بازار مسکن بازار مسکن تهران

محله ایران با بافت سنتی و اصیل

معرفی محله ایران در تهران عین الدوله

در معرفی محله ایران تهران باید بگوییم که پیدایش این محله، به زمان رضا شاه و حتی پیش از آن باز می‌گردد که در دوران رضاشاه به نام ایران تغییر نام داده است. پیش از این نام محله ایران تهران، عین الدوله و یا سقا باشی بوده است. این محله بخشی از محله دولت سابق است که از جمله محلات قدیمی تهران به حساب می‌آید.‌ این محله با نام مکان‌هایی مانند مدرسه‌ شهید مطهری، ساختمون مجلس، منزل شهید رجایی و سه‌ راه امین‌ حضور شناخته می‌شود.

علاوه بر موضوع پیدایش در معرفی این محله باید بدانیم که محله ایران در استان تهران و در محدوده مرکز شهر تهران قرار گرفته است. محله ایران تهران در منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده است که البته در مقایسه با دیگر محلات منطقه 12 قدمت کمتری دارد اما در عین حال همچنان در زمره محلات قدیمی تهران به شمار می‌رود. محله ایران از شمال با خیابان ابن سینا، خیابان مجاهدین اسلام و خیابان زرین خامه، از شرق با خیابان آریایی پور و خیابان پیروزی، از جنوب با خیابان هفده شهریور، خیابان گوته و خیابان ایران و از غرب با خیابان امیرکبیر، خیابان کوکب، خیابان مصطفی خمینی و میدان بهارستان همسایه است. محله ایران همچنین به محلات قدیمی و معروفی مانند بهارستان، دروازه شمیران، پامنار، صفا، آبشار و امین حضور نزدیک است.

 

موقعیت محله ایران

در ارتباط با موقعیت این محله باید بگوییم که محله ایران تهران به لحاظ جغرافیایی در میان خیابان آبشار تا چهار راه آبسرد و در نزدیکی میدان بهارستان و مدرسه سپهسالار قرار دارد. در قسمت جنوبی محله باغهای یکی از افراد نزدیک به ناصر الدین شاه وجود دارد و در شمالی‌ترین بخش آن چهار راهی معروف به آبسرد وجود دارد. عمده مردم ساکن در محله ایران تهران افراد مذهبی هستند. شاید علت این امر وجود مراکز آموزشی اسلامی از گذشته مانند مدارس علوی و رفاه باشد که در این محله واقع شده‌اند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله ایران به گونه‌ای است که با توجه به قدمت آن احتمالا گذر هر تهرانی حداقل یک بار به آن افتاده است. دلیل این امر هم وجود مراکز خرید متعدد به خصوص در ارتباط با جهیزیه است. در ابتدای ورودی محله ایران تهران فروشگاه‌های وسایل برقی و انواع لوازم خانگی مانند بشقاب و چنگال و چینی و غیره وجود دارد.

 

بافت مسکونی محله ایران تهران

بافت خانه‌ها در این محله عمدتا قدیمی است اما همانند دیگر محله‌ها آثاری از ساخت و ساز جدید هم در آن به چشم می‌خورد. وجود درخت‌های قدیمی بلند مانند کاج و چنار جذابیت دو چندانی به این محله داده است.

 

محله ایران  در تهران بافت مسکونی

 

دسترسی محله ایران

برای دسترسی به این محله با توجه به آنکه موقعیت محله ایران به صورتی است که در محدوده طرح ترافیک واقع شده است؛ نمی‌توان از ماشین شخصی برای رفت و آمد استفاده کرد و اگر بخواهید ماشین خود را به این محله ببرید یا باید از ساعت طرح گذشته باشد یا می‌توانید از پارکینگ‌های نزدیک به این محله مانند پارکینگ اختصاصی خیابان امیرکبیر استفاده کنید. اما باید بقیه راه را با استفاده از تاکسی و یا اتوبوس بروید. از میدان بهارستان و میدان امام خمینی هم اتوبوس‌ها از خیابان ایران عبور می‌کنند. حدود 10 ایستگاه اتوبوس در این محله وجود دارد و برای تردد از آنها می‌توانید استفاده کنید.

 

شما همچنین می‌توانید برای دسترسی به محله ایران تهران از مترو بهارستان و یا مترو شهدا کمک بگیرید و به راحتی وارد این محله شوید. البته مترو بهارستان به این محله نزدیک‌تر است. محله ایران در گذشته از جمله محلات باریک و صعب العبور بوده که نقل مکان و جابجایی در آنها سخت بوده است اما امروزه با طرح عقب نشینی شهرداری تهران این مساله برای مردم حل شده است.

 

مراکز تجاری و فرهنگی محله ایران تهران

همانطور که اشاره کردیم موقعیت محله ایران تهران به گونه‌ای است که آن را بورس لوازم منزل می‌دانند. در این محله یکی از اصلی‌ترین بازارهای تهران وجود دارد که شما می‌توانید همه نوع برند معروف و نام آشنایی را در این محله به راحتی پیدا کنید. لوازم منزل با برندهای معتبری مانند ال جی، سامسونگ، بوش ، برندهای ایرانی نام آشنای پارس خزر، اسنوا، هیمالیا و دیگر گزینه‌ها در این محله برای فروش در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند. از جمله مراکز تجاری این محله به مجتمع تجاری یاس، افروشگاه انتخاب سنتر و غیره می‌توان اشاره کرد.

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در محله ایران همچنین مراکز علمی و فرهنگی متعددی مانند مدرسه شهید مطهری، مجلس شورای اسلامی، منزل شهید رجایی و چندین مدرسه مانند رفاه، مدرسه علوی و مسجد سادات اخوی وجود دارد. افراد مشهوری نیز در این محله ساکن بوده و هستند. از ایرج میرزا گرفته تا فریدون مشیری و مسعود کیمیایی همگی در این محله بوده‌اند. علاوه بر این اغلب بازاری‌ها مانند حجره داران اغلب صنف‌ها مانند طلا و نقره نیز در این محدوده زندگی می‌کنند.

 

محله ایران تهران بیش از هر محله دیگری دارای مسجد، حسینیه و مدرسه مذهبی است. به همین دلیل هم با توجه به بافت مذهبی که دارد اگر در ماه‌هایی مانند ربیع الاول یا شعبان به این محله بروید احتمالا ریسه‌های چراغانی را ببینید. اغلب خانه‌ها در اعیاد خاص مراسمات مذهبی دارند که در آنها مولودی و سخنرانی برگزار می‌کنند.

مراکز تفریحی و درمانی این محله

از مراکز و مکان‌های تاریخی با ارزش در این محله به خانه حاج امین الضرب اصفهانی می‌توان اشاره کرد که او این خانه را به میراث فرهنگی واگذار نکرد و خود از این اثر ماندگار مراقبت می‌کند. از جمله مراکز تفریحی هم می‌توان به بوستان‌های متعدد موجود در این محله از جمله بوستان ایران، بوستان دیالمه، پارک شهرداری و غیره اشاره کرد که گزینه خوبی برای گردش و تفریح است. رستوران و فود کورت‌های متعددی در این محله وجود دارد که از جمله آنها به ایران تک پیتزا، پیتزا سلام، رستوران کبابی حاج عبدالله، ساندویچ مارکت، فست فود دریم و کوثر فود می‌توان اشاره کرد.

مراکز درمانی متعددی در این محله وجود دارد که از جمله آنها به بیمارستان شفا یحیاییان، بیمارستان معیری و مرکز جراحی حضرت زینب (س) می‌توان اشاره کرد.

در همین رابطه بخوانید:
محله نازی آباد محله‌ای باصفا و در عین حال پرتراکم

جمع بندی

  • محله ایران در استان تهران و در محدوده مرکز شهر تهران قرار گرفته است. این محله در تهران در منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده است که البته در مقایسه با دیگر محلات منطقه 12 قدمت کمتری دارد.
  • در ارتباط با موقعیت محله ایران باید بگوییم که این محله در تهران به لحاظ جغرافیایی در میان خیابان آبشار تا چهار راه آبسرد و در نزدیکی میدان بهارستان و مدرسه سپهسالار قرار دارد.
  • برای دسترسی محله ایران با توجه به آنکه موقعیت محله ایران به صورتی است که در محدوده طرح ترافیک واقع شده است؛ نمی‌توان از ماشین شخصی برای رفت و آمد استفاده کرد.
  • موقعیت محله ایران تهران به گونه‌ای است که آن را بورس لوازم منزل می‌دانند. در این محله یکی از اصلی‌ترین بازارهای تهران وجود دارد که شما می‌توانید همه نوع برند معروف و نام آشنایی را در این محله به راحتی پیدا کنید.
  • از مراکز و مکان‌های تاریخی با ارزش در این محله به خانه حاج امین الضرب اصفهانی می‌توان اشاره کرد که او این خانه را به میراث فرهنگی واگذار نکرد و خود از این اثر ماندگار مراقبت می‌کند.
  • محله ایران با نام مکان‌هایی مانند مدرسه‌ شهید مطهری، ساختمون مجلس، منزل شهید رجایی و سه‌ راه امین‌ حضور شناخته می‌شود.

 

محله ایران در تهران دولت سابق

مطالب مرتبط

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

لایحه بودجه 1401 چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟

  مدتی است که از انتشار متن لایحه بودجه 1401 می‌گذرد و اخبار متعددی در ارتباط با آن منتشر شده است اما اعلام بودجه 1401 به تنهایی بر بازارهای مختلف […]

فروشندگان مسکن باز هم کوتاه آمدند

  پس از کاهش ۰.۲ درصدی قیمت‌های قطعی مسکن در مهرماه، بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه از کاهش ۱.۳ درصدی قیمت‌های پیشنهادی، افت ۳.۲ درصدی […]

سهم مسکن از هزینه خانوار ۶۰ درصد است

  یک کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که نرخ اجاره‌نشینی شهری در کل کشور از ۱۸ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است گفت: طبق […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *