دکوراسیون داخلی

بهترین دکوراسیون برای خانه های کوچک

دکوراسیون خانه کوچک

این روزها بازار طراحی و دکوراسیون داخلی برای دکور کردن خانه‌ها پر از ایده و طرح‌های متنوع است. انقدر تنوع زیاد است که گاهی تصمیم گیری برای انتخاب سخت می‌شود. اما باید در نظر داشت که همه ایدها و طرح‌ها برای دکوراسیون خانه کوچک مناسب و قابل اجرا نیست. خانه‌های کوچک برای دکوراسیون نکات و محدودیت های خاص خود را دارند. اگر به دنبال ایده هایی برای دکوراسیون خانه کوچک خود هستید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا با شما نکات و ایده‌های ارزشمندی را در میان بگذاریم تا هم خانه زیباتری داشته باشید و هم خانه شما بزرگتر به نظر برسد.

انتخاب رنگ مناسب برای آپارتمان کوچک

انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها، سقف، کف، و وسایل خانه یکی از قسمت‌های مهم در دکوراسیون خانه‌های کوچک است. چرا که با انتخاب رنگ‌های نامناسب خانه از آن چیزی که هست کوچکتر به نظر خواهد رسید. و یا تنوع زیاد رنگ استفاده شده باعث شلوغ به نظر رسیدن خانه می‌شود. رنگ سفید بهترین رنگ برای بازتاب نور است. در نتیجه در خانه‌های کوچک بهتر است، بیشتر از رنگ سفید و رنگ های روشن در دکوراسیون استفاده کنید تا خانه دلبازتر به نظر برسد. استفاده زیاد از رنگ‌های تیره باعث کوچکتر به نظر رسیدن خانه می‌شود. و از طرفی استفاده بیش از حد از رنگ سفید خانه را سرد و بی روح می‌کند. باید خانه را همانند یک بوم نقاشی سفید در نظر گرفت که با رنگ‌های دیگر آن را نقاشی می‌کنید. تلاش کنید از رنگ‌های پررنگ و سیر به عنوان رنگ مکمل استفاده کنید و از آنها به عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده نکنید.

رنگ خانه های کوچک

 

از کفپوش یکسان استفاده کنید

در خانه‌های کوچک از پوشش یکسان برای کف خانه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر انتخاب شما برای کف خانه لمینت، سرامیک یا سنگ است آن را در همه جای خانه از آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب ها بصورت یکپارچه اجرا کنید. و برای تفکیک فضا از فرش‌ها و قالیچه‌ها کمک بگیرید. این کار باعث بزرگتر به نظر رسیدن خانه خواهد شد. نکته دیگر در طراحی داخلی خانه‌های کوچک عدم استفاده از رنگ‌های تیره برای کفپوش ها است. چرا که رنگ های تیره باعث کوچکتر به نظر رسیدن خانه خواهند شد.

کفپوش خانه کوچک

 

استفاده از آینه در چیدمان منزل

آینه‌ها در هر فضایی که قرار بگیرند، آن‌جا را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از آینه‌های بیشتری در دکوراسیون و چیدمان خانه کوچک بهره ببرید. اما اینکه از آینه ها در چه نقطه‌ای از خانه استفاده کنید نکته مهمی است. آینه ها را در جایی قرار دهید که نور را انعکاس دهند. به یاد داشته باشید این بازتاب نور در آینه است که باعث بزرگتر جلوه کردن فضا می‌شود. قرار دادن آینه‌ها در مکانی که نور طبیعی را از پنجره ها منعکس کنند باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضای خانه خواهد شد. همچنین استفاده از نور LED یا آباژور در اطراف آینه ها برای انعکاس نور در شب فضا را دلبازتر می‌کند. انعکاس نور و تصویر خانه شما در آینه باعث بزرگنمایی فضا خواهد شد. برای دیوارهای آشپزخانه از کاشی و سرامیک یا دیوارپوش های براق استفاده کنید تا نور را در آشپزخانه شما بیشتر انعکاس دهند.

استفاده از آینه

 

از فضاهای خالی نهایت بهره را ببرید

با کمی خلاقیت می‌توان نهایت استفاده را از فضاهای موجود کرد. به عنوان مثال می‌توان از تختخواب‌های تاشویی در اتاق خواب استفاده کرد که دارای قفسه و کمد هایی هستند که فضای زیادی برای قرار دادن وسایل دارند. اگر تخت خواب تاشو باب میل شما نیست پس بهتر است تختخوابی انتخاب کنید که بتوانید از فضای زیر آن هم استفاده کنید. بسیاری از طراحان در طراحی اولیه تخت، کشوهایی تعبیه کرده‌اند که وسایلی مانند رخت خواب، ملحفه‌های تمیز یا لباس در آن‌جا قرار بگیرند. چنین تخت‌هایی برای خانه‌ها و اتاق‌های کوچک انتخاب مناسب‌تری هستند. به کار بردن جک زیر تخت برای استفاده از فضای زیر تخت راه حل دیگری برای استفاده از فضای زیر تخت است. با استفاده از یک جک متحرک به راحتی به فضای زیر تخت دسترسی خواهید داشت و می‌توانید وسایل زیادی را در این فضا جا دهید. 

تختخواب مناسب درکوراسیون خانه کوچک

 

کف خانه را خلوت نگه دارید

شاید داشتن بعضی وسایل ضروری به نظر برسد، اما تا زمانی که در خانه به راحتی راه بروید، و موقع راه رفتن به موانع برخورد نکنید، در غیر این صورت بهترین دکوراسیون ها هم به کار شما نخواهند آمد. برای همین بهتر است از قفسه، کشو و طبقه بندی‌های دیواری استفاده کنید تا فضای شما را روی سطح خانه کم نکند. با این کار برای هر بار نظافت و جارو زدن نیازی به جابجایی وسایل ندارید. از طرفی این کار باعث می‌شود فضای خانه بزرگتر به نظر برسد.

 

از وسایل و مبلمان تاشو استفاده کنید

برای استفاده بهینه از فضا و شلوغ نشده محل زندگی در خانه های کوچک استفاده از وسایل تاشو و جمع شونده‌ای است که در طول روز استفاده‌ای ندارند. مثلا استفاده از میز ناهار خوری تاشو یا میز مطالعه متصل به دیوار و صندلی های تاشو که فقط در زمان صرف غذا یا مطالعه استفاده می‌شوند. اگر مهمان زیاد به خانه شما می‌آید مبل تختخواب شو می‌تواند راه حل مناسبی برای مدیریت فضا باشند.  

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

 

استفاده از درب و پنجره‌های کشویی

مناسب ترین درب و پنجره برای خانه های کوچک مدل‌های کشویی آن است. چرا که در غیر این صورت شما باید همیشه فضایی را برای باز و بسته کردن درب و پنجره های لولا دار در نظر بگیرید. اما با استفاده مدل‌های کشویی می‌توانید گلدان ها را جلوی پنجره ها بگذارید یا جاکفشی ها را در کنار در قرار دهید و یا اینکه اطراف آنها را دکور کنید چرا که مزاحمتی برای باز و بسته شده آنها ندارند.

 

انتخاب فرش مناسب دکوراسیون خانه کوچک

فرش کوچک باعث کوچک به نظر رسیدن فضا می‌شود. برای اتاق پذیرایی بجای چند فرش کوچک، از یک فروش بزرگ استفاده کنید و از آن در فضایی که مبلمان قرار دارد استفاده کنید. نباید کیپ تا کیپ خانه را از فرش بپوشانید. فضاهای خالی را بین فرش تا دیوارها در نظر بگیرید. از فرش هایی با طرح های خلوت استفاده کنید تا شلوغی طرح فرش دکوراسیون شما را تحت تاثیر قرار ندهد. 

فرش مناسب دکوراسیون

 

به وسایل خانه فضا بدهید

در دکوراسیون خانه هیچ چیز به اندازه وسایل و مبلمانی که به دیوارها چسبیده و بصورت فشرده کنار هم قرار گرفته‌اند توی ذوق نمیزند. این وضعیت در خانه کوچک بدتر هم می‌شود. وسایل و مبلمان خانه باید به اندازه کافی فضا داشته باشند تا نمایش بهتری به خانه بدهند و به شما حس راحتی بیشتری را القا کنند. اگر فضای کافی بین وسایل خود ایجاد کنید این کار باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا هم خواهد شد. شاید متناقض به نظر برسد اما استفاده از وسایل بزرگ اما به تعداد کم یکی از این راهکارها است. به عنوان مثال برای مبلمان می‌توانید به جای یک ست 7 نفره که بصورت فشرده چیده شده یک نیم ست 4 نفره بزرگ داشته باشید که با فاصله مناسبی از هم قرار دارند و جلوه زیباتری به خانه شما داده‌اند. یک دست مبل ال که یک سمت از اتاق پذیرایی شما را اشغال کرده باشد می‌تواند گزینه مناسب برای مدیریت فضا باشد. البته در انتخاب چیدمان مبل ال محدودیت دارید اما در عوض جای نشستن بیشتری به شما می‌دهد.

دکوراسیون آپارتمان کوچک

 

میز تلویزیون را حذف کنید

میز تلویزیون بزرگترین چیزی است که فضای خانه شما را بیهوده اشغال می‌کند. بنابراین بجای استفاده از میز تلویزیون آن را به دیوار نصب کنید یا آن را با خلاقیت داخل یک دکور تعبیه کنید. با این کار یک فضای خوب برای قرار دادن دیگر وسایل تزئینی دارید.

میز تلویزیون در طراحی داخلی آپارتمان کوچک

 

نواقص خانه های کوچک را به مزیت تبدیل کنید

در یک خانه کوچک هر سانتی متر ارزشمند است. پس اگر خانه کوچک شما دارای فضای پِرت است یا گوشه ای از اتاق یا پذیرایی شما کج یا قناص است این محدودیت را با خلاقیت به فرصت تبدیل کنید. مثلا با گذاشتن یک تشک و چند کوسن این فضا را به یک فضای دنج برای خود تبدیل کنید.
اگر این هم شدنی نیست آن را به یک محل قرار گیری گیاهانتان تبدیل کنید. یک گلخانه کوچک در کنج خانه، قطعا جذابیت آن را چند برابر میکند. برای رادیاتور ها یک قاب طراحی کنید تا هم فضای خانه را زیباتر کند و هم یک المان در امتداد دکوراسیون خانه شما باشد.

استفاده بهینه از فضای خانه کوچک

 

یک دیوار را به خاطرات خود اختصاص دهید

اگر جزو کسانی هستید که قاب عکس های خود را به دیوار میزنید، بجای اینکه قاب عکس ها را بر روی همه دیوار ها پراکنده نصب کنید، یک دیوار را به این کار اختصاص دهید. این کار هم از شلوغی دیوارها جلوگیری می‌کند هم ظاهر جالبی به یک دیوار شما می‌دهد و خانه شما را جذاب می‌کند. 

دیوار قاب عکس

 

از ارتفاع نهایت استفاده را ببرید

برای خانه های کوچک حتما به دنبال دکوراسیون هایی با طراحی عمودی برای قسمت‌هایی از خانه باشید. معمولا فضایی خالی بین سقف و کابینت های آشپزخانه، بوفه، یا کتابخانه وجود دارد. اگر کابیت‌ها یا قفسه هایی یکپارچه تا سقف ادامه پیدا می‌کنند را انتخاب کنید هم فضای بیشتری برای جاسازی وسایل دارید هم ظاهر زیبایی تری خواهد داشت و هم باعث بلندتر به نظر رسیدن ارتفاع اتاق خواهد شد. در استفاده از این سبک زیاده روی نکنید. چرا که باعث شلوغ به نظر رسیدن خانه خواهد شد.

جمع بندی:

ایده‌های گفته شده با تمرکز بر استفاده بهینه از فضا و بزرگتر نشان دادن خانه عنوان شد. اگر در حال حاضر در خانه کوچکی زندگی زندگی می‌کنید با چند تغییر کوچک شروع کنید و اگر قصد نقل مکان به خانه کوچکی دارید قبل از آن به طرح و ایده‌ای که می‌خواهید در خانه جدید خود داشته باشید فکر کنید و بررسی کنید کدام ایده ها قابل اجرا و کدام یک غیر قابل اجراست. همچنین برای پیاده سازی ایده‌های خود به ترتیب اهمیتی که دارند آنها را الویت بندی کنید.

در نهایت بهترین دکوراسیون خانه آن طرحی است که قبل از هرچیز آن را دوست داشته باشید و به سلیقه شما نزدیک باشد. همه نکات گفته شده، شاید در یک خانه قابل اجرا نباشد. اما اجرای یک یا چند نکته می‌تواند تاثیر خوبی در محیط خانه شما بگذارد. مهم ترین نکته آن است که خانه خود را دوست داشته باشید و از زندگی در آن حس خوبی داشته باشید.

منابع عکس: www.housebeautiful.comwww.architecturaldigest.comwww.geniushomes.co.nzfoyr.combodaq.comwww.houseandgarden.co.ukwww.thespruce.com

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

  این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *