دکوراسیون داخلی

فضاسازی در خانه و ترفندهایی برای رسیدن به آن

 

حتما بارها با مشکل درهای کابینتی که به سختی باز می‌شوند یا میزی که جلوی در کمد دیواری را گرفته یا کشوهایی که به دلیل فضای کم تا نیمه بیشتر بیرون نمی‌آیند دست‌وپنجه نرم کرده‌اید. فضاسازی در خانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هنر چیدمان است. مهم نیست خانه‌تان چه ابعادی دارد، نه تنها باید فضای کافی برای مبلمان ایجاد کنید بلکه فضای کافی برای حرکت بین اشیا و چرخیدن در خانه هم وجود داشته باشد تا بتوانید به طور کامل از فضای خانه لذت ببرید. در مطلب زیر ما سعی کرده‌ایم فضای موردنیاز برای هر اتاق را برآورد کنیم و راهکارهای افزایش فضای خانه را نیز بیاوریم. گاهی برای راحتی بیشتر لازم است قوانین دکوراسیون و فاصله استاندارد را به هم بزنید.

دور میز ناهارخوری

اکثر ما سعی می‌کنیم بزرگ‌ترین میز ناهارخوری ممکن را در فضای موردنظر جا دهیم تا هم پذیرایی راحت‌تر شود و هم عده‌ی بیشتری دور میز جا شوند و بتوانید هم‌زمان از مهمانان بیشتری پذیرایی کنید. اما اگر میزتان فضای زیادی اشغال کند و مهمانان یا حتی اعضای خانواده نتوانند راحت روی صندلی بنشینند و بلند شوند نارضایتی ایجاد می‌شود و مهمانی یا وعده‌ی غذایی دلپذیری از کار درنمی‌آید.

بهترین راهکار فضاسازی در خانه داشتن فضای آزادی بین 60 تا 120 سانتی‌متر اطراف میز است. از آنجا که یک سمت میز هم معمولا برای عبورومرور و خارج و وارد شدن به اتاق ناهار خوری یا آشپزخانه درنظر گرفته می‌شود، باید 150 سانتی‌متر یا بیشتر برای این سمت میز درنظر گرفت. این فاصله استاندارد امکان برخورد بین فردی که از آشپزخانه خارج می‌شود و فردی که از روی صندلی بلند شده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

شاید در وهله اول فکر کنید این فاصله چندان هم ضروری به نظر نمی‌رسد اما اگر به مواقعی فکر کنید که برای رد شدن دیگری ناچار شده‌اید از جای‌تان بلند شوید متوجه می‌شوید که رعایت این فاصله‌ها اهمیت دارد!

 

فضاسازی در خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر این فضا را دراختیار ندارید:

اولین راهکار افزایش فضای خانه تجدیدنظر درمورد ابعاد میز ناهارخوری‌تان است. با انتخاب میزی که صندلی‌های کمتری دارد ناچار باید از مهمان‌های کمتری پذیرایی کرد اما در عوض می‌توان فضای بیشتری آزاد کرد تا رفت‌وآمد راحت‌تر شود. انتخاب میز گرد یا بیضی هم جای بیشتری در گوشه‌های اتاق فراهم می‌کند و موجب افزایش فضای خانه می‌شود و هم مشکل رفت‌وآمد حل می‌شود.

راهکار دوم فضاسازی در خانه این است که به جای گذاشتن میز وسط اتاق به قرار دادنش در گوشه هم فکر کنید، با این راهکار یک طرف کمی تنگ می‌شود و به دیوار می‌چسبد اما برای طرف دیگر فضای خوبی ایجاد می‌شود.

طرف تنگ‌تر و باریک‌تر را می‌توان به کودکان و افراد کم‌سن‌تر اختصاص داد که چابک‌تر هستند و صندلی‌های راحت‌تر و دردسترس‌تر برای مهمانان مسن‌تری که شاید به راحتی جوان‌ترها نتوانند از بین صندلی و دیوار عبور کنند باقی بماند.

برای زیبا کردن آن سمت میز که به دیوار نزدیک‌تر است می‌توان از تابلو یا ریسه‌های LED استفاده کرد و به فضای غذاخوری روح بخشید.

راهکار دیگر افزایش فضای خانه گذاشتن نیمکت در سمت طرف دیوار میز و از بین بردن فاصله بین صندلی‌ها و باز کردن فضای بیشتر است. در این راهکار فضاسازی در خانه هم مثل راهکار قبلی نشستن برای همه راحت نیست و بهتر است افرادی که بلند شدن و نشستن برای‌شان سخت نیست روی نیمکت، و سایرین روی صندلی بنشینند.

 

افزایش فضای خانه

 

 

یک راهکار فضاسازی در خانه این است که به جای گذاشتن میز وسط اتاق به قرار دادنش در گوشه هم فکر کنید، با این راهکار یک طرف کمی تنگ می‌شود و به دیوار می‌چسبد اما برای طرف دیگر فضای خوبی ایجاد می‌شود.


فضای مورد نیاز پشت میز تحریر

فاصله استاندارد بین میز تحریر و نزدیک‌ترین دیوار یا مانع 121 سانتی‌متر است تا عمق کافی برای راحت بیرون کشیدن صندلی وجود داشته باشد و فضای مورد نیاز پشت میز تحریر تامین شود. در قوانین چیدمان این فاصله استاندارد برای فضای مورد نیاز پشت میز تحریر در فضای اداری است.

البته قوانین در محل کار خانگی به این سفت و سختی نیست و ممکن است رعایت این فاصله استاندارد 121 سانتی‌متری لزومی نداشته باشد و فضای مورد نیاز پشت میز تحریر کمتر شود. معمولا میز تحریر در خانه جایی قرار می‌گیرد که دنج‌تر و خلوت‌تر از بقیه اتاق‌ها است و بنابراین رفت‌وآمد زیادی دوروبرتان وجود ندارد و فضای مورد نیاز پشت میز تحریر می‌تواند کمتر باشد.

با این تفاسیر فاصله استاندارد 90 سانتی در فضای کار خانگی هم کفایت می‌کند. طبعا ممکن است ناچار شوید این فاصله را برای فضای مورد نیاز پشت میز تحریر رعایت نکنید که در این صورت کمی احساس فشردگی می‌کنید و ممکن است ناراحتی فیزیکی تمرکزتان را کم کند.

اگر این فضا را در اختیار ندارید:
تبدیل کمد دیواری را به میز تحریر دیواری درنظر بگیرید. در این صورت بین 60 تا 70 سانتی‌متر جای اضافی برای فضای مورد نیاز پشت میز تحریر دراختیارتان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه می‌توانید بالای دیوار را قفسه‌بندی کنید و لوازم‌تان را آنجا قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید فضای اداره خانگی کوچک‌تان را از منزل به طور کامل جدا کنید می‌توانید از پرده، پاراوان یا دیوار متحرک در فضای مورد نیاز پشت میز تحریر استفاده کنید.

 

فضای مورد نیاز پشت میز تحریر

 

 

تبدیل کمد دیواری را به میز تحریر دیواری درنظر بگیرید. در این صورت بین 60 تا 70 سانتی‌متر جای اضافی برای فضای مورد نیاز پشت میز تحریر دراختیارتان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه می‌توانید بالای دیوار را قفسه‌بندی کنید و لوازم‌تان را آنجا قرار دهید.


بین کاناپه و میز قهوه‌خوری

در اتاق پذیرایی باید فاصله استاندارد چند چیز را تا کاناپه درنظر بگیرید، بنابراین کمی محاسبات لازم دارید.

برای راحتی کار ما این محاسبات ضروری را فهرست کرده‌ایم:
فاصله استاندارد کاناپه تا میز قهوه‌خوری: 40 تا 45 سانتی‌متر
فاصله استاندارد کاناپه با کاناپه دیگر یا صندلی‌ها: 2 تا 2.5 متر (برای سادگی برقراری ارتباط)
پهنای راه عبور در اتاق: 91 سانتی‌متر
فاصله استاندارد تلویزیون تا کاناپه: پهنای تلویزیون ضرب در 2.75

این فاصله‌های استاندارد نشان می‌دهد در بسیاری از اتاق‌های پذیرایی، برای راحتی عبورومرور در اتاق و نشستن و برقرار ارتباط به میز قهوه‌خوری و چند نشیمن و میزهای عسلی برای نشیمن‌های دورتر نیاز است. این دو میز هم باید فاصله‌ی کافی داشته باشند تا دور زدن در اتاق سخت نشود. البته فضای بزرگ‌تر به معنی دورتر گذاشتن نشیمن‌ها و میز نیست. در صورت فاصله‌ی زیاد برقراری ارتباط مشکل می‌شود و برای گفت‌وگو افراد باید فریاد بزنند!

در مدل دیگر  چیدمان مرسوم است که بین تلویزیون و سایر مبلمان اتاق فاصله استاندارد 90 سانتی‌متری دایره‌ای شکل وجود داشته باشد. شاید به نظر برسد این فضای خالی پِرت شده و باید صندلی اضافه کرد اما برای کاربردی کردن فضای خانه، تماشای راحت تلویزیون و برخورد نکردن به سایر وسایل بهتر است همین ترکیب حفظ شود و چیزی اضافه نکنید.

 

فاصله استاندارد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر این فضا را دراختیار ندارید:

برای فضاسازی در خانه و راحتی کار خودتان و اینکه دست‌وپای‌تان همیشه کبود نباشد می‌توانید میز قهوه‌خوری بزرگ و جاگیر را حذف کنید و از میزهای عسلی کوچک که راحت جابه‌جا می‌شوند استفاده کنید. میزهای عسلی کوچک که زیر هم جای می‌گیرند جزو لوازم بسیار کاربردی اتاق نشیمن هستند.

در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را برای پذیرایی استفاده کنید و با توجه به سبک و قابل حمل بودن تنظیم فاصله نیز دست خودتان است. در مواردی که نیازی به آن‌ها نیست می‌توانید از آن به عنوان فضایی برای گذاشتن لوازم دکوری استفاده کنید و با این انتخاب افزایش فضای خانه را به راحتی انجام دهید.

انتخاب مبلمان یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش فضای خانه است. بهتر است مبلمانی انتخاب کنید که پایه‌های باریک‌ و نازک دارند تا فضای بیشتری برای گذاشتن و دراز کردن پا فراهم شود. مبلمانی که پایه‌های بزرگ و کلفت دارند فضای بیشتری اشغال می‌کنند.

اگر فضای کافی برای گذاشتن چند میز عسلی ندارید می‌توانید از میزهای کوچک‌تری استفاده کنید که هم کار میز عسلی و هم کار میز قهوه‌خوری را انجام دهد. میزهای کوچک‌تر سبک‌تر هم هستند و جابه‌جایی‌شان راحت‌تر است. فقط به دلیل فضای کوچک تنها برای پذیرایی مناسب هستند و کابرد دکوراتیوشان را از دست می‌دهند.

 

فاصله استاندارد

 

 

انتخاب مبلمان یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش فضای خانه است. بهتر است مبلمانی انتخاب کنید که پایه‌های باریک‌ و نازک دارند تا فضای بیشتری برای گذاشتن و دراز کردن پا فراهم شود. مبلمانی که پایه‌های بزرگ و کلفت دارند فضای بیشتری اشغال می‌کنند.


بین جزیره آشپزخانه و پیشخوان

برای فضاسازی در خانه و سهولت استفاده از همه فضاها در آشپزخانه، جزیره آشپزخانه باید دسترسی آسانی داشته باشد و از یخچال، گاز یا ظرف‌شویی زیاد دور نباشد. البته جزیره آشپزخانه نباید به سایر سطوح پیشخوان هم زیاد نزدیک باشد. در این صورت احتمال اینکه با هر تکان به جایی برخورد کنید و حرکت در آشپزخانه سخت شود زیاد است.

فاصله استاندارد 91 تا 106 سانتی‌متری بین جزیره آشپزخانه و پیشخوان‌های اصلی برای آشپزخانه خانگی مناسب است. اگر عادت دارید با همراهی فرد دیگری آشپزی کنید و معمولا دونفره در آشپزخانه کار می‌کنید این فاصله استاندارد باید 120 سانتی‌متر شود.

این نکته را فراموش نکنید که اگر کابینت‌ها کشوهای عمیق و درهای بزرگ دارند یا لوازم بزرگی مثل یخچال روبه‌روی جزیره آشپزخانه هستند باید فاصله بین جزیره تا کابینت‌ها یا یخچال به اندازه‌ای باشد که در و کشو به راحتی باز شوند. شاید لازم باشد جزیره آشپزخانه از یک سمت فاصله‌ی بیشتری نسبت به سمت دیگر داشته باشد.

ضمن اینکه جزیره آشپزخانه با چارپایه کار میز غذاخوری را می‌کند. بنابراین باید حداقل 120 سانتی‌متر فاصله پشت صندلی‌ها وجود داشته باشد تا همه بتوانند راحت بنشینند، غذا بخورند، بلند شوند و حرکت کنند.

 

جزیره آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر این فضا را دراختیار ندارید:

هیچ قانونی نمی‌گوید که طول جزیره آشپزخانهkilid.com/mag باید به اندازه طول پیشخوان‌ها باشد. برای فضاسازی در خانه می‌توانید جزیره آشپزخانه را مربعی شکل انتخاب کنید تا فضا بازتر شود و جلوی وسایل و کابینت‌ها بسته نشود و آشپزخانه خفه نشود. 

جزیره کوچکی روبه‌روی سینک کاربردی است و علاوه بر ایجاد فضایی برای غذاخوردن و گذاشتن اشیای دکوری، انجام کارهای روزمره مثل خرد کردن سبزی یا گوشت را راحت می‌کند و نزدیکی به سینک سبب می‌شود فضای آشپزخانه کمتر کثیف شود.

استفاده از جزیره‌هایی که مثل چرخ‌دستی ترولی هستند و چرخ دارند هم ایده‌ی خوبی برای فضاسازی در خانه است. این جزیره‌های متحرک با قابلیت جابه‌جایی کار را خیلی راحت‌تر می‌کنند. می‌توان جزیره آشپزخانه را حین شست‌وشوی میوه و سبزی به سینک نزدیک‌تر کرد و حین پخت‌وپز آن را سمت گاز کشید.

فضای زیر سطح پیشخوان جزیره هم انباری کوچک و کاربردی است که می‌توان وسایل صبحانه، دستمال پاک کردن میز، سبد نان یا هرچیز اضافه‌ی دیگری روی میز را در صورت لزوم آنجا گذاشت. ضمن اینکه ظاهر باز در حس‌وحال کلی آشپزخانه موثر است و این جزیره‌های متحرک آشپزخانه را دلبازتر جلوه می‌دهند و موجب افزایش فضای خانه هم می‌شوند.

 

جزیره آشپزخانه

 

 

استفاده از جزیره‌هایی که مثل چرخ‌دستی ترولی هستند و چرخ دارند هم ایده‌ی خوبی برای فضاسازی در خانه است. این جزیره‌های متحرک با قابلیت جابه‌جایی کار را خیلی راحت‌تر می‌کنند.


دور تخت

در اتاق خوابی رویایی و ایده‌آل حداقل 90 سانتی‌متر فاصله دورتادور تخت وجود دارد تا راحت بتوان حرکت کرد و فضای اتاق خفه نشود. در چیدمانی سختگیرانه و فشرده‌تر این اندازه به 60 سانتی‌متر کاهش پیدا می‌کند. در فاصله 60 سانتی‌متری همچنان فضای کافی برای مرتب کردن تخت و راه رفتن وجود دارد.

اگر قصد دارید کنار تخت میز پاتختی هم بگذارید باید اندازه آن را هم درنظر بگیرید. پاتختی‌های جادار کاربردی‌تر هستند اما خب فضای بیشتری هم اشغال می‌کنند. پهنای میزهای پاتختی از 45 تا 120 سانتی‌متر متغیر است و باید هوشمندانه و بسته به وسایلی که قرار است در آن بگذارید انتخابش کنید. نکته دیگر اینکه لازم نیست هر دو میز پاتختی هم‌اندازه و قرینه باشند.

اگر در یک سمت جای بیشتری دارید برای افزایش فضای خانه می‌توانید مدل پهن و جادارتری انتخاب کنید و برای سمت دیگر به پاتختی کوچکی بسنده کنید.

 

فضاسازی در خانه

 

اگر این فضا را دراختیار ندارید:
حذف یک یا حتی هردو پاتختی راهکاری برای افزایش فضای خانه است. قفسه‌های دیواری نیز راهگشا هستند. اتاق خواب یکی از جاهایی است که برای چیدمان آن می‌توان قوانین را زیرپا گذاشت و فقط به راحتی فکر کرد.

چسباندن تخت به دیوار شاید راهکار مناسبی از نظر طراحان نباشد اما اگر بسته شدن یک طرف به باز شدن فضا کمک کند ایرادی ندارد. در کل اولویت باید راحتی عبورومرور و استفاده از لوازم باشد و در وهله دوم چیدمان مورد توجه قرار بگیرد.

اگر هنوز تخت نخریده‌اید یا می‌خواهید تخت‌تان را عوض کنید به تغییر اندازه تخت هم فکر کنید. کوچک‌تر شدن تخت و تشک به افزایش فضای خانه بسیار کمک می‌کند و مرارت‌هایی که برای مرتب کردن تخت یا برداشتن وسایل دچارش می‌شدید را از بین می‌برد.

 

افزایش فضای خانه

 

 

لازم نیست هر دو میز پاتختی هم‌اندازه و قرینه باشند. اگر در یک سمت جای بیشتری دارید برای افزایش فضای خانه می‌توانید مدل پهن و جادارتری انتخاب کنید و برای سمت دیگر به پاتختی کوچکی بسنده کنید.


نتیجه‌گیری:

  • با تغییرات کوچکی در دکوراسیون می‌توان فضاسازی در خانه ایجاد کرد و از فضای خانه بیشتر لذت برد.
  • برای فضاسازی در خانه می‌توان میزهای غذاخوری کوچک‌تر انتخاب کرد یا نیمکتی در یک طرف میز گذاشت تا جای کمتری اشغال کند.
  • فاصله استاندارد فضای موردنیاز پشت میز تحریر در محیط‌های اداری 121 سانتی‌متر است که البته لازم نیست در خانه رعایت شود. فضای مورد نیاز پشت میز تحریر در خانه باید 90 سانتی‌متر باشد. یکی از راهکارهای افزایش فضای مورد نیاز پشت میز تحریر تبدیل کمد دیواری به میز تحریر است.
  • استفاده از چرخ دستی ترولی به جای جزیره آشپزخانه انتخابی هوشمندانه است. ترولی متحرک دست شما را در جابه‌جایی باز می‌گذارد.

 

مطالب مرتبط

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

  اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به 10 روش ممکن بتوان این چیدمان […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

مراحل باز طراحی منظر چیست و چه کارهایی باید انجام داد؟

  یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن صاحبان حیاط و فضای سبز را بسیار به خود مشغول کرده، طراحی منظر است. البته پیش از طراحی فضای بیرونی ساختمان باید […]

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه

  طراحی دکوراسیون در هر دوره‌ای از تاریخ، سبک‌ها و روش‌های خاصی داشته است. در هر سبک از وسایل و المان‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از برخی عناصر در […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *