آموزش و مشاوره مالی

هزینه قرارداد ملکی چگونه بین طرفین قرارداد تقسیم می‌شود؟

هزینه قرارداد ملکی

 

هزینه قرارداد ملکی یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که در هر معامله‌ای محل سوال واقع می‌شود و حتی گاهی معامله را برهم می‌زند. هزینه‌هایی از قبیل هزینه انتقال سند ملک و هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان را چه کسی باید بپردازد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است از تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی و آن‌چه قانون مشخص کرده است، مطلع شوید.
با اطلاع از تعرفه‌های ثابت و یکسان می‌توانید بدون دردسر معامله کنید و از هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری پیشگیری کنید.

هزینه انتقال سند ملک چقدر است؟

در معاملات ملکی معمولا مشاور املاک، واسطه میان خریدار و فروشنده است و مطابق قانون می‌تواند هزینه انتقال سند ملک را از خریدار و فروشنده اخذ کند.

اما چنین نیست که هر مشاور رقم دلخواه خود را اعلام کند و بدون ضابطه هزینه انتقال سند ملک را طلب کند؛ اتحادیه مشاوران املاک در سال 96 کمیسیون خریدوفروش ملک را تعیین کرده است. تعرفه‌ اعلام‌شده شامل تمام معاملات مربوط به املاک اداری، مسکونی و تجاری می‌شود و برای همه این موارد یکسان است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه قرارداد ملکی

 

 

اتحادیه مشاوران املاک در سال 96 هزینه قرارداد ملکی را تعیین کرده است. تعرفه‌ اعلام‌شده شامل تمام معاملات مربوط به املاک اداری، مسکونی و تجاری می‌شود و برای همه این موارد یکسان است.


هزینه قرارداد ملکی شامل چه مواردی است؟

در هر معامله‌ای هزینه‌های رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آن‌ها معامله انجام نمی‌شود. هزینه انتقال سند ملک صرف این مراحل می‌شود:

هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: این هزینه به شهرداری پرداخت می‌شود.
ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری: دفتر معاملات املاک 5 درصد ارزش ملک را از طرفین معامله می‌گیرد.
هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: هزینه دفترخانه بر عهده خریدار و فروشنده است و بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در دفترخانه‌های رسمی، سند زدن 200 هزار تا 2 میلیون تومان هزینه دربر دارد.
هزینه نقل و انتقال سند: اداره دارایی این هزینه را می‌گیرد.
هزینه نقل و انتقال سند را اداره دارایی می‌گیرد. در صورتی که ملک در اجاره کسی بوده باشد، مالیات بر اجاره هم از طرفین معامله گرفته می‌شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه بنگاه

 

 

هزینه قرارداد ملکی شامل هزینه خلافی ساختمان و نوسازی و پسماند و هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند و هزینه نقل و انتقال سند می‌شود.


هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

گاهی در بنگاه معاملات املاک بر سر این‌که چه کسی باید هزینه انتقال سند ملک را بپردازد، نزاعاتی درمی‌گیرد و تا حد برهم خوردن معامله پیش می‌رود. اما این مساله نیازی به درگیری ندارد. چرا که قبلا قانون تعرفه‌های ثابت و یکسانی را برای همه مشخص کرده است. طبق قانون و عرف معاملات املاک هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و امثالهم بر عهده فروشنده است. اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

هزینه انتقال سند ملک بر چه مبنایی دریافت می‌شود؟

درصورتی‌که ارزش ملک تا 500 میلیون تومان برآورد شود، بنگاه تقریبا 0.5 درصد ارزش ملک را مطالبه می‌کند؛ اما این هزینه را از یک طرف معامله نمی‌گیرد. بلکه نیم درصد را خریدار و نیم درصد را فروشنده می‌پردازد.

درصورتی‌که ارزش ملک بیش از 500 میلیون تومان برآورد شود، هر یک از طرفین معامله ملزم به پرداخت 0.5 درصد سهم خود هستند. اما برای مازاد آن هم باید 0.25 به بنگاه بپردازند. علاوه بر این به این حق کمیسیون مالیات بر ارزش افزوده هم تعلق می‌گیرد و خریدار و فروشنده موظف به پرداخت آن هستند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه انتقال سند ملک

 

 

طبق قانون و عرف معاملات املاک هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و امثالهم بر عهده فروشنده است. اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.


تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی

اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی را در اختیار همه قرار داده است تا از کلاهبرداری و سوء‌استفاده و نزاع‌ در بنگاه‌های املاک پیشگیری کند.

تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی حاضر، از وبسایت اداره ثبت اسناد و املاک برداشته شده است. جدول زیر مربوط به اسناد معاملات غیرمنقول و پیش‌فروش ساختمان طبق ارزش معاملاتی و سایر اسناد مالی است.

 

عنوان تعرفه
تا مبلغ دو میلیون ریال مقطوعاً 600000 ریال
تا مبلغ ده میلیون ریال نسبت به مازاد دو میلیون ریال 150 در هزار
تا مبلغ پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال 100 در هزار
تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد پنجاه میلیون ریال 50 در هزار
تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد صد میلیون ریال 30 در هزار
تا مبلغ پانصد میلیون ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال 10 در هزار
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال 4 در هزار
بیش از مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال 2 در هزار

 

کمیسیون اجاره آپارتمان

 

 

تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی را اداره ثبت اسناد و املاک هر شهر تعیین می‌کند.


هزینه بنگاه چه مواردی را دربرمی‌گیرد؟

در قراردادهای ملکی که در بنگاه‌های معاملات املاک منعقد می‌شود، بنگاه یا مشاور املاک حق دارد بابت خدماتی که ارائه می‌کند، مبلغی را اخذ کند. غیر از دریافت هزینه‌هایی مانند حق کمیسیون اجاره و خرید، هر معامله ملکی بخش‌های جانبی دیگری نیز دارد که طرفین معامله باید آن هزینه‌ها را بپردازند. در این جدول بعضی سازمان ثبت اسناد و املاک تهران بعضی از هزینه‌های رایج معاملات را همراه تعرفه‌شان معین کرده است.

ناگفته نماند که هزینه بنگاه را معمولا طرفین قرارداد بین خود تقسیم می‌کنند.
در صورتی که بنگاه بیش از تعرفه‌های اعلام‌شده مبلغی را طلب کند، خریدار و فروشنده می‌توانند به اتحادیه بنگاه‌ها مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کنند. در این تحادیه به شکایات مربوط به حق کمیسیون اضافی و دریافت هرگونه هزینه اضافی رسیدگی می‌شود.

 

عنوان واحد تعرفه
فک رهن یا فسخ سند 400000 ریال
صدور اجراییه هر برگ A4 300000 ریال
صدور اخطاریه هر نفر 100000 ریال
امور مربوط به قبوض سپرده هر برگ 100000 ریال
تهیه رونوشت از ثبت دفتر هر برگ 200000 ریال
تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل هر برگ 10000 ریال
تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل از اسناد و مدارک دفترخانه هر برگ 50000 ریال
تصدیق مطابقت فتوکپی با اصل اسناد مالکیت هر برگ 20000 ریال
صدور گواهی علت عدم ثبت سند 300000 ریال
ثبت عزل یا استعفای وکیل و فسخ در حاشیه سند و ملاحظات ثبت دفتر 200000 ریال
گواهی امضا هر امضا 200000 ریال
استعلام از سازمان ثبت یا سایر ادارات و پاسخ به استعلامات هر نسخه 100000 ریال

 

کمیسیون اجاره آپارتمان

بعضی این سوال برایشان مطرح می‌شود که آیا دادن کمیسیون اجاره آپارتمان قانونی است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت در قراردادهای اجاره که در بنگاه امضا می‌شوند، برای هر معامله هزینه بنگاه اخذ می‌شود. هزینه بنگاه در واقع حق کمیسیونی است که از عقد قرارداد گرفته می‌شود.

در یک حالت کلی کمیسیون اجاره آپارتمان به ازای یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه حساب می‌شود. اگر ملکی که معامله می‌شود رهن کامل یا رهن و اجاره باشد، مشاور املاک برای محاسبه کمیسیون اجاره آپارتمان باید مبلغ رهن را به اجاره‌بها تبدیل کند و یک چهارم آن را از دو طرف معامله بگیرد. به مبلغی که مشاور املاک بابت کمیسیون اجاره آپارتمان می‌گیرد، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اضافه می‌شود.

 

تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی

 

 

کمیسیون اجاره آپارتمان به ازای یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه حساب می‌شود. اگر ملکی که معامله می‌شود رهن کامل یا رهن و اجاره باشد، برای محاسبه کمیسیون اجاره آپارتمان باید مبلغ رهن را به اجاره‌بها تبدیل و یک چهارم آن را دو طرف معامله گرفته می‌شود.


کمیسیون اجاره آپارتمان را چه کسی می‌پردازد؟

این مبلغ را هم دو طرف قرارداد باید بپردازند. مثلا اگر یک ملک مبلغ رهن نباشد و اجاره آن دو میلیون و پانصد هزار تومان مشخص شود، کمیسیون اجاره آپارتمان آن 625 هزار تومان می‌شود که یک چهارم مبلغ اجاره است. این عدد به علاوه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به 681 هزار و 250 تومان می‌رسد که خریدار و فروش آن را می‌پردازند.

اما اگر مشاور املاک در یافتن خانه و توافق بین طرفین نقشی نداشته باشد، میزان کمیسیون اجاره آپارتمان دیگر به روال قبل محاسبه نمی‌شود. در این صورت مشاور فقط هزینه بنگاه را دریافت می‌کند؛ یعنی خریدار و فروشنده ملزم هستند بهای نوشتن و ثبت قرارداد را بپردازند. در چنین شرایطی نیمی از حق کمیسیون اجاره آپارتمان تقریبا کاسته می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

  • هزینه قرارداد ملکی یک هزینه رایج است که دریافت آن کاملا قانونی است.
  • برای دریافت هزینه قرارداد ملکی ضابطه‌های مشخصی وجود دارد و مشاوران نمی‌توانند بابت انتقال سند ملک مبلغ دلخواهشان را اخذ کنند.
  • هزینه قرارداد ملکی شامل موارد مختلفی می‌شود؛ مانند هزینه انتقال سند ملک و هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان و هزینه‌های خرد دیگر.
  • تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی مشخص است و برای همه معاملات یکسان است.
  • هزینه قرارداد ملکی را خریدار و فروشنده بین خود تقسیم می‌کنند.
  • تعرفه هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی را اداره ثبت اسناد و املاک هر شهر تعیین می‌کند.
  • کمیسیون اجاره آپارتمان یک چهارم مبلغ اجاره است.
  • 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ کمیسیون اجاره آپارتمان اضافه می‌شود.
  • پرداخت کمیسیون اجاره آگارتمان بر عهده خریدار و فروشنده است.
  • اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید که تعرفه‌های اعلام‌شده برای همه موارد یکسان است.

مطالب مرتبط

قبل از اجاره آپارتمان در تهران حتما این مطلب را بخوانید

  این روزها قیمت خرید خانه آن‌قدر زیاد است که به راحتی‌ نمی‌توان صاحب خانه شد. در چنین حالتی اکثر افراد به اجاره آپارتمان روی می‌آورند. البته اجاره آپارتمان هم […]

همه‌ چیز در مورد فسخ قرارداد ملک

  حتی تا آخرین لحظات و در حین نوشتن و امضا کردن قرارداد اجاره‌نامه یا مبایعه‌نامه‌ی یک‌ خانه نمی‌توان مطمئن بود که این قرارداد و معامله به سرانجام می‌رسد. احتمالات […]

هزینه‌های جانبی خرید خانه

  به ‌منظور تأمین بودجه برای خرید خانه تنها قیمت آن ملاک نیست. بلکه هزینه جانبی خرید خانه هم به آن اضافه می‌شود. در مراحل خرید خانه هزینه‌های اضافی چون […]

همه آنچه که باید درباره حق کمیسیون بنگاه بدانید

  حق‌الزحمه مشاورین املاک که به حق کمیسیون معروف است در قدیم بنا به اختیار خریدار و فروشنده به آژانس املاک پرداخت می‌شد، اما از سال 1379 بر اساس قانون […]

نکات مهم در زمان فسخ قرارداد اجاره یا خرید خانه

  یکی از مشکلاتی که در معاملات خرید و اجاره خانه گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود، بر هم زدن معامله و یا به عبارتی فسخ قرارداد خرید خانه و همچنین […]

یک نظر در مورد “هزینه قرارداد ملکی چگونه بین طرفین قرارداد تقسیم می‌شود؟

  1. در مورد جمله زیر :
    ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری: دفتر معاملات املاک ۵ درصد ارزش ملک را از طرفین معامله می‌گیرد.

    این درست نوشته شده واقعا ؟ یعنی هزینه ثبت یک ملک 10 میلیاردی , 500 میلیون تومان هستش؟؟؟؟؟؟

    25
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *