فناوری اطلاعات در مسکن

صنعت املاک و ساختمان ؛ شمشیر دولبه تکنولوژی برای آن

نوآوری در صنعت املاک و ساختمان

 

طی سال‌های اخیر با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و تکنولوژی شاهد تغییرات جدید و جالبی در صنعت املاک و ساختمان بوده‌ایم. این سرمایه‌گذاری در واقع عامل اصلی تکثیر و تولید محصولات مبتنی بر IT و تکنولوژی بوده‌اند که نقش رهبری در بازار نرم‌افزارهای حوزه ملک و پلتفرم‌های باز را ایفا می‌کنند و به باور همگان این نوآوری در صنعت املاک و ساختمان یک تغییر مثبت محسوب می‌شود.
با این حال دلالان ملک همچنان نگران این مساله هستند که مبادا این تغییرات مثبت و خوب در نهایت گریبان آنها را بگیرد و آینده شغلی آنها را به خطر بیاندازد. نباید این حقیقت را کتمان کرد که تمام سرمایه‌گذاری‌ها و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان شمشیر دولبه فناوری است و می‌تواند به همان اندازه که مفید است، تهدیدهایی را هم در پی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان به سبک امروز

این بخش از سرمایه‌گذاری که به سمت تکنولوژی و فناوری و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان سرازیر شده موجب شکل گیری نوآوری‌های بسیار و شمشیر دولبه فناوری را سبب شده است. امروز اگر دلالان و مشاوران املاک بخواهند از ابزارهای جدیدی نظیر اپلیکیشن‌ها و توسعه دهندگان CRM استفاده کنند، گزینه‌های بسیاری پیش روی خود دارند. در  واقع رشد بازیگران عرصه تکنولوژی در حوزه املاک بی‌وقفه ادامه دارد و این رشد زمینه ساز تولید و عرضه محصولاتی بهتر و قدرتمندتر به بازار شده است.

این بدان معناست که فعالان و مشاوران املاک برای دستیابی به اهداف شغلی، خدمات رسانی به مشتریان و جامعه هدف خود می‌توانند از بهترین تکنولوژی و ابزار فناورانه‌ای که می‌تواند بهترین کمک را به آنها بکند استفاده کنند. در دنیای امروز، هیچکس نمی‌تواند با ابزارهای قدیمی و متوسط به موفقیت شغلی برسد پس از این جنبه ورود فناوری و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان خبر خوبی خواهد بود.

 

صنعت املاک و ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


یکپارچگی و شمشیر دولبه فناوری

متاسفانه همه این خوبی‌ها در دل خود یک خوی بی‌رحم هم دارند. حجم بالای سرازیری سرمایه به خصوص از سوی بخش خصوصی به سمت صنعت ملک، تهدیدی به اسم انباشت و یکپارچگی را هم به دنبال خواهد داشت. این یعنی  شرکت‌ها و محصولات این عرصه مالکیت‌ها را تغییر می‌دهند که این مساله برای دلالان و فعالان حوزه املاک یعنی:

  • این محصولات ممکن است از توجه سرمایه‌گذار یا صاحب پلتفرم مغفول بمانند و رها شوند
  • این محصولات ممکن است دچار سوء مدیریت شوند
  • این محصولات ممکن است به دست نااهلان بیافتند و به یک رقیب مستقیم تبدیل شوند

شاید مشاوران املاک یا دلالان تا پیش از ادغام و یکپارچه سازی محصول عاشق آن باشند اما به محض اینکه این محصول (وبسایت و اپلیکیشن) توسط رقبای مستقیم در بازار که تضاد منافع دارندخریداری شود، داستان به کلی تغییر خواهد کرد که در صورت رخ دادن سناریوهای مشابه، مشاوران املاک متضرر خواهند شد که این همان شمشیر دولبه فناوری است.

 

صنعت املاک و ساختمان

 

 

در دنیای امروز، هیچکس نمی‌تواند با ابزارهای قدیمی و متوسط به موفقیت شغلی برسد پس از این جنبه ورود فناوری و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان خبر خوبی خواهد بود.

 

تفاوت میان پلتفرم‌های باز و بسته

در برخی موارد یک مشاور املاک تصمیم می‌گیرد تا پلتفرمی را به دامنه فعالیت‌های خود اضافه کرده و از فناوری آن در جهت بهبود شرایط کسب و کار خود استفاده کند، این درحالیست که نتایج حاصل آن چیزی نیست که فکرش را می‌کرد زیرا بخش وسیعی از پلتفرم‌ها در واقع پلتفرم‌های بسته هستند نه پلتفرم‌های باز و شمشیر دولبه فناوری محسوب می‌شوند.

این یعنی وقتی آژانس یا کارگزاری املاک تصمیم بگیرد به هر دلیلی از این پلتفرم استفاده نکند یا این پلتفرم دچار انحصارطلبی شود و کنترل آن به دست نااهلان بیافتد، آن وقت دیگر نمی‌توانند به پلتفرمی که مشاوران آژانس آن را می‌شناسند و دوست دارند مهاجرت کنند. آن وقت است که تمام سرمایه‌گذاری‌ها و از همه مهمتر داده‌ها و اطلاعات آنها از بین می‌رود و شمشیر دولبه تکنولوژی خود را نشان می‌دهد.

حالا تصور کنید حتی در بهترین حالت یک آژانس یا کارگزار املاک بتواند داده‌های خود را برگرداند یا از آنها نسخه پشتیبان تهیه کرده باشد اما آنها با این داده‌ها چه کاری می‌توانند بکنند؟ حتی اگر بتوانند از نظر فنی همه داده‌های خود را برگردانند هم این داده‌ها عملا بی‌استفاده خواهند بود. اما در آن سوی سکه، پلتفرم‌های باز به مشاوران املاک انعطاف کافی را می‌دهند و از همه مهم‌تر در پلتفرم‌های باز تمام داده‌های آژانس فارغ از اینکه بخواهند به چه پلتفرم و ابزاری مهاجرت کنند، محفوظ خواهد ماند.

 

صنعت املاک و ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


تمام آینده نگری‌ها باید به واقعیت تبدیل شوند

اعتقاد بسیاری این است که تنها پلتفرم باز ابزاری است که در آینده نزدیک می‌تواند از داده‌ها و سرمایه مشاوران املاک محافظت کند. در پلتفرم‌های باز فناوری به مدیریت و طبقه بندی اطلاعات آژانس‌های املاک بدون حاکمیت مستقیم نظیر آنچه که در پلتفرم‌های بسته رخ می‌دهد، کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر، در پلتفرم‌های باز قدرت همچنان در دستان مشاوران املاک خواهد بود.

در واقع پلتفرم‌های باز به مشاوران و آژانس‌های املاک اجازه می‌دهد تا یک ابزار فناورانه با قابلیت شخصی سازی کامل داشته باشند. این ابزار امکان حفظ و نگهداری تمامی داده‌ها اعم از داده‌های ملکی، داده‌های آژانس املاک، مشتریان، تبلیغات و برندینگ را در یک مرکز می‌دهد.

مدل پلتفرم باز به مشاوران املاک کمک می‌کند بتوانند در بازار نفس‌گیر و رو به رشد فناوری‌های نوین در حوزه مسکن رقابت کنند. در واقع مشاوران و فعالان مسکن می‌توانند علاوه بر حفظ سرمایه خود در ابزارهای فناورانه کنونی بتوانند ابزارهای جدید دیگری را نیز به کار گیرند که این امکان باعث می‌شود تا در حرفه خود به حداکثر انعطاف‌پذیری دست یابند.

 

شمشیر دولبه فناوری

 

 

در دنیای امروز، هیچکس نمی‌تواند با ابزارهای قدیمی و متوسط به موفقیت شغلی برسد پس از این جنبه ورود فناوری و نوآوری در صنعت املاک و ساختمان خبر خوبی خواهد بود.

 

مشاوران املاک چه تکنولوژی را انتخاب کنند؟

اگر جزو مشاوران و آژانس‌های املاک پیشتاز هستید باید قبل از انتخاب تکنولوژی و پلتفرم مورد نیاز خود سوالات زیر را از خود بپرسید تا تصمیم‌گیری بهتری در راستای رفع نیازهای فناورانه خود داشته باشید:

  • آیا پلتفرم مورد نظر کمک می‌کند تا سرمایه کنونی خود را در این ابزار حفظ کنید؟ آیا این امکان را دارید تا سایر مشاوران و آژانس‌های خود را هم در آن ادغام کنید؟
  • اطلاعات من کجا ذخیره می‌شوند در پلتفرم یا در خود اپلیکیشن؟ اگر روزی نخواهید از این پلتفرم استفاده کنید آیا می‌توانید اطلاعات خود را حفظ کرده یا دریافت کنید؟
  • آیا پلتفرم مورد نظر قراردادی مبنی بر حفظ اطلاعات شما و عدم افشای آن دارند؟
  • آیا پلتفرم مورد نظر متعهد می‌شود تمام ظرفیت‌های موجود را در اختیار تمام مشتریان قرار دهد؟
  • اگر بخواهید از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر مهاجرت کنید این فرآیند چگونه خواهد بود؟
  • وضعیت مالی و سرمایه پلتفرم چگونه است؟ آیا پلتفرم سرمایه مالی کافی را برای ادامه خدمات و ارتقای آن در بلند مدت دارد؟
  • آیا پلتفرم موجود دیتاسنتر برای حفظ اطلاعات کاربران و مقابله با حملات اینترنتی دارد یا خیر؟

 

شمشیر دولبه فناوری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


نتیجه‌گیری:

  • شمشیر دولبه فناوری می‌تواند در صنعت املاک و ساختمان نقشی مفید یا مضر داشته باشد.
  • روند ادامه دار سرمایه‌گذاری‌ها روی فناوری در حوزه املاک به این معناست که نه تنها ابزار در دسترس مشاوران و آژانس‌های املاک کاهش نمی‌یابد بلکه روز به روز افزایش می‌یابد.
  • در نهایت هرچقدر این پلتفرم‌ها بتوانند انعطاف‌پذیر باشند و کار با اطلاعات و نگهداری آنها را ساده‌تر کنند، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب خواهند کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *