دکوراسیون داخلی

با انواع در داخلی ساختمان و متریال آنها بیشتر آشنا شوید

درب داخلی ساختمان

 

درب‌های ساختمان یکی از اجزای اصلی در هر ساختمانی هستند که نقش زیادی نیز در جلوه و زیبایی آن ساختمان دارند که امروزه با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و فناوری در صنعت ساختمان سازی درب‌ها نیز تحولات و تغییرات زیادی پیدا کرده اند. از درب چوبی گرفته تا درب شیشه‌ای و ضد سرقت انواع مدل درب هستند که در ساختمان استفاده می‌شوند.

درب‌های یک ساختمان علاوه بر کارکردی که دارند می‌توانند به عنوان یکی از بخش‌های دکوراسیون داخلی هم ایفای نقش کنند.

در کنار درب خارجی ساختمان نیز درب داخلی ساختمان قرار دارد که شامل درب اتاق، سرویس بهداشتی و حمام می‌شود. به عبارت دیگر در حیطه ساختمان سازی درب‌ها را می توان از لحاظ کارکرد آنها به دو دسته درب خارجی ساختمان و درب داخلی ساختمان تقسیم کرد که درب خارجی در واقع دری است که به محیط بیرون از خانه باز می‌شود و شامل درب حیاط، درب کوچه و درب‌های واحدها است که این روزها اغلب از انواع درب ضد سرقت آن استفاده می‌شود.

اما درب داخلی ساختمان از انواعی از مدل درب است که در فضای داخلی آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع چوبی، شیشه‌ای و غیره موجود هستند که بر اساس محلی که نصب می‌شوند دارای تنوع جنس متنوعی هستند برای مثال درب داخلی ساختمان از نوع سرویس بهداشتی و حمام باید حتما ویژگی ضد آب بودن را داشته باشد که در این مطلب به صورت مفصل به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

در داخلی ساختمان

 

 

 در حیطه ساختمان سازی درب‌ها را می توان از لحاظ کارکرد آنها به دو دسته درب خارجی ساختمان و درب داخلی ساختمان تقسیم کرد که درب خارجی در واقع دری است که به محیط بیرون از خانه باز می‌شود و شامل درب حیاط، درب کوچه و درب‌های واحدها است که این روزها اغلب از انواع درب ضد سرقت آن استفاده می‌شود.

 

  • درب چوبی از مدل درب داخلی ساختمان

این نوع از درب صاف بوده و با هسته‌های تو پر یا تو خالی تولید می‌شود و سطح روی آن یا با استفاده از یک روکش چوبی یا با استفاده از رنگ کار می‌شود. به لحاظ هزینه‌ای قیمت درب‌های تو خالی ارزان‌تر از انواع تو پر آن است و علاوه بر هزینه خود درب چوبی هزینه‌ای نیز بابت نصب روکش از شما گرفته می‌شود.

درب چوبی خود به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها درب تمام چوب است که در این مدل به دلیل زیبایی چشم گیری که دارد از زمان‌های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است اما از طرفی بالا بودن قیمت این نوع از درب چوبی باعث شده تا مشتریان خاص خود را داشته باشد.

 

در داخلی ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نوع دیگری از مدل درب چوبی درب‌های ام دی اف هستند که علاوه بر داشتن یک کلاف چوبی میانی، از چوب روسی ساخته شده و توسط دستگاه سی ان سی و بدون دخالت دست طرح‌هایی بر روی این درب‌ها طراحی می‌شود که انواع ظریف‌تر این طرح‌ها بر روی درب چوبی از نوع ام دی اف بسیار کار را زیبا می‌کند.

نوع دیگر مدل درب چوبی از سری درب داخلی ساختمان درب‌های اچ دی اف است که از نوعی تخته فیبر درست شده و به دلیل بافت فشرده چوبی که دارد رنگ پذیری کمتری روی آن انجام می‌گیرد و البته باید بگوییم مقاومت بیشتری نسبت به درب چوبی ام دی اف دارد. همچنین درب چوبی اچ دی اف به دلیل قیمت مناسبی که دارد از جمله پر کاربردترین انواع درب داخلی ساختمان است.

یکی دیگر از انواع مدل درب چوبی در درب داخلی ساختمان درب پی وی سی است که عمدتا به صورت اچ دی اف ساخته شده و سپس روکش پی وی سی روی آن قرار می‌گیرد. پی وی سی یک ماده پلاستیکی است که در ساخت انواع تانکر آب، لوله و اتصالات در ساختمان کاربرد دارد و امروزه در ساخت درب‌ها بیشترین استفاده را از آن می‌شود.

 

درب ضد سرقت

 

این نوع از مدل درب داخلی ساختمان به دلیل مقاومتی که در برابر رطوبت و آب دارند عموما در حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند. مدل درب پی وی سی وزن سبکی داشته و به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر حرارت، قارچ و حشرات طرفداران زیادی نیز دارد. ساخت و نصب درب پی وی سی نیز آسان بوده و بر خلاف درب فلزی و چوبی نمی‌تواند در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی مقاومت کند به همین دلیل هم گزینه مناسبی برای درب ورودی منزل نیست.

این روزها به دلیل هزینه مقرون به صرفه‌ این مدل درب در مقایسه با درب تمام چوب از این نوع متریال در ساخت پنجره هم استفاده می‌شود. قیمت درب‌های داخلی با توجه به جنس آن و ابعاد مورد نظر برای درب، تنوع گسترده‌ای از قیمت را پوشش می‌دهد، برای مثال درب‌های چوبی نسب به درب‌های اتوماتیک قیمت مناسب‌تری دارند. اما آنچه در نهایت تعیین کننده نوع درب است کاربری درب، قیمت آن و سلیقه شخصی است.

قیمت درب چوبی برجسته داخلی با روکش ام دی اف یا پی وی سی برای هر عدد معادل 900 هزار تومان است که در صورت اضافه شدن آیتم‌ها و طرح‌های دیگر قیمت آن بیشتر می‌شود.

 

ورودی منزل

 

 

درب چوبی خود به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها درب تمام چوب است که در این مدل به دلیل زیبایی چشم گیری که دارد از زمان‌های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است اما از طرفی بالا بودن قیمت این نوع از درب چوبی باعث شده تا مشتریان خاص خود را داشته باشد.

 

  • درب شیشه‌ای از مدل درب داخلی ساختمان

درب شیشه‌ای عموما به منظور زیبا سازی دکوراسیون داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنوع طرح و رنگ و مدل در آنها بسیار زیاد است.

درب شیشه‌ای بر خلاف همه انواع مدل درب عمدتا در نقاط کانونی خانه و مکان‌های خاصی استفاده می‌شود برای مثال استفاده از درب شیشه‌ای در جاهایی از خانه که به نور بیشتری نیاز است انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

البته از این مدل درب شیشه‌ای در حمام و سرویس‌های بهداشتی نیز استفاده می‌شود که می‌توان از انواع طرح‌ دار آنها هم برای جدا کردن چند فضا از یکدیگر استفاده کرد.

کاربردهای دیگر مدل درب شیشه‌ای در میان درب داخلی ساختمان عبارتند از: درب شیشه‌ای تالارها، درب شیشه‌ای اتاق مطالعه، درب شیشه‌ای اتاق غذاخوری، و درب شیشه‌ای فضاهای نشیمن.

درب شیشه‌ای هیچ وقت از مد نیفتاده و قدیمی نمی‌شوند چرا که شیشه متریالی است که به وفور برای ساخت درب داخلی ساختمان و پنجره استفاده می‌شود. همچنین از ایجاد هرج و مرج در داخل خانه هم جلوگیری می‌کنند. درب شیشه‌ای کشویی نیز از جمله پرطرفدارترین نوع از مدل درب شیشه‌ای است.

درب شیشه‌ای به محافظت زیادی به منظور جلوگیری از آسیب و ترک خوردگی نیاز دارد . به لحاظ هزینه‌ای درب شیشه‌ای در مقایسه با انواع دیگر مدل درب داخلی ساختمان سنگین‌تر بوده و هزینه ساخت بالاتری نیز دارد. البته این هزینه به نوع یراق آلات موجود در آن و نوع درب شیشه‌ای از جمله درب کشویی شیشه‌ای یا درب اتوماتیک هم بستگی دارد و از قیمت پایه 1 میلیون تومان برای هر درب ساده شروع می‌شود.

 

درب ضد سرقت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • درب ضد سرقت از مدل درب داخلی ساختمان

درب ضد سرقت نیز یکی دیگر از مدل درب داخلی ساختمان است که همانطور که از نام آن پیدا است به دربی اطلاق می‌شود که از ورود سارقین به داخل خانه جلوگیری کرده و در برابر دستکاری و خرابکاری و تخریب بسیار ایمن عمل می‌کند.

البته این ایمنی هیچ گاه صد در صد نیست اما در مقابل انواع دیگر مدل درب داخلی ساختمان استحکام بیشتری داشته و نقش بازدارنده را ایفا می‌کند. درب ضد سرقت در برابر فشار، برش، اهرم و دستکاری قفل از ایمنی بسیار بالایی برخوردار بوده و دارای استانداردهای خاص جهانی است.

درب ضد سرقت از یک ورقه فلزی بسیار محکم برخوردار است که این ورقه مانع از نفوذ خارجی می‌شود و بر خلاف درب‌های معمولی که از یک نقطه به چهارچوب متصل می‌شوند این مدل درب از چندین نقطه به چهارچوب وصل می‌شود. همچنین درب ضد سرقت دارای عایق صوتی است.

 

ورودی منزل

 

 

درب شیشه‌ای عموما به منظور زیبا سازی دکوراسیون داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنوع طرح و رنگ و مدل در آنها بسیار زیاد است. درب شیشه‌ای بر خلاف همه انواع مدل درب عمدتا در نقاط کانونی خانه و مکان‌های خاصی استفاده می‌شود.

 

علاوه بر این در ساخت درب ضد سرقت از سنگ پشم نسوز به منظور جلوگیری از آتش سوزی استفاده می‌شود که این ویژگی کمک می‌کند تا عایق حرارت نیز باشند. اما در درب ضد سرقت این استاندارد نیز رعایت شده که  در هنگام  آتش سوزی نیروهای امدادی و آتش نشانی هم بتوانند کمک رسانی کنند.

در اطراف درب ضد سرقت یک نوار یا زه لاستیکی وجود دارد که از ورود گرد و غبار و خاک به منزل جلوگیری کرده و همچنین از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود. درب ضد سرقت یکی از انواع درب داخلی ساختمان است که به انواع مختلف قفل‌های ضد سرقت مجهز شده است و هر یک از این قفل‌ها به میزان امنیت متفاوتی مجهز هستند.

یکی دیگر از نکات مهم در درب ضد سرقت لولای آن است که در اکثر انواع درب‌ ضد سرقت از خارج یا از داخل پنهان است که همین موضوع مانع از باز کردن درب از طریق اهرم کردن لولا می‌شود.

 

درب ضد سرقت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که گفتیم درب ضد سرقت از چند لایه تشکیل می‌شود که لایه داخل آن از جنس فولاد بوده و با یک لایه از جنس‌های مختلف مانند ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه وغیره روکش می‌شود. علاوه بر استفاده از استانداردهای امنیتی مورد نیاز در تولید و انتخاب درب ضد سرقت، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این مدل درب باید داشته باشد باید به پوشش های روی درب اشاره کرد.

برای مثال اگر درب ضد سرقت در مکان های مرطوب یا مکان‌های صنعتی به کار برده می‌شود ، پوشش لایه بیرونی آن باید ضد رطوبت و ضد اسید باشد. این روزها بیشترین درب‌های موجود در بازار ایران از کشورهای ترکیه و چین وارد می‌شوند که لایه رویی درب ضد سرقت چینی به صورت فلزی (استیل) با رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک است اما رویه درب های ضد سرقت ترک به دو دسته MDF با روکش طبیعی چوب و یا MDF با روکش PVC تقسیم  بندی می‌شود.

در چند سال‌ اخیر با وارد کردن قطعات درب ضد سرقت شرکت‌های ایرانی هم توانسته اند این مدل درب را کیفیت خوبی بسازند. در زمینه قیمت درب ضد سرقت باید گفت قیمت این مدل درب بستگی به میزان ضخامت چهارچوب، جنس چهارچوب، جنس لولا، کیفیت دستگیره‌ها و ابزار و یراق و جنس لایه و نوع قفل‌ها دارد که از حدود 2 میلیون تومان برای یک درب معمولی ضد سرقت شروع می‌شود.

 

ورودی منزل

 

 

درب ضد سرقت از یک ورقه فلزی بسیار محکم برخوردار است که این ورقه مانع از نفوذ خارجی می‌شود و بر خلاف درب‌های معمولی که از یک نقطه به چهارچوب متصل می‌شوند این مدل درب از چندین نقطه به چهارچوب وصل می‌شود همچنین درب ضد سرقت دارای عایق صوتی است.

 

جمع بندی

  • درب‌های یک ساختمان علاوه بر کارکردی که دارند می‌توانند به عنوان یکی از بخش‌های دکوراسیون داخلی هم ایفای نقش کنند.
  • درب داخلی ساختمان از انواعی از مدل درب است که در فضای داخلی آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع چوبی، شیشه‌ای و غیره موجود هستند که بر اساس محلی که نصب می‌شوند دارای تنوع جنس متنوعی هستند.
  • درب چوبی به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها درب تمام چوب است که در این مدل به دلیل زیبایی چشم گیری که دارد از زمان‌های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است اما از طرفی بالا بودن قیمت این نوع از درب چوبی باعث شده تا مشتریان خاص خود را داشته باشد.
  • پی وی سی یک ماده پلاستیکی است که در ساخت انواع تانکر آب، لوله و اتصالات در ساختمان کاربرد دارد و امروزه در ساخت درب‌ها بیشترین استفاده را از آن می‌شود.
  • . درب شیشه‌ای به محافظت زیادی به منظور جلوگیری از آسیب و ترک خوردگی نیاز دارد و به لحاظ هزینه‌ای درب شیشه‌ای در مقایسه با انواع دیگر مدل درب داخلی ساختمان سنگین‌تر بوده و هزینه ساخت بالاتری نیز دارد.
  • درب ضد سرقت از یک ورقه فلزی بسیار محکم برخوردار است که این ورقه مانع از نفوذ خارجی می‌شود و بر خلاف درب‌های معمولی که از یک نقطه به چهارچوب متصل می‌شوند این مدل درب از چندین نقطه به چهارچوب وصل می‌شود و همچنین درب ضد سرقت دارای عایق صوتی است.
  • درب ضد سرقت از چند لایه تشکیل می‌شود که لایه داخل آن از جنس فولاد بوده و با یک لایه از جنس‌های مختلف مانند ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه وغیره روکش می‌شود.
  • بیشترین درب‌های موجود در بازار ایران از کشورهای ترکیه و چین وارد می‌شوند که در چند سال‌ اخیر با وارد کردن قطعات آنها شرکت‌های ایرانی هم توانسته اند این مدل درب را کیفیت خوبی بسازند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *