بازار مسکن تهران

شهرک اکباتان محله‌ی مدرن

شهرک

 

اگر بخواهیم از یک محله‌ی مدرن در پایتخت نام ببریم قطعا آن شهرک اکباتان خواهد بود که در غرب تهران قرار دارد. این شهرک با دربرگیری محدوده‌ای وسیع در منطقه 5 شهرداری از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی و از جنوب به بزرگراه شهید لشگری محدود می‌شود. اکباتان از سه فاز یک اکباتان فاز دو اکباتان و فاز سه اکباتان تشکیل شده که هر فاز چند بلوک و هر بلوک چند ورودی دارد. این شهرک ۳۳ بلوک و ۱۵۶۷۵ واحد مسکونی دارد. امکانات شهرک اکباتان نسبت به سال ساخت آن بسیار زیاد است.

 

 

خرید خانه در اکباتان

قیمت خرید خانه در اکباتان به عوامل مختلفی مثل مساحت، موقعیت بلوک، امکانات در دسترس و موارد دیگر بستگی دارد. برخی واحدها بازسازی شده‌اند که طبعا قیمت بالاتری دارند. همچنین بلوک‌هایی که سیستم سرمایشی و گرمایشی را تعویض و نوسازی کرده‌اند گران‌تر هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن قیمت امکانات اکباتان و دسترسی به ایستگاه مترو است. برای دیدن فایل‌های خرید خانه در اکباتان می‌توانید به سایت کیلید مراجعه کنید.

اجاره خانه در اکباتان

قیمت اجاره خانه در اکباتان مانند خرید به عوامل مختلفی مثل موقعیت بلوک، امکانات اکباتان و دسترسی بستگی دارد. وجود متراژهای مختلف در بلوک‌ها کار را برای انتخاب واحد مناسب ساده‌تر می‌کند. در اکباتان از سوئیت‌های 48 متری گرفته تا 176 متری وجود دارند و برای مجردها تا خانواده‌های چند نفره مناسب هستند. برای دیدن فایل‌های اجاره نیز مانند خرید می‌توانید به سایت کیلید مراجعه کنید.

 

شهرک اکباتان

 

تاریخچه شهرک اکباتان

نام اکباتان از واژه باستانی هگمتانه گرفته شده است. اکباتان یکی از مدرن‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که جمعیت زیادی را درون خود جای داده است. ایده‌ی ساخت این شهرک جوان درسال‌ 1345 از سوی مهندسان معروف آمریکایی داده شد، سپس طراحی آن را «جردن گروزن» آمریکایی و ساخت آن را شرکت آمریکایی «استارت» به عهده گرفتند.

آن‌ها برای ساخت این شهرک طرح‌های توسعه‌ای زیادی داشتند مانند ساخت دریاچه‌ی مسکونی، شهربازی و… که البته در طول 10 سال نتوانستند همه‌ی آن را اجرایی کنند. پس از ساخت این محله اولین ساکنان آن را نظامیان تشکیل دادند و پس از آن خانه‌های آن در سال 1356 به كارمندان دولتي واگذار شد.

شركت عمران و نوسازي پس از انقلاب اسلامی، ادامه‌ی ساخت و سازهای اکباتان را انجام داد، در چند سال اول تكميل واحدهاي مسكوني، شهرك اکباتان از امكانات و مراكز خدماتي مناسبي برخوردار نبود و ساكنين براي برطرف كردن نيازهاي خود، مجبور به مراجعه به مركز شهر بودند. اما در طي 15 سال اخير امكانات خدماتي اين مجموعه رشد چشمگیری داشته است.

بافت شهرک اکباتان

اکباتان با بافت شهری کاملا منظم به همراه بلوک‌بندی‌های مشخص از 3 فاز تشکیل شده است، این 3 فاز ، 33 بلوک و به عبارتی دیگر پانزده هزار واحد مسکونی را در خود جای داده است، هر کدام از فازها به صورت یک خرده محله عمل کرده و در مرکز آن‌ها، بازارچه ها و مراکز خرید محلی برای رفع نیاز و گذران فراغت اهالی وجود دارد. تقسیم‌بندی فازهای اکباتان به همین شکل است:

 

فاز یک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فاز یک اکباتان

فاز یک اکباتان 10 بلوک دارد که به دو قسمت ۶ و ۴ بلوکی تقسیم گشته، به ۴ بلوک شمال بلوک بالا و به ۶ بلوک جنوب استادیوم‌ها بلوک پایین گفته می‌شود. بلوکهای فاز یک اکباتان عبارت‌اند از:

بلوک‌های پایین:

  • بلوک A۱ یا ۱  اکباتان
  • بلوک C یا ۲  اکباتان
  • بلوک B۱ یا ۳  اکباتان
  • بلوک A۲ یا ۴  اکباتان
  • بلوک A۳ یا ۵  اکباتان
  • بلوک B۲ یا ۶  اکباتان

بلوک‌های بالا:

  • بلوک B۳ یا ۷  اکباتان
  • بلوک A۴ یا ۸  اکباتان
  • بلوک A۵ یا ۹ اکباتان
  • بلوک B۴ یا ۱۰  اکباتان

یکی از تفاوت‌های بلوک‌های A با B در این است که بلوک‌های A آپارتمان‌های ۲ خوابه دارند اما بلوک‌های B آپارتمان‌های ۲ خوابه ندارند. در بلوک C از آنجا که از لحاظ معماری شاخه‌ها شبیه هیچ‌کدام از بلوک‌های A و B نیست نام آن را C گذاشتند.

فاز دو اکباتان:

این فاز دارد ۱۹ بلوک و ذر جهت شمالی و جنوبی گسترده‌است. فاز دو اکباتان علاوه بر تمامی مزایای دو فاز دیگر مثل مقاومت ۹ ریشتری در مقابل زلزله، تأسیسات عالی، شوتینگ‌های استاندارد، پارکینگ‌های بسیار وسیع، سرانه فضای سبز و نورگیری فوق‌العاده دوبلکس و در تیپ‌هایی کاملآ متفاوت و متنوع ساخته شده‌است.

 

شهرک اکباتان

 

فاز سه اکباتان:

فاز ۳ شهرک اکباتان چهار بلوک به نام‌های E1 E2 D1 D2 دارد. فاز دوی اکباتان در سال 1370 به بهره‌برداری رسید و از فاز یک اکباتان و دو اکباتان جدیدتر است. فاز سه اکباتان یک مجتمع تجاری با 40 واحد نیز دارد.

آپارتمان‌های شهرک اکباتان

آپارتمانهای شهرک اکباتان بر اساس تیپ بندی در فازهای ۱٬۲٬۳ دارای کلاسه و طبقه‌بندی خاص خود است. در فاز یک اکباتان و فاز سه اکباتان آپارتمان‌ها بر اساس حروف الفبای لاتین نامگذاری شده و شبیه به یکدیگر ساخته شده‌اند.

در فاز ۱ آپارتمان‌ها در این متراژها ساخته شده‌اند.

  • ۱ خوابه با تیپ H با ۷۴ متر و تیپ E با ۶۸ متر
  • ۲ خوابه با تیپ G با ۷۸ متر و F با ۸۶ متر
  • ۳ خوابه با تیپ A با ۱۳۴ متر تیپ B با ۱۴۱ متر و تیپ D با ۱۴۶ متر
  • ۴ خوابه‌ها با تیپ C با ۱۷۶ متر نامگذاری شده‌اند.

در فاز سه اکباتان آپارتمان‌ها شبیه به فاز یک اکاباتان ساخته و نامگذاری شده‌اند با این تفاوت که در فاز سه اکباتان آپارتمان ۲ خوابه ساخته نشده‌است.

امکانات اکباتان

امکانات اکباتان وسیع و متنوع است و می‌توان گفت ساکنین از خارج شدن از شهرک برای تامین نیازهای‌شان بی‌نیاز هستند. با امکانات اکباتان بیشتر آشنا می‌شویم:

دسترسی شهرک اکباتان

از امکانات اکباتان دسترسی راحت آن به سایر نقاط شهر است. برای افرادی که با خودروی شخصی تردد می‌کنند بزرگراه‌های

  • شیخ فضل‌الله
  • باکری
  • لشگری
  • ستاری

در دسترس است.

ایستگاه‌های متروی شهرک اکباتان، شهرک بیمه و ورزشگاه آزادی همگی در محدوده این محله هستند. خطوط اتوبوس از اکباتان به سایر مناطق از جمله میدان صادقیه گذر می‌کنند. علاوه بر همه این‌ها خطوط تاکسی اکباتان به اکثر نقاط شهر تردد دارند.

مراکز آموزشی شهرک اکباتان

شهرک اکباتان با داشتن تعداد زیادی مدرسه از حیث مراکز آموزشی وضعیت خوبی دارد. از مدارس این شهرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرسه جابربن حیان
  • دبستان سید الشهدا (ع)
  • متوسطه امام خمینی
  • هنرستان فنی اکباتان
  • دبستان شهید ناظم
  • دبستان صادقین
  • متوسطه هیئت امنایی شهید عموئیان

همچنین آموزشگاه‌های متعدد نیز در شهرک اکباتان واقع شده‌اند.

مراکز خرید اکباتان

از مهم‌ترین جذابیت‌ها و امکانات اکباتان می‌توان به مجموعه‌ی مگامال اشاره کرد که در نزدیکی فاز یک و فار 2 شهرک اکباتان با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و مالزی ساخته شده است. اهالی در این مجتمع علاوه بر سینما و امکانات ویژه‌ی تفریحی به راحتی به انواع برندها دسترسی دارند.

علاوه بر مگامال فروشگاه‌های محلی دیگری در سطح شهرک وجود دارند که نیازهای ساکنان را برطرف می‌کنند.

 

فاز یک اکباتان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز مذهبی شهرک اکباتان

هر فاز اکباتان یک مسجد دارد تا اهالی برای دسترسی به مسجد مشکلی نداشته باشند.

  • مسجد بعثت در فاز یک اکباتان
  • مسجد امام خمینی در فاز دو اکباتان
  • و مسجد امام رضا در فاز سه اکباتان قرار دارند.

مراکز درمانی شهرک اکباتان

بیمارستان زنان، زایمان و نازایی صارم یکی از مشهورترین مراکز درمانی و امکانات اکباتان است. علاوه بر این بیمارستان درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی دیگری نیز در سطح شهرک وجود دارد.

مراکز تفریحی ورزشی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرک اکباتان وجود چند ورزشگاه در این شهرک است که ورزش و تفریح را در اکباتان به کاری ساده تبدیل کرده. باشگاه پاس، ورزشگاه راه‌آهن و ورزشگاه شهید دستگردی در این شهرک قرار دارند. یکی از ورزش‌های پرطرفدار در این ورزشگاه‌ها پارکور است.

بوستان‌های متعدد نیز برای اوقات فراغت و گذران روز خانواده‌ها مناسب هستند و همچنین هوای شهرک را پاکیزه می‌کنند.

گرافیتی‌های شهرک اکباتان

از مواردی که اکباتان به آن شهرت دارد، گرافیتی‌های شهرک است که بر دیوار ساختمان‌ها خودنمایی می‌کنند. در فاز یک اکباتان و فاز دو اکباتان گرافیتی‌های زیادی وجود دارند که البته عمرشان طولانی نیست و به سرعت زیر پمپ رنگ محو می‌شوند. از مشهورترین هنرمندان گرافیتی هم تنها یا a1one است.

 

فاز یک اکباتان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد شهرک اکباتان

منطقه: 5 تهران

محل استقرار: غرب تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز

همسایه های محلی: شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا | از شمال به اتوبان تهران کرج | از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی | از جنوب به بزرگراه شهید لشگری

دسترسی اکباتان: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری | بزرگراه ستاری 

ایستگاه مترو : دارد

ایستگاه BRT: ندارد

سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *