آموزش و مشاوره مالی

شرایط دریافت وام بافت فرسوده شهری چیست؟

 

بانک مسکن علاوه بر فعالیت‌های بانکی، سپرده‌گذاری و حساب‌های متفاوت بخشی از فعالیت خود را به بهبود ناکارآمدی های شهرداری و اعطای وام‌های مسکن و نوسازی اختصاص داده است. اعطای وام بافت فرسوده شهری چندی است که در دستور کار بانک مسکن قرار دارد. پیش از این بانک مسکن با کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده اقدام بزرگی در این زمینه کرده است.

با توجه به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ساخت مسکن برای دولت در اولویت قرار دارد، پیشنهاد پرداخت تسهیلات مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر تنها شامل وام بافت فرسوده می‌شود.

 

 

سقف وام بافت‌ فرسوده، هرساله بر اساس مصوبه هیات وزیران و از طرف شورای بانک مرکزی به بانک‌های واگذار کننده تسهیلات اعلام می‌شود. نهادهای مربوطه می‌توانند افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات را به بانک مسکن معرفی کنند. این نهادها شامل اداره راه و شهرسازی و شرکت عمران و مسکن‌سازان استان می‌شود.

بافت‌های فرسوده و محدودۀ آن بر اساس محدوده‌هایی که به موجب طرح‌های مصوب بهسازی و نوسازی شامل برنامه ساماندهی قرار می‌گیرند تعیین می‌شوند. در واقع بافت‌ها فرسوده و ناکارآمد شهری، مناطقی از شهر هستند که در طی سال‌های گذشته، عناصر تشکیل‌دهنده آن اعم از تاسیسات بنا، خیابان‌ها، دسترسی و … دچار فرسودگی شده باشد. مناطقی از شهر که به علت بروز این فرسودگی، ساکنان آن از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رنج می‌برند.

 

 

 

بافت‌ها فرسوده و ناکارآمد شهری، مناطقی از شهر هستند که در طی سال‌های گذشته، عناصر تشکیل‌دهنده آن اعم از تاسیسات بنا، خیابان‌ها، دسترسی و … دچار فرسودگی شده باشد. پیش از این بانک مسکن با کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده اقدام بزرگی در این زمینه کرده است.

 

شرایط متقاضیان وام بافت فرسوده

دارندگان ملک‌های قدیمی و فرسوده، در صورتی که بر اساس مصوبه نهاد‌های ذیربط ملک یا بنای آن‌ها در منطقۀ بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشد، واجد شرایط برای دریافت تسهیلات بانکی هستند. این افراد برای تخریب یا بازسازی واحدهای مسکونی از تسهیلات بانک مسکن که با شرایط خاص ارائه می‌شود، استفاده کنند. این افراد می‌توانند با قراردادن سند ملک خود به عنوان وثیقه در رهن بانک، از مزایای وام بافت فرسوده تا اتمام نوسازی استفاده کنند.

تسهیلات وام نوسازی مسکن تنها برای ساخت واحدهای مسکونی در حریم مناطقی با بافت فرسوده و در قالب مشارکت مدنی پرداخت می‌شود. برای هر واحد مسکونی تنها یک فقره تسهیلات اعطا می‌شود. پرداخت تسهیلات تنها زیر نظر ارزیاب بانک و در صورت داشتن صرفه اقتصادی پرداخت می‌شود.  برای دریافت تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده مدارک زیر مورد نیاز است:

  • مدارک شناسایی مالک یا مالکین (شناسنامه و کارت ملی)
  • معرفی‌نامه از سوی نهاد‌های ذیربط
  • سند و بنچاق قطعی مالکیت متقاضی
  • پروانۀ ساختمانی
  • نقشه‌های معماری

در صورت تعدد مالکین، داشتن وکالت‌نامه از سوی دیگر مالکین نیز الزامی است.
متقاضیان دریافت وام بافت فرسوده می‌توانند با تشکیل پرونده در سامانه‌ مربوط به دریافت وام نوسازی بافت فرسوده که  از طرف وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آماده شده اقدام به ثبت‌نام برای دریافت وام نمایند. متقاضیان می‌توانند ضمن رعایت نکات ثبت‌نام، مدارک لازم را ارائه کنند و تشکیل پرونده دهند، پس از ثبت‌ نام در سامانه و تشکیل پرونده می‌توانند اقدام به درخواست وام بازسازی مسکن کنند.

 

 

 

دارندگان ملک‌های قدیمی و فرسوده، در صورتی که بر اساس مصوبه نهاد‌های ذیربط ملک یا بنای آن‌ها در منطقه بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشد، واجد شرایط برای دریافت وام بافت فرسوده هستند.

 

ثبت نام در سامانۀ دریافت وام بافت فرسوده

متقاضیان باید از طریق سامانه دریافت وام  بافت فرسوده اقدام به ثبت نام نمایند تا پنل کاربری در اختیار آن‌ها قرار گیرد. برای ثبت پروژه خود ابتدا باید از طریق لینک ورود به سیستم وارد حساب کاربری خود شده و اقدام به ثبت پروژه نمایند.
هر پروژه در سیستم ثبت‌، یک پروژۀ ساختمانی است که باید دارای یک پروانۀ ساختمانی باشد. بنابراین به ازای هر پروانۀ ساختمانی، کاربران قادر به ثبت یک پروژه هستند. محدودیتی در ثبت پروژه وجود ندارد، هر متقاضی می‌تواند یک یا چند پروژه در سیستم ثبت کند.
بعد از ثبت پروژه، یک کد رهگیری برای پروژه ثبت شده ایجاد می‌شود و در طول مراحل ثبت نام این کد به متقاضی نمایش داده خواهد شد. به ازای هر پروژه، یک کد رهگیری به آن پروژه اختصاص داده می‌شود که پیگیری پروژه از طریق این کد رهگیری امکان‌پذیر است.

برای پروژه‌هایی که شامل چند ملک در محدوده بافت فرسوده می‌شوند به این صورت که واحدهای همسایه نیز در پروژه ثبت‌شده تحت بازسازی قرار می‌گیرند، نیاز است تا متقاضی اطلاعات همه ملک‌های فرسوده و مالکین آن‌ها را ثبت نماید. مدارک مربوط به درخواست نیز باید اسکن شده و توسط متقاضی در سامانه ثبت شود.
هنگام ثبت‌ نام برای دریافت وام بافت فرسوده در هر مرحله، متقاضیان می‌توانند به صفحه قبل برگردند و اطلاعات خود را دوباره تکمیل کنند. به این صورت اگر هنگام ثبت نام در هر مرحله نیاز به ویرایش داشته باشید، امکان ویرایش مطالب ثبت‌ شده وجود دارد. ثبت نام متقاضی زمانی تکمیل می‌شود که در آخرین مرحله کلید ثبت نهایی را فشار دهد.
در مرحلۀ نهایی، ‌پس از ثبت نهایی اطلاعات، امکان ویرایش آن‌ها برای متقاضی وجود ندارد. در هنگام ثبت هر پروژه، متقاضی قادر است از سیستم خارج شود و ادامۀ ثبت‌ نام و تکمیل اطلاعات را در زمان دیگری ادامه دهد.

 

 

مدارک لازم جهت ثبت نام در سامانه

برای ثبت‌نام در سامانه جهت دریافت وام بازسازی و نوسازی مسکن، اسکن مدارک زیر مورد نیاز است:

  • نقشۀ موقعیت ملک در بافت فرسوده
  • اسکن از پشت و روی پروانه ساختمانی
  • صفحۀ اول و دوم سند تگ برگی، به همراه صفحات انتقال
  • اسکن تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین قانونی ملک
  • اسکن گواهی‌نامه به منظور احراز شرایط توسعه‌گر (انبوه‌سازان)
  • اسکن اساس‌نامه به منظور احراز شرایط تعاونی یا صندوق
  • اسکن اسناد تجمیع املاک

به منظور شناسایی پروژه، عکس از مراحل تخریب، اسکلت‌بندی و … باید به همراه اسکن مدارک ذکر‌ شده ضمیمه پرونده شود.

 

 

پس از ثبت پروژه چه کارهایی باید انجام داد؟

در مرحلۀ آخر ثبت پروژه، بعد از تایید نهایی اطلاعات توسط متقاضی، پروژه در حالت ثبت شده قرار می‌گیرد. در حدود دو هفته بعد سامانه شروع به بررسی پروژه خواهد کرد. متقاضیان برای پیگیری پروژه از کد رهگیری ارائه شده می‌توانند استفاده کنند. وضعیت پروژه بعد از دو هفته به (در دست بررسی) تغییر خواهد کرد.
در صورتی که اطلاعات پروژه و مدارک تکمیلی ضمیمه شده صحیح و بدون مشکل باشد، پروژه تایید خواهد شد و وضعیت پروژه در سیستم به (تایید شده) تغییر خواهد کرد. در صورتی که مدارک ارسالی و اطلاعات ارائه شده، ناقص یا نادرست باشد، وضعیت پروژه به (تاییدنشده) تغییر پیدا می‌کند. در این صورت یک پیام حاوی عدم تایید پروژه برای متقاضی ارسال خواهد شد. متقاضی باید پس از دریافت پیام، ‌به سامانه مراجعه کند و موارد ناقص را دوباره اصلاح یا تکمیل کند. مدارک تکمیل‌شده دوباره توسط کارشناسان سامانه اعطای وام نوسازی بررسی خواهد شد.

 

 

بعد از اینکه پروژه توسط کارشناسان مربوطه بررسی شد، در صورت صحت اطلاعات، مطابق با شرایط و ضوابط اعطای وام نوسازی، با توجه به امتیازی که سامانه برای پروژه در نظر می‌‌گیرد، پروژه در نوبت دریافت تسهیلات قرار خواهد گرفت. در این حالت وضعیت پروژه به (در انتظار) تغییر می‌کند.
هنگامی که موعد مقرر برای اعطای تسهیلات به پروژه فرا برسد، وضعیت پروژه تغییر خواهد کرد. در این صورت وضعیت پروژه از (در انتظار) به (معرفی به بانک) تغییر می‌کند و نام بانک مورد نظر به متقاضی اعلام خواهد شد.
تمامی مراحل ذکرشده، با ارسال پیام به شمارۀ ثبت‌شده در سامانه اطلاع داده خواهد شد. اما با توجه به اینکه احتمال بروز خطا در ارسال پیام وجود دارد، بهتر است متقاضیان هفتگی به سامانه سر بزنند و از طریق کد رهگیری ارائه شده، از وضعیت پروژه با خبر شوند.

سقف تسهیلات نوسازی

سقف تسهیلات در شهر تهران 50 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و در سایر شهرها، 300 میلیون ریال است. میزان پرداخت تسهیلات حداکثر تا 80 درصد هزینه ساخت مسکن است و در این برنامه نرخ سود 18 درصد قطعی شده است. حداکثر زمان برای بازپرداخت وام نوسازی بافت فرسوده 12 سال است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برنامه‌های آیندۀ نرخ وام نوسازی بافت فرسوده

این تسهیلات با دو نرخ متفاوت به سازنده‌ها تعلق می‌گیرد. وام ساخت و ساز در بافت فرسوده با نرخ سود 16 درصد پرداخت می‌شود و وام ساخت مسکن از محل اوراق خارج از مناطق بافت فرسوده با نرخ سود 17/5 درصد به سرمایه‌گذاران تخصیص داده می‌شود. وام ساخت با دو نرخ متفاوت به منظور ایجاد تسهیلات ارزان برای ساخت و ساز در محله‌های قدیمی درون‌شهری و با هدف تشویق فعالان ساختمانی به منظور هدایت سرمایه‌ها از مناطق پر تقاضا به مناطق کم تقاضا تعریف شده است.

مطابق با مصوبۀ سال 93، هیات دولت و شورای پول و اعتبار موظف شد تا به سرمایه‌گذاران ساختمانی در بافت فرسوده، ‌تسهیلات نوسازی بدون سپرده با سقف 50 میلیون، 40 میلیون و 30 میلیون تومان به ترتیب در کلان‌ شهرها، شهرهای بزرگ، مراکز استان و شهرهای کوچک ارائه کند.

این تسهیلات با نرخ سود 18 درصد پرداخت می‌شود و در صورتی که یارانۀ 9 درصدی نرخ سود این تسهیلات تامین شود، مابه‌التفاوت سود 18 درصد، به حساب سازنده پرداخت خواهد شد.

 

 

با توجه به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه‌های ساخت مسکن برای دولت در اولویت قرار دارد، پیشنهادهایی در زمینۀ تسهیل بازپرداخت وام نوسازی بافت فرسوده مطرح شده است.

هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پیشنهاد داده تا نرخ سود تسهیلات برای خرید یا ساخت در مناطق بافت‌های فرسوده به 6 درصد کاهش یابد و با افزایش دورۀ بازپرداخت تا سقف 20 سال، روند بازپرداخت وام برای سرمایه‌گذاران آسان شود. اما کاهش نرخ سود تسهیلات هنوز از سوی شورای پول و اعتبار تایید نشده است.

از آنجا که تلاش‌ها برای بازگشت رونق به بازار مسکن در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد، یکی از راهکارها، تقویت توان مالی متقاضیان است. لذا گفته می‌شود که تسهیل شرایط وام برای متقاضیان به منظور توانمند‌سازی متقاضیان در دستور کار دولت قرار دارد و نرخ سود نیز کاهش خواهد یافت.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 

جمع‌بندی:

  • سقف فردی تسهیلات در هر سال بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های عامل ارسال می‌شود.
  • نرخ تسهیلات و وام نوسازی بافت فرسوده بر اساس مصوبه و تابع ضوابط و مقررات همان سال است.
  • بازپرداخت وام نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود 18 درصد محاسبه شده است.
  • دریافت وام نوسازی بافت فرسوده از طریق ثبت نام در سامانه الکترونیکی امکان‌پذیر است.
  • هر متقاضی می‌تواند یک یا چند پروژه در سامانه ثبت کند.
  • محدوده بافت‌های فرسوده بر اساس محدوده‌هایی که به موجب طرح‌های مصوب بهسازی و نوسازی شامل برنامه ساماندهی قرار می‌گیرند تعیین می‌شوند.
  • صاحبان ملک‌هایی که در مناطق بافت فرسوده قرار گرفته باشند قادر به دریافت وام نوسازی بافت فرسوده هستند.

 

مطالب مرتبط

خرید خانه وام دار و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  دریافت وام مسکن برای خرید خانه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند وام مسکن بگیرند. همین موضوع باعث شده خرید خانه وام دار […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲ (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

محاسبه اقساط وام مسکن چگونه باید انجام شود؟

اگر شما هم می‌خواهید خانه بخرید و به دنبال گرفتن وام مسکن هستید این مقاله را از دست ندهید. وام مسکن را می‌توانید از بانک‌های مسکن، ملی و سامان بگیرید […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

وام بافت فرسوده در تهران و شهرهای دیگر چه شرایطی دارد؟

  با تغییر سال گاهی قوانین وام‌ها نیز تغییر می‌کند و بسیاری مایلند از قوانین جدید مطلع شوند. برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و تمایل دارند از […]

3 نظر در مورد : “شرایط دریافت وام بافت فرسوده شهری چیست؟

  1. با عرض سلام و احترام
    چگونه می توانم به محله هایی از شهرستان بجنورد که بافت فرسوده است آگاهی یابم و اگر کسی این محله را دارد برایم بفرستد ممنون می شوم.

    8
    2
  2. سلام.بنده.منزلی.دارم.درزاهدان.درخیابان.
    میرحسینی.بدون.سپرده.گداری.چقدروام.بافت.
    فرسوده.تعلق.میگیرد.سندتک.برگی.ششدوانگ.
    عرصه.اعیان.میباشد.لطفا.راهنمایی.کنید

    2
    11
  3. ایا به ملک هایی که دارای قولنامه میباشد ودر بافت فرسوده شهری قرار دارند هم وام تعلق میگیرد با تشکر لطفا جواب دهید

    20
    7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *