بازار مسکن تهران

معرفی محله سیدخندان محله بافرهنگ

محله سیدخندان

 

محله سیدخندان تهران، یکی از محلات نسبتا قدیمی شهر تهران است که دارای دسترسی مناسبی به اکثر نقاط شهر است و در این محله مراکز خرید متعدد و مراکز فرهنگی متنوعی از جمله معروف‌ترین آنها یعنی ارسباران وجود دارد و در زمره یکی از محلات معروف تهران نشین‌ها است. پل سیدخندان معروفترین نقطه این محله است که موقعیت این محله را ارزشمندتر می‌کند.

محله سیدخندان درواقع پل و چهارراهی است که مرز میان منطقه 7 و منطقه 3 تهران است. محله سیدخندان شامل محدوده‌ای از اتوبان رسالت است که میان اتوبان شهید صیاد شیرازی و خیابان سهروردی شمالی و از جنوب شرقی تا خیابان حمیدی و از جنوب غربی تا میدان پالیزی و خیابان قندی را شامل می‌شود.

ما در این مقاله از کیلید به بررسی موارد زیر از محله سیدخندان تهران می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

  • توضیحی در مورد پیدایش محله سیدخندان تهران
  • موقعیت محله سیدخندان تهران
  • بافت مسکونی این محله
  • دسترسی‌های محدوده سیدخندان تهران
  • مراکز آموزشی و مذهبی محله سیدخندان تهران
  • مراکز دولتی محله سیدخندان تهران
  • قیمت خانه در محدوده محله سیدخندان تهران

توضیحی در مورد پیدایش محله سیدخندان تهران

تاریخچه شکل گیری محله سیدخندان به زمان ناصرالدین شاه مربوط می‌شود که در آن زمان محله سیدخندان تهران یک روستای بسیار زیبا و خوش آب و هوا بوده که امروزه با توجه به رشد و گسترش شهرنشینی از فضاهای سبز آن کاسته شده است.

امروزه محله سیدخندان با بافت شهری محصور شده و کارشناسان معتقدند که قدمت آن به حدود 150 سال قبل مربوط می‌شود. علت نامگذاری این محله آن است که در گذشته پیردمردی با همین عنوان در این منطقه وجود داشته که پیش بینی آینده می‌پرداخته و با توجه به شهرتی که داشته این منطقه را با نام این فرد شناخته‌اند.

 

محله سیدخندان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله سیدخندان تهران

در ارتباط با موقعیت محله سیدخندان تهران باید بگوییم که محله سیدخندان در منطقه 7 شهرداری تهران واقع شده است و به لحاظ جغرافیایی در شمال شرقی تهران قرار دارد. این منطقه از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به ستاد فرماندهی نیروی انتظامی تهران، از غرب به خیابان سهروردی شمالی و از شرق به اتوبان صیاد شیرازی منتهی می‌شود.

بافت مسکونی این محله

بافت محله سیدخندان تهران با توجه به قدمتی که دارد اغلب از خانه‌های قدیمی تشکیل می‌شود و با توجه به رشد و گسترش ساخت و سازها، خانه‌های نوساز و مدرن نیز در آن به چشم می‌خورد.

در بافت قدیمی این محله، اغلب ساکنان ثابت و قدیمی زندگی می‌کنند و برخی از آنها به شددت دچار فرسودگی شده‌اند. در واقع هر روز شاهد رشد بیشتری از آپارتمان‌های نوساز در این محله هستیم. با توجه به آنکه این محله دسترسی مناسبی به مراکز فرهنگی دارد آن را یکی از محلات فرهنگ تهران می‌دانند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

دسترسی‌های محدوده سیدخندان تهران

محله سیدخندان دسترسی بسیار مناسبی دارد و زیر پل سیدخندان، یک پایانه تاکسیرانی وجود دارد که با استفاده از تاکسی‌های آن می‌توانید به اغلب نقاط تهران دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این در کنار پل سیدخندان، یک پایانه اتوبوسرانی نیز وجود و مسافران می‌توانند از آن برای جابجایی استفاده کنند.

برای استفاده از مترو در این منطقه باید بدانید که موقعیت محله سیدخندان به صورتی است که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه شهید بهشتی، مصلی و سهروردی است و دسترسی مناسبی را برای مسافران فراهم کرده است. اما اگر می‌خواهید برای دسترسی به این محله از خودرو شخصی استفاده کنید باید بدانید که این منطقه عمدتا ترافیک زیادی دارد و این ترافیک در خیابان‌های جلفا و اطراف آن با توجه به قرار گرفتن فرهنگسرای ارسباران شدیدتر نیز می‌شود.

از جمله خیابان‌های مهم این محله باید به این موارد اشاره کنیم: خیابان خواجه عبدالله انصاری که خیابان خواجه عبدالله  شرقی غربی است، خیابان جلفا که ترافیک بسیاری دارد، خیابان ارسباران که فرهنگسرای ارسباران در آن واقع شده است و خیابان خرمشهر که جایگاه سوخت ماشین‌ها در آن قرار دارد.

 

 

مراکز آموزشی و مذهبی محله سیدخندان تهران

مهم‌ترین مرکز آموزشی و فرهنگی این محله، فرهنگسرای ارسباران است و از جمله مراکز تفریحی محله سیدخندان باید به پارک‌های رسالت و اندیشه اشاره کنیم. یکی از مراکز بهداشتی و پزشکی در نزدیکی این محله نیز بیمارستان رسالت است. درمانگاه شبانه روزی پردیس در خیابان شریعتی، مرکز پزشکی هسته‌ای سیدخندان و درمانگاه شبانه روزی دکتر حقیقت‌فر نیز در زیر پل سیدخندان قرار دارند.

از دیگر مراکز آموزشی این محله به موارد زیر باید اشاره کنیم:

  • دبیرستان شهید حداد عادل واقع در میدان کتابی، خیابان جلفا
  • دبیرستان کار و دانش غیرانتفاعی دخترانه تلاش در خیابان شریعتی، خیابان اذرشهر
  • مدرسه پسرانه شهید واقع در میدان کتابی، خیابان ارسباران
  • مدرسه پسرانه قدس در خیابان شریعتی، بعد از پل سیدخندا
  • مدرسه دخترانه دولتی سجادیه واقع در میدان کتابی، خیابان جلفا

علاوه بر این موارد، دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز در نزدیکی این محله قرار دارد. از جمله دیگر مراکز آموزشی باید به مراکز آموزش زبان ایرانمهر در قسمت شمال شرقی پل سیدخندان و آموزشگاه بامداد دانش اشاره کنیم.

در محله سیدخندان همچنین مراکز خرید و مغازه‌های بسیاری وجود دارند که نه تنها افراد محلی بلکه افراد دیگر محله‌ها نیز به عنوان مشتریان آنها شناخته می‌شوند. این موضوع به دلیل وجود فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی است که دارای برندهای مطرح هستند. از مهمترین مراکز خرید محله سیدخندان می‌توان به اندیشه اشاره کرد.

مراکز مذهبی متعددی نیز در محله سیدخندان واقع شده است که از جمله آنها می‌توان به مساجد حضرت ولیعصر در خیابان عراقی، مسجد امام جعفر صادق که بالاتر از پل سیدخندان قرار دارد و مسجد جامع محمدیه در بزرگراه رسالت و خیابان دبستان اشاره کرد.

 

مراکز خرید سیدخندان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز دولتی این محله

در خیابان دبستان سیدخندان یک دادسرای ناحیه نوزده وجود دارد و همچنین ساختمان مرکزی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان قرار دارد.

قیمت خانه در محدوده محله سیدخندان تهران

در همه محلات باید بدانیم که قیمت خانه با توجه به عمر ساختمان، نوع و کیفیت مصالح در ساخت و ساز و موقعیت ساختمان‌ها که اداری یا مسکونی هستند، تعیین می‌شود. در محله سید خندان با توجه به دسترسی خوبی که به نقاط دیگر شهر تهران وجود دارد و دسترسی به اتوبوس، تاکسی و مترو، قیمت خانه بالا است که البته خانه‌هایی با قدمت بیشتر هزینه کمتری دارند.

عامل دیگری که موجب افزایش قیمت خانه در این محله از تهران شده است، بالا بودن تقاضا برای خرید و اجاره خانه در این منطقه است. متقاضیان زیادی با توجه به دسترسی آسان این منطقه به مرکز شهر و وجود امکانات آموزشی و فرهنگی، برای خرید خانه در این محله وجود دارند. مراکز خرید در محله سیدخندان بسیار زیاد است و می‌تواند تمام نیازهای مردم محله و حتی فرامحلی را رفع کند.

این محله دو امتیاز مهم دارد و یکی از آنها این است که به دلیل قرار گرفتن در محدوده منطقه 3 با برخی از محلات لوکس و گران قیمت مانند قلهک، دروس و پاسداران و میرداماد همسایه است و دسترسی خوبی به مراکز خرید و رستوران و دیگر امکانات دارد. امتیاز دیگر این محله آن است که به دلیل قرار گرفتن در مرز منطقه 3 و 7، دسترسی به مرکز شهر به خصوص منطقه 6 را که مرکز کسب و کار و با مراجعات زیاد است، فراهم کرده است.

 

مراکز خرید سیدخندان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصری درباره این محله

  • نام محله: محله سیدخندان تهران
  • منطقه: 7 تهران
  • محل اسقرار: شمال شرقی تهران
  • بافت محله: نسبتا قدیمی با ساختمان‌هایی نوساز
  • همسایه های محلی: این منطقه از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به ستاد فرماندهی نیروی انتظامی تهران، از غرب به خیابان سهروردی شمالی و از شرق به اتوبان صیاد شیرازی منتهی می‌شود.
  • دسترسی های محلی: خیابان شریعتی و بزرگراه رسالت
  • ایستگاه مترو: ندارد، نزدیک‌ترین ایستگاه مصلی، سهروردی و بهشتی
  • ایستگاه BRT: ندارد
  • سطح قیمت: بالا

 

مطالب مرتبط

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *