موفقیت شغلی

سختی‌های کار شغل مشاوران املاک چیست؟

شغل مشاوران املاک

 

تصویری که بسیاری از مردم از شغل مشاوران املاک دارند، تقریبا شبیه هم است؛ اکثر مردم شغل مشاوران املاک را جزو مشاغلی می‌دانند که بدون کمترین زحمت و دردسر بیشترین درآمد را دارند. برخی بر این باور هستند که حرفه مشاور املاک تنها در یک دفتر املاک و خط تلفن و یک میز و صندلی بازدید ملک خلاصه می‌شود و مشاوران تنها زحمتی که می‌کشند گرفتن حق کمیسیون از طرفین معامله ملک است!

این درست است که حرفه مشاور املاک می‌تواند درآمدزا و جذاب باشد اما این شغل هرگز خالی از استرس، سختی و ریسک نیست که در این گزارش قصد داریم به برخی از دشواری‌های شغل مشاوران املاک بپردازیم. شاید شما هم با خواندن این گزارش با ما هم عقیده شوید که شغل مشاوران املاک آن طورها هم که مردم درباره آن صحبت می‌کنند، کار ساده‌ای نیست.

غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار ملک در شغل مشاوران املاک

قبل از آنکه وارد حرفه مشاور املاک شوید، باید این حقیقت را بپذیرید که بازار املاک چه برای خریدار و چه برای فروشنده همیشه در حال تغییر است. تغییرات نرخ بهره بانکی، ناهماهنگی‌ها در اعطای وام و تامین مالی و از همه مهمتر مشتریان و فروشندگانی که در تصمیم‌گیری همیشه مردد هستند، بر فرآیند تصمیم‌گیری در بازار ملک تاثیر می‌گذارد. همه این عوامل بمنزله کاهش تعداد معاملات و در نتیجه کم شدن مشتریان دفتر املاک است که این موارد خود منجر به بروز ریسک دیگری در حرفه مشاور املاک می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

استرس در شغل مشاوران املاک

استرس در شغل مشاوران املاک می‌تواند منشأ‌های مختلفی داشته باشد:

  • کاهش معاملات متأثر از غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار

دانستن اینکه مردم همیشه تمایل یا توانایی خرید آپارتمان و ملک را ندارند، برای مشاوران املاکی که تمام درآمدشان به معاملات ملکی وابسته است، به خودی خود می‌تواند استرس‌زا باشد. علاوه براین، حتی اگر مشاوران املاک روی یک فایل خاص مدت‌ها هم کار کنند، باز هم تا زمانی که معامله‌ ملک انجام نگیرد هیچ پولی به مشاور تعلق نمی‌گیرد.

 

بازدید ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بنابراین، هیچ تضمینی برای میزان درآمد مشاوران املاک در پایان ماه نیست که این مسأله هم استرس آفرین است و باعث می‌شود این قشر مدام نگران درآمد ماهانه خود و احیانا اجاره دفتر املاک باشند.

  • انتظارات غیرواقعی فروشنده

وقتی صحبت از قیمت‌گذاری ملک می‌شود، برخی فروشندگان انتظارات عجیب و غریبی دارند. بنابراین، یکی از وظایف اصلی شما به عنوان یک مشاور املاک این است که فروشنده را از واقعیت بازار مطلع کنید و به نوعی به او آموزش دهید و خاطرنشان کنید که در غیر این صورت معامله ملک وارد بن بست شده و ملک مورد نظر به فروش نخواهد رسید.

  • وابستگی حق کمیسیون به ارزش ملک

از آنجا که حق کمیسیون مشاوران املاک ارتباط مستقیمی با ارزش ملک دارد، در صورت ارزان بودن ملک، درآمد مشاوران املاک از حق کمیسیون نیز کاهش می‌یابد.

  • تعداد زیاد آژانس‌های املاک

وقتی وارد حرفه مشاور املاک می‌شوید، باید برای رقابت با تعداد زیادی مشاور املاک در دفتر املاک آماده شوید. در نتیجه، هرچه تعداد مشاوران املاک بیشتر شود، مشتریان شما هم به همان نسبت کاهش می‌یابد که این امر کار مشاوران املاک را هم سخت‌تر می‌کند.

  • مشاور املاکی که خودش سرمایه‌گذار است

استرس کاری مشاور املاکی که خودش هم در ساخت و ساز و خرید و فروش و معامله ملک سرمایه‌گذاری می‌کند، دو برابر می‌شود. در نتیجه هرگونه رکود در بازار می‌تواند این گونه مشاوران املاک را دو برابر بیش از سایرین دچار بحران کند.

 

 

تغییرات نرخ بهره بانکی، ناهماهنگی‌ها در اعطای وام و تامین مالی و از همه مهمتر مشتریان و فروشندگانی که در تصمیم‌گیری همیشه مردد هستند، بر فرآیند تصمیم‌گیری در بازار ملک تاثیر می‌گذارد.

 

جالب اینجاست در مقاله‌ای که چند سال پیش «بیزنس اینسایدر» منتشر کرد، شغل مشاوران املاک در رده 10 فهرست 19 شغلی که بالاترین میزان خودکشی را داراست، قرار گرفت. این آمار به خوبی استرس بالای شغل مشاوران املاک را نشان می‌دهد.

مشکلات حقوقی مشتریان در شغل مشاوران املاک

از آنجا که فرآیند خرید و فروش و معامله ملک یک تصمیم مهم محسوب می‌شود، مشتریان دوست دارند بعد از بازدید ملک حتی وارد کوچکترین جزئیات بشوند تا مبادا در این تصمیم، سرشان کلاه برود. در نتیجه، یکی از مهمترین دغدغه‌ها و ظایف مشاور املاک این است تا اطمینان حاصل کند همیشه اطلاعات کامل را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

معمولا مشکلات و دعاوی در معاملات هنگامی رخ می‌دهد که مشاوران املاک در امر اطلاع رسانی و باخبرکردن مشتری از مشکلات ملک در بازدید ملک کوتاهی می‌کنند. این کوتاهی همچنین می‌تواند منجر به اقامه دعوی مشتری از حرفه مشاور املاک به دلیل اینکه اطلاعات کافی را به مشتری نداده است.

 

بازدید ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این، حرفه مشاور املاک باید اطمینان حاصل کند که تمام مراحل معامله ملک اعم از برآورد قیمت خانه و ارزیابی را به صورت کامل و صادقانه در بازدید ملک انجام داده‌اند تا مبادا در فرآیند معامله ملک به مشکل حقوقی بر بخورند.

در همین رابطه بهتر است مشاوران املاک یا از مشاوران حقوقی متخصص در حوزه معامله ملک بهره بگیرند یا در کلاس‌های آموزشی که در آنها این موارد آموزش داده می شود شرکت کنند. اتحادیه‌های املاک معمولا این دوره‌های آموزشی را حتی پیش از اعطای مجوز به مشاوران املاک برگزار می‌کنند.

تهدیدهای امنیتی در شغل مشاوران املاک

سومین گروه از ریسک‌هایی که پیش روی حرفه مشاورین املاک وجود دارد، خطرات امنیتی است که آنها را در بازدید ملک تهدید می‌کند. مشاوران املاکی که به صورت حرفه‌ای آموزش ندیده‌اند، معمولا در معرض خطرات مختلفی هستند که در این حرفه به وفور مشاهده می‌شود و معمولا خارج از دفتر املاک اتفاق می‌افتد. برخی از این تهدیدها و خطرات شامل موارد ذیل می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • آسیب‌ها و جراحت‌های فیزیکی

وقتی یک مشاور املاک خانه‌ای را به مشتری نشان می‌دهد ممکن است دچار برخی صدمات شود؛ از احتمال تصادف در مسیر مراجعه به محل ملک گرفته تا سقوط از پله، سر خوردن یا سقوط اجسام و مصالح، تهدیدهایی هستند که سلامتی مشاوران املاک را تهدید می‌کند. در چنین مواردی، بیمه مسئولیت و حوادث می‌تواند میزان خسارات جانی و جسمی را به حداقل برساند.

 

حرفه مشاور املاک

 

همچنین، برای اینکه این خسارات و تهدیدها به حداقل برسد بهتر است قبل از بردن مشتری برای بازدید، خودتان یکبار ملک مورد نظر را بازدید کنید و در صورت وجود مشکلات احتمالی، آنها را رفع کنید. همچنین همیشه به یکی از همکاران خود در دفتر املاک اطلاع دهید که کجا هستید و از کدام ملک بازدید می‌کنید تا در مواقع لزوم و بروز خطرات احتمالی به کمک شما بشتابد.

  • سوار شدن بر ماشین مشتریانی که کاملا غریبه هستند

مشاوران املاک معمولا با وسیله شخصی مشتری به بازدید ملک می‌روند که سوار شدن بر ماشین افرادی که کاملا غریبه هستند خطراتی مانند زورگیری، سرقت، آدم‌ربایی و حتی ضرب و جرح را به همراه دارد.

برای دوری از اینگونه خطرات سعی کنید از مشتری بخواهید تا جدا از شما با وسیله خود به بازدید ملک بیاید. اگر چنین امکانی وجود نداشت سعی کنید حتما خودتان رانندگی کنید تا کنترل خودرو در موارد ضروری دست خودتان باشد. همچنین مشاوران املاکی که برای بازدید از ملک می‌روند، نباید خودروی خود را دور از خیابان‌های اصلی یا محل ملک پارک کنند. نزدیک بودن به شلوغی مردم همیشه در موارد خطر بهترین گزینه است.

  • حضور در ملک مورد بازدید با افراد کاملا غریبه

به عنوان یک مشاور املاک، بارها باید با افراد غریبه به بازدید ملک بروید که این مسأله به خصوص برای افراد تبهکاری که در پوشش مشتری به آنها مراجعه می‌کنند، یک فرصت ایده‌آل محسوب می‌شود.

مشاوران املاک بهتر است معمولا ساعات روشن و شلوغ روز را برای بازدید از ملک انتخاب کنند تا امنیت آنها افزایش یابد. همچنین اگر بتوانند با همراهی یکی از همکاران خود به بازدید بروند، خیالشان از هر جهت راحت خواهد شد.

 

حرفه مشاور املاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین پیشنهاد  می‌شود مشاوران املاک برای افزایش امنیت خود این موارد را هم در نظر بگیرند:

  • احراز هویت مشتری
  • درخواست پر کردن فرم مشخصات عمومی مشتری اعم از اطلاعات تماس به همراه فتوکپی کارت ملی، شناسنامه یا گواهینامه

همچنین بهتر است سعی کنید نخستین قرار را در دفتر املاک بگذارید. این کار هرگونه آسیب آتی ازسوی فرد تبهکار را به حداقل می‌رساند چرا که متوجه می‌شود افراد دیگری می‌توانند در صورت وقوع جرم او را شناسایی کنند.

در هنگام نشان دادن ملک نیز سعی کنید هرگز جلوتر از مشتری حرکت نکنید یا به محل‌هایی مثل زیرزمین یا انباری نروید.

حرف آخر در مورد شغل مشاوران املاک…

برگزیدن حرفه مشاور املاک پر از ریسک است پس لازم است همه افرادی که این قشر را تنها از روی درآمدشان قضاوت می‌کنند هم با این خطرات آشنا شوند. از سوی دیگر، خود مشاوران املاک هم باید با به کار گیری برخی موارد احتیاطی، این ریسک‌ها را به حداقل برسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *