آموزش و مشاوره مالی

وام مسکن جوانان بانک مسکن؛ شرایط و مدارک لازم

وام مسکن جوانان

بانک مسکن یکی از بانک‌های پیشرو در ارائه خدمات و تسهیلات خرید مسکن است. این بانک که یکی از بنگاه‌های اقتصادی معتبر در بازار مسکن است، حسابی با عنوان حساب پس‌انداز مسکن جوانان تعریف کرده است. این حساب یکی از انواع حساب‌های سپرده گذاری کوتاه مدت است، که دارنده حساب طی شرایطی که در ادامه توضیح خواهیم داد می‌تواند از مزایا و تسهیلات این حساب برای خرید خانه استفاده کند. این حساب می‌تواند پس‌انداز مناسبی برای فرزندان در آینده باشد. در ادامه مطلب در مورد حساب پس‌انداز بانک مسکن جوانان و شرایط استفاده از تسهیلات این حساب مانند شرایط وام مسکن جوانان و سود و سقف وام مسکن جوانان توضیح خواهیم داد.

همچنین به این سوال که آیا این نوع تسهیلات در بانک‌های دیگر مانند بانک ملی ارائه می‌شود یا خیر پاسخ خواهیم داد.

حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن

بانک مسکن تسهیلات مختلفی برای خرید، ساخت و یا تعمیرات خانه به متقاضیان ارائه می‌دهد. در مطالب قبل گفتیم که شرایط دریافت هر کدام از انواع وام مسکن مانند وام مسکن بازنشستگان یا وام مسکن مهر چگونه است. تسهیلات بانک مسکن در قالب وام از دو طریق پرداخت می‌شود: وام از محل صندوق پس‌انداز، وام از محل اوراق بهادار.

یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، وام مسکن جوانان است. وامی که از محل صندوق پس‌انداز حساب مسکن جوانان به متقاضی پرداخت می‌شود. اما برای دریافت این وام چه اقداماتی باید انجام داد؟ در این مقاله صفر تا صد این تسهیلات را توضیح خواهیم داد.

وام مسکن جوانان در یک نگاه
تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان در یک نگاه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وام مسکن جوانان 1402

در مقاله‌های قبل در کیلیدمگ توضیح دادیم که تسهیلات بانک مسکن جهت خرید خانه به دو صورت است: 1- از محل اوراق بهادار که بدون سپرده گذاری 2- تسهیلات از طریق سپرده گذاری. پس با توجه تعریف بالا، جنس این وام از نوع سپرده گذاری است.

این حساب می‌تواند یک پشتوانه مالی برای فرزندان به خصوص جوانان و نوجوانان در آینده باشد، چون می‌توان با سپرده گذاری تدریجی و نه یکباره در این حساب از امتیاز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید خانه استفاده کنند. البته استفاده از تسهیلات این حساب شامل شرایطی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

شرایط وام مسکن جوانان چیست؟

اشاره کردیم که این وام از طریق سپرده گذاری در حساب مسکن جوانان بانک مسکن قابل دریافت است. در نتیجه ابتدا باید در یکی از شعب بانک مسکن حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کنید. برای افتتاح این حساب:

  • فرد باید 18 سال تمام رسیده باشد و یا دارای حکم رشد از دادگاه باشد. ولی، قیم و مادر نیز می‌تواند این حساب را برای فرزند زیر 18 سال باز کند.
  • تسهیلات مسکن جوانان از نوع سپرده‌گذاری است. یعنی متقاضی برای دریافت این وام باید سپرده نزد بانک داشته باشد. البته مبلغ سپرده را می‌توان به صورت تدریجی و طی چند سال به حساب پس‌انداز مسکن جوانان واریز کرد.
  • با توجه به نوع تسهیلات مسکن جوانان که از نوع سپرده گذاری است، نرخ سود این وام نیز نسبت به وام اوراق مسکن کمتر است. نرخ سود تسهلات مسکن جوانان حداکثر 9 درصد محاسبه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم مدت زمان انتظار برای دریافت این وام حداقل 5 سال و حداکثر 15 سال است.
  • اگر زوجین هر کدام در حساب پس‌انداز بانک مسکن را داشته باشند می‌توانند از سقف وام اوراق مسکن زوجین استفاده کنند. که در این صورت این وام از طریق حساب پس‌انداز مسکن جوانان به جای 16 درصد، 9 درصد محاسبه می‌شود. از وام مسکن جوانان برای خرید مسکن ملی می‌توان استفاده کرد. 
  • مبالغ واریزی در حساب مسکن جوانان بانک مسکن می‌تواند به صورت ماهیانه یا سالیانه و یکجا باشد. حداقل مبلغ واریزی ماهانه به حساب پس‌انداز مسکن جوانان در پنج سال اول 800 هزار تومان است، که به میزان این مبلغ در سال‌های بعد اضافه خواهد شد.
  • شما در هر مقطعی می‌توانید از حساب پس‌انداز مسکن جوانان برداشت کنید به شرط آن که متوسط موجودی از حداقل مبلغی که بانک مرکزی در هر سال تعیین می‌کند، کمتر نشود.
  • سقف این وام به واحد‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساختمانی آنها بیش از 25 سال نباشد. اگر تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از 25 سال و تا حداکثر 30 سال باشد سقف این تسهیلات جوانان به صورت انفرادی در تهران به 1/6 میلیارد، در شهرهای بزرگ 1/2 میلیارد و در شهرهای کوچک 800 میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
  • جهت دریافت سقف تسهیلات باید 80 درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می شود، تکافوی تسهیلات را بنماید.

قسط وام مسکن جوانان چقدر است؟

در جدول زیر حداقل مبلغی که ماهانه در هر سال باید به حساب پس‌انداز مسکن جوانان واریز شود تا بتوان در آینده از تسهیلات این حساب مانند وام برای خرید خانه استفاده کرد، مشخص شده است.

سال اول تا پنجم ماهانه: 800 هزار تومان

سال ششم تا دهم ماهانه: 1 میلیون و 200 هزار تومان

سال یازدهم تا پازدهم ماهانه: 1 میلیون 600 هزار تومان 

اما اگر متقاضی خواهان دریافت سقف این تسهیلات است باید سپرده گذاری را با مبلغ بیشتری شروع کند. برای استفاده از سقف این وام باید حداقل مبلغ واریزی ماهانه را با ضرایب زیر حساب کنید:

  • 6.56 برابر حداقل واریزی ماهیانه برای تهران
  • 5.74 برابر حداقل واریزی ماهیانه برای شهرهای بزرگ
  • 4.92 برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرها

*به طور مثال چنانچه سپرده گذاری بخواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات در تهران که معادل 1 میلیارد 600 میلیون تومان است استفاده نماید می‌بایستی مبالغ حداقل واریزی را در 6/56 ضرب و برای سال اول سپرده گذاری تقریبا معادل ماهی5.248.000 تومان واریز نماید. (5.248.000=6/56×800.000)

* سود این وام در صورت دریافت تسهیلات با باز پرداخت 5 ساله %6، و با باز پرداخت پیش از 5 سال %9 خواهد بود.

مبلغ وام مسکن جوانان چقدر است؟

تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان مانند وام مسکن جوانان، براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی شامل: تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به دارنده حساب ارائه می‌شود. سقف این وام 4 میلیارد تومان در پایان سال پانزدهم برای ساکنین شهر تهران است، البته 15 سال حداکثر مدت انتظار برای دریافت تسهیلات این حساب است. تسهیلات این حساب شامل وام ساخت مسکن و وام تعمیرات مسکن نیز است.

در جدول حداکثر مبلغ این وام براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و مدت زمان انتظار مشخص شده است:

مدت انتظار  تقسیم‌بندی جغرافیایی سقف تسهیلات
پایان سال پانزدهم تهران 4 میلیارد تومان
شهرهای بزرگ 3.4 میلیارد تومان
سایر شهرها 2.8 میلیارد تومان
سال ششم تهران 2.8 میلیارد تومان
شهرهای بزرگ 2.4 میلیارد تومان
سایر شهرها 2 میلیارد تومان
سال پنجم تهران 1.6 میلیارد تومان
شهرهای بزرگ  1.4 میلیارد تومان
سایر شهرها 1.2 میلیارد تومان

 

 

در همین رابطه بخوانید:

مدارک لازم برای وام مسکن جوانان

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی کلیه پروانه‌های ساخت
  • اصل و کپی کلیه پایان کارهای ساختمانی
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه) همراه مستندات کد پستی ملک خریداری‌شده
  • ارائه اصل دفترچه یا کارت
  • اصل و کپی گواهی حقوق یا جواز کسب (ارائه مدارک شغلی خریدار)
  • اصل و کپی بنچاق (در صورت لزوم و تشخیص شعبه )
  • اصل و کپی وکالت‌نامه (در صورت وجود وکیل)
  • اصل و کپی اجاره‌نامه ملک (املاک اوقافی)
  • تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان

 

 

وام مسکن جوانان

 

 در همین رابطه بخوانید:

ثبت نام اینترنتی

متقاضیان افتتاح حساب به صورت غیر حضوری می‌توانند با مراجعه به سایت بانک مسکن > قسمت تسهیلات > خرید واحد مسکونی > حساب پس انداز مسکن جوانان  انتخاب گزینه افتتاح حساب اقدام به افتتاح حساب کنند.

و یا از طریق لینک زیر مستقیما وارد صفحه ثبت‌نام این وام شوید:

https://www.bank-maskan.ir/web/guest/account-opening-absentee

محاسبه اقساط پرداختی و سقف دریافت وام در سال‌های گذشته

اگر در سال‌های قبل اقدام به افتتاح حساب کرده اید و نیاز به محاسبه اقساط پرداختی و سقف تسهیلات در هر سال دارید می‌توانید از طریق لینک زیر این کار را انجام دهید:

https://www.bank-maskan.ir/web/guest/youth-housing-savings-account

انصراف و انتقال وام مسکن جوانان

درصورتی‌ که شما به هر دلیلی از دریافت تسهیلات مسکن حساب پس انداز جوانان منصرف شوید، می‌توانید سود سپرده خود را دریافت کنید. در صورت انصراف نرخ سود دریافتی بر اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت که در آن زمان توسط بانک تعیین می‌شود به محاسبه خواهد شد.

چنانچه که قصد واگذاری امتیاز وامتان را داشته باشید، انتقال حساب به فقط بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) امکان‌پذیر است.

 

تسهیلات

 

 

مدت زمان انتظار برای دریافت وام از حساب پس‌انداز مسکن جوانان حداقل 5 سال است. یعنی متقاضی باید به مدت 5 سال در این حساب سپرده‌گذاری کند.

وام مسکن جوانان 5 ساله

گفتیم که مدت زمان انتظار برای دریافت وام از حساب پس‌انداز مسکن جوانان حداقل 5 سال است. یعنی متقاضی باید به مدت 5 سال در این حساب سپرده‌گذاری کند. متقاضی در پایان 5 سال می‌تواند سقف وام را دریافت کند.

این وام به صورت 5 ساله باز هم مشمول تقسیم‌بندی جغرافیایی می‌شود، به این ترتیب که سقف تسهیلات مسکن جوانان 5 ساله در تهران 1 میلیار 600 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

شرایط وام مسکن جوانان 5 ساله

شرایط دریافت این وام به صورت 5 ساله تفاوتی با شرایط آن در پایان سال پانزده مندارد. نرخ سود این وام 9 درصد است. در جدولی که در بخش اقساط مسکن جوانان آوردیم مشخص شده که دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای استفاده از تسهیلات این حساب، حداقل مبلغی که ماهانه در هر سال باید به این حساب واریز کند چه میزان است.

جدول مبلغ تسهیلات در صورت حداقل مبلغ واریزی ماهانه به حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا سال پنجم:

سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
10/400/000 تومان 40 میلیون تومان 88/800/000 تومان 156/800/000 تومان 244 میلیون تومان

 

تسهیلات

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی:

  • بانک مسکن تسهیلات مختلفی در قالب وام به متقاضیان خرید خانه اعطا می‌کند.
  • افراد با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند از تسهیلات این حساب برخوردار شوند.
  • سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و مدت زمان سپرده گذاری تعیین می‌شود.
  • نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان از محل صندوق سپرده مسکن جوانان 9 درصد محاسبه می‌شود.
  • برای استفاده از تسهیلات حساب پس‌انداز بانک مسکن جوانان باید می‌توان موجودی را به صورت ماهانه، سالانه و یکجا پرداخت کرد. اگر به صورت ماهانه مبلغ سپرده گذاری را واریز می‌کنید باید حداقل مبلغی که بانک تعیین کرده است را برای استفاده از این تسهیلات در هر ماه بپردازید.
  • برای استفاده از سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان باید به میزان مبلغ واریزی هر ماه اضافه شود.
  • برای استفاده از تسهیلات این حساب، متقاضی باید 18 سال تمام داشته باشد و یا برگه رشد از دادگاه دریافت کرده باشد.
  • تقسیم‌بندی جغرافیایی تسهیلات مسکن جوانان به سه بخش: تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم می‌شود.
  • مدت زمان انتظار برای استفاده از تسهیلات مسکن جوانان 5 تا 15 سال است.
  • تسهیلات مسکن جوانان تنها در بانک مسکن ارائه می‌شود، هیچ بانکی تسهیلاتی با این عنوان به متقاضیان ارائه نمی‌دهد.

 

مطالب مرتبط

وام مسکن 960 میلیون تومانی بانک مسکن

بانک مسکن یکی از قدیمی ترین بانک های کشور است که به عنوان یک بانک تخصصی در حوضه مسکن تاسیس شده است. ارائه تسهیلات به مردم در رابطه با تامین […]

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲ (تمامی بانک‌ها)

امروزه مسکن تبدیل به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ پرسود برای بیشتر مردم شده است. از همین رو، خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند یک خانه‌ هر چند کوچک برای […]

وام مسکن روستایی 1403 (توضیح کامل + راهنمای ثبت نام)

بازسازی و نوسازی خانه های فرسوده امری رایج در همه جای دنیا به حساب می آید. با توجه به قیمت بالای خرید مسکن و هزینه های بالای ساخت بسیاری ترجیح […]

آنچه باید از شرایط وام مسکن یکم بدانید

  خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ اتفاقی نیست که هر روز اتفاق بیفتد. چه بسا بسیاری از مردم در طول عمرشان تنها یک بار بتوانند خانه بخرند و صاحب خانه […]

از صفر تا صد دریافت وام بانک مسکن برای خرید خانه

  مسکن از نیازهای اساسی افراد جامعه است. شرایط اقتصادی کشور و اوج‌گیری قیمت مسکن در سال‌های اخیر باعث شده که قدرت صاحبخانه شدن نسبت به دهه‌های گذشته کاهش چشمگیری […]

4 نظر در مورد : “وام مسکن جوانان بانک مسکن؛ شرایط و مدارک لازم

  1. با سلام
    اول اینکه لطف کنید مبالغ رو بروز کنید.
    این وام شکست خورده س به نظرم چون بنده به امید وام 60 میلیونی شروع کردم بعد مدت کوتاهی شد 80 میلیون و هنوز به 2 سال نکشیده رسیده به 100 میلیون(وام شهرهای کوچک).و این در حالیه که شاید با 60 تومن میشد سویتی چیزی خرید(در صورت توقف تورم تا 5 سال) ولی الان با 100 میلیون همیچین توانی نیست.نمیدونم اخر 5 سال اصلا وام رو ازاد میکنن یا میگن برو دنبال تیله بازیت(چون کارشناس باید ملک رو تایید کنه.طبیعتا با این تورم 100 تومن در 5 سال اینده هیچی نمیشه و به طبع کارشناس هم تایید نخواهد کرد)

    22
  2. خودتونو درگیر این وام نکنید. پونزده سال دیگه با چهارصد میلیون دسشویی ملک رو هم نمی تونید بخرید …

    47
    1
  3. سلام. ببخشید من چند تا سوال برام پیش اومده؟
    اول اینکه اگه خانم و اقایی عضو باشن نمیتونن دریافت کنن و فقط همون ۱۶۰ میلیون و ۹ درصد دریافت میکنند؟
    دوم اینکه برای وخترم سرمایه گداری کنم عملا فایده ای نداره چون باید براش خونه بخرم تا وام و بتونه بگیره درسته؟

    اگه کسی بخواد این وام و زودتر بگیره میتونه مبلغ کل پول و تو ۱۵ سال باهم بزاره و مثلا دوسه سال بمونه؟ اگه بله چند سال باید بمونه تا کل وام و بتونه بگیره؟

    اگه کسی خونه ای بگیره که دو دنگ یا سه دنگ بنامش بشه این وام و مبتونه بگیره؟!!

    ممنون میشم جواب بدین

    32
    8
  4. خخخخخخ الان این وام مسکن جوانان که توضیح دادید شوخی بود یا جدی ؟ یعنی پونزده سال پول به حساب بانک واریز کنیم بعدش پول خودمون رو با ارزش بسیار پایینتر بعد از پونزده سال به خودمون بدن تازه ۹ درصد سود هم بگیرن منت هم سرمون بگذارند .خخخخخخخ

    68
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *