نکات خانه‌داری

اسباب‌کشی راحت با ترفند‌های مختلف

ترفند

 

رفتن به یک خانه جدید همان‌قدر که هیجان‌انگیز است، می‌تواند آزاردهنده هم باشد. بسته‌بندی وسایل متعدد و حمل اثاث منزل یک فرایند طولانی و سنگین است. اگر از خدمات اسباب‌کشی استفاده نکنید یا ترفندهای اسباب‌کشی را ندانید، به وسایلتان آسیب می‌رسد. اما با دانستن ترفندهای اسباب‌کشی، یک اسباب‌کشی راحت را تجربه می‌کنید.

برنامه‌ریزی کنید

پیش از بسته‌بندی وسایل و شروع اسباب‌کشی قلم و کاغذ بردارید و کارهایی را که باید طی روز یا روزهای اسباب‌کشی انجام بدهید، یادداشت کنید. بعد برای انجامشان زمان مشخصی را تعیین کنید. اگر قصد دارید از دفتر خدمات اسباب‌کشی استفاده کنید، لازم است زودتر وقت بگیرید.

حتی هزینه‌های احتمالی هم را هم می‌توانید بنویسید تا همه چیز برایتان روشن باشد. با همین ترفند ساده کارهایتان نظم می‌گیرند، تحت فشار استرس چیزی را فراموش نمی‌کنید و پول کم نمی‌آورید. درنتیجه یک اسباب‌کشی راحت را تجربه خواهید کرد.

 

اسباب‌کشی راحت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


دور بریزید

دور ریختن یکی از محبوب‌ترین ترفندهای اسباب‌کشی و خدمات اسباب‌کشی است که طرفداران زیادی هم دارد. از فرصت پیش‌آمده استفاده کنید و تا می‌توانید وسایل اضافی را دور بریزید.

برای این‌که بدانید کدام وسایل دورریختنی هستند، از خودتان سوال کنید آیا طی یک سال گذشته استفاده شده است یا نه؟ بپرسید آیا ممکن است دوباره از آن استفاده کنید؟ اگر جواب هر دو سوال منفی است، دیگر نباید به خود تردیدی راه بدهید. می‌توانید این وسایل را به دیگران هم ببخشید.

آهسته و پیوسته باشید

زمان تقریبی اسباب کشی معمولا مشخص است. بنابراین می‌توانید کم‌کم کارهایتان را انجام بدهید و دقیقه‌نودی نباشید. وقتی زودتر شروع می‌کنید، سنگینی و تراکم کارها مضطربتان نمی‌کند. داشتن زمان کافی باعث می‌شود کیفیت کارهایتان هم بهتر شوند. اگر دست‌تنها باشید، این روش کمک بزرگی به شما می‌کند. کم‌کم شروع کنید به بسته‌بندی وسایل و با این روش از فشار جسمی و روانی اسباب‌کشی بکاهید.

 

اسباب‌کشی راحت

 

 

برای یک اسباب‌کشی راحت بهتر است پیش از اقدام به هر کاری، برنامه‌ریزی کنید. قدری زودتر از موعد تخلیه کارهایتان را شروع کنید تا کارها به‌موقع انجام شوند و استرس کمتری داشته باشید.


اتاق به اتاق پیش بروید

منطقی ترین روش این است که اتاق به اتاق پیش بروید. با اتاق‌هایی شروع کنید که کمتر به آن‌ها سر می‌زنید. با گاراژ یا اتاق مهمان شروع کنید. چون معمولا در این اتاق‌ها وسایلی را می‌چینید که کمتر به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. با بسته‌بندی وسایل این قسمت از خانه که معمولا با سرعت بیشتری هم انجام می‌شود، بخش مهمی از کار را پیش برده‌اید.

انباشتن جعبه، ممنوع!

یکی از اشتباهات رایج در بسته‌بندی وسایل این است که جعبه را تا حد امکان و حتی بیش از ظرفیتش پر می‌کنند. جا‌به‌جا کردن جعبه‌‌های سنگین خطرناک است. چون ممکن است آسیب ببینید. یا حین حمل اثاث منزل به دلیل سنگینی جعبه از هم باز شود و وسایلتان نقش بر زمین شوند.

جاهای خالی را پر کنید

سعی کنید درون جعبه فضای خالی نداشته باشید. با روزنامه یا دستمال فضاهای خالی را پر کنید. تکان خوردن وسایل حین جابه‌جایی، هم به وسایل آسیب می‌رساند هم ممکن است برای کسی که جعبه را حمل می‌کند خطرساز باشد.

خرید نکنید

برای داشتن یک اسباب‌کشی راحت پیش از جابه‌جایی یخچال حتما محتویات آن را خالی کنید. یک هفته قبل از اسباب‌کشی دیگر برای یخچال خرید نکنید. سعی کنید در روزهای نزدیک به اسباب‌کشی خوراکی‌های یخچال را مصرف کنید. در غیر این صورت آن‌ها را به دوستان و همسایگان ببخشید. چون تا زمان نصب یخچال در خانه جدید و طی حمل اثاث منزل معلوم نیست چه بر سر خوراکی‌های فاسدشدنی می‌آید.

 

 

 

بسته‌بندی وسایل را از اتاق‌هایی شروع کنید که کمتر سراغشان می‌روید. سعی کنید جعبه‌ها را بیش از ظرفیتشان پر نکنید. چون در حال جابه‌جایی هستید، دور خریدهای تازه را خط بکشید.


لوازم پخت و پز، آخر

وسایلی را که به محض رسیدن به خانه جدید لازمتان می‌شوند، آخر از همه بسته‌بندی کنید. وسایلی مثل کتری و قوری و چند لیوان را در یک جعبه جداگانه بگذارید. بسته‌بندی وسایل دیگر را شروع کنید و مطمئن باشید که در میانه کار دست‌کم به لوازم چای احتیاج پیدا خواهید کرد.

ضروری‌ها آخر از همه

حواستان باشد وسایل شخصی و ضروری را زودتر بسته‌بندی نکنید. کتاب‌های مرجع و کارت ملی و شناسنامه را بگذارید برای روز آخر. اگر اهل ورزش هستید، وسایلی را که حین ورزش لازمتان می‌شود جمع نکنید. پیدا کردن وسایل لازم و باز کردن دوباره جعبه هم باعث ناراحتیتان می‌شود، هم وقتتان را می‌گیرد.

برچسب بزنید

یکی از کارآمدترین ترفندهای اسباب‌کشی این است که روی جعبه‌ها حتما بنویسید حاوی چه وسایلی هستند. این کار نظم فوق‌العاده‌ای به کارهایتان می‌دهد و تجربه یک اسباب‌کشی راحت را برایتان می‌سازد . به‌ویژه وقتی دنبال یک وسیله خاص می‌گردید، با این ترفند زود پیدایش می‌کنید.

 استراحت کنید

تا جایی که ممکن است برنامه‌های ورزشی و تفریحی را لغو نکنید. قرار نیست قبل و بعد از اسباب‌کشی ریاضت بکشید؛ بلکه قرار است اسباب‌کشی راحت باشد. برای رفع خستگی و تنش اسباب‌کشی به تفریح نیاز دارید. حتی اگر شده به‌ اندازه یک بستنی خوردن برای تفریح وقت بگذارید. ترفندهای اسباب‌کشی وقتی موثر هستند که حالتان خوب باشد.

 

اسباب‌کشی راحت

 

 

روی جعبه‌ها بنویسید حاوی چه وسایلی هستند. اما وسایل ضروری را بگذارید برای روز آخر؛ به‌ویژه سرویس چایتان را. از استراحت هم غافل نشوید. قرار است اسباب‌کشی خوش بگذرد.


کمک بخواهید

یکی از مهم‌ترین ترفندهای اسباب‌کشی این است که تمام کارها را یک‌تنه انجام ندهید. می‌توانید از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید. حضور کسانی که دوستشان دارید و دلسوز شما هستند، هم در سرعت پیشرفت کارها موثر است، هم باعث آرامش خاطرتان می‌شود. حتی می‌توانید برای حمل وسایل سنگین از خدمات خدمات اسباب‌کشی بهره‌مند شوید و به باقی کارها خودتان رسیدگی کنید.

روش‌های صحیح یک اسباب‌کشی راحت

کسانی که تجربه اسباب‌کشی دارند، بیش از هر چیز از شکستن و گم شدن وسایلشان گلایه می‌کنند. برای این‌که در حمل اثاث منزل دچار این قبیل مشکلات نشوید و برایتان اسباب‌کشی راحت شود، کافی است یک سری اصول ساده را رعایت کنید و به جزئیات ترفندهای اسباب‌کشی در بسته‌بندی وسایل اهمیت بدهید.

نشیمن

  • یک چسب‌ شیشه‌ای پهن بخرید و به شکل ضربدر روی آینه بچسبانید. این کار باعث می‌شود آینه فشارهای وارده را بهتر تحمل کند و در اسباب‌کشی نشکند.
  • گوشه‌های آینه را هم با محافظ پلاستیکی بپوشانید. برای این کار می‌توانید از چسب شیشه‌ای هم استفاده کنید.
  • سطح آینه را با مقوا بپوشانید. این کار هم می‌تواند تا حد زیادی از شکستن آینه جلوگیری کند.
  • آینه یا اجسام شیشه‌ای را ایستاده در جعبه بگذارید و روی آن‌ها چیزی قرار ندهید.
  • اگر کارتن‌ لوازم برقی  حساسی مثل تلویزیون و رایانه را نگه داشته باشید، الان وقت خوبی برای استفاده از آن‌ها است. چون ابعاد جعبه با وسیله متناسب است، در بسته‌بندی خود سالم‌تر می‌ماند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • پیش از اسباب‌کشی از فایل‌هایی که در کامپیوتر و گوشی دارید، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • برای بسته‌بندی شکستنی‌ها از نایلون حباب‌دار استفاده کنید که ضربه‌گیر است.
  • کتاب‌ها و وسایل سنگین را در چمدان هم می‌توانید بگذارید. به‌ویژه چمدان‌های چرخ‌دار برای این کار مناسب هستند. چون نیازی نیست بلندشان کنید. ضمن این‌که به دست و کمر هم فشار نمی‌آید.
  • کتاب‌ها را در جعبه افقی بچینید. عمودی چیدنشان به کتاب‌ها آسیب می‌رساند و ممکن است در جابه‌جایی تعادل شما را برهم بزند.

 

 

مبلمان

  • اگر مبل و میز اجزای جداکردنی دارند، حتما پیش از بسته‌بندی وسایل و حمل، این قطعات را از یکدیگر جدا کنید تا بتوان راحت‌تر جابه‌جایشان کرد.
  • روی مبل‌ها را با روکش پارچه‌ای یا نایلونی بپوشانید. با طناب هم محکم ببندید تا در میانه کار یا حین حمل روکش‌ها باز نشوند.
  • باید مراقب بهداشت لوازم ویژه‌ خواب مثل بالش و پتو باشید. چراکه هرگونه آلودگی در آن‌ها برای تندرستی مضر است. بهتر است روکش پارچه‌ای بالش یا پتو را دربیاورید و در یک نایلون تمیز بگذاریدشان.

 

اسباب‌کشی راحت

آشپزخانه

  • بشقاب‌ها را در روزنامه نپیچید. چون روزنامه مانع از شکستن نمی‌شود. لابه‌لای بشقاب‌ها یک مانع نایلونی بگذارید. بهترین نوع محافظ، نایلون‌های حباب‌دار هستند. بشقاب‌ها را عمودی و کنار هم بچینید. در این حالت فشار کمی به آن‌ها وارد می‌شود و نمی‌شکنند. برای اطمینان بیشتر از نشکستن ظروف، کف جعبه یک کوسن یا بالش نازک یا چند لایه پارچه بگذارید.
  • چمدان برای حمل اثاث منزل بهترین گزینه است. اما اگر نگران آسیب دیدن لباس‌ها یا چروک شدنشان هستید، می‌توانید قسمت بالای یک جعبه را سوراخ کنید، میله‌ای بگذارید و لباس هایتان را داخل جعبه از میله آویزان کنید. به این ترتیب لباس‌های داخل جعبه اتوکشیده باقی می‌مانند.
  • از دیگر ترفندهای اسباب‌کشی و یک اسباب‌کشی راحت این است که تا می‌توانید جعبه کفش تهیه کنید. این جعبه‌ها به دلیل اندازه‌ای که در اسباب‌کشی به درد می‌خورند. می‌توانید وسایل کوچک‌تر، جواهرات و لوازم آرایشی را جدا گانه در این جعبه‌ها بگذارید و خیالتان بابت پراکنده نشدنشان راحت باشد. در هر صورت برای جابه‌جایی وسایل ظریف و حساس حتما به نیروهای خدمات اسباب‌کشی بگویید در حال حمل چه چیزی هستند.

 

اسباب‌کشی راحت

 

 

در همین رابطه بخوانید:


توصیه‌های ایمنی برای حمل اثاث منزل

بهتر است جابه‌جایی اجسام سنگینی مثل گاز و یخچال را به نیروهای خدمات اسباب‌کشی بسپارید. چون به دلیل نابلدی ممکن است به خودتان آسیب جدی برسانید. در حالی که آن‌ها ترفندهای اسباب‌کشی را بهتر از شما می‌دانند.

  • برای جابه‌جایی جعبه‌ها از چرخ‌دستی‌های خرید استفاده کنید. چمدان‌های چرخ‌دار هم اینجا به‌درد می‌خورند. می‌توانید بخشی از وسایل را در این چمدان‌ها بگذارید و آسان جابه‌جایشان کنید.
  • اگر جزو افراد کم‌تحرک هستید، اسباب‌کشی قطعا برایتان دردناک خواهد بود. کوفتگی عضلانی برای کسانی که آمادگی جسمانی ندارند، کمترین دردها است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در هفته‌ یا هفته‌های نزدیک به اسباب‌کشی میزان فعالیت بدنیتان را افزایش دهید تا دچار درد و ناراحتی نشوید. می‌توانید با پیاده‌روی و نرمش روزانه شروع کنید.

 

اسباب‌کشی راحت

 

  • در حمل اثاث منزل نباید کمر را خم و راست کنید؛ بلکه باید با خم و راست کردن زانوها بار را بلند کنید یا بر زمین بگذارید.
  • حین حمل بار دست‌ها نباید خیلی از بدن فاصله داشته باشند. تا حد امکان دست‌ها را نزدیک به بدن نگه دارید.
  • اگر قرار است باری را از پله‌ها بالا ببرید، بهتر است از سطح شیب‌دار استفاده کنید که معمولا در اغلب ساختمان‌ها وجود دارد. حتی اگر این سطح شیب‌دار وجود نداشت می‌توانید پله را با استفاده از یک صفحه‌ی چوبی یا فلزی غیرلغزنده، شیب‌دار کنید.
  • برای بالا بردن جعبه‌ از پله‌ها سطوح شیب‌دار بهترین گزینه هستند. با استفاده از یک صفحه چوبی یا یک صفحه فلزی غیرلغزنده می‌توانید سطح شیب‌دار بسازید. ممکن است دفاتر خدمات اسباب‌کشی در این زمینه بتوانند کمکتان کنند.

 

اسباب‌کشی راحت

 

  • جعبه‌ها و وسایل را روی یک سطح بلند بگذارید تا برای برداشتن دوباره آن مجبور نباشید خم شوید. می‌توانید یک میز بزرگ را از قبل در یک محل مشخص بگذارید و بیشتر جعبه‌ها را روی آن بچینید.
  • برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی مفاصل حین حمل بار می‌توانید مچ دست‌ها، مچ پاها و کمر را ببندید. استفاده از مچ‌بند و کمربند طبی فشار وارد بر مفاصل را می‌گیرد و جلوی بروز آسیب و درد را می‌گیرد. برای حمل وسایل سنگین از دفتر خدمات اسباب‌کشی کمک بگیرید.
  • در صورتی که حین حمل اثاث منزل احساس خستگی سراغتان آمد، حتما چند دقیقه‌ای استراحت کنید. چون بدن انسان هوشمند است. احساس خستگی در واقع یعنی نیاز به استراحت. فشار آوردن به خود و استراحت نکردن در چنین مواقعی، به جسم آسیب می‌زند.
  • اگر احساس کردید از عهده‌ بلند کردن اجسام برنمی‌آیید، خود را به فشار نیندازید و حتما از خدمات اسباب‌کشی کمک بگیرید.

 

نتیجه گیری

  • از ترفندهای اسباب‌کشی می‌توان به برنامه‌ریزی، دور ریختن وسایل اضافی، انباشته نکردن وسایل و بدون عجله پیش بردن کارها است. با موارد گفته شده حمل اثاث منزل راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • بسته بندی وسایل هر اتاق قلق خاص خود را دارد.
  • مهم‌تر از بسته‌بندی شیوه جابه‌جایی وسایل و آسیب نزدن به خودتان است.

مطالب مرتبط

راهکارهایی برای اسباب کشی در روزهای کرونا

  اسباب کشی در بهترین شرایط هم کار آسانی نیست. حالا در این روزها معضلی جهانی به نام کرونا هم به آن اضافه شده و کارها را سخت‌تر کرده است. […]

وسایل جدید و چگونگی خلاص شدن از شر وسایل قدیمی

خرید وسایل جدید برای خانه و بیرون انداختن وسایل قدیمی به نظر ایده‌ای کارآمد برای باز کردن فضای خانه است. این ایده زمانی به ذهن شما می‌رسد که می‌خواهید فضای […]

زمان‌بندی اثاث‌کشی را ساده‌تر کنید

  نقل مکان از جایی به جای دیگر یک فرآیند بسیار دشوار و زمان‌بر است به خصوص اگر سال‌ها در آن خانه یا محله زندگی کرده باشید. رفتن به یک […]

دلایل عجیب و حتی ترسناک برای جابجایی و اثاث کشی!

  بشر از بدو آفرینش در حرکت بوده و در طول تاریخ از محلی به محل دیگر کوچ کرده تا شرایط بهتری را برای زندگی تجربه کند. این جابجایی شاید […]

کدام فصل برای اسباب‌کشی بهتر است؟

  اسباب‌کشی خانه و جابه‌جایی یکی از سخت‌ترین فعالیت‌های خانوادگی است؛ که همیشه با خستگی، دردسرهای فراوان و برنامه‌ریزی‌های طولانی همراه است. هرچه اطلاعات ما از چگونگی انجام صحیح این […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *