ساخت، نگهداری و بازسازی

صفر تا صد طرح نوسازی بافت فرسوده

بهسازی شهری

 

بهسازی شهری و نوسازی بافت فرسوده یکی از دغدغه‌های دولت و شهرداری و از راه‌های تامین مسکن و کاهش قیمت است. بازآفرینی شهری در چهره شهر نیز موثر است. با امضای تفاهم‌نامه با حضور مسئولان به نظر می‌رسد بنا است در اجرای این طرح پیشرفت حاصل شود.
خبرنگار «کیلید» بررسی کرد:
تفاهم نامه مشترک بازآفرینی شهری درمحله های هدف شهرتهران بین شهرداری، وزارت راه، مسکن و شهرسازی و شورای شهر تهران امضا شد. طی مراسمی، با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی ، محسن هاشمی رفسنجانی و پیروز حناچی تفاهم نامه مشترک بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده در محله های هدف شهر تهران به امضا رسید. در این مراسم تفاهم نامه دیگری،  با یک گروه مهندسی به عنوان توسعه‌گر منعقد شد.
و اما طرح بهسازی شهری از کجا شروع شد تا به این نقطه رسید:
اوایل آغاز به کار دولت دوازدهم، ریاست جمهوری طرح بهسازی شهری امید را با رویکرد نوسازی بافت فرسوده ابلاغ کرد و طی آن عباس آخوندی وزیروقت، اقدام به تنفیذ اختیارات برای پیشبرد سریع کارها در طرح بهسازی شهری به معاونین خود کرد واز دستگاه‌های مختلف برای همکاری در این طرح بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده دعوت به عمل آورد.
در این بین نزدیک به دوسال پیش، طی مراسمی گلنگ اولین پروژه بهسازی شهری در محله سیروس تهران زده شد. در مراسم نوسازی بافت فرسوده با حضور رییس متولی بخش مسکن که آن زمان سکان آن را محمد هاشم بت شکن هدایت می‌کرد، بانک مسکن، وزیر راه و شهرسازی به همراه تمام معاونان خود وعده نوسازی بافت فرسوده و انجام پروژه‌های مختلف بهسازی شهری و بازآفرینی شهری را به مردم دادند.
می‌توان گفت سرعت پیشرفت طرح بهسازی شهری به هیچ عنوان قابل قبول نبود که دلایلی همچون وجود اختلاف های زیاد بین وزارت راه، شهرداری، و سازمان نظام مهندسی از سرعت پیشرفت کار بازآفرینی شهری جلوگیری می کرد. گفتنی است عدم استقبال انبوه سازان که به عنوان توسعه‌گر برای ورود به طرح بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده بودند، مانع بزرگی برای افزایش سرعت و پیشرفت بهسازی شهری بود.
انبوه‌سازانی برای ورود به بخش نوسازی بافت فرسوده اعلام آمادگی کرده‌اند، منتها عدم استقبال دولت و وعده‌های محقق نشده در خصوص تسهیلات در نوسازی بافت فرسوده توجیه ورود به نوسازی را برای آنها دشوار کرده بود. لازم به ذکر است انبوه‌سازان با ارائه طرحی ایجاد کارگروه‌های کوچک بهسازی شهری را در استان‌های مختلف مطرح کردند که می‌توانست باعث افزایش شتاب این طرح بازآفرینی شهری شود.
 

 

تفاهم نامه مشترک بازآفرینی شهری درمحله های هدف شهرتهران طی مراسمی، با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی ، محسن هاشمی رفسنجانی و پیروز حناچی به امضا رسید. در این مراسم تفاهم نامه دیگری،  با یک گروه مهندسی به عنوان توسعه‌گر منعقد شد.

 

بهسازی شهری
 

 

 در همین رابطه بخوانید:


نخستین توسعه‌گر

و اما توسعه‌گری که نخستین طرح نوسازی را به عهده گرفته است کدام مجموعه است؟ آیا صلاحیت ورود به یک طرح ملی با این درجه حساسیت را دارد؟
یک گروه مهندسی، مجری طرح نخستین تفاهم‌نامه بهسازی شهری را با عنوان توسعه‌گر در بافت فرسوده منعقد کرد.
گفتنی است پروژه‌های موفقی که توسط این گروه مهندسی در زمان استانداری مهندس محمد اسلامی(وزیر فعلی) در استان مازندران انجام داده، یکی از دلایل اعتماد این وزارت خانه به این گروه مهندسی به عنوان توسعه‌گر است. لازم به ذکر است تعریف کامل توسعه‌گر را در مقاله بعد در مجله «کیلید» می‌خوانید.
 
بهسازی شهری
 

 

پروژه‌های موفقی که توسط این گروه مهندسی در زمان استانداری مهندس محمد اسلامی(وزیر فعلی) در استان مازندران انجام داده، یکی از دلایل اعتماد این وزارت خانه به این گروه مهندسی به عنوان توسعه‌گر است.


نوسازی بافت فرسوده یک طرح ملی است و اتحاد لازمه آن است

حال که بدنه مدیریت شهری با مدیران و معاونان جدیدی در حال فعالیت است، و اختلافات این سه ارگان تا حد زیادی حل و فصل شده است، دوباره این طرح در سرفصل فعالیت های وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر قرار گرفته است.

از این رو طی مراسمی تفاهم نامه همکاری مشترک بازآفرینی شهری محله‌های هدف شهرتهران بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری منعقد گردید که مهندس محمد پژمان(مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری) به عنوان رئیس این کارگروه تعیین شد. در ادامه مصاحبه خبرنگار مجله «کیلید» را با محمد پژمان می‌خوانید:
محمد پژمان در ابتدای صحبت های خود به واگذاری اراضی شرکت بازآفرینی شهری به ساکنان محله های سیروس اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات تملکی که در این محلات انجام شده بود، به فکر این افتادیم که اراضی شرکت بازآفرینی را در اختیار نوسازی محلات شهری قراردهیم.

معاون وزیرراه وشهرسازی با بیان این‌که 52 واحد در اختیار شرکت را برای معاوضه یا اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده درمحله سیروس در نظر گرفته‌ایم، گفت: قرارداد نوسازی یک محدوده 4.4 هکتاری را برای محله سیروس جهت نوسازی با توسعه‌گر امضا کرده‌ایم.

اما اینکه چرا این طرح معطوف به تهران و به خصوص منطقه 12 سیاست گذاری می‌شود جای بحث‌وگفت‌وگو دارد. در حالی که شهرهایی همچون مشهد، بافت فرسوده زیادی دارد که به عنوان یکی از بحران‌های بزرگ این شهر به شمار می‌رود و در هیچ کدام از نهادهای زیربط صحبتی از آن به میان نیامده است.
 

 

معاون وزیرراه وشهرسازی با بیان این‌که 52 واحد در اختیار شرکت را برای معاوضه یا اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده درمحله سیروس در نظر گرفته‌ایم، گفت: قرارداد نوسازی یک محدوده 4.4 هکتاری را برای محله سیروس جهت نوسازی با توسعه‌گر امضا کرده‌ایم.

 

نوسازی بافت فرسوده
 

 

 در همین رابطه بخوانید:


تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده

طرح نوسازی بافت فرسوده ابهامات اساسی دارد که به طور حتم ساکنین این مناطق خواستار پاسخ های صریح آن هستند و تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده مورد سوال است.

ابتدا به وضعیت سکونت اهالی طی فرآیند ساخت و ساز می‌پردازیم که به عنوان یک دغدغه با اهمیت به شمار می‌رود. محمد پژمان در پاسخ به این سوال خبرنگار «کیلید» گفت: به تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده فکر شده است و تسهیلاتی برای ساکنین مشمول طرح در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند در همان حوالی واحدی را رهن یا اجاره کنند که مبلغ آن بین 20 تا 30 میلیون تومان است.

پژمان ادامه داد: جهت‌گیری‌های برنامه های چهارم، پنجم و ششم با رویکردهای بلند مدت است و اجرای آن عظم ملی می‌طلبد. از این رو صرفا شرکت ملی بازآفرینی شهری یا وزارت خانه نمی‌تواند تمام این فعالیت‌ها را به دوش بکشد. باید توجه داشته باشید هنگامی که دولت مسئولیتی را می‌پذیرد تمام بدنه دولت باید تمام دستگاه‌های خود را مکلف به انجام آن بدانند.

در حال حاضر از شهرداری انتظار داریم برای صدور مجوزها و کلیه مراحل انجام پروژه در این مناطق هزینه‌ای دریافت نکنند. چراکه وزارت راه تمام منابع و انرژی خود را برای پیشبرد این طرح به کار گرفته است و انتظارمی‌رود سایرنهادها نیز با همین انرژی وارد میدان شوند.
در حقیقت مشکل بزرگی وجود داشت و آن هم این بود که انجام این طرح را به عنوان وظیفه یک دستگاه تلقی می‌کردند. در حالی که همان‌طور که اشاره کردم این یک مبحث ملی است. در حال حاضر ما با کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری، به اجرای نوسازی سرعت بخشیدیم و امیدواریم دستگاه‌های دیگر هم با همراهی ما روند بهسازی شهری را تسریع کنند.
 

نوسازی بافت فرسوده
 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وی در پاسخ به این سوال که این طرح در چه مرحله‌ای است و نحوه سکونت و تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده بخش‌های فرسوده طی فرآیند نوسازی چگونه است، پاسخ داد:

22 هزار متر از این 44 هزار متر تملک شده و از مردم خواستار افزایش مشارکت در این طرح هستیم.  از نظر اسکان ساکنین و تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده هم باید بگویم تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. درصداین تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده هم 9 درصد در نظر گرفته شده که مبلغ آن در تهران 20 میلیون تومان و در شهرستان ها 15 میلیون تومان است. گفتنی است در صورت پرداخت 2 درصد سود بیشتر این عدد تا 30 میلیون تومان در تهران و سایر شهرها تا 22 میلیون و 500 هزار تومان هم افزایش می‌یابد.

مدل دیگر اسکان ساکنین و تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده این محلات می‌تواند در مجتمع‌های خودمان باشد. به این صورت که 180 ملک دیگر که در منطقه سیروس باقی‌مانده که ما می‌توانیم 52 واحد آن را در مجتمعی که ساخته‌ایم اسکان دهیم.

در نتیجه مردم عزیزساکن در این بافت‌ها می‌توانند هم املاک خود را با واحدهای حاضر معاوضه کرده و هم با در اختیار گذاشتن خانه خودشان برای ساخت‌وساز محصول نهایی که خانه نوسازی شده است را تحویل بگیرند. شرایط معاوضه هم با توجه به ارزش روز ملک در نظر گرفته می‌شود. گفتنی است در این صورت امتیازات دیگری هم به تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده اضافه می‌شود.

پژمان با اشاره به نقش توسعه‌گر درفعالیت‌های زیرساختی افزود: خدمات دیگری هم که در تعهدات توسعه‌گر است ایجاد فضاهای فرهنگی، پارک ها و سایر مباحث آموزشی است. ما بر اساس ضوابط و مقرراتی که در این محدوده حاکم است، می‌توانیم حدود 520 واحد در این منطقه احداث کنیم. این عدد نهایی نیست و با توجه به مشاوره‌های آتی و بررسی فضاهایی که باید برای فضاهای فرهنگی، سرگرمی، آموزشی و خدماتی در نظر گرفته شود، احتمال تغییردراین پیش بینی وجود دارد.

سایر ابهاماتی که در خصوص نوع فعالیت در بهسازی شهری وجود دارد را می‌توانید در مجله «کیلید» مطالعه کنید.

 
نوسازی بافت فرسوده
 

 

محمد پژمان در پاسخ به این سوال خبرنگار «کیلید» گفت: به تسهیلات ساکنین بخش‌های فرسوده فکر شده است و تسهیلاتی برای ساکنین مشمول طرح در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند در همان حوالی واحدی را رهن یا اجاره کنند که مبلغ آن بین 20 تا 30 میلیون تومان است.


نتیجه‌گیری:

  • تفاهم نامه مشترک بازآفرینی شهری درمحله های هدف شهرتهران بین شهرداری، وزارت راه، مسکن و شهرسازی و شورای شهر تهران امضا شد.
  • گفتنی است پروژه‌های موفقی که توسط این گروه مهندسی در زمان استانداری مهندس محمد اسلامی(وزیر فعلی) در استان مازندران انجام داده، یکی از دلایل اعتماد این وزارت خانه به این گروه مهندسی به عنوان توسعه‌گر است.
  • مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساکنین مشمول طرح بین 20 تا 30 میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *