فناوری اطلاعات در مسکن

چرا شغل مشاورین املاک از چرخه معاملات حذ‌ف‌شدنی نیست؟

 

با پیشرفت تکنولوژی فرآیند سنتی فروش و خرید آپارتمان تغییر کرده و دیگر در شغل مشاورین املاک نمی‌توانند با استفاده از روش‌های سنتی به افراد جویای ملک کمک کنند. این روزها جهت جست‌وجوی ملک از پلتفرم های هوشمندی استفاده می‌شود که کارها را بسیار آسان‌تر می‌کند.

فناوری تقریبا در تمام لایه‌های زندگی بشر رسوخ کرده و نحوه فعالیت‌های ما را به کلی تغییر داده است. امروزه بشر بسیاری از فعالیت‌هایی را که در گذشته‌ای نه چندان دور به شیوه سنتی انجام می‌داد، تنها با کمک اینترنت و گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهد. از خرید گرفته تا استفاده از خدمات مختلف آموزشی، اجتماعی و کاری تا تفریح و مسافرت، همگی بر بستر آنلاین و به صورت کاملا هوشمند انجام می‌شوند.

نقش فناوری در خرید و فروش ملک و شغل مشاورین املاک

فناوری حتی یکی از سنتی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی یعنی نحوه خرید و اجاره خانه را نیز به کلی دگرگون کرده به طوری که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس تقریبا تمام این فرآیند سنتی خرید و فروش ملک به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. به لطف ظهور وبسایت‌هایی مانند Zillow، Trulia و ده‌ها وبسایت و پلتفرم مشابه دیگر، خریداران و افراد جویای ملک می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به آژانس‌های املاک یا تماس با آنها، کار جست‌وجوی ملک را انجام دهند و تمام فایل‌های خرید و فروش یا رهن و اجاره را مشاهده کنند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

از سوی دیگر موسسات تأمین اعتبار آنلاین نیز پا را فرا تر گذاشته‌اند و اعطای تسهیلات و کمک‌هزینه‌های خرید مسکن را تسهیل کرده‌اند. اما با وجود آنکه فناوری این امکان را فراهم کرده تا خریداران و افراد جویای ملک در بسیاری از موارد خودشان به تنهایی فرآیند سنتی خرید و فروش ملک را انجام دهند اما همچنان هم برای عقد قرارداد نهایی و مبادله وجه باید به آژانس‌های املاک مراجعه کنند و حق کمیسیون شغل مشاورین املاک را هم بپردازند.

این موقعیت را حتی نسل جوان امروزی که تا به امروز خرید تمام مایحتاج خود را به صورت آنلاین انجام داده‌اند، تجربه کرده‌اند. حال سوال اینجاست که آیا مشاوران املاک با ورود فناوری به حوزه املاک، کمرنگ‌تر خواهند شد؟ آیا آنها همچنان هم ارزش افزوده‌ای برای مشتریان خود دارند؟ پاسخ ساده‌است: همه چیز به خود شغل مشاورین املاک و چگونگی بهره‌گیری آنها از فناوری در جست‌وجوی ملک بستگی دارد.

فناوری و تغییر سرنوشت بازار ملک

بر کسی پوشیده نیست که امروزه افراد جویای ملک بیشتر فرآیند سنتی خرید و فروش ملک و فرآیند جست‌وجوی ملک را خودشان به تنهایی انجام می‌دهند. آنها با کمک اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها و پلتفرم های آنلاین به جست‌وجوی ملک دلخواه خود می‌پردازند و حتی با تعیین اعلان‌ها، به محض موجود شدن آگهی‌های جدید دلخواهشان از آن با خبر می‌شوند.

اما بنظر می‌رسد قدرت افراد جویای ملک تنها به یافتن ملک مورد نظر محدود می‌شود چرا که بعد از یافتن خانه دلخواه حالا باید با مشاور املاک تماس بگیرند تا در خانه را به روی آنها گشوده و داخل آن را نشان دهد و از همه مهم‌تر وظیفه چانه‌زنی بر سر قیمت را بر عهده بگیرد.

 

 

«ایوان هارنی»، مدیرعامل پلتفرم هوشمند املاک PadXchange از فناوری به عنوان یک گام بزرگ به سمت هدف یاد کرده و می‌گوید: با وجود اطلاعات وسیع و کامل در فضای آنلاین، افراد جویای ملک می‌توانند کل فرآیند جست‌وجوی ملک را خودشان به تنهایی پشت سر بگذارند و در نهایت پس از انتخاب ملک، این مشاور املاک است که مشتری را به سمت خط پایان هدایت کرده و حق کمیسیون خود را می‌گیرد.

هارنی که پیش از این نیز یک بنگاه سنتی املاک را در «بورلی هیلزی» شهر لس آنجلس خریداری کرده می‌گوید: به شخصه طی 10 سال گذشته شاهد تحولات عظیمی بوده‌ام که فناوری در حوزه املاک ایجاد کرده ضمن اینکه نیاز به گفتن نیست فرآیند سنتی خرید و فروش ملک و نقش در شغل مشاورین املاک که به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند هم روز به روز کمرنگ‌تر شده است.

هارنی در ادامه می‌افزاید: معمولا زمانی که مشاور املاک در فرآیند جست‌وجوی ملک و معاملات ملکی دخالت می‌کند کوتاه است. بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا راه حلی ارائه دهیم که با حمایت ما مشاوران، قدرت خریداران برای به سرانجام رساندن معاملات ملکی افزایش یابد.

هارنی به همین منظور و با همراهی «جاش هینکسون» پلتفرم آنلاین PadXChange را راه‌اندازی کرده که این پلتفرم به افراد جویای ملک کمک می‌کند تا خودشان به راحتی گام‌های نهایی در معاملات ملکی را بردارند.

 

 

فناوری حتی یکی از سنتی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی یعنی نحوه خرید و اجاره خانه را نیز به کلی دگرگون کرده به طوری که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس تقریبا تمام این فرآیند سنتی خرید و فروش ملک به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.

 

این پلتفرم مانند سرویس تاکسی‌های آنلاین اوبر است که نزدیک‌ترین راننده را روی نقشه نشان می‌دهد، با این تفاوت که در PadXChange، خریدار آژانس‌های املاک فعال در اطراف خود را مشاهده می‌کند. وقتی کاربر خانه دلخواه خود را پیدا کرد سپس می‌تواند در پلتفرم PadXChange قیمت پیشنهادی خود را ارائه کرده، پذیرفته یا بر تمام فرآیندهای معامله شخصا و به صورت کاملا آنلاین نظارت داشته باشد.

همچنین، درصورتی که معامله‌ای به هر دلیل صورت نگیرد، حق کمیسیون که حدود 1.25 درصد ارزش ملک مورد معامله است، به طرفین برمی‌گردد.

هینکسون در خصوص این پلتفرم می‌گوید: خریداران با کمک این سیستم همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارند و بیشتر تحقیقات درباره ملک را خودشان به راحتی انجام می‌دهند. این سیستم تمام اطلاعات در زمینه نزدیک‌ترین مراکز خدماتی و آموزشی را به خریداران ارائه می‌کند و در واقع تنها کاری که باید خریدار انجام دهد این است که برای عقد قرارداد نهایی به سراغ مشاور املاک مورد نظر برود و با پرداخت حق کمیسیون 2.5 تا 3 درصدی قرارداد خود را منعقد کند.

تاکنون چندین شرکت دیگر نیز این سیستم را پیاده کرده‌اند و فرآیند سنتی خرید و فروش ملک را به شکل آنلاین درآورده‌اند و با ارائه مشوق‌های قیمتی مشتریان را به استفاده از این سیستم ترغیب می‌کنند. به عنوان مثال، شرکتی مانند Redfin تخفیف کمیسیون املاک ارائه می‌کند در حالی که شرکت املاک PREX پیشنهاد استرداد حق کمیسیون را به کاربران خود ارائه کرده است.

پلتفرم‌هایی فراتر از جست‌وجوی ملک

درست است که امروز وقتی صحبت از جست‌وجو در بین فایل‌های املاک می‌شود، افراد جویای ملک شخصا این فرآیند را انجام می‌دهند اما «نیک بیلی»، مدیرعامل شرکت املاک Century 21 معتقد است که جست‌وجوی اولیه تنها یک بخش کوچک از کل فرآیند سنتی خرید و فروش ملک محسوب می‌شود.

بیلی می‌گوید: در گذشته و فرآیند سنتی خرید و فروش ملک خریداران و فروشندگان به «اطلاعات» نیاز داشتند. آنها می‌بایست از اتفاقات بازار، قیمت‌ها، امکانات و مشخصات ملک با خبر می‌بودنداما امروز علاوه بر تمام این‌ها، مشتری نیاز دارد به ملک دسترسی پیدا کند تا این اطلاعات را با مشاهده ملک مورد نظر تحلیل و بر سر قیمت چانه‌زنی کند که این فرآیند پیچیده‌تر از قبل شده است.

در واقع همانطور که «جِد لوین»، یک مشاور املاک فعال در شهر نیویورک معتقد است، کار واقعی مشاوران املاک نه تنها از زمانی که ملک در حال ساخت است شروع نمی‌شود بلکه حتی از زمان عق قراردادهای اولیه ساخت و مذاکرات، تعیین محل ساخت و… شروع می شود.

اما از این مساله هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد که خریداران مطلع‌تر در بازار مسکن، فرآیند معاملات را برای هر دو طرف ساده‌تر می‌کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

لوین در ادامه افزود: آنلاین شدن فایل‌های املاک، شیوه تعامل مردم با فرآیند سنتی خرید و فروش ملک را به کلی عوض کرده و هم خریدار و هم فروشنده نسبت به بازار اشراف بیشتری پیدا کرده‌اند که این مساله اتفاق خوبی است. وقتی مردم جست‌وجوی ملک را آنلاین انجام می‌دهند این بدان معناست که خریداران اطلاعات بیشتری خواهند داشت و درمورد بودجه خود واقع‌بین‌تر هستند. از سوی دیگر هم فروشنده نیز نسبت به ارزش واقعی ملک خود آگاه‌تر خواهد بود.

«دانیل ملونی» مدیر بخش فروش وبسایت املاک Owners.com  می‌گوید:با تمام این اوصاف، وقتی ملک دلخواه خریدار پیدا می شود، او همچنان به فردی نیاز دارد تا اورا برای انجام مراحل پایانی معامله همراهی کند چرا که برای ورود به بازار متلاطم امروزی بیش از هر زمانی به یک مشاور املاک زبده و با تجربه نیاز است.

آنچه که مسلم است، با وجود پذیرش فناوری‌ها جدید توسط طیف زیادی از مردم، اما بازهم عده بسیاری نیازمند راهنمایی و کمک مشاوران املاک هستند تا در وقت آنها صرفه‌جویی کرده و با نظم بخشیدن به فرآیند سنتی خرید و فروش ملک به مشتری کمک کند. ملونی افزود: فناوری و پلتفرم همچنان بازار املاک را متحول خواهد کرد اما مشتریان همچنان به مشاوران املاک نیاز خواهند داشت.

ارتقای فناوری برای شغل مشاورین املاک جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان ملک

درحالی که فناوری به افراد جویای ملک این امکان را داده تا برخی مسئولیت‌های شغل مشاورین املاک سنتی را شخصا به عهده بگیرند اما هنوز به طور کامل نتوانسته جایگزین شغل مشاورین املاک شود. به گفته هینکسون این مساله باعث شده تا حتی مشاورین املاک بتوانند وظایف کاری خود را بهتر انجام داده و درآمد بالاتری هم کسب کنند.

اما سوال اینجاست که فناوری چگونه به افزایش درآمد شغل مشاورین املاک کمک می‌کند؟ مهمترین احتمال این است که فناوری باعث می‌شود تا شغل مشاورین املاک موثرتر شوند و در کمترین زمان به تعداد بیشتری از مشتریان خدمات ارائه دهند در نتیجه درآمد آنها افزایش می‌یابد. افزایش بهره‌وری همچنین به افزایش رضایت مشتری نیز می‌انجامد که این عامل نیز سبب رونق شغل مشاورین املاک خواهد شد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هارنی می‌گوید: اگر هنوز هم به شیوه سنتی فعالیت می‌کنید، به سختی می‌توانید به مشتریان خود خدمات ارائه کنید در حالی که فناوری‌هایی که وبسایت‌های ما از آن بهره می‌گیرند می‌توانند به مشاوران املاک هم می‌توانند به همان اندازه که به مردم کمک می‌کنند، خدمات رسانی کنند.

استفاده از فناوری همچنین باعث می‌شود تا مشاوران املاک بتوانند با کمک آن استرس مشتریان برای خرید یا اجاره ملک را کم کنند.

ملونی می‌گوید: در این بازار به شدت رقابتی که مشتریان باید خیلی سریع‌تر از گذشته حرکت کنند، مشاوران املاک در حال استفاده از فناوری‌های جدید هستند تا بتوانند فرآیند یافتن ملک را موثرتر و کم استرس‌تر کنند. به گفته وی، اپلیکیشن‌های موبایلی توانسته‌اند سایر صنایع را متحول کنند و حالا در حوزه املاک نیز کمک کرده‌اند تا مشاوران املاک به مشتریان خود نظم بخشیده و آنها را خیلی سریع‌تر برای بازدید به محل ملک ببرند و با آنها مستقیما در تعامل و ارتباط باشند.

اهمیت مهارت‌های مذاکره و علم روز در شغل مشاورین املاک

استفاده از «فناوری درست» توسط مشاوران املاک به طور حتم به مشاوران املاک کمک می‌کند تا با مشتریان امروزی که بسیار مطلع و با دانش‌تر از گذشته هستند، همراه و هم‌سو باشند. اما این تنها راهی نیست که می‌تواند مشاوران املاک را از هم صنف‌های سنتی خود متمایز کند بلکه ارزش افزوده‌ای که آنها برای مشتری ایجاد می‌کنند، یک وجه تمایز قابل توجه محسوب می‌شود.

این بدان معناست که داشتن مهارت‌های تخصصی مذاکره و عقد قراردادهای بهتر می‌تواند در کنار داشتن شبکه‌ای از وکلا، مشاوران، تامین کنندگان وام و تسهیلات و کارشناسان رسمی، از آژانس املاک شما یک آژانس متمایز و پیشرو بسازد.

 

 

مشاوران املاکی که توانایی ارائه مشاوره های تخصصی و دارای جایگاه ویژه‌تری باشند، می‌توانند ارزش آفرینی بیشتری برای مشتری داشته باشند. اینجاست که فرقی نمی‌کند محله یا شهر را مثل کف دست خود بشناسند بلکه تمایز آنها در ارائه سرویس‌های متعدد و متمایزی است که به مشتری جویای ملک می‌دهند که در این راه فناوری می‌تواند یک عامل موفقیت باشد.

در پایان این سوال مطرح می‌شود: با وجود تمام این فناوری‌ها، مشاوران املاک که خدمات بالاتری خارج از فضای آنلاین می‌توانند به مشتری ارائه کنند؟

 

 

آنچه که مسلم است، با وجود پذیرش فناوری‌ها جدید توسط طیف زیادی از مردم، اما بازهم عده بسیاری نیازمند راهنمایی و کمک مشاوران املاک هستند تا در وقت آنها صرفه‌جویی کرده و با نظم بخشیدن به فرآیند سنتی خرید و فروش ملک به مشتری کمک کند.

 

درحالی که فضای اینترنت انباشته از اطلاعات متعدد است، اما این دانش شغل مشاورین املاک است که می‌تواند بین یک خدمت «معمولی» و «فوق‌العاده» تمایز ایجاد کند. در واقع، فناوری کمک کرده تا اهمیت دانش بشری و به اشتراک گذاشتن تجربیات افزایش یابد. فناوری به طور مرتب درحال ارتقا است در نتیجه مشاوران املاک نیز باید به همان نسبت دانش خود را ارتقا دهند.

 

مطالب مرتبط

کد رهگیری املاک در معاملات مسکن چیست و چرا اهمیت دارد؟

  حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این […]

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال 1403

  حق کمیسیون مشاورین املاک کارمزدی است که در تمام معاملات ملکی برای مشاوران در نظر گرفته می‌شود. با توجه به بازار املاک، این مبلغ بر اساس مصوبه اتحادیه صنف […]

آژانس‌های املاک برتر در سامانه کیلید

  سامانه کیلید در حال حاضر با بیشتر از 3000 آژانس املاک در تهران کار می‌کند. همه آگهی‌های خرید و اجاره که توسط  سامانه کیلید نمایش داده می‌شوند مستقیم یا […]

فناوری «بلاک‌چین» چگونه بازار املاک را متحول می‌کند؟

  طی ماه‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگری نام فناوری بلاک‌چین به گوش می‌خورد. تا پیش از این تصور بر این بود که فناوری بلاک چین فقط متعلق به […]

این فناوری ها به زودی صنعت املاک را متحول می‌کنند

  موج استفاده از فناوری های جدید نظیر هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و کلان‌داده ها (Big Data)  تا سال 2020 میلادی صنعت املاک و بازار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *