده می‌شود.

همچنین باید بدانیم که اندازه راه پله با توجه به فضای خانه انتخاب می‌شود و بر این اساس اندازه آنها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به روش‌های طراحی راه‌پله و سپس طراحی دیوار راه پله  می‌پردازیم.

 

طراحی راه پله خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

روش‌های طراحی راه پله داخل ساختمان

در طراحی راه پله مدرن از دو روش راه پله مستقیم و راه پله مارپیچ استفاده می‌شود که برای طراحی این مدل راه پله باید توجه زیادی به دکوراسیون داخلی منزل داشته باشیم.

در طراحی راه پله مدرن به شکل مستقیم در مقایسه با مدل مارپیچ به فضای بیشتری نیاز داریم و در نوع طراحی مارپیچ زمان بیشتری برای طراحی این مدل راه پله داخل ساختمان نیاز است.

البته این دو روش را نیز می‌توان با هم ترکیب کرد و بهترین نوع طراحی آن است که از بالای راه پله به صورت کامل به پایین تسلط  داشته باشیم.

در طراحی راه پله دوبلکس از مدل‌ها و طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود که در این طرح‌ها می‌توان از شیشه، چوب و فلز یا ترکیبی از آنها استفاده کرد که برای این راه پله دوبلکس می‌توان از نوع همراه یا بدون نرده استفاده کرد.

راه پله چوبی یکی از پرطرفدارترین مدل راه پله است که در فضای داخلی استفاده می‌شود و در میان انواع راه پله دوبلکس امنیت بیشتری نیز دارد.

 

 

 در طراحی راه پله مدرن به شکل مستقیم در مقایسه با مدل مارپیچ به فضای بیشتری نیاز داریم و در نوع طراحی مارپیچ زمان بیشتری برای طراحی این مدل راه پله داخل ساختمان نیاز است.

 

بنابر این متریال مختلفی برای ساخت راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت این متریال می‌تواند  در زیبایی کلی راه پله‌ها موثر باشد. برای مثال استفاده از چوب، ایجاد خطوط بر روی آن، انتخاب نوع رنگ و نور پردازی مناسب می‌تواند زیبایی منزل شما را چند برابر کند. روش‌های طراحی راه پله داخل ساختمان به چند صورت انجام می‌گیرد:

  • سبک طراحی راه پله‌های Montana: در این نوع از طراحی مدرن، طراحی راه پله داخل ساختمان به واسطه بلوک‌های شیشه‌ای و بدون درز انجام می‌گیرد که در آن از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود.
  • Tornadi Spiral LED: در این نوع از طراحی راه پله داخل ساختمان بر نورپردازی در طراحی راه پله‌های منحنی تاکید می‌شود.
  • Cobra Silver:  در این سبک از طراحی راه پله‌های مدرن، بین طراحی و فضای موجود، ثبات وجود دارد.
  • Tornado: نوعی از طراحی راه پله است که طراحی گردباد که پیچ و تاب مرکز پله‌ها است را به نمایش می‌گذارد.
  • Mistral Curve: این نوع از طراحی در واقع راه پله با نرده‌های منحنی است. متریال موجود در این سبک از طراحی ترکیبی از شیشه، چوب و فولاد است که در آن پنل‌های شیشه‌ای تصویرهای هیجان انگیزی تولید می‌کنند.

 

طراحی راه پله خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

توجه به فضا مهم‌ترین عامل در انتخاب مدل راه پله داخل ساختمان

همیشه برای انتخاب راه پله در فضای دکوراسیون داخلی اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید اندازه گیری فضایی است که در اختیار دارید چرا که فضای موجود نقش بسیار مهمی در محل قرار گرفتن پله‌ها بازی می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم در فضاهای بزرگ استفاده از راه پله در مرکز خانه و در انواع مارپیچ مناسب است اما در متراژهای کوچک بهتر است مدل راه پله ساده و در گوشه‌ای از خانه در کنار دیوار طراحی شود.

نکته مهم دیگری که در انتخاب مدل راه پله باید مد نظر قرار داد آن است که مواد سازنده و متریال ساخت راه پله برای آنکه کیفیت مناسبی داشته باشد نباید حتما گران قیمت باشد و بسیاری از انواع ارزان قیمت نیز می‌توانند با کیفیت بالایی همراه باشند.

فراموش نکنید که بهتر است کفپوش پله‌ها با کفپوش کلی خانه یکسان باشد همچنین در طراحی راه پله دوبلکس باید بدانیم پله و نرده های چوبی با خانه هایی با کفپوش پارکت هماهنگی بیشتری دارند و پله های سنگی با نرده های استیل یا غیره با کف پوش‌های سرامیکی هماهنگ هستند. استفاده از فرش یا موکت امنیت پله‌ها را به خصوص برای خانواده‌هایی که کودک دارند، بیشتر می‌کند.

 

 

بهتر است کفپوش پله‌ها با کفپوش کلی خانه یکسان باشد همچنین در طراحی راه پله دوبلکس باید بدانیم پله و نرده های چوبی با خانه هایی با کفپوش پارکت هماهنگی بیشتری دارند و پله های سنگی با نرده های استیل یا غیره با کف پوش‌های سرامیکی هماهنگ هستند. علاوه بر این استفاده از فرش یا موکت امنیت پله‌ها را به خصوص برای خانواده‌هایی که کودک دارند، بیشتر می‌کند.

 

ایده‌های تزئین برای طراحی دیوار راه پله

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در طراحی راه پله غالبا فراموش می‌شود طراحی دیوار راه پله است. زمانی که طراحی راه پله دوبلکس به درستی انجام شود طراحی دیوار راه پله داخل ساختمان زیبایی آن را چندین برابر خواهد کرد.

این روزها ایده‌های زیادی برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس به خصوص در خانه‌های ویلایی، پنت هاوس و دوبلکس وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • کاربرد عناصر دکوراتیو برای طراحی دیوار راه پله

یکی از گزینه‌ها برای طراحی دیوار راه پله آن است که خود دیوار راه پله تبدیل به یک اثر هنری شود به این صورت که می‌توان یک قرنیز کنار دیوار اضافه کرد و با این وسیله پایین دیوار و بالای دیوار را رنگ‌های متفاوتی از هم زد.

یکی از گزینه‌های مناسب رنگ برای طراحی دیوار راه پله استفاده از رنگ‌های تند است. علاوه بر این در قسمت‌های مختلف دیوار از چراغ‌های دیواری نیز می‌توان استفاده کرد و نور پردازی مناسبی را بر روی آن به وجود آورد.

  • نصب آینه برای طراحی دیوار راه پله

استفاده از آینه و ایجاد دکوراسیون توسط آن یکی از روش‌های ارزانی است که برای تزئین و طراحی دیوار راه پله استفاده می‌شود. برای این منظور آینه‌های قدی و عمودی مناسب هستند اما آینه گرد و بیضی نیز با ایجاد تضاد در مدل راه پله مستطیل جذابیت راه پله شما را بیشتر می‌کند.

 

 

یکی از گزینه‌ها برای طراحی دیوار راه پله آن است که خود دیوار راه پله تبدیل به یک اثر هنری شود به این صورت که می‌توان یک قرنیز کنار دیوار اضافه کرد و با این وسیله پایین دیوار و بالای دیوار را رنگ‌های متفاوتی از هم زد.

 

  • استفاده از انواع تابلو برای طراحی دیوار راه پله

برای طراحی دیوار راه پله استفاده از عکس‌های خانوادگی و شخصی، تابلوهای دیواری و ساعت گزینه مناسبی است. در واقع دیوار راه پله دوبلکس می‌تواند تبدیل به یک نمایشگاه عکس و تابلوهای محبوب شما شود.

بهتر است رنگ زمینه این دیوار تک رنگ باشد یا از کاغذ دیواری ساده استفاده شود تا تابلوها جذابیت بیشتری پیدا کنند و اگر رنگ دیوار شما شلوغ بود از تابلوهای ساده استفاده کنید و برعکس.

سایز قاب نیز مهم است برای مثال اگر دیوار راه پله شما بزرگ باشد قرار دادن تابلو کوچک باعث کمتر دیده شدن آن می‌شود پس در انتخاب اندازه‌ها نیز دقت بیشتری داشته باشید.

  • ایجاد قفسه کتابخانه برای طراحی دیوار راه پله

این روش برای راه پله دوبلکس شاید کمی گران باشد اما فضای خوبی را برای نگهداری کتاب، وسایل و اشیاء تزئینی به وجود میاورد. این قفسه‌ها می‌توانند تنها بر روی فضای دیوار راه پله قرار بگیرند یا حتی در زیر راه پله نیز ادامه پیدا کنند.

 

طراحی راه پله خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • استفاده از نور پردازی

نور پردازی نیز یکی از روش‌های ساده و در عین حال ارزان برای طراحی دیوار راه پله است که برای آن می‌توان از نصب چراغ‌های دکوراتیو دیواری و یا اجرای نور مخفی با استقاده از نرده و در زیر آن استفاده کرد.

برای نور پردازی دیوار راه پله عمدتا از نور پردازی افقی یا عمودی و شیب دار در جهت خود راه پله استفاده می‌شود.

  • آویزان کردن اشیاء

علاوه بر نور پردازی دیوار راه پله می‌توانیم لوازمی را که به آنها علاقه داریم نیز از پله‌ها آویزان کنیم برای مثال آویزان کردن انواع گل یا گیاه به جای استفاده از قرنیز برای راه پله گزینه جذابی است یا آنکه می توانید به فاصله چند پله تعدادی وسایل عتیقه یا قدیمی را مانند گلدان یا سماورهای قدیمی قرار دهید.

  • ساخت کمد دیواری

استفاده از کمد دیواری در طراحی دیوار راه پله کمک می‌کند تا از فضا استفاده بهینه و کاربردی‌تری انجام بگیرد. به عبارت دیگر استفاده از کمد دیواری در راه پله دوبلکس به خصوص برای آن مدل راه پله خوب است که عرض زیادی داشته باشد.

حتما این کمد دیواری نباید همه شرایط یک کمد را داشته باشد بلکه تنها به قفسه بندی هم می‌توان اکتفا کرد.

 

 

بهتر است رنگ زمینه این دیوار تک رنگ باشد یا از کاغذ دیواری ساده استفاده شود تا تابلوها جذابیت بیشتری پیدا کنند و اگر رنگ دیوار شما شلوغ بود از تابلوهای ساده استفاده کنید و یا اگر دیوار ساده‌ای طراحی کردید از تابلوهای با طرح شلوغ استفاده کنید.

 

  • استفاده از پوستر و کاغذ دیواری

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس استفاده از پوستر و کاغذ دیواری‌های جذابی است که  این دیوار را از یکنواختی خارج می‌کند.

کاغذ دیواری را می‌توان در انواع کلاسیک، طرح‌های هندسی و غیره تهیه کرد. انتخاب نوع کاغذ دیواری برای دیوار راه پله دوبلکس بر نمای کلی دکوراسیون هم موثر است به همین دلیل هم باید با توجه به تزئینات و مبلمانی که در منزل دارید آن را انتخاب کنید.

 

طبقات منزل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

گاهی اوقات استفاده از دیوار پوش سه بعدی نیز گزینه مناسب و به صرفه‌ای خواهد بود چرا که این دیوار پوش‌ها قابلیت شستشو را نیز دارند.

جنس این دیوار پوش سه بعدی معمولا پلیمری است و به راحتی نیز نصب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که خود کاغذ دیواری سه بعدی نیز یک نوع دیوار پوش سه بعدی به حساب می‌آید که در عین حال نصب راحتی داشته و اغلب قابل شستشو است.

این نوع از دیوار پوش برای راه پله بیرونی خانه هم  که عمدتا در معرض آلودگی و کثیفی هم هستند نیز گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای است.

  • استفاده از رنگ آمیزی

اگر دکور منزل شما بی روح و کسل کننده شده است می‌توانید با انتخاب چند رنگ شاد و با طراوت خانه را از یکنواختی خارج کنید.

برای این کار می‌توان از رنگ‌های هماهنگ با دیوار خانه یا رنگ‌های نزدیک به آن استفاده کرد. از رنگ‌های متقارن نیز می‌توانید استفاده کنید ولی بهتر آن است که به سراغ رنگ‌هایی با تم تیره‌تر بروید تا جلوه خانه شما بیشتر شود.

  • نقاشی کردن

کشیدن نقاشی بر روی دیوار راه پله یکی از روش‌های نسبتا گران طراحی و تزیین دیوار خانه است. که البته در این زمینه بعضی از روش‌های ارزان‌تر نیز وجود دارند که در آنها به چسباندن تکه‌های نقاشی بر روی دیوار بسنده می‌کنند.

این نوع از نقاشی از روش‌های پتینه کاری به شمار می‌آید و این نوع از نقاشی‌ها می‌توانند از سبک کلاسیک، معاصر، مدرن و غیره پیروی کنند که این انتخاب وابسته به سبک دکوراسیون داخلی و کلی خانه شما دارد.

  • کناف کاری

یکی دیگر از گزینه‌های متفاوت اما قدیمی برای طراحی دیوار راه پله دوبلکس استفاده از گچبری و کناف کاری است که سابقه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

یکی از روش‌های این گچبری استفاده از گچبری زاویه دار است که در امتداد راه پله انجام می‌شود و عمدتا با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی تناسب دارد. نوع کناف کاری مدرن نیز در این روش وجود دارد که برای خانه‌های ساده و در عین حال زیبا کاربرد بیشتری دارد.

 

طبقات منزل

 

 

گاهی اوقات استفاده از دیوار پوش سه بعدی نیز گزینه مناسب و به صرفه‌ای خواهد بود چرا که این دیوار پوش‌ها قابلیت شستشو را نیز دارند. جنس این دیوار پوش سه بعدی معمولا پلیمری است و به راحتی نیز نصب می‌شود.

 

جمع بندی

  • اگر چه در طراحی دکوراسیون منازل بیشترین توجه عمدتا بر روی دکوراسیون پذیرایی و آشپزخانه صرف می‌شود اما توجه به مواردی همچون پله‌ها می‌تواند تغییرات قابل توجه و زیادی را در داخل خانه به وجود بیاورد و اولین چیزی است که در بدو ورود به خانه به چشم بیننده می‌آید.
  • در طراحی راه پله دوبلکس از مدل‌ها و طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود که در این طرح‌ها می‌توان از شیشه، چوب و فلز یا ترکیبی از آنها استفاده کرد که برای این راه پله دوبلکس می‌توان از نوع همراه یا بدون نرده استفاده کرد.
  • همیشه برای انتخاب راه پله در فضای دکوراسیون داخلی اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید اندازه گیری فضایی است که در اختیار دارید چرا که فضای موجود نقش بسیار مهمی در محل قرار گرفتن پله‌ها بازی می‌کند.
  • بهتر است کفپوش پله‌ها با کفپوش کلی خانه یکسان باشد همچنین در طراحی راه پله دوبلکس باید بدانیم پله و نرده های چوبی با خانه هایی با کفپوش پارکت هماهنگی بیشتری دارند و پله های سنگی با نرده های استیل یا غیره با کف پوش‌های سرامیکی هماهنگ هستند.
  • استفاده از آینه و ایجاد دکوراسیون توسط آن یکی از روش‌های ارزانی است که برای تزئین و طراحی دیوار راه پله استفاده می‌شود.
  • استفاده از قفسه کتابخانه برای دیوار راه پله شاید کمی گران باشد اما فضای خوبی را برای نگهداری کتاب، وسایل و اشیاء تزئینی به وجود میاورد.
  • استفاده از کمد دیواری در راه پله دوبلکس به خصوص برای آن مدل راه پله خوب است که عرض زیادی داشته باشد و فضایی را نیز در زیر راه پله داشته باشد.
  • گاهی اوقات استفاده از دیوار پوش سه بعدی نیز گزینه مناسب و به صرفه‌ای خواهد بود چرا که این دیوار پوش‌ها قابلیت شستشو را نیز دارند. جنس این دیوار پوش سه بعدی معمولا پلیمری است و به راحتی نیز نصب می‌شود.
  • برای رنگ آمیزی دیوار راه پله می‌توانید از رنگ‌های متقارن نیز استفاده کنید ولی بهتر آن است که به سراغ رنگ‌هایی با تم تیره‌تر بروید تا جلوه تزئینات روی دیوار و خانه شما بیشتر شود.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

راهنمای انتخاب رنگ اتاق خواب خانه

  احتمالا زیاد درمورد تاثیر رنگ بر حس‌وحال شنیده‌اید؛ حین انتخاب رنگ اتاق خواب خانه برگزیدن رنگ مناسب تاثیر زیادی بر حال و هوای شما خواهد داشت. شب آخرین تصویری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *