دکوراسیون داخلی

طراحی آشپزخانه سالم و اصولی که باید بدانید

طراحی آشپزخانه تندرست

 

طراحی آشپزخانه سالم جزو مباحثی است که این روزها در دکوراسیون و طراحی داخلی بسیار پرطرفدار است. در سال‌های اخیر به سلامت جسم، سلامت روان و البته دوستی با کره زمین در طراحی دکوراسیون توجه زیادی می‌شود. استفاده از مواد پایدار و کاهش وسایل آشپزخانه در کنار موادغذایی تازه از پایه‌های اصلی طراحی آشپزخانه تندرست است. در متن زیر با اصول طراحی این آشپزخانه بیشتر آشنا می‌شویم:

طراحی آشپزخانه سالم کاری نه چندان دشوار

با تغییراتی کوچک می‌توان طراحی آشپزخانه تندرست را انجام داد و لازم نیست حتما از پایه تغییراتی ایجاد کرد. بیشتر افراد حین خرید خانه در نقشه خانه هیچ دخالتی ندارند. سازندگان نیز در طراحی نقشه بهره‌وری هرچه بیشتر را مدنظر قرار می‌دهند و کمتر به فکر سلامت روان هستند. اما با این وجود هم می‌توان طراحی آشپزخانه تندرست را انجام داد و به طور مثال با کاهش وسایل آشپزخانه از آلودگی‌های شیمیایی و صوتی کاست.

آشپزخانه‌‌های هوشمند می‌توانند در نهایت به سبک زندگی سالم‌تر منجر شوند. رویکرد آشپزخانه سالم و تندرست این است که به سلامت روح، جسم و عاطفی و همین‌طور کره‌ی زمین کمک کند. راحت آماده کردن غذاهای غنی و سرشار از مواد مفید با موادغذایی تازه، استفاده کمتر از ظروف بسته‌بندی به تغییر رابطه ما با غذا منجر می‌شود.

این تغییر رابطه بر عادت‌های خرید، آماده‌سازی و مصرف ما اثرگذار است که هم در کوتاه‌مدت به نفع ماست و هم در دراز مدت. طراحی آشپزخانه تندرست در کوتاه‌مدت به کاهش هزینه‌های موادغذایی و سلامت جسم منجر می‌شود. همین در دراز مدت به کاهش هزینه‌های پزشکی برای جسم و روان می‌انجامد.

طراحی آشپزخانه تندرست اگر فراگیر شود در نهایت تمام ابعاد را درگیر می‌کند و از سازنده ساختمان تا سازنده وسایل آشپزخانه را درگیر خود می‌کند. این موضوع سبب می‌شود طراحی آشپزخانه تندرست در همه جنبه‌ها جا بیفتد و همه به سمت استفاده از مواد پایدار و کاهش وسایل آشپزخانه بروند که به محیط زیست کمک فراوانی می‌کند. راهکارهای طراحی آشپزخانه تندرست  را می‌توانید در ادامه بخوانید.

 

طراحی آشپزخانه سالم

 

 

  1. با مواد پایدار در دکوراسیون شروع کنید

اگر هدف شما زندگی سالم‌تر است، با استفاده از مواد پایدار و غیرسمی می‌توانید اولین گام را در راستای این هدف بردارید. متخصصان پیشنهاد می‌دهند سلامتی را در همه جنبه‌ها موردنظر قرار دهید و از روی کابینت‌ها، رنگ و مصالح این چنینی گرفته تا موادغذایی مورداستفاده اعمال کنید.

برای طراحی آشپزخانه تندرست در ساخت کابینت‌ها و پیشخوان از ترکیبات سبک ارگانیک، مواد پایدار و مصالح شیمیایی غیرسمی استفاده کنید. مواد طبیعی یا بازیافت شده مثل چوب، سنگ و شیشه دوستان بهتری برای طبیعت هستند. برای استفاده از مواد بازیافتی دو راه پیش روی شماست:

  • از وسایل قدیمی که در انبار پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ است استفاده کنید

مدها هرچند سال یک بار هرچند با کمی تفاوت تکرار می‌شوند. اگر نگاهی به انبارهای قدیمی خانوادگی بیندازید هیچ بعید نیست وسایلی در آن پیدا کنید که امروز مد روز هستند و با قیمت‌های گزافی خرید و فروش می‌شوند.

نکته دیگر درمورد وسایل قدیمی این است که غالبا با بهترین مصالح ساخته شده‌اند و عمر و دوام زیادی دارند. لابد زیاد شنیده‌اید که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از وسایل قدیمی تعریف می‌کنند و آن‌ها را نسبت به وسایل الان مستحکم‌تر و بادوام‌تر می‌دانند.

تا حد زیادی حق با آن‌هاست. در سال‌های اخیر مصرف‌گرایی و تشویق مدام مشتری به خرید برای کسب سود صاحب کسب‌وکار تقویت شده اما در سال‌های گذشته تبلیغات با تاکید برروی جنس خوب انجام می‌شد و دوام و کارکرد خوب حرف اول را می‌زد.

احتمالا با خواندن این جملات فکر می‌کنید وسایل قدیمی پس از سال‌ها استفاده و بعد ماندن در انبار از ریخت و قیافه افتاده‌اند و اصلا قابل استفاده نیستند. اما این تعبیر درست نیست. با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید نحوه جلابخشی و زیبا کردن آن‌ها را بیابید.

همچنین می‌توانید راهکارهایی برای تغییر شکل و کاربری و نزدیک کردن وسیله به کاربرد مورداستفاده خود پیدا کنید. DIY یا خودت انجام بده از بخش‌های محبوب در اینترنت است که به شما می‌آموزد چه طور خودتان وسیله‌ای کاربردی درست کنید.

 

طراحی آشپزخانه سالم

 

 

برای طراحی آشپزخانه تندرست در ساخت کابینت‌ها و پیشخوان از ترکیبات سبک ارگانیک، مواد پایدار و مصالح شیمیایی غیرسمی استفاده کنید. مواد طبیعی یا بازیافت شده مثل چوب، سنگ و شیشه دوستان بهتری برای طبیعت هستند.

 

  • از شرکت‌هایی خرید کنید که از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند

با تغییر شرایط اقلیمی و گرمایش جهانی اندک‌اندک توجه‌ها به کره زمین و آسیبی که پس از انقلاب صنعتی به این سیاره رسیده پررنگ شد. حقیقت این است که بشر در صد سال اخیر آسیب زیادی به کره زمین زده و ادامه این روند سبب می‌شود شرایط زندگی برای انسان دشوار و حتی غیرممکن شود.

بنابراین شرکت‌هایی با دغدغه محیط زیستی به وجود آمده‌اند که تولید محصولات‌شان براساس استفاده از مواد پایدار و مواد بازیافتی است. محصولات این شرکت‌ها مانند سایرین تنوع دارند و در واقع تفاوت چندانی میان محصولات این شرکت‌ها با سایرین وجود ندارد.

با رعایت همین نکات ساده می‌توان فضای آشپزخانه‌ای ساخت که هم به سلامت ما و هم کره‌ی زمین کمک می‌کند.

استفاده از مواد پایدار در طراحی آشپزخانه سالم: دغدغه‌ی شرکت‌ها

در سال‌های اخیر تصمیمیات هوشمندانه محیط زیستی افزایش یافته‌اند و عملی کردن‌شان هم ساده‌تر شده است. در سال‌ها گذشته کمتر کسی از زیان سازه‌های کنونی آگاه بود و فقط افرادی که حساسیت به مواد شیمیایی، کابینت، پیشخوان، کف، دیوار، تهویه و وسایل آشپزخانه داشتند درگیر داشتن وسایل آشپزخانه سالم بودند و این مسئله برای‌شان دغدغه بود.

حالا طراحی آشپزخانه تندرست بسیار ساده‌تر شده و تنوع محصولات نیز بیشتر شده. در گذشته انتخاب‌های زیادی وجود نداشت و بین سلامت و زیبایی مجبور به انتخاب بودید اما در طراحی‌های امروزی دیگر این مسئله وجود ندارد و طراحی‌های زیبا و سالم در بازار وجود دارند.

البته متخصصان توصیه می‌کنند پیش از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید. بعضی محصولات از آنچه ادعا می‌کنند کمتر دوستدار محیط زیست هستند. ممکن است محصولی درمورد استفاده از مواد بازیافتی تبلیغ کنند اما درمورد سمی بودن مواد استفاده شده در عامل اتصال پاسخگو نباشند.

از موادغذایی تازه استفاده کنید

سبزیجات آماده، بادمجان سرخ شده و کبابی شده آماده، سیب‌زمینی سرخ شده نیم‌پز و انواع کنسروها امروز در آشپزخانه بیشتر ما دیده می‌شوند. به دلیل مشغله‌های کاری آشپزخانه‌های مدرن امروزی پر از موادغذایی نیمه آماده بسته‌بندی‌های کاغذ محصولات هستند که در نهایت باید به سطل آشغال روند.

در طراحی آشپزخانه تندرست روی سادگی و تروتازه بودن مواد اولیه تاکید می‌شود. به این صورت که سبزیجات از باغ‌های اطراف یا سبزی‌های کاشته شده در خانه تامین می‌شوند که میزان زباله را به حداقل می‌رساند. احتمالا با خودتان فکر می‌کنید استفاده دائم از موادغذایی تازه نشدنی است و مگر می‌شود در خانه سبزی کاشت یا با مشغله‌های موجود از موادغذایی نیمه‌آماده استفاده نکرد؟

حقیقت این است که با کمی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌توان از موادغذایی تازه استفاده کرد و حجم موادغذایی نیمه‌آماده را کم کرد. همچنین کاشت سبزی برای مصرف روزانه کار چندان سختی نیست و قرار نیست تمام نیاز غذایی را تامین کنید. حتی اگر یک نوع سبزی را خودتان بکارید و از آن استفاده کنید هم سالم‌تر است و هم وجود این گیاه در خانه به سلامت روان و محیط زیست کمک می‌کند.

کابینت‌های مخصوص نگهداری و یخچال‌هایی که میوه و سبزی را تروتازه نگه می‌دارند این روزها در لوازم آشپزخانه پیدا می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توان موادغذایی تازه را مدتی طولانی‌تر حفظ و استفاده کرد.

در کنار استفاده روزانه از موادغذایی تازه و نخریدن مواد بسته‌بندی شده تبدیل موادغذایی به کمپوست هم می‌تواند در حجم زباله‌ها کاهش قابل توجهی ایجاد کند و منبع تغذیه‌ای برای گیاهان آپارتمانی شما باشد.

 

موادغذایی تازه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

از کاهش وسایل آشپزخانه و مینی‌مالیسم در طراحی آشپزخانه سالم استقبال کنید

ساده کردن دیگر جنبه‌های آشپزخانه  مانند کاهش وسایل آشپزخانه می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامت روان صاحبخانه بگذارد. فقط خرید و استفاده از وسایل کارآمد و ضروری و یا استفاده شریکی از وسایل کمتر مورد استفاده با خانواده و دوستان می‌تواند سطح پیشخوان و روی کابینت‌ها را خلوت کند و از حجم وسایلی که چندان موردنیاز نیستند کم کند.

آشپزخانه‌ها معمولا منبع سروصدا هستند و آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، ظرفشویی‌های پرصدا، موتور یخچال‌ها، سطوح انعکاس‌دهنده‌ی صدا و لگن ظرفشویی پرصدا بخشی از سروصداهایی هستند که روزانه می‌شنویم و برای‌مان عادی شده اما در واقع آلودگی صوتی محسوب می‌شود.  با کاهش وسایل آشپزخانه و نبود تعدادی از این وسایل که مورد نیاز نیستند حجم سروصدا در آشپزخانه نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

کاهش وسایل آشپزخانه فقط به وسایل الکترونیک محدود نمی‌شود. احتمالا خیلی از ما در خانه برای یک کاربری یکسان چندین نوع ظرف مختلف داریم که فقط کابینت‌ها را اشغال کرده‌اند و شاید چند بار بیشتر در کل سال مورداستفاده قرار نگیرند.

 

مواد بازیافتی

 

 

کاهش وسایل آشپزخانه فقط به وسایل الکترونیک محدود نمی‌شود. احتمالا خیلی از ما در خانه برای یک کاربری یکسان چندین نوع ظرف مختلف داریم که فقط کابینت‌ها را اشغال کرده‌اند و شاید چند بار بیشتر در کل سال مورداستفاده قرار نگیرند.

 

کابینت‌های باز در طراحی آشپزخانه سالم

یکی از مشکلات آشپزخانه های سنتی نگهداری مواد غذایی در کابینت‌های دربسته است که غالبا فراموش می‌شوند. یخچال‌ها و کابینت‌های بزرگ و گودی که مواد غذایی زیادی جا می‌دهند اما در نهایت منجر به خرابی غذا و دست نخورده ماندنش برای ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌شوند. در عوض آشپزخانه‌های هوشمندانه موادغذایی تازه که اولویت نگهداری و مصرف را دارند جلوی دید می‌گذارد تا مدام در ذهن باشند و مصرف شوند.

قفسه‌های باز، یخچال‌ها و کابینت‌ها شیشه‌ای موادغذایی را به اندازه سابق درخود جای می‌دهند اما وضوح شیشه و دید سبب می‌شود کسی آن‌ها را فراموش نکند و پیش از خراب شدن مصرف شوند.

همچنین در صورت جلوی چشم بودن موادغذایی و از بین رفتن نگرانی فاسد و بلااستفاده شدن آن‌ها افراد به موادغذایی تازه‌تر روی می‌آورند و استفاده از کنسرو‌ها و موادغذایی آماده را کاهش می‌دهند که این مسئله در نهایت به نجات کره‌ی زمین و کم شدن حجم زباله کمک می‌کند.

 

کاهش وسایل آشپزخانه

 

سلامت روان با غذا خوردن در کنار هم

نقش آشپزخانه به عنوان قلب تپنده‌ی خانه می‌تواند نقش مرکز سلامت روان را هم برعهده گیرد و هدف تندرستی را محقق کند. طراحی آشپزخانه تندرست به طوری که جنبه‌های اجتماعی بودن و مشارکت دیگران را هم در وعده‌های مختلف شامل شود ایده آل‌ترین نوع طراحی است.

جزیره‌های آشپزخانه جادار با نشیمن به اندازه کافی و آشپزخانه های نقشه باز که به پذیرایی راه دارند هدف های متعددی را پوشش می‌دهند و هم فضای پخت‌وپز بیشتر و هم فضای دورهم بودن دراختیار می‌گذارند و حس خوب غذاخوردن در کنار یکدیگر را تقویت می‌کنند. همین حس به سلامت روان افراد کمک می‌کند.

 

سلامت روان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نور و چرخش هوا در طراحی آشپزخانه سالم

در طراحی آشپزخانه تندرست باید در صورت امکان در و پنجره‌هایی برای ارتباط با فضای بیرون قرار داد. تعداد زیاد پنجره یا تک پنجره‌ای بزرگ و وسیع سبب دریافت نور طبیعی بیشتر در آشپزخانه و کمک به صاحبخانه می‌شود. نور طبیعی علاوه بر کمک به سلامت روان، زیبایی آشپزخانه را دوچندان می‌کند.

نکته مهم دیگر در طراحی آشپزخانه تندرست این است که تهویه‌های کافی برای جابه‌جایی و پاکیزگی هوا قرار دهید و مواد آلوده‌کننده مانند بوهای شیمیایی را به حداقل برسانید. طبعا آشپزی در آشپزخانه‌ای که تهویه درستی ندارد و به محض شروع آشپزی بو در آن می‌پیچد لذت‌بخش نیست.

غذاهای ایرانی سرشار از ادویه‌ها و موادغذایی تازه پر بو هستند که تهویه مطبوع را برای آشپزخانه ضروری می‌کنند.

 

کاهش وسایل آشپزخانه

 

سخن آخر:

  • طراحی آشپزخانه پایدار به سلامت جسم، سلامت روان و نجات کره‌ی زمین کمک می‌کند و باید برای نگهداری زمین برای آیندگان به این روش روی بیاوریم.
  • استفاده از مواد پایدار یکی از عناصر طراحی آشپزخانه پایدار است. مواد پایدار یا مواد بازیافتی زیان کمتری به کره‌ی زمین می‌رسانند.
  • استفاده از موادغذایی تازه علاوه بر طعم دادن به غذاها به سلامت جسم شما هم کمک می‌کند و از عناصر طراحی آشپزخانه تندرست است.
  • کاهش وسایل آشپزخانه فضا را در این محیط آزاد می‌کند و سروصدا و آلودگی صوتی را هم کم می‌کند که در نهایت در سلامت روان موثر است.

 

مطالب مرتبط

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *