بازار مسکن تهران

معرفی محله شهر ری با اصالت و خاص

محله شهر ری

 

وقتی صحبت از شهر ری می‌شود، باید بدانیم که سابقه طولانی در پس زمینه سکونت در این محله وجود دارد. در واقع سکونت در محله شهر ری به  مراتب از تهران هم بیش‌تر است. با این وجود و قدمت زیادی که محله شهرری دارد، اما امکانات شهری در این منطقه با سرعت شهرنشینی در آن همگام نبوده است. به همین دلیل هم مناطقی در شهر ری وجود دارند که امکانات خوبی ندارند. ما در این مقاله از کیلیدمگ به معرفی محله شهر ری می‌پردازیم و پس از آن موقعیت محله شهر ری و دسترسی محله شهر ری را بررسی می‌کنیم.

معرفی محله شهر ری

بر اساس داده‌های تاریخی و زمین شناسی قدمت تمدن شهر ری به هزاران سال پیش باز می‌گردد. تاریخ شناسان معتقدند که پیدایش ری به زمان اقوام آریایی بازمی‌گردد که در لغت به معنای شهر سلطنتی است. بر اساس آمارهای سال 1399 منطقه شهرری 800 هزار نفر جمعیت دارد و مناطقی مانند یاخچی آباد، دولت آباد و افسریه و شهرک بخارایی از محلات نزدیک به شهر ری هستند.

شهرت شهر ری بیشتر به دلیل قرار گرفتن بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی است به صورتی که تا سالها پیش به این منطقه شاه عبدالعظیم می‌گفتند. علاوه بر بارگاه شاه عبدالعظیم،  بی بی زبیده، حمزه ابوالحسنی، بی‌بی شهربانو، امامزاده‌های ابوالقاسم، ابوالحسن، حمزه، ابراهیم، سه برادران، ایوب یوشع نیز از دیگر اماکن مذهبی این منطقه هستند. برخی شهر ری را به دلیل قدمتی که دارد و آثار باستانی فراوان آن، مادر تهران می‌دانند. اما با گسترش تهران و انتخابش به عنوان پایتخت، از اهمیت شهر ری کاسته شد.

 

محله شهر ری

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله شهر ری

موقعیت محله شهر ری به این صورت است که از قسمت شمالی آن به منصور آباد، از جنوب به  فیروزآباد و ده خیر، از غرب به جاده قدیم و قم و از شرق به جاده مشهد منتهی می‌شود.

محله شهرری جزو منطقه 20 شهرداری به شمار می‌آید. از جمله محلات موجود در محله شهرری به تقی آباد، بهشتی و محله غنی آباد و فیروز آباد و 13 آبان می‌توان اشاره کرد.

محله فیروز آباد محله‌ای است که در مقایسه با دیگر مناطق امکانات مناسبی دارد که از جمله آنها به مدرسه، خانه بهداشت و کلینیک و داروخانه می‌توان اشاره کرد.

در 13 آبان امکانات بهتری هم وجود دارد که از جمله آنها چندین فروشگاه و پارک و مدرسه را می‌توان نام برد. منطقه غنی آباد در موقعیت محله شهر ری، تقریبا بافتی روستایی دارد و تنها امکانات محدودی مانند خانه بهداشت، نانوایی و مدرسه دارد.

 

محله شهر ری

 

از طرف دیگر می‌توان محله شهرری را به پنج بخش تقسیم کرده که از جمله آنها فشافویه، کهریزک، مرکزی، خاوران و قلعه ‌نو و چهار شهر ری، حسن‌آباد، باقرشهر و کهریزک و نه دهستان هستند.

موقعیت محله شهر ری را به لحاظ مذهبی می‌توان قطب توریسم مذهبی استان تهران دانست. قرار گرفتن محله شهرری در نزدیکی آرامگاه امام خمینی و فرودگاه بین المللی امام خمینی و همچنین قرار گرفتن پالایشگاه تهران در محدوده آن اهمیت اقتصادی و تجاری و اجتماعی ویژه‌ای به این منطقه داده است.

هوای محله شهرری در فصل بهار بسیار خوب و مطبوع است به حدی که هوای بهاری ری در قدیم مثالی در میان مردم بوده است. به همین دلیل هم در زمان اشکانیان شهر ری به عنوان پایتخت بهاره انتخاب شده است.

دمای این منطقه در حداکثر خود در تابستان به 42 درجه سانتی گراد و حداقل در زمستان به 4 درجه سانتی گراد زیر صفر می‌رسد. در حالت کلی شهر ری آب و هوایی خشک دارد و در زمستان سرد و خشک و در تابستان گرم و خشک است.

 

محله شهر ری

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

دسترسی محله شهرری

برای دسترسی به محله شهر ری می‌توانید از طریق بزرگراه تهران قم، اتوبان آزادگان شرق و غرب، اتوبان امام علی، اتوبان شهید رجایی و اتوبان شهید هاشمی به سمت بهشت زهرا استفاده کنید.

البته اگر می‌خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده کنید این محله خط مترو دارد و شما با سوار شدن به خط 1 بعد از حرکت به سمت کهریزک می‌توانید در ایستگاه شهر ری پیاده شوید.

محله شهرری در مسیر راه آهن تهران- بندر ترکمن و تهران مشهد قرار دارد. با عبور از اتوبان و در امتداد دریاچه قم و پس از طی 20 کیلومتر به قم می‌توانید برسید. از طرف دیگر بزرگراه دیگری نیز به سمت جنوب شرق وجود دارد که به ورامین منتهی می‌شود.

در واقع 5 اتوبان و شاهراه اصلی محله شهرری را به شرق، غرب، مرکز و شمال تهران می‌رساند. از جمله این اتوبان‌ها به اتوبان آزادگان، امام علی و شهید رجایی می‌توان اشاره کرد. در اطراف شهر ری روستاهایی وجود دارند که با استفاده از راه‌های روستایی به مرکز محله شهر ری وصل می‌شوند.

 

 

مراکز تجاری و تفریحی محله شهرری

از جمله مراکز تجاری محله شهرری به بازار بزرگ ری، بازار قدیمی حرم، مجموعه تجاری راگا و پاساژ مهدی می‌توان اشاره کرد. این مراکز خرید دارای اجناسی باکیفیت و قیمت مناسب هستند. از جمله مکان‌های تفریحی و فرهنگی شهرری به بوستان‌های کمیل، ایثار، مهران، دولت و ماهور و بوستان دانش، فرهنگسرای ولا و چند خانه فرهنگ در این منطقه می‌توان اشاره کرد.

از دیگر مراکز فرهنگی در محله شهرری باید به پردیس سینمایی راگا اشاره کنیم که همه ساله برنامه‌های جشنواره فجر را پوشش می‌دهد. از جمله مراکز درمانی که در شهرری واقع شده اند به بیمارستان هفت تیر، فیروزآبادی و هفت تیر می‌توانیم اشاره کنیم.

خرید خانه در شهر ری

اگر قصد خرید خانه در محله شهرری را دارید پس از بررسی موقعیت محله شهر ری و دسترسی محله شهر ری با یک بررسی مختصر متوجه خواهید شد که شرایط سکونت در این محله در بخش‌های مختلف متفاوت است.

درواقع در این محلات شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متفاوتی وجود دارد که به همین دلیل هم برخی از خانه‌های آن گرانتر بوده و برخی ارزان‌تر هستند. از جمله محلات گران‌تر محله شهرری به محلاتی مانند سرتخت، استخر، اقدسیه و دیلمان می‌توان اشاره کرد.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

معرفی کوتاه از محله شهر ری

  • محله شهرری در منطقه 20 شهرداری تهران قرار گرفته است.
  • بر اساس داده‌های تاریخی و زمین شناسی قدمت تمدن شهر ری به هزاران سال پیش باز می‌گردد.
  • موقعیت محله شهر ری به این صورت است که از قسمت شمالی آن به منصور آباد، از جنوب به فیروزآباد و ده خیر، از غرب به جاده قدیم و قم و از شرق به جاده مشهد منتهی می‌شود.
  • محله شهرری را به پنج بخش تقسیم کرده که از جمله آنها فشافویه، کهریزک، مرکزی، خاوران و قلعه ‌نو و چهار شهر ری، حسن‌آباد، باقرشهر و کهریزک و نه دهستان هستند.
  • برای دسترسی به محله شهر ری می‌توانید از طریق بزرگراه تهران قم، اتوبان آزادگان شرق و غرب، اتوبان امام علی، اتوبان شهید رجایی و اتوبان شهید هاشمی به سمت بهشت زهرا استفاده کنید.
  • این محله خط مترو دارد و شما با سوار شدن به خط 1 بعد از حرکت به سمت کهریزک می‌توانید در ایستگاه شهر ری پیاده شوید.
  • از جمله مراکز تجاری محله شهرری به بازار بزرگ ری، بازار قدیمی حرم، مجموعه تجاری راگا و پاساژ مهدی می‌توان اشاره کرد.
  • از دیگر مراکز فرهنگی در محله شهرری باید به پردیس سینمایی راگا اشاره کنیم که همه ساله برنامه‌های جشنواره فجر را پوشش می‌دهد.
  • از جمله محلات گران‌تر محله شهرری به محلاتی مانند سرتخت، استخر، اقدسیه و دیلمان می‌توان اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “معرفی محله شهر ری با اصالت و خاص

  1. زشته بده مهندس عرب انقدر نگو من شهردار شهرری میشدم چون زنم خراب بود همه مسخره میکردند زن عرب خرابه شهردار شهرری نشدم حالا هم اون زنه که ۲۳ سال پیش برا ۸ ماه تو فضا سبز دیدی مجرد نیستش تو بتونی باهاش شهردار شاه عبدالعظیم بشی برا تیر و طایفت سرمایه گذاری کردی همون زن خودت رو مخش رو بده تعمیر کنن زندگی کن آبرو تحقیق کردنی قربتی دعوایی دست بزن داری
    با اون خانومه نمیشه باز هم برگردی به شغل قبلیت شهرداری رو غارت کنی بیخود از فک و فامیلهات وعده وعید دادی قول گرفتی قول دادی کلاه‌هایی که برداشتی بذار سر جاشون کسی که دیگه ناموس دستت نمیده همون زن خودت که خرابه تعنیرش کن استفاده کن
    من از هم وزنها رضا زاده ام زورم خیلی زیاده بیا یک دست کونتون رو بگیرم بکوبم لنگه کوس داده پس داده ها مزاحمت نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *