اخبار بازار مسکن

سرخط اخبار مسکن 10 بهمن 97 با کیلید

 

در این گزارش به مرور اتفاقات و اخبار بازار مسکن در تاریخ 10 بهمن 97 می‌پردازیم. در گزارش امروز عرضه نوسازها و رکود تورمی بازار مسکن، تزریق ۱۵ هزار میلیارد تومان وام و حق مسکن کارگران و تورم مصالح ساختمانی و صندوق پس‌انداز مسکن یکم را بررسی می‌کند.

پیغام ملکی از بازار مصالح: عرضه نوسازها زیاد می‌شود

روزنامه دنیای اقتصاد وضعیت زمستانی بازار مسکن را رمزگشایی کرده و می‌نویسد: بررسی تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مصالح ساختمانی دو پیام مهم را از بازار بالادست ساخت وساز به بازار معاملات مسکن منعکس می‌کند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه جدیدترین آماری که روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران درخصوص تحولات بازار مصالح ساختمانی در پاییز امسال منتشر شد، نشان می‌دهد تغییرات متفاوت شاخص بهای نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران (شامل ۱۴ گروه از مصالح و تجهیزات اصلی و پرکاربرد و همچنین خدمات ساختمانی) حاوی دو پیغام ملکی مهم درخصوص سرنوشت بازار ساخت وساز و معاملات ملک در سال‌ آینده و به دنبال آن در سال‌های بعد است. این تاثیر در قالب کشف دو فرضیه متفاوت از بابت احتمال «افزایش عرضه نوسازها در سال بعد» از یکسو و «کاهش حجم ساخت وسازهای جدید ناشی از پیش‌بینی تورم هزینه‌های ساختمانی در ماه‌های پیش‌رو» از سوی دیگر، قابل تامل است.

براساس آماری که روز گذشته درباره تغییرات قیمتی مصالح و تجهیزات ساختمانی در شهر تهران طی سه ماه سوم سال جاری(پاییز ۹۷)منتشر شد، شیب رشد میانگین قیمت مصالح ساختمانی براساس شاخص قیمت کل بهای مصالح و خدمات ساختمانی در پایتخت در بازه زمانی اعلام شده کاهش یافته است؛ به این معنا که شیب رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز امسال در مقایسه با فصل تابستان کم شد؛ بررسی‌های کارشناسی از تاثیر دو عامل مهم در کاهش شیب رشد میانگین قیمت فصلی مصالح ساختمانی براساس شاخص کل بهای نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران حکایت دارد.

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۹۷ در حالی به عدد ۳۳۱ رسیده است که این رقم نسبت به شاخص قیمت مصالح در فصل قبل حدود ۵ درصد رشد کرده است؛ این در حالی است که شاخص قیمت مصالح در یک فصل قبل (تابستان ۹۷) در مقایسه با فصل قبل از آن (بهار ۹۷) برابر با ۲۶ درصد رشد کرده بود…

بیشتر بخوانید

رکود تورمی بازار مسکن، تا پایان تابستان ۹۸ ادامه خواهد یافت

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: رکود تورمی بازار مسکن تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت و بسیار بعید است که بازار بتواند تا آن زمان از رکود خارج شود.

به‌گزارش انتخاب، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: رکود تورمی بازار مسکن تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت و بسیار بعید است که بازار بتواند تا آن زمان از رکود خارج شود.

عقبایی در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶ بازار مسکن در یک رکود تورمی به سر می‌برده. البته تورم آن چندان چشمگیر نبوده. بلکه می‌توان گفت: در یک رکود عمیق به سر برده. با این حال در سال ۹۶ بازار بسیار راکد بود. یعنی در مقایسه با میزان معاملاتی که در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم، معاملات ۹۶ بسیار کاهش یافته بود.

او ادامه داد: با این حال در سال ۹۷ میزان معاملات مسکن در کشور نسبت به سال ۹۶ بسیار کمتر شد یعنی رکودی که داشتیم، عمیق‌تر شد؛ تا جایی که در تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد، در مرداد ماه ۳۶ درصد، در شهریور ۴۵ درصد، در مهر ماه ۵۴ درصد، در آبان ماه ۶۳ درصد و در آذر ماه ۶۷ درصد کاهش حجم معاملات داشتیم.

عقبایی اضافه کرد: این کاهش ۶۷ درصدی که در آذر ماه داشتیم، عدد بسیار بسیار بالایی است، یعنی میزان معاملات به شدت کاهش پیدا کرده و این عمق رکود معاملات مسکن رو نشان می‌دهد…

بیشتر بخوانید

تزریق ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ساخت مسکن به بازار طی ۱۰ ماه

مدیر امور اعتباری بانک مسکن از پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ساخت به سازندگان طی ۱۰ ماه امسال خبر داد و گفت:‌ در بخش پرداخت وام خرید به لحاظ مبلغی ۳۲ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته‌ایم.

محمدحسن علمداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با ارائه آمار پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در سال‌جاری از سوی بانک‌ مسکن اظهار کرد: بر اساس آمار از ابتدای امسال تا پایان دیماه مجموع با وام ساخت و واگذاری ساخت (با احتساب انتقال وام به خریداران) بالغ بر 152 هزار میلیارد ریال (15 هزار میلیارد تومان) به سازندگان پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که در مدت یاد شده  93 هزار میلیارد ریال (9300 میلیارد تومان) وام خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شده است، افزود: در بخش وام ساخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد کاهش داشته‌ایم، البته این کاهش به دلیل پرداخت متمم 10 میلیون تومانی وام مسکن مهر به پیمانکاران بوده است. در واقع این کاهش به واسطه افزایش وام مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان اتفاق افتاده است…

بیشتر بخوانید

حق مسکن کارگران چقدر باید باشد؟

کارگران، امروز چند درصد درآمدشان را صرف اجاره مسکن می‌کنند؟ کارگری که با احتسابِ همه مزایای مزدی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد، چطور باید اجاره مسکن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را بپردازد؟! آیا مسئولان راه‌حلی برای این معادله متناقض دارند؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، حق مسکن کارگران ۱۰۰ هزار تومان شد؛ این افزایش گرچه شاید در میانه سال و قبل از آغاز مذاکرات مزدی سال آینده، تا حدودی کم‌سابقه باشد، اما در شرایط فعلی اقتصاد به هیچ‌وجه توجه‌برانگیز و چشمگیر نیست. گرچه افزایش حق مسکن در شورای عالی کار را به دو صورت می‌توان تعریف کرد: افزایش ۱۲۰ درصدی حق مسکن، از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان؛ یا می‌شود گفت فقط ۶۰ هزار تومان افزایش.

اینکه ما کدام‌یک از این دو تعریف از یک واقعیت موجود را مبنا قرار دهیم، در اصل ماجرا- ناکافی بودن حق مسکن برای تامین هزینه‌های اجاره‌ بها- هیچ تغییری نمی‌دهد. این یک اصلِ شبهه‌ناپذیر است. علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار و از مذاکره‌کنندگان کارگری در مورد حق مسکن) ضمن اذعان به این واقعیت می‌گوید: این ۱۰۰ هزار تومان حتی هزینه تعمیرات و نگهداری یا به عبارتی هزینه شارژ یک مسکن مناسب هم نیست!

بهرام حسنی‌نژاد (فعال کارگری مستقل و دبیر سابق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو) نیز بر این باور تاکید می‌کند که با صد هزار تومان نمی‌شود در دورافتاده‌ترین شهرستان‌های کشور و در نقاطی که کمترین نرخ تورم مسکن و زمین را تجربه کرده‌اند، یک آپارتمان ۳۰ متری یا به عبارتی یک «قوطی کبریت» اجاره کرد!…

بیشتر بخوانید

تورم مصالح ساختمانی در تهران به ۵۳ درصد رسید

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۵۲.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش همشهری، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۱۳۹۷ نسبت به شاخص فصل قبل ۴.۹ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل ۵۲.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل پاییز ۱۳۹۷ منتشر شد که شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در این فصل برابر ۲۷۵.۲ بوده است که با ۹.۵ درصد تغییر نسبت به فصل قبل بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص کل داشته است.

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۱۳۹۷ به عدد ۳۳۱ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل ۴.۹ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۱۶.۷)، ۵۲.۸ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات میانگین شاخص چهارفصل منتهی به فصل پاییز سال ۱۳۹۷ نسبت به میانگین شاخص چهارفصل منتهی به پاییز سال ۱۳۹۶ معادل ۳۷.۳ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۲۶.۷ درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است…

بیشتر بخوانید

صندوق پس‌انداز مسکن یکم کاراترین ابزار برای خانه‌دار شدن است

بانک عامل حوزه مسکن اعلام کرد: با افزایش قابل توجه قیمت مسکن، صندوق پس انداز مسکن یکم همچنان کاراترین ابزار موجود برای کمک به خانه دار شدن افراد است.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک عامل حوزه مسکن در پاسخ به گزارشی با عنوان «خطر ورشکستگی صندوق مسکن یکم/ مسکن مهر می تواند به فریاد برسد؟» که در تاریخ ۹۷/۱۰/۳۰ منتشر شده بود، توضیحاتی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرد:

صندوق پس انداز مسکن یکم از هجدهم خردادماه سال ۱۳۹۴ بر اساس مدل خودکفایی و رعایت شرط تعادل منابع و مصارف حساب و تامین کسری منابع صندوق از طریق استمهال ۷ ساله خطوط اعتباری مسکن مهر راه اندازی شده و طبق مصوبه مورخ ۲۹/۲/۹۴ شورای پول و اعتبار اجازه فعالیت ۵ ساله صندوق پس انداز مسکن یکم با تعیین ظرفیت افتتاح حداکثر ۱۲۰.۰۰۰ فقره حساب برای هر سال فعالیت صندوق (افتتاح ۶۰۰.۰۰۰ فقره حساب برای فعالیت ۵ ساله صندوق) صادر شده تا متقاضیان خانه اولی پس از افتتاح حساب و سپرده گذاری ۱۲ ماهه در بانک بتوانند از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار شوند.

اینکه در مدل اولیه صندوق پس انداز مسکن و قبل از تصویب آن در شورای پول و اعتبار، کسری منابع (ناشی از اتمام منابع حساب) و تعهدات استمهال اقساط مسکن مهر پیش بینی شده بود، نشان دهنده درستی محاسبات بانک و جلوگیری از توقف فعالیت آن می باشد. این تدبیر باعث شده که صندوق مذکور بتواند کماکان فعالیت خود را بدون هیچ مشکلی ادامه دهد.

افتتاح حساب در این صندوق پس از تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق در شهریورماه سال ۱۳۹۵، با سرعت قابل قبولی افزایش یافت به نحوی که تا پایان آذرماه سال جاری و گذشت ۴۲ ماه از زمان آغاز طرح، بالغ بر ۵۴۵.۰۰۰ فقره حساب صندوق افتتاح شده است. این موضوع حاکی از آن است که استقبال خوبی از صندوق به عمل آمده است و تعداد متقاضیان صندوق حتی به بیش از اهداف پیش بینی شده افزایش یافته است…

بیشتر بخوانید

 

مطالب مرتبط

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

محله ایران با بافت سنتی و اصیل

در معرفی محله ایران تهران باید بگوییم که پیدایش این محله، به زمان رضا شاه و حتی پیش از آن باز می‌گردد که در دوران رضاشاه به نام ایران تغییر […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

گزارش سامانه کیلید از بازار مسکن در سال 1400

  تیم دیتای کیلید با بررسی و آنالیز داده‌های مختلف بازار مسکن، گزارشی جامع در این حوزه برای سال 1400 ارائه کرده است. به تفسیر در مورد چند اسلاید مهم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *