گزارش

وضعیت معامله ملک و بازار مسکن در اسفند ماه 97

 

مسکن یکی از شاخصه‌های کلیدی در اقتصاد به شمار می‌رود و به همین دلیل نگاه بسیاری به فرصت‌های بازار مسکن و تحلیل بازار مسکن و ارزیابی تعداد معامله مسکن و تغییرات آن دوخته شده‌است. ثبات بازار مسکن نیز در ماه‌های اخیر متزلزل شده و شاهد تغییر در تعداد معامله ملک و افزایش قیمت مسکن در سطح کشور بودیم.
آگاهی از داده‌های دقیق و قابل استناد که از طریق تحلیل بازار مسکن به‌دست می‌آید ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

 

منطقه 5، پرمعامله‌ترین منطقه تهران در اسفند 97 بود. مجموع تعداد معامله این منطقه 1852 معامله مسکن به ارزش 2150 میلیارد و 602 میلیون تومان به ثبت رسیده است.


آمار و اطلاعات مستدل به دست آمده از تحلیل بازار مسکن ، مخصوصا زمانی که شاهد ناپایداری حوزه اقتصادی و وجود حباب هستیم نیز نقش کلیدی ایفا می‌کند. به همین دلیل سامانه کیلید، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و بررسی معاملات انجام شده و شاخص بازار، مرجع معتبری در این زمینه به شمار می‌رود.

گزارش‌های ماهیانه کیلید در زمنیه تحلیل بازار مسکن ، دورنمایی از شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و چشم‌اندازی از وضعیت کاهش یا رشد قیمت مسکن هر منطقه و میزان معاملات انجام شده در آن منطقه و محله را ارائه می‌دهد.

اگر در فکر خرید خانه یا زمین برای سکونت و یا سرمایه‌گذاری هستید، حتما پیش از اقدام نگاهی به این آمار بیاندازید تا با آگاهی بیشتری پیش‌قدم شوید.

تعداد معامله ملک در اسفندماه 97

براساس گزارش‌های کیلید، معاملات انجام شده در اسفند ماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته  رشد حدودا 4 درصدی داشته است. در مجموع 13055 معامله مسکن در این ماه به ثبت رسیده است که در مقایسه با ماه قبل خود یعنی بهمن 97 نیز رشد 37 درصدی درخور توجهی داشته است.

 

معامله مسکن

 

 

در همین رابطه بخوانید:


پنج محله اول از دیدگاه ارزش معاملات

از میان مجموع معاملاتی که در اسفندماه در شهر تهران صورت گرفت، 5 محله بیشترین سهم ارزش معامله مسکن را به خود اختصاص دادند ارقام آن به شرح زیر است:
منطقه سعادت‌آباد با ثبت 85 معامله مسکن به ارزش 345 میلیارد و 292 میلیون تومان در رتبه نخست فهرست تعداد معامله قرار گرفته‌است.

 

معامله ملک

 

محله دریا با 111 معامله به ارزش 328 میلیارد و 653 میلیون تومان در جایگاه دوم قرار دارد. پس از آن، زعفرانیه با 269 میلیارد و 365 میلیون تومان از 46 معامله مسکن ، مرزداران غربی با 245 میلیارد و 156 میلیون تومان از 136 معامله ملک و باغ فردوس با 242 میلیارد و 30 میلیون تومان از 30 معامله ملک در رتبه‌های سوم تا پنجم فهرست پر معامله ترین محله‌های تهران قرار گرفتند.
معاملات انجام شده در مناطق فوق، همگی در مقایسه با یک ماه قبل یعنی بهمن 97 روند صعودی داشته‌اند.

بیشترین رشد قیمت مسکن در کدام منطقه و محله بوده است؟

بنا بر آمارهای سامانه کیلید در خصوص ارزش و تعداد معامله ، اسفند ماه سال 97 بیشترین افزایش قیمت مسکن را برای خانه‌های منطقه 1 تهران با رشد 17.5 درصدی شاهد بودیم که از میان محله‌های متعلق به این منطقه، بیشترین افزایش قیمت مسکن برای محله زعفرانیه با رشد 20.8 درصدی ثبت شد.

 

تحلیل بازار مسکن

 

 

در همین رابطه بخوانید:


بیشترین تعداد معامله و گران‌ترین معامله ملک در ماه

با توجه به گزارش‌های رسیده از پایگاه‎‌های اطلاعات املاک و داده‎های آماری مستند، منطقه 5، پرمعامله‌ترین منطقه تهران در اسفند 97 بود. مجموع معاملات این منطقه تعداد 1852 معامله ملک به ارزش 2150 میلیارد و 602 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

 

افزایش قیمت

 

محله تهرانپارس غربی نیز در منطقه 4 تهران، با 169 معامله ملک به ارزش 163 میلیارد و 256 میلیون اولین محله از نظر تعداد معامله به شمار می‌رود.
یکی از آمارهای جالب ماهانه کیلید مربوط به گران‌ترین معامله ماه است. از میان تمام 13055 معامله‌ای که در این اسفند ماه به ثبت رسید، 2 مورد به عنوان گران‌ترین ملک هم از لحاظ قیمت کلی و هم از نظر قیمت هر مترمربع اعلام شد:

  • قیمت هر متر مربع : خانه یک سال ساخت – زعفرانیه – 640 مترمربع مساحت – قیمت هر متر 74 میلیون تومان – قیمت کل 47 میلیارد و 360 میلیون تومان
  • قیمت کل : خانه 11 سال ساخت – مجیدیه شمالی – 5060 مترمربع مساحت – قیمت هر متر 27 میلیون 700 هزار تومان – قیمت کل 140 میلیارد تومان

 

افزایش قیمت

 

 

در همین رابطه بخوانید:


کمترین رشد قیمت مسکن متعلق به کدام منطقه بوده است؟

تحلیل بازار مسکن و بررسی میزان افزایش قیمت مسکن در هر منطقه، چه برای سرمایه‌گذاری در بازار و چه برای خرید خانه در آن منطقه، یکی از مهم‌ترین فاکتورها به شمار می‌رود. اگر در بهترین زمان و ایده‌آل‌ترین منطقه بر روی مسکن سرمایه‌گذاری شود، به سود مورد نظر به دست می‌آید، بنابراین استفاده از این آمار پیش از خرید خانه یا زمین کاملا ضروری است.

 

افزایش قیمت

 

با توجه به نرخ معاملات انجام شده در اسفند ماه و مقایسه آن با ماه پیش، از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 20 رشد منفی 11.2 درصدی داشته و از میان محله‌های این منطقه، سرتخت با کاهش قیمت 16.7 درصدی مواجه شد.

گران‌ترین منطقه تهران

بنا بر تحلیل بازار مسکن شاخص قیمت مسکن برای منطقه یک تهران 23 میلیون 900 هزار تومان برای هر مترمربع است که این عدد، منطقه یک را گران‌ترین منطقه در مقایسه با سایر مناطق تهران معرفی می‌کند. اگر شاخص قیمت را با زمان مشابه خود در سال گذشته یعنی اسفندماه 96 مقایسه کنیم، عدد بسیار قابل تاملی به دست می‌آید.

 

افزایش قیمت

 

شاخص قیمت منطقه یک در اسفندماه سال 96 معادل 12 میلیون و 320 هزار تومان برای هر متر مربع است و این یعنی چیزی در حدود 94 درصد افزایش قیمت مسکن !

مطالب مرتبط

راهنمای کامل فروش خانه و آپارتمان

فروش خانه یا املاک در هر شرایطی فرآیندی پیچیده و حساس است. مخصوصا که با افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، املاک همه یا بخش بزرگی از دارایی های افراد […]

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

پیش بینی آینده بازار مسکن تا پایان سال

در سال های اخیر بازار مسکن با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است. در پی افزایش قیمت ارز در زمستان سال گذشته قیمت خانه در بازار مسکن روند […]

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

یک نظر در مورد “وضعیت معامله ملک و بازار مسکن در اسفند ماه 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *