ساخت، نگهداری و بازسازی

نکاتی که معماران دوست دارند کارفرما از روند طراحی بداند

روند طراحی

 

وظیفه اصلی یک معمار طراحی ساختمان و اجرای طرح است. نظارت بر روند طراحی و فرآیند پروژه از دیگر وظایف آن‌ها است.در ایران نیز معماران پس از طی کردن دوره‌های آکادمیک در این حوزه مدرک معتبر تحصیلی دریافت می‌کنند.

البته در ایران معمارانی هستند که به صورت تجربی این حرفه را یاد گرفته و در حال فعالیت در این زمینه هستند. هنگامی که شما برای انجام پروژه‌ای با یک معمار یا گروه معماری تماس می‌گیرید، آن‌ها با توجه به نیاز شما شروع به فعالیت می‌کنند.

اما در این میان نکات و مسائلی وجود دارد که میان شما و معمار فاصله ایجاد می‌کند. از موارد طراحی گرفته تا مراحل ساخت و ساز. در این متن توضیحاتی در مورد این روند داده شده است و به سوالات مشخصی مانند معماران چه می‌کنند و قبل از اینکه با معماری همکاری کنیم چه چیزهایی را باید بدانیم جواب داده شده است.

معماران از شما می‌خواهند در طول روند طراحی فعال باشید و نظرات خود را ارائه دهید

در حقیقت وظیفه طراحی بر عهده یک معمار است و از طرف دیگر وظیفه شما در طول طراحی تامین بودجه مورد نیاز و همچنین بازگو کردن انتظارات شما در مورد طرح معماری و مراحل طراحی است. گروه FINNE Architects که سال‌ها در سیاتل با موسسه معماران آمریکایی به همکاری می‌پردازد، در گزارشی با عنوان چگونه یک معمار را برای همکاری انتخاب کنیم توضیحاتی در مورد انتظارات یک معمار از کارفرما و بالعکس داده است.

در این گزارش آمده است که در جزئیات طراحی نظر کارفرما به شدت مهم است و آن‌ها باید در این مرحله تمام نظرات خود را صادقانه، با دید باز، منعطف، قابل اجرا و قاطع بیان کنند. همچنین در این گزارش آمده است کارفرما باید با طراح راحت باشد تا هنگامی که پروژه مورد تایید قرار گرفت، روند اجرای آن با سرعت شروع شود و به خوبی به پایان برسد.

نکته: با معمار و طراح خود راحت باشید. تمام ایده‌ها و نظرات خود را صریح و واضح برای او بازگو کنید و با هماهنگی با معمار در سریع‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی برسید.

 

روند طراحی

 

 

کار اصلی معماران طراحی ساختمان و اجرای طرح است. نظارت بر روند طراحی و فرآیند پروژه از دیگر وظایف آن‌ها است.

 

معماران می‌توانند از ابتدا تا انتها پروژه طراحی شما را به پیش ببرند

اگر یک پروژه طراحی در ذهنتان دارید، چه یک پروژه بزرگ مثل نوسازی یک خانه و یا چه طراحی جزئی داخلی ساختمان، برایتان سوال پیش می‌آید نقطه شروع کار کجاست و چگونه باید روند طراحی را آغاز کرد. بهترین کار برای رسیدن به جواب این سوال تماس گرفتن با یک معمار یا طراح است.

این افراد با توجه به تحصیلات و تجربه کاری که دارند به خوبی می‌دانند فرآیند طراحی شما باید از کجا آغاز شود و چگونه بدون هیچ دردسری ادامه پیدا کند. آن‌ها می‌توانند بستر مناسب برای هماهنگی مناسب میان روند طراحی و تیم اجرای پروژه ایجاد کنند.

در گزارشی که در بالا به آن اشاره شد آمده است: یک معمار می‌تواند نقش مهمی در تمامی جنبه‌های پروژه داشته باشد، از شروع طراحی گرفته تا انتخاب پیمانکار برای ساخت و ساز و در نهایت نظارت بر فرآیند انجام کار تا زمانی که کار به بهترین حالت به پایان برسد. کارفرما می‌تواند با توجه به گستردگی کار خود با یک معمار مذاکره کند و حداقل وظیفه آن شخص طراحی و نقشه کشی با توجه به مقررات و قوانین حاکم بر شهر شما است.

نکته: معماران با توجه به تجربه خود به خوبی می‌دانند که چگونه اید‌های ذهنی شما را برای شروع کردن یک پروژه جهت دهی کنند.

 

روند طراحی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

روند طراحی معماران را به همه جا می‌برد

با توجه به گستردگی کار معماران آن‌ها همواره در حال جابجایی از جایی به جای دیگر هستند. در طول یک ماه امکان دارد معمار به چند سفر کاری مختلف برود تا با کارفرمایان دیگر برای همکاری مذاکره کند. در نتیجه هر از گاهی امکان دارد از دسترس شما خارج شوند و اگر جواب تلفن شما را ندادند این به معنی کم توجهی به شما نیست.

اگر در دسترس بودن معمار یکی از ویژگی‌های مهم مورد نظر شما است، برای پيش‌برد هرچه بهتر و راحت‌تر کارتان با معماران محلی وارد مذاکره شوید.

نکته: گاهی اوقات با توجه به گستردگی فعالیت معماران امکان دارد از دسترس خارج شوند. بهتر است به معمار خود اطمینان داشته باشید.

 

یک معمار

 

 

اگر یک پروژه طراحی در ذهنتان دارید، چه یک پروژه بزرگ مثل نوسازی یک خانه و یا چه طراحی جزئی داخلی ساختمان، برایتان سوال پیش می‌آید نقطه شروع کار کجاست و چگونه باید روند طراحی را آغاز کرد. بهترین کار برای رسیدن به جواب این سوال تماس گرفتن با یک معمار یا طراح است.

 

معماران چند کار را با هم انجام می‌دهند

به پیش بردن یک پروژه با توجه به گستردگی و کارهای مختلف آن به عهده یک معمار است. امکان دارد شما به روند طراحی شک کنید و از خود بپرسید آیا پروژه مسیر خود را به درستی طی می‌کند؟ گاهی اوقات یک معمار درگیر طراحی است و گاهی اوقات به محل طراحی مراجعه می‌کند.

روز دیگر امکان دارد این معمار با کارفرما مشورت‌های لازم را انجام دهد و روز دیگر با پیمانکار پروژه صحبت‌هایی را داشته باشد. همانگونه که می‌بینید هر کدام از عنوان‌های بالا برای خود زمان زیادی را می‌خواهند. اما این هنر یک معمار است که تمامی کارها را به طور هماهنگ با هم به جلو ببرد.

البته نکته‌ی قابل ذکر دیگر در مورد معماران سپری کردن زمان زیادی پشت میزکارشان است. در گزارش آمده است: معماران حداق روزی دو ساعت پشت میزشان در حال طراحی هستند و در ادامه با مشتریان برای همکاری مذاکره می‌کنند.

تغییرات لازم بر روی پروژه‌ها را اعمال کرده و گاهی برای استفاده از متریال مناسب به فروشگاه‌های مربوطه می‌روند. تمامی این فعالیت‌ها برای یک معمار همانند انجام یک فرآیند است.

نکته: گاهی اوقات نوع فعالیت معماران شما را به شک می‌اندازد که آیا آن‌ها می‌توانند از پس پروژه شما بربیایندیا خیر. در نظر داشته باشید ماهیت کار یک معمار پیش بردن یک پروژه از تمامی جهات است.

 

یک معمار

 

 

معماران با توجه به تجربه خود به خوبی می‌دانند که چگونه اید‌های ذهنی شما را برای شروع کردن یک پروژه جهت دهی کنند.

 

از معمار خود بپرسید چه الگو و روش هایی را دنبال می‌کند

قبل از تصمیم به همکاری با یک معمار، در مورد روش و الگوهای فکری او سوال کنید. معماری یک اقیانوس بی پایان است و مکتب‌ها و روش‌های طراحی مختلفی دارد و هر معمار با توجه به نزدیک بودن تفکراتش به یک روش نسبت به آن طراحی می کند.

هنگامی که طراح جواب سوال شما را بدهد متوجه خط فکری او خواهید شد. در گزارش آمده است یک معمار حتی امکان دارد با توجه به محل زندگی دوران کودکی خود یک سبک از معماری را انتخاب کند.

گروه FINNE Architects متشکل از معماران آمریکایی و فنلاندی است که در طرح‌های خود معماری حوزه اسکاندیناوی را نیز درگیر می‌کنند. نکته قابل اشاره دیگر الگو برداری معماران از یکدیگر است. در طول عمر یک معمار با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و به روز شدن فرآیند طراحی بینش فکری او تغییر پیدا می‌کند.

یک معمار در ابتدا امکان دارد سنت‌گرا طراحی کند اما کم کم به سمت معماری پست مدرن حرکت می‌کند. همه چیز بستگی به الگو‌ها و روش‌های طراحی او دارد.

نکته: یک معمار با توجه به دانشگاه، استادان و الگوهای خود، ذهنیت مشخصی از طراحی به دست می‌آورد و شروع به طراحی و ادامه فعالیت می‌کند.

 

روند طراحی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معماران از طبیعت الگو می‌گیرند

کار یک معمار ایجاد پلی میان فرآیند طراحی داخلی و طراحی خصوصی یک بنا با محیط پیرامون آن است. مهم نیست معمار شما از کدام الگو و روش پیروی می‌کند، طبیعت به طور ذاتی در تمام طراحی‌های یک معمار حضور دارد. طبیعت باعث نشاط و سرزندگی انسان می‌شود و حضور المان‌هایی از آن در زندگی این موضوع را هرچه بیشتر نشان می‌دهد.

معماران با توجه به آموخته‌های خود همیشه سعی بر ایجاد تعادل میان طبیعت و ساختمان کرده‌اند. برای نمونه، الهام گیری از طبیعت را می‌توان در طراحی خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون معمار نامدار امریکایی دید.

ویژگی‌های متعددی از خانه شیشه‌ای منجر به زیبایی آن شده است. استفاده از صفحات شفاف شیشه‌ای، انعکاس پیوسته و هیجان انگیزی از فضای بیرون را به داخل خانه می‌دهد که از همه مهم‌تر بازتاب سایه درختانی است که در اطراف خانه قرار دارند.

نکته: حضور طبیعت در ایده‌های طراحی معماران امری طبیعی است و آن‌ها سعی می‌کنند ویژگی‌های طبیعت را وارد زندگی روزمره انسان کنند.

 

 

 

اگر در دسترس بودن معمار یکی از ویژگی‌های مهم مورد نظر شما است، برای پيش‌برد هرچه بهتر و راحت‌تر کارتان با معماران محلی وارد مذاکره شوید.

 

معماران حتی در پروژه‌های کوچک می‌توانند مشاوره بدهند؛ اما نه همیشه

صاحبان خانه برای پروژه‌های کوچک ترجیح می‌دهند به طور مستقیم با یک پیمانکار مذاکره را آغاز کنند. ولی آیا باید در قبال این تصمیم تجدید نظر کنند؟ این موضوع بسیار بستگی به ابعاد پروژه دارد. از طرف دیگر معمار مورد نظر شما نیز مهم است.

تصمیم با شماست اما بهتر است برای هر پروژه‌ای با یک معمار مشورت کنید. مشورت گرفتن هزینه زیادی را برای شما به همرا نخواهد داشت. البته تعدای از معماران ترجیح می‌دهند چند پروژه کوچک را به طور همزمان پیش ببرند.

بدون در نظر گرفتن ابعاد پروژه به طور کلی مهندس معمار و یا مهندس سازه برای هر پروژه ساخت و ساز و یا نوسازی نقش مهمی دارند. شما باید به سابقه و تجربه معمار خود نگاه کنید و ببینید آیا او سابقه مفیدی در فرآیند طراحی دارد یا خیر.

در گزارش ذکر شده آمده است معماران به راحتی می‌توانند پروژه‌های کوچک را بر عهده بگیرند اما هزینه دستمزد معمار برای کارفرما در این وضعیت آن‌ها را به سمت پیمانکار سوق می‌دهد.

نکته: بهتر است برای هر گونه طراحی از کوچک مقیاس گرفته تا بزرگ مقیاس با معماران مشورت کنید. اگر بودجه لازم برای استخدام یک معمار در پروژه کوچک را دارید سریع دست به کار شوید و اگر ندارید با یک پیمانکار طراحی را شروع کنید.

 

 

 

کار یک معمار ایجاد پلی میان فرآیند طراحی داخلی و طراحی خصوصی یک بنا با محیط پیرامون آن است.

 

معماران تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند در کار خود شفافیت مالی داشته باشند

برای حل و فصل موضوعات مالی یک پروژه، معمار روش‌های مختلفی برای دریافت وجه پیشنهاد می‌دهد که دو مورد از همه مهم‌تر است. مورد اول دریافت مبلغ کار با پولی مشخص که در ابتدای قرارداد دو طرف به توافق می‌رسند.

مورد دوم  دریافت حق‌الزحمه با توجه به متراژی که قرار است معمار طراحی کند. در گزارش آمده است که انجام پروژه به صورت ساعتی نیز راه حل مناسبی است. یکی از ویژگی‌های این راه منعطف بودن ساعات کاری است. در این روش ارتباط با کارفرما راحت‌تر است.

نکته: معماران همواره تلاش می‌کنند با کمترین هزینه بهترین نتیجه را برای کارفرما ایجاد کنند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معماران نیازهای ذهنی شما را تبدیل به طرح، سازه، عملکرد و راحتی می‌کنند

اینکه شما از معمار و طراح خود توقع زیبایی و کارایی طرح را داشته باشید انتظار کاملا بجایی است. طراح باید بتواند با توجه به تجربه تحصیلی و کاری خود بهترین ایده را پیش روی شما بگذارد. معماری با روحیات چالش پذیر، منعطف و تحلیل‌گر به راحتی از عهده کار شما بر می‌آید. در نتیجه‌ی تمامی این صحبت‌ها برآیند فعالیت این معمار سبب کاهش بودجه مورد نیاز طراحی می‌شود و از هدر رفت پول جلوگیری می‌کند.

نکته: با انتخاب یک معمار مناسب ضمن افزایش کارایی و دل‌نشینی طراحی، در بودجه نهایی شما صرفه جویی می‌شود.

 

روند طراحی

 

معماران در فرآیند طراحی کنار شما هستند

در گزارش آمده است انتخاب یک معمار همانند انتخاب فردی است که می‌خواهید با او به کوهنوردی بروید. معمار باید قابل اطمینان، صادق، هم ایده با خود شما، خونگرم و قابل احترام باشد. در روند یک پروژه شما باید با کمک یکدیگر به نتیجه نهایی فکریتان برسید و طوری نشود که اختلافات باعث بروز مشکلات و جدایی شود.

نکته: با همکاری و هم‌فکری با معمار پروژه‌ی خود به راحتی آن را به سرانجام می‌رسانید.

 

 

با معمار و طراح خود راحت باشید. تمام ایده‌ها و نظرات خود را صریح و واضح برای او بازگو کنید و با هماهنگی با معمار در سریع‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی برسید.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه

  طراحی دکوراسیون در هر دوره‌ای از تاریخ، سبک‌ها و روش‌های خاصی داشته است. در هر سبک از وسایل و المان‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از برخی عناصر در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *