مدیریت و رهبری

چگونه می‌توانیم از کلاهبرداری املاک جلوگیری کنیم؟

کلاهبرداری املاک

 

در گذشته کار املاک راحت‌تر از امروز بود زیرا بسیاری از افراد نسبت به یکدیگر شناخت داشتتند و این موضوع موجب ایجاد اعتماد میان آنها شده بود. بنابراین فروشنده، خریدار و واسط همگی به حرف هم اعتماد داشتند و کمتر اتفاقی مانند کلاهبرداری املاک رخ می‌داد.

اما این روزها با رواج کلاهبرداری املاک شاهد مال باختگانی هستیم که به دلیل اعتماد یک طرفه بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

با توجه به آنکه موضوع ملک به بخش بزرگی از دارایی افراد مربوط می‌شود، بنابراین همه افراد باید آگاهی خوبی از موضوعات ملکی و کلاهبرداری‌ها و روش‌های مختلف آن داشته باشند.با این کار از کلاهبرداری‌های مختلف می‌توان جلوگیری کرد و معامله امن‌تری می‌توان انجام داد. در ادامه به چند روش معمول در کلاهبرداری املاک پرداخته و سپس روش‌های پیشگیری از آنها را عنوان می‌‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش‌های معمول کلاهبرداری املاک

کلاهبرداری املاک با روش‌های مختلفی انجام می‌شود:

کلاهبردار در نقش خریدار

گاهی اوقات کلاهبرداری املاک در نقش خریدار اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و گاهی نیز خود را فروشنده جا می‌زنند. ظاهر این افراد برای شما کاملا قانونی خواهد بود زیرا کاملا در این زمینه حرفه‌ای عمل می‌کنند. زمانی که این افراد خریدار هستند یک قولنامه تنظیم کرده و هزینه‌ای را هم پرداخت‌ می‌کنند اما چک‌های بعدی آنها بی‌محل و فاقد اعتبار قانونی است.

این نوع از قولنامه‌ها معمولا به صورتی تنظیم می‌شود که طرف دیگر معامله نمی‌تواند آن را به صورت یک طرفه فسخ کند. بنابراین شما با وضعیتی روبرو خواهید شد که چک برگشت خورده اما اختیار قانونی کافی را هم برای بر هم زدن معامله ندارید. البته برای این مشکل راه حل وجود دارد اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

شما در این زمینه باید بدانید که همچنان حق قانونی خود را دارید و اگر  چک شما وصول نشد، می‌توانید از فرد کلاهبردار شکایت کنید. در این وضعیت حکم منع تعقیب برای کلاهبردار صادر می‌شود و شما برای فروش مجدد ملک خود باید مدتی دست نگه دارید زیرا این کار فروش مال غیر بوده و می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

یکی از کارهایی که در  این زمینه در تمام دنیا انجام می‌شود؛ استفاده از دستیار حقوقی املاک است. این کار در هنگام معامله کمک می‌کند تا مدارک شما بررسی شده و قرار داد به نحوی تنظیم شود که کم‌ترین میزان خطر متوجه شما شود. بسیاری از آژانس‌های املاک مشاوره‌های حقوقی هم در اختیار افراد قرار می‌دهند و در کنار هر مشتری یک مشاور هم دارند. این کار کمک می‌کند تا از کلاهبرداری جلوگیری شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کلاهبرداری در اجاره ملک

در کنار کلاهبرداری در حوزه فروش، در حوزه اجاره هم کلاهبرداری‌هایی صورت می‌‌گیرد که یکی از رایج‌ترین آنها دریافت پول پیش از  تنظیم هر گونه قراردادی است. بنابراین شما باید تلاش کنید تا معامله را اصولی انجام دهید و هیچ مبلغی را پیش از تنظیم قرارداد پرداخت نکنید.

زمانی که یک اجاره نامه تنظیم می‌شود حضور صاحب خانه و مستاجر لازم است و باید از ملک هم به صورت حضوری بازدید کنید تا آنچه شنیده‌اید را با واقعیت انطباق دهید.

گاهی اوقات خانه‌ای که اجاره داده می‌شود؛ دارای عیب‌هایی است که تنها در صورت بازدید حضوری مشخص خواهد شد. گاهی اوقات کلاهبرداران در حوزه اجاره ملک را به چندین نفر اجاره می‌دهند که برای جلوگیری از این اتفاق باید قرارداد درستی تنظیم کنید تا در صورت بروز هر گونه کلاهبرداری بتوانید آن را از طریق مجاری قانونی پیگیری کنید.

اخذ مجدد پول توسط کلاهبرداری املاک

یکی دیگر از کلاهبرداری‌های املاک که انجام می‌شود؛ گرفتن مجدد پول از سوی کلاهبرداران است. بنابراین باید دقت داشته باشید که در صورت پرداخت هر گونه پول رسید آن را دریافت کنید. برخی از افراد در هنگام معامله هزینه‌ای را پرداخت کرده و رسیدی دریافت نمی‌کنند. همیشه بعد از پرداخت رسید را دریافت کرده و فروشنده هم باید آن را امضا کند. حتما دقت داشته باشید که خود فروشنده باید این کار را انجام دهد و نماینده او یا هر فرد دیگری که وکالت رسمی از او ندارد نباید امضا کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

روش‌های پیشگیری از وقوع کلاهبرداری املاک

برای آنکه از هر گونه کلاهبرداری جلوگیری کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما به عنوان یک طرف معامله می‌توانید انجام دهید آن است که چه به صورت خریدار یا فروشنده معامله خود را در دفاتر املاکی انجام دهید که عضو اتحادیه املاک سراسر کشور هستند. این کار موجب می‌شود تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوانید مساله را بسیار راحت‌تر به صورت قانونی پیگیری کنید.

دقت داشته باشید که برخی از مشاوران خودشان کد رهگیری ندارند اما از کد رهگیری دیگران استفاده می‌کنند و این کار نشان می‌دهد که آنها حرفه‌ای نیستند و در هنگام پرینت قرارداد دقت کنید که نام املاک و کد رهگیری تطابق داشته باشند.

شما باید بدانید که در هنگام معامله کسی که اول یک ملک را می‌خرد بر دیگری اولویت دارد. بنابراین قرارداد چه به صورت دستی نوشته شده باشد یا رسمی تفاوتی ندارد و مهم زمان خریداری ملک است. کلاهبرداری املاک حتی ممکن است با یک کد پستی غلط کار قرارداد را انجام دهند و با یک کد پستی درست قرارداد ببندند. بنابراین زمان خریداری ملک اهمیت دارد.

بهتر است برای پیشگیری از کلاهبرداری املاک معاملات خود را در آژانس‌های شناخته شده و قدیمی انجام دهید و به پروانه بنگاه املاک، اصل مدارک ملک و غیره توجه ویژه‌ای داشته باشید. شما نباید به عکس و وعده اطمینان کنید و بر روی اصول خود بمانید.

بهتر است به سراغ قولنامه‌های دستی که در بنگاه‌های املاک معتبر تنظیم نشده‌اند نروید زیرا این معاملات دارای کد رهگیری نیستند و در این صورت امکان دارد فروشنده یک ملک را به چندین نفر فروخته باشد. در این صورت ملک به فردی تعلق دارد که برای نخستین بار آن را خریده است و تاریخ قولنامه او زودتر از معامله دیگران است. دیگر خریداران هم می‌توانند از فروشنده به اتهام کلاهبرداری شکایت کنند که فرایندی بسیار زمان‌بر است.

بهتر است برای انجام هر گونه معامله با یک مشاور حقوقی هم مشورت کنید و شرایط انعقاد قرارداد را بپرسید. بهتر است قرارداد در حضور مشاور حقوقی شما تنظیم شود تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

در صورتی که قرار بر استفاده از چک باشد بهتر است قبل از معامله و دریافت چک از بانک، استعلام لازم را انجام دهید تا اعتبار صاحب چک و سابقه چک برگشتی او را بررسی کنید.

زمانی که متوجه شدید که ملکی را که خریده‌اید پیش از شما به فرد دیگری هم فروخته شده است، بهتر است از فروش آن به فرد دیگر جلوگیری کنید زیرا این کار به دلیل آن که فروش مال غیر است کلاهبرداری بوده و مجازات سنگینی دارد.

علاوه بر این زمانی که متوجه شدید ملک شما بدون اجازه از شما به فرد دیگری فروخته شده است باید در مدت یک ماه به صورت اظهارنامه رسمی آن را به خریدار اطلاع دهید که این ملک متعلق به شما است و بدون اجازه از شما به او فروخته شده است. اگر شما این کار را انجام ندهید مجرم شناخته می‌شوید.

نکته آخر آن است که زمانی که متوجه شدید ملکی که به شما فروخته شده به فردی دیگر تعلق دارد و فروشنده بدون اجازه او این کار را انجام می‌دهد حتما از این معامله اجتناب کنید زیرا در غیر این صورت مجرم شناخته خواهید شد.

 

کلاهبرداری املاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

گاهی اوقات کلاهبرداری املاک در نقش خریدار اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و گاهی نیز خود را فروشنده جا می‌زنند. ظاهر این افراد برای شما کاملا قانونی خواهد بود زیرا کاملا در این زمینه حرفه‌ای عمل می‌کنند.

در کنار کلاهبرداری در حوزه فروش، در حوزه اجاره هم کلاهبرداری‌هایی صورت می‌‌گیرد که یکی از رایج‌ترین آنها دریافت پول پیش از تنظیم هر گونه قراردادی است.

گاهی اوقات خانه‌ای که اجاره داده می‌شود؛ دارای عیب‌هایی است که تنها در صورت بازدید حضوری مشخص خواهد شد.

یکی دیگر از کلاهبرداری‌هایی که انجام می‌شود؛ گرفتن مجدد پول از سوی کلاهبرداران است. بنابراین باید دقت داشته باشید که در صورت پرداخت هر گونه پول رسید آن را دریافت کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما به عنوان یک طرف معامله می‌توانید انجام دهید آن است که چه به صورت خریدار یا فروشنده معامله خود را در دفاتر املاکی انجام دهید که عضو اتحادیه املاک سراسر کشور هستند.

شما باید بدانید که در هنگام معامله کسی که اول یک ملک را می‌خرد بر دیگری اولویت دارد. بنابراین قرارداد چه به صورت دستی نوشته شده باشد یا رسمی تفاوتی ندارد و مهم زمان خریداری ملک است.

بهتر است به سراغ قولنامه‌های دستی که در بنگاه‌های املاک معتبر تنظیم نشده‌اند نروید زیرا این معاملات دارای کد رهگیری نیستند و در این صورت امکان دارد فروشنده یک ملک را به چندین نفر فروخته باشد.

در صورتی که قرار بر استفاده از چک باشد بهتر است قبل از معامله و دریافت چک از بانک، استعلام لازم را انجام دهید تا اعتبار صاحب چک و سابقه چک برگشتی او را بررسی کنید.

زمانی که متوجه شدید که ملکی را که خریده‌اید پیش از شما به فرد دیگری هم فروخته شده است، بهتر است از فروش آن به فرد دیگر جلوگیری کنید زیرا این کار به دلیل آن که فروش مال غیر است کلاهبرداری بوده و مجازات سنگینی دارد.

 

مطالب مرتبط

حسابداری حقوق و مزایا در آژانس املاک چیست و چه کاربردی دارد؟

  در برخی از آژانس‌ها مدیران بنگاه‌های معاملات ملکی در نقش کارفرما بوده و مشاوران املاک هم در نقش کارمند هستند. به همین دلیل هم […]

حسابداری هزینه در املاک چیست و چگونه باید آن را مدیریت کنیم؟

  حسابداری هزینه در املاک همان سنجش عملکرد مالی یک بنگاه یا آژانس معاملات ملکی است که کمک می‌کند از ضررهای احتمالی جلوگیری کند. همه […]

مشارکت در املاک چه نقشی در توسعه این حرفه دارد؟

  این روزها فعالیت در زمینه مشارکت در املاک یک شغل پردرآمد به شمار می‌رود که به همین دلیل هم عده زیادی از افراد به […]

سرمایه‌گذاری در املاک چه تاثیری بر موفقیت آژانس خواهد گذاشت؟

  همه افرادی که در حوزه املاک حضور دارند به دنبال افزایش بازدهی و توان اقتصادی آژانس خود هستند. یکی از راه‌های افزایش توان اقتصادی […]

نیازهای خریداران خانه وقتی پدر و مادر می‌شوند تغییر می‌کند

  وقتی نوبت به خرید خانه می‌رسد، بچه‌ها می‌توانند همه چیز را تغییر دهند و نیازهای خریداران خانه وقتی پدر و مادر می‌شوند تغییر می‌کند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *