آموزش و مشاوره مالی

شرایط انتقال وام مسکن چیست؟

انتقال وام مسکن

 

خانه‌دار شدن دغدغه‌ی بسیاری از افراد است و استفاده از وام خرید مسکن راهی برای رسیدن به این هدف. شرایط وام مسکن را همه کمابیش می‌دانند اما کمتر کسی از شرایط انتقال وام مسکن به شهر دیگری اطلاع دارد. در متن زیر درمورد وام‌ها و انتقال وام مسکن توضیحاتی می‌دهیم.

افرادی که قصد خرید خانه دارند می‌توانند با استفاده از وام خرید مسکن یک واحد مسکونی برای خود خریداری کنند. یکی از سوالات رایجی که برای افراد وام گیرنده به وجود می آید در مورد امکان انتقال وام مسکن است. آیا می‌توان وام مسکن را انتقال داد؟ انتقال وام به خریدار جدید چگونه است؟ انتقال وام مسکن به خانه جدید چه شرایطی دارد؟ انتقال وام مسکن از شهرستان به تهران ممکن است؟ انتقال وام از تهران به شهر دیگر چطور؟

در ادامه این مطلب به این سولات پاسخ خواهیم داد

انتقال وام مسکن از فروشنده به خریدار یا صلح وام

اگر خانه‌ای دارای وام مسکن باشد و مالک آن قصد فروش آن را داشته باشد برای آزاد شدن سند (فک رهن) یا باید وام را تسویه کند یا در صورت تمایل خریدار وام را به او منتقل کند. که به حالت دوم صلح وام نیز گفته می‌شود. عدم سابقه چک برگشتی، اقساط معوقه و بدهی بانکی از شرایطی است که خریدار برای انتقال وام باید داشته باشد. در این صورت به یکی از شعبه‌های بانک مسکن مراجعه کرده و درخواست انتقال وام را مطرح کنید.

مدارک لازم برای صلح وام مسکن:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی مبایعه نامه
  • اصل و کپی شناسنامه خریدار، فروشنده ، وکیل در صورت وجود (از تمام صفحات)
  • اصل و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده و وکیل (در صورت وجود)
  • اصل و کپی وکالت نامه
  • اصل کارت یا دفترچه اقساط
  • ارائه مدارک شغلی خریدار

 

انتقال وام مسکن به خانه جدید

اگر قصد داشته باشید خانه خود را بفروشید و وام مسکن آن را به خانه جدید انتقال دهید باید سند خانه جدید را جایگزین سند قبلی کنید برای این کار دو راه وجود دارد: 1- تعویض وثیقه همزمان 2- تعویض وثیقه غیر همزمان

تویض وثیقه همزمان

در این روش شما بصورت موقت یا دائمی سند ملک دیگر را جایگزین سند فعلی می‌کنید تا سند آزاد شود. در روش موقت بانک به شما فرصتی 6 ماه تا یک ساله می‌دهد تا در این فرصت سند دیگری را جایگزین سند فعلی کنید و بعد از خرید خانه جدید سند آن را جایگزین سند قبلی کنید و رهن بانک قرار دهید. در روش دائمی می‌توانید سند ملکی دیگر را که به نام خودتان است را بصورت دائمی جایگزین سند قبلی کنید. البته به شراط آن که تاریخ انتقال سند به نام شما باید بعد از دریافت وام باشد.

تعویض وثیقه غیر همزمان 

اگر شما برای آزاد کردن سند ملک خود برای فروش امکان جایگزین کردن آن با سند دیگری را ندارید می‌توانید تا زمان خریداری ملک جدید وجه نقدی را بر حسب میزان وام دریافتی نزد بانک به عنوان وثیقه قرار دهید و زمانی که خانه جدید را خریداری کردید سند آن را جایگزین و وثیقه نقدی خود را آزاد کنید.

تسویه وام مسکن و فک رهن

اگر تصمیم دارید برای فروش خانه خود، وام مسکن را تسویه کنید یا باید وام را بطور کامل تسویه کنید یا به دو روش سپرده‌گذاری زیر تسویه وام را انجام دهید.

  • سپرده‌گذاری از طریق طرح رها یک: در این روش شما حساب در بانک باز کرده مبلغی معادل 110 درصد بدهی خود را در آن سپرده گذاری می‌کنید. اگر به مدت 1 سال به آن دست نزنید، پس از یک سال و بعد از کسر اقساط باقی مانده 15 درصد سود به این مبلغ تعلق می‌گیرد.
  • سپرده‌گذاری از طریق طرح رها دو: در این روش شما باید 130 درصد مبلغ بدهی خود را نزد بانک سپرده گذاری کنید و در عوض بعد از کسر اقساط به سپرده بلند مدت 16 درصد سود و برای سپرده کوتاه مدت 11 درصد سود تعلق خواهد گرفت.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


شرایط انتقال وام مسکن به شهرهای دیگر چیست؟

بهتر است بدانید شما مجاز هستید تسهیلات خرید مسکن خود را به شهر دیگری منتقل کنید. اما یک سری قوانین و مقررات خاص خود را دارد:

  • سپرده‌گذار یا متقاضی می‌تواند در صورت نیاز در زمان سررسید از بانک تقاضا کند امتیاز تسهیلات مسکن او به شهر دیگری که قصد خرید خانه در آن را دارد منتقل شود، در واقع درخواست انتقال وام مسکن بدهد و منزل را خریداری کند.
  • در صورت تمایل متقاضیان به انتقال وام مسکن خود به شهر دیگر سقف تسهیلات در شهر جدید باید برابر یا کمتر از سقف تسهیلات در شهر اول باشد. در غیر این صورت چنانچه سقف وام دریافتی شما از شهرستان مورد نظرتان بیشتر است باید مابقی آن را تسویه و سپس انتقال را انجام دهید.
  • به طور مثال فردی که در شهر تهران اقدام به افتتاح حساب جهت در یافت وام کرده است که مبلغ تسهیلات در این کلان شهر برابر 400 میلیون تومان است، در صورتی که به شهر اصفهان یا شیراز جهت سکونت برود، مبلغ وام دریافتی او از 400 میلیون تومان به مبلغ 320 میلیون تومان کاهش می‌یابد زیرا اصفهان شیراز جزو شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر هستند. پس فرد باید ابتدا ما به التفاوت را تسویه و سپس اقدام به انتقال وام مسکن خود نماید.
  • البته اگر وام دریافتی برای سال‌های قبل باشد با افزایش ۲ برابری سقف وام در شهرهای مختلف، درصد بالایی از درخواست‌های قدیمی انتقال وام بدون مشکل و بدون کسر ما به التفاوت انجام خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما در پیش از سال قبل در شهر تهران وام را دریافت کرده باشید و قصد انتقال آن به شهری با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر را داشتید، پیش از افزایش سقف تسهیلات، اعتباری که به شما تعلق می‌گرفت ۱۲۰ میلیون تومان بود. اما طبق این مصوبه سقف تسهیلات برای تمام شهرها ۲ برابر شده است. پس در نتیجه درخواست انتقال وام از تهران به آن با ۲۴۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

شرایط انتقال وام مسکن از شهرهای دیگر به تهران

تمامی مباحثی که بالاتر به آن پرداختیم شامل انتقال وام از کلان شهر تهران به دیگر شهرهای کشور ایران هم می‌شد. حال می‌خواهیم به این مبحث بپردازیم که اگر کسی در شهر دیگری غیر از تهران اقدام به افتتاح حساب نموده بود و سپس قصد مهاجرت به تهران را داشت چگونه می‌تواند وام خود را به کلان‌شهرها انتقال دهد؟

  • در رابطه با نقل و انتقال از سایر شهرها به کلان شهرها باید بدانید ممنوعیت خاصی وجود ندارد و افراد مجاز به انتقال وام مسکن خود هستند.
  • فقط باید دقت داشته باشید اگر شخصی محل کارش یا سکونت او به کلان شهر منتقل شده باشد یا اصلاً قصد خرید مسکن در کلان شهرها را دارد باید با ارائه مستنداتی، همانند قولنامه، مجوز انتقال وام خود را بگیرد و امتیاز وام خود را به کلان شهر مورد نظر خود انتقال دهد.
  • البته دقت داشته باشید شما نمی‌توانید امتیاز خود را خرید و فروش کنید پس به همین دلیل موظف هستید مدارک و مستنداتی را برای مدیریت استان‌ها ارائه دهید تا انتقال وام مسکن خود را به راحتی و بدون دردسر به شهر مورد نظر انتقال دهید.

 

  • درصورتی که امتیاز دریافت تسهیلات خود را از کلان شهر تهران به شهر دیگری ببرید میزان وام دریافتی شما به مراتب کمتر می‌شود. ولی هنگامی که از سایر شهرها با ارائه مستندات بخواهید امتیاز خود را به کلان شهرها انتقال دهید میزان وام دریافتی شما افزایش می‌یابد.


نتیجه گیری:

  • همان‌طور که بالاتر قید کردیم با توجه به افزایش تورم قطعاً میزان قیمت خرید خانه در سال‌های آتی بالاتر می‌رود. پس بهتر است دغدغه اولیه خود را برای خرید مسکن قرار دهید و شرایط وام مسکن را بدانید.
  • با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه خرید یک مسکن برای جوانان و افراد متوسط جامعه کار بسیار بزرگ و سختی است.
  • این امر را می‌توانند با اطلاع از شرایط وام مسکن و استفاده از دریافت وام مسکن برای خود تسهیل کنند.
  • بانک مسکن انواع وام‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن شهروندان ایرانی ساکن شهرها ارائه می‌دهد که بهتر شما هم از انواع و شرایط وام مسکن باخبر باشید.
  • اگر نگران این هستید که ممکن است در سال‌های آتی از شهری به شهر دیگر منتقل شوید باید بگویم نگرانی شما بی مورد است. زیرا شما می‌توانید به‌ راحتی با دانستن شرایط وام مسکن و ارائه مستندات به استانداری شهری که مقصد شما است وام خود را انتقال دهید.
  • فقط باید دقت داشته باشید در صورت انتقال وام از کلان شهرها به شهر های دیگر قطعاً مبلغ وام شما کاهش میابد ولی در صورت جابه جایی از شهرهای دیگر به کلان شهرها مبلغ وام شما افزایش می‌یابد.

 

مطالب مرتبط

جزئیات و شرایط دریافت وام جعاله بانک ملی

  ممکن است در موقعیتی قرار گرفته باشید که بخواهید خانه و یا آپارتمان خود را تعمیر کنید. این تعمیر می‌تواند مربوط به موردی مهم مانند خرابی بخشی از مسکن […]

وام جعاله (تعمیرات) بانک مسکن

  اگر به دنبال دریافت وام مسکن بوده باشید، حتما بین وام‌های متعددی که برای خرید مسکن وجود دارد چشمتان به وامی با نام  وام تعمیرات مسکن یا وام جعاله […]

شرایط دریافت وام بافت فرسوده شهری چیست؟

  بانک مسکن علاوه بر فعالیت‌های بانکی، سپرده‌گذاری و حساب‌های متفاوت بخشی از فعالیت خود را به بهبود ناکارآمدی‌های شهرداری و اعطای وام‌های مسکن و نوسازی اختصاص داده است. اعطای […]

خرید خانه وام دار و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  دریافت وام مسکن برای خرید خانه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند وام مسکن بگیرند. همین موضوع باعث شده خرید خانه وام دار […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1403 (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

4 نظر در مورد : “شرایط انتقال وام مسکن چیست؟

  1. سلام
    آیا امکان انتقال وام مسکن یکم به شهر دیگر بعد از دریافت تسهیلات و حین بازپرداخت اقساط وجود دارد؟ (با فرض اینکه سقف وام هر دو شهر مبدا و مقصد یکسان باشد.)
    لطفا جواب بدید، خیلی مهمه!

    2
    3
  2. سلام
    من با اوراق یک ملک توی کرمانشاه خریدم و ۴سال از ۱۲ سال وام را بدون تاخیر پرداخت کردم. حالا میخوام همدان خانه ای بخرم و باقی مانده وام را به همدان منتقل کنم. راهنمای بفرمایید چکار باید کنم؟

    8
    4
  3. با عرض سلام
    بنده در تهران یه خونه با وام خانه اولی تهیه کردم.حالا بعد ۲سال قصد فروشش رو دارم. حالا میتونم این وام رو به طریقی حفظ کنم؟ مثلاً سند خونه جدید براش بیارم و وام به خونه جدید منتقل شه؟ یا سند خونه شهرستان که میخوام بخرم رو به جاش بیارم؟؟

    10
  4. در نظر داشته باشید که در صورت انتقال از شهری که سقف وام آن کمتر از سقف شهر مقصد باشد، به میزان سقف شهری که در آن افتتاح حساب کرده اید به شما وام تعلق خواهد گرفت. مثلا اگر کسی در شهری بالای 200.000 نفر جمعیت افتتاح حساب کرده و امتیاز وامش 60 میلیون است، با انتقال حساب به تهران نمیتواند 80 میلیون وام بگیرد و همان 60 میلیون را در تهران خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *