بازار مسکن تهران

خیابان آجودانیه محله‌ای با خانه‌های لوکس و زیبا

معرفی محله آجودانیه

 

خیابان آجودانیه در محله آجودانیه است که در شمال شرقی تهران و شهرستان شمیرانات قرار گرفته و در ناحیه 5 منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است. این محله پس از انقلاب با نام خیابان شهید سباری نامگذاری شد. محله آجودانیه از شمال به دارآباد، از جنوب و شرق به اقدسیه و بزگراه امام علی (ع) و از غرب به نیاوران و صاحبقرانیه منتهی می‌شود.

عمارت فخرالدوله در نزدیکی کاخ مظفرالدین شاه، سیمین قلعه و موزه تاریخ طبیعی دارآباد نیز در این محدوده قرار گرفته‌اند. خیابان آجودانیه (شهید سباری) با توجه به آنکه در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته است، شیب زیادی دارد. در این مطلب به بررسی محله آجودانیه و معرفی مراکز درمانی، فرهنگی، دولتی، امکانات رفاهی و خرید آپارتمان در آجودانیه می‌پردازیم.

تاریخچه آجودانیه تهران

زمین‌های محله آجودانیه برای آقا رضاخان اقبال السلطنه یکی از وزرای ناصرالدین شاه قاجار بوده است که وی در ابتدا آجودان مخصوص شاه و علاوه بر آن حسابدار وی و و عکاس باشی دربار بود.

بعد از باز شدن پای درباریان قاجار به روستاهای شمیرانات زمین‌های آجودانیه هم مورد توجه آقا رضاخان اقبال السلطنه قرار گرفت. آقا رضاخان زمین‌های آجودانیه را از مالکان آنها خرید و از آن به بعد این منطقه که تا پیش از این چاله باغ نام داشت به آجودانیه معروف شد. پس از خرید زمین‌ها، وی دست به کاشت درخت و ایجاد باغات زد و روستایی آباد پدید آورد. به همین جهت آجودانیه دارای باغ‌های فراوانی بود. پس از مرگ اقبال السلطنه این منطقه به دست میرآخور دربار افتاد و او هم زمین های این منطقه را به جمشید جمشیدیان یکی از بزرگان زرتشتی فروخت. پس از چند بار جابجایی میان افراد مختلف، در اوایل دوره پهلوی با نام آجودانیه جزو محلات تهران شد که از اقدسیه تا دارآباد را شامل می‌شود.

دسترسی به محله آجودانیه تهران

محله آجودانیه، از شمال به خیابان پور ابتهاج، از جنوب به بزرگراه ارتش و خیابان موحد دانش ختم می‌شود و از غرب به خیابان سپند در کاشانک، و از شرق به خیابان شهید صمیع در دارآباد ختم می‌شود.

شما از طریق بزرگراه امام علی و بزرگراه صیاد شیرازی می‌توانید دسترسی مناسبی به خیابان آجودانیه با استفاده از خودرو شخصی داشته باشید. بزرگراه ارتش که در جنوب شرقی این محله واقع شده به ابتدای خیابان آجودانیه (سباری) منتهی می‌شود.

برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی به محله آجودانیه اتوبوس‌هایی عادی خط تجریش دارآباد از شمال این محله و اتوبوس‌های تجریش نیاوران از جنوب این محله عبور می‌کنند، در دسترس هستند. اتوبوس های تندرو یا بی آر تی پایانه لاله-جوانمردان و پایانه لاله-افشار در اتوبان ارتش ایستگاه‌ دارند.
اگر قصد استفاده از تاکسی را نیز داشته باشید، پایانه تاکسی نوبنیاد نزدیک‌ترین پایانه تاکسیرانی به خیابان آجودانیه است که به اغلب محلات تهران راه دارد. البته تاکسی‌های گذری نیز در این محله وجود دارد.

ایستگاه مترو نزدیک آجودانیه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این منطقه، ایستگاه مترو اقدسیه (خط 3 متروی قائم-آزادگان) است که در جنوب محله واقع شده است. ایستگاه مترو تجریش از خط 1 دیگر ایستگاهی است که با استفاده از اتوبوس‌های و تاکسی ‌می‌توان به آن دسترسی داشت.

 

    مترو اقدسیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

مراکز درمانی محله آجودانیه تهران

یکی از نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها به خیابان آجودانیه، بیمارستان نیکان است اما در این محله یک درمانگاه فوق تخصصی با نام درمانگاه فوق تخصصی آجودانیه نیز احداث شده که به ارائه خدماتی مانند خدمات تخصصی ویزیت عمومی، کلینیک‌های متخصصان داخلی، مشاوره تغذیه و روانشناسی، پوست، مو و زیبایی، زنان و زایمان و نازایی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، فیزیوتراپی، چشم ‌پزشکی و غیره به اهالی این محل می‌پردازد.

این مراکز درمانی نیز به محله آجودانیه نزدیک هستند:

  • بیمارستان مسیح دانشوری انتهای خیابان دارآباد 
  • بیمارستان فوق تخصصی محک در انتهای بلوار اوشان خیابان وثوق
  • بیمارستان نیکان در بلوار ارتش خیابان 22 بهمن
  • بیمارستان نور افشار در خیابان نیاوران (شهید باهنر) خیابان خداوردی خیابان صادقین
  • بیمارستان فرمانیه در خیابان فرمانیه (شهید لواسانی)

درمانگاه آجودانیه

مراکز خرید آجودانیه

مرکز خرید عرش آجودانیه تنها مرکز خرید این محله است. این مرکز خرید در انتهای خیابان آجودانیه و نرسیده به خیابان پورابتهاج قرار دارد.

دیگر مرکز خرید نزدیک به آجودانیه مرکز خرید آواسنتر در خیابان موحددانش (اقدسیه) است که در فاصله کمی با این محله قرار دارد.

بازار میوه و تره‌بار دارآباد در انتهای خیابان سباری بازار میوه و تره‌بار محله آجودانیه به حساب می‌آید. بازار میوه و تربار کاشانک در محله کاشانک دیگر بازار میوه و تره‌بار نزدیک به این محله است.

علاوه بر اینها خیابان پورابتهاج در شمال و خیابان موحددانش در جنوب این محله مملو از مغازه‌ و فروشگاه‌های مختلف است نیاز ساکنین را بطرف می‌کند.

مرکز تجاری و تفریح عرش آجودانیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بوستان ها و فضای سبز

اگر از محله آجودانیه عبور کرده باشید به احتمال زیاد بوستان شطرنج را دیده‌اید. این پارک به خاطر داشتن شکل ظاهری متفاوت و داشتن میزهای متعدد شطرنج معروف است. این پارک که تنها بوستان در دل محله آجودانیه است محل گردهمایی علاقه‌مندان شطرنج است. دو سالن شطرنج به شکل قلعه و رخ در این پارک وجود دارد که در آن ها مسابقات شطرنج و کلاس آموزش شطرنج برگزار می‌شود. از دیگر امکانات این پارک یک کتابخانه کوچک است که در آن کتاب و نشریات نگهداری می‌شود. بوستان شطرنج در میان خیابان‌های 13 شرقی و 12 شرقی خیابان سباری واقع شده است.

مجموعه دارآباد در نزدیکی آجودانیه از دیگر جاذبه‌های محله آجودانیه است. این مجموعه شامل موزه حیات وحش دارآباد (مجموعه از حیوانات تاکسیدرمی شده و دیگر پرندگان)، موزه هیومن پارک، پارک خطای دید رویا، کافه و رستوران مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است.

  • بوستان پردیس در خیابان پورابتهاج
  • بوستان نیلوفر در انتهای خیابان صبوری

از دیگر بوستان‌های این منطقه هستند.

پارک شطرنج آجودانیه

مراکز فرهنگی و مذهبی محله آجودانیه تهران

یکی از مراکز فرهنگی موجود در این خیابان بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی است که در شهرک ایثار و در انتهای خیابان آجودانیه قرار گرفته است. همچنین کتابخانه پارک شطرنج نیز از دیگر مراکز فرهنگی این محله است.
از جمله مراکز دینی و مساجد خیابان آجودانیه به مسجد جامع اقدسیه امام صادق می‌توان اشاره کرد.

اماکانات ورزشی و تفریحی

مراکز ورزشی موجود در محله آجودانیه عبارتند از:

  • مجموعه میثاق: زمین تنیس، کارتینگ، باشگاه بدنسازی، باشگاه اسکیت، پینت بال و…
  • باشگاه ورزشی تهران
  • مجموعه ورزشی شهدای دارآباد
  • مجموعه فرهنگی و ورزشی بانک ملی

که با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت دسترسی به آنها راحت است.

زمین تنیس آجودانیه

 

 در همین رابطه بخوانید:

بافت خیابان آجودانیه تهران

در خیابان آجودانیه ترکیبی از بافت نوساز و قدیمی به چشم می‌خورد به صورتی که ساختمان‌های 40 ساله نیز در این منطقه وجود دارند. البته خانه‌های لوکس و برج‌های لاکچری نیز در آجودانیه وجود دارد. همانطور که گفته شد خیابان‌ها و کوچه‌های آجودانیه پردار و درخت و دارای خانه باغ‌هایی هست که هنوز جای خود را به آپارتمان و برج های مرتفع نداده‌اند. از این رو آجودانیه از نظر جمعیت جزو محله کم تراکم تهران است.

محله آجودانیه تهران

قیمت آپارتمان در خیابان آجودانیه تهران

بر اساس تخمین قیمت مسکن ارزیابی هوشمند کیلید قیمت خانه در آجودانیه از میانگین قیمت خانه در منطقه یک تهران بالاتر است. با توجه به آب و هوای خوب منطقه آجودانیه و دوری از آلودگی شهری که به دنبال کم بودن برج‌های بلند و گردش باد و خروج آلودگی به وجود آمده، و همچنین مصالح بسیار لوکسی که در ساخت ‌خانه‌ها به خصوص خانه‌های نوساز و ویلایی استفاده می‌شود، متوسط قیمت خانه در محله آجودانیه تهران بالا برده است و در زمره مناطق گران قیمت تهران به شمار می‌رود.

یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت خانه در این محله، وجود مناطق تفریحی مانند موزه حیات وحش دارآباد و کوه‌های دارآباد در نزدیکی این منطقه است. همچنین این منطقه طرفداران زیادی برای خرید خانه دارد اما بهتر است بدانید که با توجه به شیب زیادی که در خیابان‌های این محله وجود دارد، تردد در آن به خصوص در فصل زمستان کمی دشوار است.

در این منطقه متراژهای مختلفی وجود دارد و از 80 متر تا 300 متر واحد برای فروش یا رهن و اجاره یافت می‌شود که آن دسته از بناهایی که مشرف به خیابان آجودانیه هستند گران‌تر از بقیه هستند. با این حال قیمت گذاری در این منطقه به امکانات آن خانه بستگی دارد و خانه‌های ویلایی که با مصالح لوکس ساخته شده باشند با هر متراژی که باشند به شدت گران هستند. در واقع امکانات ملک پیش از موقعیت ملک تعیین کننده قیمت در این منطقه است.

مزایای زندگی در خیابان آجودانیه

محله آجودانیه تهران امنیت بسیار بالایی دارد و میزان جرم و جنایت در آن بسیار کم است. همچنین به دلیل تردد کم و وجود کوچه‌های بن بست، در این منطقه آرامش بسیاری وجود دارد. این واحدها اغلب امکاناتی ایده آلی داشته و دارای امکانات رفاهی مناسب است و با توجه به نزدیکی به دارآباد هوای لطیف و تمیزی دارد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصری از خیابان آجودانیه تهران

  • منطقه: 1
  • محل استقرار: شمال شرقی تهران
  • همسایه های محلی آجودانیه تهران: محله آجودانیه، از شمال به خیابان پور ابتهاج، از جنوب به بزرگراه ارتش و خیابان موحد دانش ختم می‌شود و از غرب به خیابان سپند در کاشانک، و از شرق به خیابان شهید صمیع در دارآباد ختم می‌شود.
  • دسترسی: از طریق اتوبان صدر و خیابان پاسداران می‌توانید دسترسی مناسبی به خیابان آجودانیه با استفاده از خودرو شخصی داشته باشید. برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی به محله آجودانیه نیز نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این منطقه، ایستگاه مترو نوبنیاد (خط 3 متروی قائم آزادگان) است که در جنوب محله واقع شده و  ایستگاه تجریش است که با استفاده از اتوبوس‌های تندرو و تاکسی ‌می‌توان به آن دسترسی داشت.
  • ایستگاه مترو: ایستگاه مترو اقدسیه و ایستگاه تجریش
  • بافت محله آجودانیه: قدیمی و نوساز
  • سطح قیمت: بالا

 

مطالب مرتبط

غرب یا شرق تهران؟ کدام برای سکونت بهتر است

تهران کلان‌شهری بزرگ است که به جرات می‌توان گفت هر نقطه از آن مانند شهری مستقل بوده و از جهات گوناگون با منطقه دیگر تفاوت دارد. در میان مناطق مختلف […]

قبل از اجاره آپارتمان در تهران حتما این مطلب را بخوانید

  این روزها قیمت خرید خانه آن‌قدر زیاد است که به راحتی‌ نمی‌توان صاحب خانه شد. در چنین حالتی اکثر افراد به اجاره آپارتمان روی می‌آورند. البته اجاره آپارتمان هم […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 16 تهران

  منطقه 16 تهران یکی از مناطق قدیمی جنوب شهر به حساب می‌آید. قیمت خانه هر محله با محله‌ای دیگر در این منطقه تفاوت دارد. از محله‌های گران منطقه 16 […]

علل و پیامدهای نرخ بالای مهاجرت به تهران

  اولین چیزی که با شنیدن نام «تهران» به ذهن می‌‍رسد، شلوغی و جمعیت فراوان است. تهران پایتخت ایران است و طبیعی است که پایتخت کشورها جمعیت بیشتری از سایر […]

یک نظر در مورد “خیابان آجودانیه محله‌ای با خانه‌های لوکس و زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *