بازار مسکن تهران

محله انقلاب گذر دانشجویان و کتابفروشی‌ها

محله انقلاب

 

هنگامی که اسم محله انقلاب و خیابان انقلاب به گوش شما می‌رسد به طور ناخودآگاه یاد دانشگاه تهران و بورس کتابفروشی تهران خواهید افتاد. محله‌ای که اقشار مختلف مردم برای انجام کارهای روزمره مراجعه می‌کنند. محله انقلاب در منطقه 11 شهر تهران قرار گرفته است. اما ویژگی این محله به همینجا ختم نمی‌شود. بورس لباس زنانه نیز در قسمت جنوبی این محله سال‌ها است که در خیابان جمهوری قرار گرفته است. می‌توان گفت هر ضلع این محله بورس یک وسیله است. بورس پکیج و رادیاتور در خیابان کارگر یکی از آن‌ها است. همچنین قدیمی‌ترین سالن تئاتر نیز در محله انقلاب است.

این محله را می‌توان یکی از شلوغترین محلات تهران معرفی کرد. علت این موضوع وجود دانشگاه‌های مختلف، بورس کتابفروشی و بورس وسایل مختلف و همچنین محل برخورد دو خط از ایستگاه مترو تهران و دو خط از اتوبوس شهر تهران است. محله انقلاب برای بسیاری از قدیمی‌های شهر تهران نوستالژیک است. در این متن موارد زیر به طور مفصل توضیح داده شده است:

  • توضیحی در مورد پیدایش محله انقلاب تهران
  • تاریخچه محله انقلاب
  • موقعیت این محله
  • بافت مسکونی این محله
  • دسترسی‌های محله انقلاب
  • مراکز آموزشی و مذهبی این محله
  • قیمت خانه در این محله

 

محله انقلاب

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پیدایش محله انقلاب

این محله از نقاط قدیمی تهران به حساب می‌آید. زمین‌های این محله در زمان قاجار در خارج از حصار اصلی شهر تهران قرار داشته‌اند. هنگامی که در سال 1280 هجری شمسی حصار جدید شهر تهران ساخته شد بخشی از زمین‌های این محدوده درون حصار قرار گرفتند.

از زمانی که دانشگاه تهران در محدوده محل انقلاب ساخته شد تراکم جمعیتی به مرور زمان در این محله بیشتر از پیش شد. به گونه‌ای که جمعیت غیرساکن آن در طول روز افزایش پیدا کرد. محلات مسکونی نیز از دهه 20 و 30 شروع به ساخت و ساز کردند.

می‌توان گفت شاخص‌ترین بخش این محله همان بورس کتابفروشی بر خیابان انقلاب اسلامی است. محله انقلاب به محله فرهنگی کشور شناخته می‌شود.

 

محله انقلاب

 

محله انقلاب تهران در کجای تهران قرار دارد؟

محله انقلاب در مرکز شهر تهران و در منطقه 11 شهرداری قرار دارد. محله انقلاب از شمال با محلات ولیعصر و وصال شیرازی، از غرب با محله حشمت الدوله، از جنوب با محله شیخ هادی و از شرق با محله فردوسی همسایه است.

این محدوده از شمال به خیابان انقلاب اسلامی، از شرق به خیابان حافظ، از جنوب به خیابان جمهوری اسلامی و از غرب به خیابان کارگر محدود می‌شود.

بافت محله انقلاب در مرکز تهران

بافت این محله متراکم است. جمعیت در طول روز در این محله بسیار بالا است. اما با این وجود باز هم جمعیت ساکن آن متراکم است. خانه های این محله از دهه  20 و 30 ساخته شده است.

مثل سایر محلات تهران به علت سود زیاد در مشارکت ساخت و ساز و همچنین نیاز منطقه به واحدهای تجاری و اداری بیشتر، صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند زمین خود را به صورت مشارکتی بسازند.

اگر چرخی در کوچه پس کوچه‌های این محله بزنید هنوز هم خانه‌های قدیمی دو طبقه با سقف شیروانی پیدا می‌شوند. خانه‌هایی که حس تهران قدیم را منتقل می‌کنند.

طبق گفته سایت شهرداری تهران محله انقلاب 9.113 نفر جمعیت دارد. تعداد خانوار در این محله 2.699 است.

 

بورس لباس زنانه

 

 

هنگامی که اسم محله انقلاب و خیابان انقلاب به گوش شما می‌رسد به طور ناخودآگاه یاد دانشگاه تهران و بورس کتابفروشی تهران خواهید افتاد.

 

دسترسی‌های محله انقلاب تهران

سه شریان اصلی شمالی – جنوبی در این محله قرار دارد. خیابان ولیعصر، خیابان حافظ و خیابان کارگر این سه شریان اصلی هستند. خیابان انقلاب اسلامی، خیابان نوفل لوشاتو و خیابان جمهوری اسلامی از شریان‌های شرقی – غربی این محله هستند.

در بالا اشاره شد که دسترسی این محله مناسب است. دو خط از مترو شهر تهران از این محله می‌گذرد. خط 3 و خط 4 این دو خط مترو هستند. خط 3 مترو تهران از آزادگان به سمت قائم است و راستایی جنوب غربی – شمال شرقی دارد. ایستگاه تئاتر شهر از این خط در محله انقلاب قرار دارد.

خط 4 مترو تهران راستایی شرقی – غربی دارد که از ایستگاه کلاهدوز آغاز می‌شود و در ارم سبز خاتمه می‌یابد. ایستگاه تئاتر شهر و میدان انقلاب اسلامی از این خط در محله انقلاب قرار دارند.

دو خط اشاره شده در بالا با خطوط دیگر تقاطع دارند و افرادی که بخواهند به محله انقلاب با مترو بیایند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

همچنین دو خط از اتوبوس تندور نیز از خیابان‌های این محله گذر می‌کنند. خط پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس و خط راه آهن – تجریش این دو خط هستند.

خط پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس راستایی شرقی – غربی دارد. ایستگاه‌های چهار راه ولیعصر و میدان انقلاب اسلامی در محدوده محله انقلاب تهران قرار دارد. خط راه آهن – تجریش راستایی شمالی – جنوبی دارد و ایستگاه چهار راه ولیعصر در این محدوده است.

خط اتوبوس میدان بهارستان – میدان جمهوری اسلامی نیز از تعداد اتوبوس‌های زیادی برخوردار است و خط ویژه‌ای مخصوص خود دارد.

 

سالن تئاتر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز آموزشی این محله

دانشگاه مذاهب اسلامی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شاهد (مرکز تحقیقات)، دانشکده هنری علمی کاربردی و دانشگاه شاهد در این محله قرار دارند.

تنها مدرسه این محله مربوط به دبیرستان شهید مفتح در خیابان دانشگاه است. این مدرسه از بهترین دبیرستان‌های منطقه 11 به حساب می‌آید.

مراکز خرید محله انقلاب

در درون این محله بازار میوه و تره‌بار وجود ندارد ولی نزدیک‌ترین بازار میوه و تره‌بار در خیابان جمالزاده قرار دارد. فروشگاه مختلف خرده فروشی نیز در سطح محله قرار دارند و نیازهای روزانه مردم را برطرف می‌کنند.

در متن اشاره شد که در این محله بورس‌های مختلفی حضور دارند. بورس اولی که به آن اشاره می‌کنیم و از همه در سطح محله و منطقه و شهر و حتی کشور معروف است بورس کتابفروشی است. بورس کتابفروشی در این محله به دلیل حضور دانشگاه‌های مختلف نزدیک به هم در مرکز تهران است.

بورس بعدی مربوط به بورس لباس زنانه بر خیابان جمهوری اسلامی است. بورس لباس زنانه در این محله باعث شده بانوان زیادی برای خرید لباس زنانه به این محدوده بیایند. بورس لباس زنانه شانزه لیزه یکی از معروف‌ترین پاساژهای لباس فروشی در تهران است.

بورس پکیج و رادیاتور در خیابان کارگر پایین میدان انقلاب اسلامی قرار دارد. مغازه‌های زیادی در حال خدمات‌رسانی در بخش بورس پکیج و رادیاتور در سطح کشور هستند. البته در تهران یک بورس پکیج دیگر نیز وجود دارد و فاصله زیادی تا آنجا ندارد. بورس دیگر پکیج و رادیاتور در خیابان طالقانی تقاطع بهار است.

بورس لوازم صوتی و تصویری نیز در بر خیابان جمهوری حدفاصل خیابان ولیعصر و حافظ قرار گرفته است. اگر می‌خواهید تلویزیون، دی وی دی پلیر، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی خریداری کنید بهتر است سری به آنجا بزنید.

در همین حدفاصل گفته شده به علت نزدیکی به پاساژ علاالدین تعدادی مغازه موبایل فروشی نیز قرار دارند.

 

بورس لباس زنانه

 

 

بورس پکیج و رادیاتور در خیابان کارگر پایین میدان انقلاب اسلامی قرار دارد. همچنین بورس لوازم صوتی و تصویری نیز در بر خیابان جمهوری حدفاصل خیابان ولیعصر و حافظ قرار گرفته است.

 

مراکز مذهبی

این محله دو مسجد دارد. یکی مسجد امام سجاد و دیگری مسجد حضرت ولیعصر. مسجد امام سجاد در خیابان فخررازی قرار دارد و در سال 1320 ساخت آن آغاز شده و در سال 1326 پایان یافته است. مسجد ولیعصر در چهار راه ولیعصر در ضلع جنوبی پارک دانشجو قرار دارد. طراحی این مسجد توسط رضا دانشمیر انجام شده است. طراحی این مسجد با دیگر مساجد تهران فرق زیادی دارد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در محله انقلاب دو بیمارستان قرار دارد. بیمارستان مروستی در خیابان حافظ و نوفل لو شاتو و همچنین بیمارستان مدائن در خیابان برادران مظفر در این محله قرار دارند. همچنین پلی کلینیک تخصصی ابوریحان، مرکز تخصصی بیماری‌های پستان و درمانگاه شبانه روزی شهدای فاتب نیز خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

 

مسجد ولیعصر از نمای سالن تئاتر شهر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

توضیحات تکمیلی محله انقلاب

تنها پارک این محله پارک دانشجو است. پارکی که قدیمی‌ترین سالن تئاتر ایران را در خود جای داده است. اطراف سالن تئاتر شهر پاتوق افراد اهل هنر است. همچنین تالار وحدت، تالار حافظ و سالن تئاتر مستقل در این محله قرار دارند. به طور کلی در محله انقلاب 7 سالن تئاتر قرار دارد.

کافه‌های زیادی در خیابان‌های این محله است. این کافه‌ها باعث جمعیت پذیر شدن محله می‌شود. همچنین سفارت کشورهای فرانسه، ایتالیا، ارمنستان و واتیکان در محدوده محله انقلاب قرار دارند.

مجتمع ورزشی حیدرنیا در خیابان حافظ با امکانات نسبتا مناسب در رشته‌های مختلف علاقمندان زیادی را جذب خود کرده است.

این محله در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. اگر می‌خواهید وارد محله انقلاب شوید به دلیل ترافیک زیاد بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 

بورس لباس زنانه

 

 

اطراف سالن تئاتر شهر پاتوق افراد اهل هنر است. همچنین تالار وحدت، تالار حافظ و سالن تئاتر مستقل در این محله قرار دارند. به طور کلی در محله انقلاب 7 سالن تئاتر قرار دارد.

 

قیمت خانه در منطقه 11 تهران و محله انقلاب (دی 98)

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت در دی ماه سال 98 در منطقه 11 تهران 9 میلیون و 260 هزار تومان است. در محله انقلاب قیمت هر متر خانه 10 میلیون و 108 هزار تومان است. با بررسی این محله با سایر محلات دیگر منطقه 11 این محله بین یکی از محلات گران قیمت منطقه 11 قرار دارد.

نزدیکی این محله به مراکز اداری، تجاری و خرید و دسترسی حمل و نقل مناسب باعث شده افراد زیادی منطقه 11 را برای زندگی انتخاب کنند.

 

سالن تئاتر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله انقلاب

منطقه: 11 تهران

محل استقرار: مرکز تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز و نوساز

همسایه های محلی: شرق به محله فردوسی | از شمال به محله ولیعصر و وصال شیرازی | از غرب به محله حشمت الدوله | از جنوب به محله شیخ هادی

دسترسی : خیابان ولیعصر | خیابان انقلاب اسلامی | خیابان جمهوری اسلامی | خیابان حافظ | خیابان کارگر

ایستگاه مترو : دارد (تئاتر شهر و میدان انقلاب اسلامی)

ایستگاه اتوبوس تندرو: دارد (راه آهن – تجریش و پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس)

سطح قیمت: متوسط

بورس کتابفروشی و بورس پکیج و بورس لباس زنانه

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *